Gå til innhold

TEST: AMD Athlon 64 X2 4800+: En revolusjon


Anbefalte innlegg

Ett spm til guruene:

 

Idag har man bare dual hk til opteron. Vil vi se dual kort med 939 ? Slik at vi kan putte to stk dualcore på samme hk  :thumbup:  slik av jeg kan mekke en rå spillserver ?

 

Edit: tenker på å lage en rå server som kan kjøre så mange BF2 servere som mulig

Man vil ikke se dualkort til S939. Skal man ha flere fysiske prosessorer på et hovedkort i sine respektive sokler, så må man gå for Opteron. Man kan f.eks. kjøpe et dual S940 hovedkort og slenge inn to dualcore Opteron på hovedkortet og så få en quad Opteron.

Hva er det fysisk som gjør at det ikke er mulig ? Skulle tro at en eller annen hk leverandør ville se en gevinst i ett slikt hk ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er det fysisk som gjør at det ikke er mulig ? Skulle tro at en eller annen hk leverandør ville se en gevinst i ett slikt hk ?

Det er umulig, kan da ikkje sette en dualcore opteron (socket 940 ) inn på et s939 hovedkort!

Men som tidligere skrevether i tråden så kan du få quad opteron, 2x dualcore opteron!

Lenke til kommentar
Hva er det fysisk som gjør at det ikke er mulig ? Skulle tro at en eller annen hk leverandør ville se en gevinst i ett slikt hk ?

Det er umulig, kan da ikkje sette en dualcore opteron (socket 940 ) inn på et s939 hovedkort!

Men som tidligere skrevether i tråden så kan du få quad opteron, 2x dualcore opteron!

Det forstår da selv en noob som meg. Det jeg spør om er om de kan lage nye dual hk basert på 939 ? Opteron er for dyr.

Lenke til kommentar
Christian' date='09/05/2005 : 19:07'] Syns amd 64 x2 4400+ virker spennende, ettersom den har 1mb cache,, kanskje en kan klokke den like høyt som 4800 uansett :D ? ....

Er nok den som de fleste kommer til å gå for, siden ikkje alle er villig til å gi 7 høvdinger på en CPU!

Lenke til kommentar
Ett spm til guruene:

 

Idag har man bare dual hk til opteron. Vil vi se dual kort med 939 ? Slik at vi kan putte to stk dualcore på samme hk  :thumbup:  slik av jeg kan mekke en rå spillserver ?

 

Edit: tenker på å lage en rå server som kan kjøre så mange BF2 servere som mulig

Man vil ikke se dualkort til S939. Skal man ha flere fysiske prosessorer på et hovedkort i sine respektive sokler, så må man gå for Opteron. Man kan f.eks. kjøpe et dual S940 hovedkort og slenge inn to dualcore Opteron på hovedkortet og så få en quad Opteron.

Hva er det fysisk som gjør at det ikke er mulig ? Skulle tro at en eller annen hk leverandør ville se en gevinst i ett slikt hk ?

Den siste pinnen på Opteron (940 mot 939) er tross alt for SMP (multiCPU støtte), eller sammenhengene hypertransport-linker som gir CPU'ene muligheter til å "snakke" sammen.

 

Det har ikke s939 CPU'er, derfor blir den alltid begrenset til 1 sokkel.

Endret av AMD-King
Lenke til kommentar
Ett spm til guruene:

 

Idag har man bare dual hk til opteron. Vil vi se dual kort med 939 ? Slik at vi kan putte to stk dualcore på samme hk  :thumbup:  slik av jeg kan mekke en rå spillserver ?

 

Edit: tenker på å lage en rå server som kan kjøre så mange BF2 servere som mulig

Man vil ikke se dualkort til S939. Skal man ha flere fysiske prosessorer på et hovedkort i sine respektive sokler, så må man gå for Opteron. Man kan f.eks. kjøpe et dual S940 hovedkort og slenge inn to dualcore Opteron på hovedkortet og så få en quad Opteron.

Hva er det fysisk som gjør at det ikke er mulig ? Skulle tro at en eller annen hk leverandør ville se en gevinst i ett slikt hk ?

Den siste pinnen på Opteron (940 mot 939) er tross alt for SMP (multiCPU støtte), eller sammenhengene hypertransport-linker som gir CPU'ene muligheter til å "snakke" sammen.

 

Det har ikke s939 CPU'er, derfor blir den alltid begrenset til 1 sokkel.

