Gå til innhold

TEST: AMD Athlon 64 X2 4800+: En revolusjon


Anbefalte innlegg

Hvor ofte enkoder du en film mens du skriver epost, zipper ned hele harddisken, surfer på nettet, rendrer en stor scene i 3ds max 6, alt dette mens du hører på noen MP3'er? Ikke jeg iallefall! :cool:

Sitter akkurat her med tre PC'er sammtidig. Den gamleste (og svakeste) står og laster ned noe greier, en er opptatt i 2 timer fremmover med å rendere en 3ds max scene, og på den siste sitter jeg og jobber videre i 3ds max.

 

Så jeg skal ha en dualcore, så snart prisene har normalisert seg :yes:

Jepp, selv sitter jeg og surfer, ser på tv, kjører foobar, dc, trillian, thunderbird, kjører backup over nett og ripper/encoder flac.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta en titt på multitasking-testene på anandtech, så ser du at det i virkeligheten ikke er noe forsprang å snakke om
Tja, syntes Intel gjorde det helt greit jeg

Vel, ingen av disse testene er særlig relevant for hvordan folk flest normalt jobber. Hvor ofte enkoder du en film mens du skriver epost, zipper ned hele harddisken, surfer på nettet, rendrer en stor scene i 3ds max 6, alt dette mens du hører på noen MP3'er? Ikke jeg iallefall! :cool:

Vel slik det ser ut i dag så er de fleste tester svært syntetiske, og bruker programmer som nesten ingen bruker. Dette er grunnet at de programmene folk bruker krever så lite, dette er grunnet at vi skal ha resultater som ikke er innen feilprosentene. Dette er med untak av spilling, som er det mest mainstream krevende som finnes.

 

Det er ikke slik at du ofte gjør det som gjøres på testene. Tror jeg aldri gjort det som testes på en CPU i hele mitt liv, untatt noen PS ting. Det er ikke grunnen for at de tester det heller, men at du kan ta og overføre de resultatene testen får til andre ting.

 

Det er svake og sterke sider med Intel og AMD sine pridukter, har alltid vært det kommer altid til å være det. Sånn er det bare.

 

Vet egentlig forfatteren til dette mer eller mindre propagandiske verket hva objektivitet er? Må si at denne "artikkelen" ville ikke akkurat fått noen priser, grunnet inhold. Ser ut til at HW sikter for å få prisen verdens største AMD fan side, og de er på god vei. :roll:

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

Fin test, men jeg ønsker å rette en pekefinger på denne delen av testen :

 

Hovedkortet vi benyttet, Asus A8N-SLI, tillot oss av en eller annen merkelig grunn ikke å manuelt justere spenningen på prosessoren. Derimot justerte den dette selv dynamisk, og ved denne frekvensen var spenningen på 1,424V.

 

Deretter sies det i selve konklusjonen til testen :

+  Brukbar overklokker

 

Synnes dette blir litt feil, for det første så har dere ikke kontroll over Volten som gies til Cpu, dermed så kan dere ikke gjøre justeringer og eventuelt utnytte dens fulle potenisal. Kan godt være at med litt høyere spenninger så hadde dere kunnet oppnå 2,8 / 2,9 og eventuelt over 3Ghz med riktige kjøleløsninger.

 

I samme slengen som dere kommer med overklokkingsresultatene så kunnet dere også tatt med resultatene dere fikk ved 2,7Ghz.

 

Ellers stort sett en bra test, savnet noen spilltester og eventuelt en liten liste over kommende applikasjoner og spill som kommer til å benytte seg av dual core.

Lenke til kommentar

Behovet for dette kan vel ikke være så stort for vanlige "dødelige". Eneste grunnen for meg å til å kjøpe dette må være hvis spillytelsen er mye bedre, eventuelt at man ikke må ut med over 6000kr. Et spennende produkt, men tror likevel ikke at 90% kommer til å sitte med en slik om et års tid.

Lenke til kommentar

Vil bare påpeke at 4200+ kommer også. Sammen med 4400+ og 4600+. 4200+ vil ligge på nesten halvparten av prisen til 4800+.

 

Når det kommer til behovet... det spørs veldig hva en gjør på PC'n sin og hvordan en forventer at den skal fungere. Jeg merker veldig ofte når det hadde gjort seg med en ekstra prosessor. Jeg kjører mange programmer samtidig, og er veldig glad i å gjøre 5 ting på en gang. Andre som kjører et program i om gangen vil vel ha dårlig utbytte av dualcore med det første. Er jo ikke så mange programmer som støtter multithreading akkurat :)

Lenke til kommentar

jepp. Den ugudelige prisen er jo tross alt for High end, top of the line CPU'en til AMD... disse (i likhet med Intel sine high end, top of the line) er jo alltid priset ekstremt.

 

Så fort low/mid end CPU'ene kommer, så blir det nok andre boller ja :)

Lenke til kommentar
En ganske stygg skrivefeil i artikkelen:

 

"Alt er ikke perfekt enda" skal være "Alt er ikke perfekt ennå

 

Ellers svært spennende  :yes:

Både "enda" og "ennå" kan brukes som tidsadverb.

Uff. Håpet ingen ville vifte med den der, og heller prøve å lære å skrive norsk..