Ok det var ett bra svar :). Billigere å kjøpe to stk AMD4400+ maskiner da antagelig en en quad operton :(

Lenke til kommentar
Det jeg spør om er om de kan lage nye dual hk basert på 939 ? Opteron er for dyr.

Regner ikkje med det, siden det er nettopp derfor de har s940..

OK jeg forstår det, men de vil vel etterhvert lage dual core 940 CPUer slik at man vil kunne kjøre i praksis quad 940 med det eller mer hvis en har et quad hovekort for 940

Lenke til kommentar
ok jeg gir meg ikke.

 

Kan jeg sette inn to stk 939 hk i feks denne chieftec 4U med dobbel strømforsyning, hd, ram etc ? og kjøre to stk AMD4400+ i samme kasse ?

(plassmangel)....

I teorien, ja.. så lenge der er plass til det fysisk i rack'et ser jeg ikke no problem med det... du vil jo bare ha 2 forskjellige maskiner i samme fysiske boks...

Lenke til kommentar
Det jeg spør om er om de kan lage nye dual hk basert på 939 ? Opteron er for dyr.

Regner ikkje med det, siden det er nettopp derfor de har s940..

OK jeg forstår det, men de vil vel etterhvert lage dual core 940 CPUer slik at man vil kunne kjøre i praksis quad 940 med det eller mer hvis en har et quad hovekort for 940

AMD har allerede lansert dual-core CPU for opteron (940).

Lenke til kommentar
ok jeg gir meg ikke.

 

Kan jeg sette inn to stk 939 hk i feks denne chieftec 4U med dobbel strømforsyning, hd, ram etc ? og kjøre to stk AMD4400+ i samme kasse ?

(plassmangel)....

Nei, noen nekter å forstå. Athlon64 eller dens X2 utgave kan faktisk ikke kjøre i hovedkort med to sokkler. Altså to Athlon64 eller to X2. Grunnen til dette er at de begge har kun en hypertransport kanal. For å kommunisere med en annen sokkel, trenger prosessoren minst en hypertransport kanal til (om ikke det var to?).

Og det er nettopp derfor AMD lagde Opteron. Denne har alle hypertransport kanalene som trengs (bortsett fra 1xx serien).

Lenke til kommentar
Husk at det er mer enn bare prosessoren som skal inn i en PC. Riktignok blir kanskje X2 sin billigste variant mer enn dobbelt så dyr som den billigste Pentium D, men så koster Pentium D kompatible hovedkort over 1800 kroner. I tillegg må man ha DDR2, som også er en god del dyrere enn DDR.

 

Ikke sikkert det blir så stor prisforksjell som du tror når det kommer til stykket. I alle fall om du sitter med et S939 basert hovedkort med tilhørende minne til.

For å sette litt tall på ting så bruker jeg meg selv om eksempel.

Siden jeg sitter med et sokkel 939-system med 1GB ram i dag så har jeg to valg:

A. Oppgradere til Athlon64 X2:

Selge min Athlon64 3000+ (inntekt ca 900kr)

Kjøpe Athlon64 X2 4200+ (utgift ca 3500kr)

SUM: ca 2600kr

 

B. Oppgradere til Pentium-D 820:

Selge min Athlon64 3000+ (inntekt ca 900kr)

Selge mitt MSI HK med ATi brikkesett og PCIe (inntekt ca 600kr)

Selge 1GB value DDR-ram (inntekt ca 600kr)

Kjøpe Pentium-D 820 (utgift ca 2200kr)

Kjøpe HK (utgift ca 1900kr)

Kjøpe 1GB DDR2-ram (utgift ca 1100kr)

SUM: ca 3100kr

 

Dersom jeg hadde f.eks et gammelt system som jeg ikke kunne bruke ram fra så ville regnestykket blitt henholdsvis ca 5400kr og 5200kr for hovedkort + CPU + 1GB ram for AMD- og Intel-systemet.

 

Med dette utgangspunktet ville jeg nok valgt oppgradering A, med tanke på at det er både billigere og gir bedre ytelse.

Lenke til kommentar
Husk at det er mer enn bare prosessoren som skal inn i en PC. Riktignok blir kanskje X2 sin billigste variant mer enn dobbelt så dyr som den billigste Pentium D, men så koster Pentium D kompatible hovedkort over 1800 kroner. I tillegg må man ha DDR2, som også er en god del dyrere enn DDR.

 

Ikke sikkert det blir så stor prisforksjell som du tror når det kommer til stykket. I alle fall om du sitter med et S939 basert hovedkort med tilhørende minne til.

For å sette litt tall på ting så bruker jeg meg selv om eksempel.

Siden jeg sitter med et sokkel 939-system med 1GB ram i dag så har jeg to valg:

A. Oppgradere til Athlon64 X2:

Selge min Athlon64 3000+ (inntekt ca 900kr)

Kjøpe Athlon64 X2 4200+ (utgift ca 3500kr)

SUM: ca 2600kr

 

B. Oppgradere til Pentium-D 820:

Selge min Athlon64 3000+ (inntekt ca 900kr)

Selge mitt MSI HK med ATi brikkesett og PCIe (inntekt ca 600kr)

Selge 1GB value DDR-ram (inntekt ca 600kr)

Kjøpe Pentium-D 820 (utgift ca 2200kr)

Kjøpe HK (utgift ca 1900kr)

Kjøpe 1GB DDR2-ram (utgift ca 1100kr)

SUM: ca 3100kr

 

Dersom jeg hadde f.eks et gammelt system som jeg ikke kunne bruke ram fra så ville regnestykket blitt henholdsvis ca 5400kr og 5200kr for hovedkort + CPU + 1GB ram for AMD- og Intel-systemet.

 

Med dette utgangspunktet ville jeg nok valgt oppgradering A, med tanke på at det er både billigere og gir bedre ytelse.

Jeg ville valgt alternativ B, siden alternativ A ikke eksisterer i dag.

Lenke til kommentar

Det er to ting jeg ikke ser nevnt i tråden som jeg gjerne vil nevne:

 

For det første: Dualkjerne er ikke best bare på multitasking. Programvare skrevet for to prosessorer blir mye bedre. Og det finnes allerede i dag. På AnandTech sin test ser vi at det blir en dramatisk forskjell i HDTV encoding. På spilltestene ser vi at A64 x2 4200+ (2,2 GHz, 2x512k cache) kommer likt ut med en A64 3500+ (2,2 GHz, 512k cache). Dette var som forventet. Men det kan jo tenkes at programmerere som omkompilerer til x86-64 samtidig legger inn støtte for flerkjerne. :hmm:

 

For det andre: Prisen.

Som kjent reguleres pris av tilbud og etterspørsel. Akkurat nå i introduksjonsfasen regner jeg med at etterspørselen er stor. Samtidig kan vi anta utifra tidligere AMD-lanseringer at tilbudet er relativt dårlig. Når du likevel får solgt alle (de få) prosessorene du klarer å tyne ut av samlebåndet - hvorfor ikke ta godt betalt? Jeg er sikker på at AMD vil senke prisen når de klarer å produsere i volum. (Og dette ikke er så "hot" lenger.) Det blir de nødt til, hvis Intel selger sine dobbelkjerne-prosessorer så billig!

 

A64 x2 4200 på meg til neste år! Til dagens 3200+ pris! :thumbup:

Lenke til kommentar
Det viktigste er egentlig responstid på det jeg driver med... Sånn sett er det snålt at jeg ikke har fått meg en HT P4 for lenge siden ;)

Jeg bruker en P4 3.0GHz med HT på jobb nå, og føler ikke at den gir et spesielt mer responsivt system enn hjemmepc'en min, en AMD 2500+. Temmelig likt. Brukes til å programmere (og kompilere, som tar laaang tid) på.

 

Når det gjelder sammenligningen dere alle tar mellom AMD og Intel sine CPU'er, så er det et par ting dere glemmer.

 

1: En single-core CPU som koster omtrent like mye som Intel sine dual-core CPU'er yter vesentlig mye bedre i spill. Som er bruksområdet som kanskje er vanligst.

 

2: Mannen i gata gjør som regel sjelden annet enn å lese e-post, skrive i word, spille spill eller se en film. Og kun en oppgave om gangen. Single-core er da for tiden det beste valget for denne personen. Kjøper han/hun en dual-core er det bare pga overivrig/dyktig selger. Intel sin dual-core vil gi dårligere ytelse i spill, og "mannen-i-gata" vil neppe merke forskjell fra single- til dual-core i de andre applikasjonene.

 

3: Entusiastene vil gå for dual-core. Da blir det avhengig av behov. Har man (veldig) lite penger og ikke spiller så mye, så er det Intel som er valget. Spiller man så er det liten grunn til å velge noe annet enn AMD. (Forutsatt, selvsagt, at man klarer å vente til CPU'ene blir tilgjengelige ;) ). Nå viste forresten Simen1 et regnestykke som tilsier at prisen på et AMD-system og et Intel-system blir tilnærmet lik, og da gir AMD vesentlig bedre ytelse. (Bortsett ifra noen ganske få tilfeller.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...