Lenke til kommentar
En ganske stygg skrivefeil i artikkelen:

 

"Alt er ikke perfekt enda" skal være "Alt er ikke perfekt ennå

 

Ellers svært spennende  :yes:

Både "enda" og "ennå" kan brukes som tidsadverb.

Uff. Håpet ingen ville vifte med den der, og heller prøve å lære å skrive norsk..

jeg skulle ønske fok kunne la være å henge seg opp i bagateller som skrivefeil, og heller konsentrere seg om innholdet i artikkelen det er snakk om.. (som er akkurat det denne tråden er opprettet for)

Lenke til kommentar
Ta en titt på multitasking-testene på anandtech, så ser du at det i virkeligheten ikke er noe forsprang å snakke om
Tja, syntes Intel gjorde det helt greit jeg

Vel, ingen av disse testene er særlig relevant for hvordan folk flest normalt jobber. Hvor ofte enkoder du en film mens du skriver epost, zipper ned hele harddisken, surfer på nettet, rendrer en stor scene i 3ds max 6, alt dette mens du hører på noen MP3'er? Ikke jeg iallefall! :cool:

Jeg tok med de testene som Intel vant for å vise at det er situasjoner hvor Intel gjør det bra også. Du tok jo selv kun med tester hvor amd vant... Tilfeldig? Neppe.

 

Jeg vil kun kjøpe Intel av en grunn dog - pris. Hvis jeg får en dual core til 1500 istedet for 2500-3000... og det er intel vs amd kommer jeg til å slite. Har lite lyst på 100w med cpu varmer i pc'n min, men også veldig lite lyst å hive pengene ut vinduet ettersom det er tvilsomt om jeg vil merke forskjell på de to.

 

Og ja, jeg har bruk for dual core. Sitter å kompilerer prosjekter, kjører databaseserver og webserver på samme maskin osv osv... Da er det greit å ha 2 cpu'r sånn at systemet ikke henger seg når det kommer under heavy load.

 

Det viktigste er egentlig responstid på det jeg driver med... Sånn sett er det snålt at jeg ikke har fått meg en HT P4 for lenge siden ;)

Lenke til kommentar

Ett spm til guruene:

 

Idag har man bare dual hk til opteron. Vil vi se dual kort med 939 ? Slik at vi kan putte to stk dualcore på samme hk :thumbup: slik at jeg kan mekke en rå spillserver ?

 

Edit: tenker på å lage en rå server som kan kjøre så mange BF2 servere som mulig

Endret av kasol
Lenke til kommentar
Ta en titt på multitasking-testene på anandtech, så ser du at det i virkeligheten ikke er noe forsprang å snakke om
Tja, syntes Intel gjorde det helt greit jeg

Vel, ingen av disse testene er særlig relevant for hvordan folk flest normalt jobber. Hvor ofte enkoder du en film mens du skriver epost, zipper ned hele harddisken, surfer på nettet, rendrer en stor scene i 3ds max 6, alt dette mens du hører på noen MP3'er? Ikke jeg iallefall! :cool:

Jeg tok med de testene som Intel vant for å vise at det er situasjoner hvor Intel gjør det bra også. Du tok jo selv kun med tester hvor amd vant... Tilfeldig? Neppe.

 

Jeg vil kun kjøpe Intel av en grunn dog - pris. Hvis jeg får en dual core til 1500 istedet for 2500-3000... og det er intel vs amd kommer jeg til å slite. Har lite lyst på 100w med cpu varmer i pc'n min, men også veldig lite lyst å hive pengene ut vinduet ettersom det er tvilsomt om jeg vil merke forskjell på de to.

 

Og ja, jeg har bruk for dual core. Sitter å kompilerer prosjekter, kjører databaseserver og webserver på samme maskin osv osv... Da er det greit å ha 2 cpu'r sånn at systemet ikke henger seg når det kommer under heavy load.

 

Det viktigste er egentlig responstid på det jeg driver med... Sånn sett er det snålt at jeg ikke har fått meg en HT P4 for lenge siden ;)

Husk at det er mer enn bare prosessoren som skal inn i en PC. Riktignok blir kanskje X2 sin billigste variant mer enn dobbelt så dyr som den billigste Pentium D, men så koster Pentium D kompatible hovedkort over 1800 kroner. I tillegg må man ha DDR2, som også er en god del dyrere enn DDR.

 

Ikke sikkert det blir så stor prisforksjell som du tror når det kommer til stykket. I alle fall om du sitter med et S939 basert hovedkort med tilhørende minne til.

Lenke til kommentar
Ett spm til guruene:

 

Idag har man bare dual hk til opteron. Vil vi se dual kort med 939 ? Slik at vi kan putte to stk dualcore på samme hk :thumbup: slik av jeg kan mekke en rå spillserver ?

 

Edit: tenker på å lage en rå server som kan kjøre så mange BF2 servere som mulig

Man vil ikke se dualkort til S939. Skal man ha flere fysiske prosessorer på et hovedkort i sine respektive sokler, så må man gå for Opteron. Man kan f.eks. kjøpe et dual S940 hovedkort og slenge inn to dualcore Opteron på hovedkortet og så få en quad Opteron.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...