Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase: Volvo 240 '83


zyrex

Anbefalte innlegg

Takk takk, aremme! :)

 

Og nå, over til noe helt annet..

 

ZyreX prøver seg på noe han ikke kan..

 

..... RUSTFJERNING

 

Ja, det er sant alle sammen.. *ler*

Igår dro jeg innom mekonomen og handla meg ei "negerkuse" (Hva er det riktige navnet på dette verktøyet?), som var passende til dette..

Dette er ikke ment som et skikkelig forsøk på rustfjerning, for det er jo noe jeg ikke kan. Jeg gjør dette bare for å midlertidig stoppe spredninga av rusta her, så jeg kan sette bort arbeidet i høst når jeg har råd igjen. Bedre å få tatt litt, enn å la det ligge der å godgjøre seg til neste gang.

 

Så var det bare å gå igang da..

 

P1010096.JPG

Slik ser det ut på dørstokken min.. Ikke særlig pent i det hele tatt...

 

P1010097.JPG

Jess.. Dette måtte bort og det fort.

 

P1010098.JPG

Vi sliper litt, og ser at det var litt dypere her og der enn jeg trodde.. Shitt au.

 

P1010099.JPG

Litt bedre... Skulle ha tatt av bakdøra for å komme til skikkelig, men..

 

P1010101.JPG

Litt bortover her fant jeg noe også.. Vi pusser!

 

P1010102.JPG

Og såklart fantes det litt på døra også.. *Store planer om å bytte alle dørene*

 

P1010103.JPG

 

P1010104.JPG

Så var det å "maskere" litt, og påføre rusthemmende lakk-grunning..

 

P1010105.JPG

Grunning påført..

 

P1010106.JPG

Klæsser på litt her borte og.

 

 

Lite stemingsbilde mens grunninga herder og jeg går rundt og sender meldinger.

P1010110.JPG

 

 

 

P1010111.JPG

Så lakkerer vi!

 

P1010114.JPG

Se slik ja.. Høl i avisa, så kom litt hvitt på lista gitt..

 

P1010116.JPG

Umulig å ta døra 100%, men litt er bedre enn ingenting tror jeg da.

 

Så da! Var jeg ferdig, etter en 2 timer eller 3.. Ble bra syns jeg, mye bedre enn fæle krokanflekker. Ble litt fargeforskjell med lakken, men det gjør meg lite, siden det er på dørkarmen, syns veldig lite egentlig.

 

I dag skal jeg handle meg bremser troooor jeg, og i morgen skal jeg montere nye bremser (skiver + klosser foran), samt vaske og sette på sommerdekk! :dribble: Forvent dere mange bilder.

Endret av ZyreX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk for det, OngaBonga :wee:

 

 

 

Slik... Da har det skjedd litt mer.. :)

 

Har montert fjernstyrt sentrallås i bilen nå :D det er skoj...

 

Her kommer to bilder: (Trykkbare bilder)

 

DSC03353.JPG

 

Her er motoren montert og klar, ledninger stripset, og stag fra motor til orginal-låsepinnen montert.. Den rett og slett drar pinnen opp og ned for å låse opp og igjen..

 

DSC03356.JPG

 

Selve styringsenheten, gjemt under dasjbordet en lur plass ;)

 

 

Ble dessverre problemer når vi skulle montere motoren til låsene bak.

Viste seg at bakdørene har en helt annen konstruksjon, så vi fikk ikke plass til dem bak. Så, at the time being, er det bare sentrallås foran da.. Men jeg har sjelden folk baki.. Skal se ann senere om jeg finner på luuur måte å montere de baki.

Problemet lå i for liten plass, og for liten klaring til vinduet.. Jeg er glad i å kunne sveive ned vinduene, tross alt.

 

 

Mer info om bilen kommer i morgen..  :cry:

5026115[/snapback]

hallo

såg her for ei stund siden en som laga slik sentrallås bak på en 240 men huska ikkje adressa til sida, men lure på om eg ikkje kopierte bildet :roll:

kan no sjå om eg finner det i morgen etter jobb og slenge det ut på sidene

Lenke til kommentar
Lurte på hvor en finner dei salgs sidene?

5952756[/snapback]

Hmm, nå vet jeg ikke helt hva du mener, hva slags salgssider? til der jeg kjøpte sentrallåsen?

 

 

Må vel snart begynne med å pusse bort overfalte rust selv. Skal få sandblåst det som er værst utenfor bilen, i hjulbuer og hjulbuebrønnene.

5953003[/snapback]

Jepp jepp, skal ta å skifte hele hjulbua på høyre side.. ikke noe å begynne å pusse på der lenger.

 

Anyways, igår var jeg på Bilutstyr og handla skiver og klosser. 930,- er en fin pris, kjekt med rabatt :p

Skal skifte idag, får se om jeg rekker å oppdatere ikveld med bilder.. Sommerdekk skal settes på og! Gleder meg såå mye..

Lenke til kommentar

Hvor mye koster det å skifte ut hjulebuer egentlig og er det vanskelig? Skal sandblåse som sagt til en billig penge via en bekjent. Så får jeg se om rusta kommer tilbake igjen. Har litt nedi motorrommet også. Får satse på å vinne i lotto en gang for å ta syrebad og fikse bilen 100% i stand å bruke den som sommerbil*Drømme*

Lenke til kommentar
nei der du fant felgane dine, men er vell ikkje på forumet her det.

Var vell på mobilsentrum du fant sentrallåsen

5956165[/snapback]

Jess, det var på mobilsentrum ja.. Kommer til å få montert på bakdørene i løpet av våren/sommeren.. Skal skjære og kutte litt, så blir det bra.

 

 

Uansett, ny dag, nye muligheter!

 

Igår, torsdag, monterte jeg nye skiver og klosser foran, samt dekkskifte..

 

La oss gå igang med noen bilder.

 

P1010119.JPG

Opp på tøff jekk, drevet av trykkluft..

 

P1010121.JPG

Venstre side, gammel vs. ny kloss..

 

P1010123.JPG

Venstre side, ny vs. gammel skive

 

P1010124.JPG

Dette så mye, mye bedre ut ja

 

P1010125.JPG

Høyre side.. AU da.. Dette forklarer jo skrapelydene som jeg har hørt fra høyre forhjul når jeg har bremsa.. :whistle:

 

P1010126.JPG

Var visst ikke like tjukk denna skiva heller lenger. Var nok på tide ja!

 

Når jeg skulle skifte på høyre side, så hadde stempla i calipperen nesten rusta fast i den stillingen langt der ute, pga. pakningene rundt dem hadde gått i stykker, i tillegg til at det var så lite igjen av klossen.. Så det var jo et problem.

Men etter litt banning og sverting, klarte jeg å presse inn igjen stempla, og montere de nye klossene.. Fant også ut at det var litt tørrgang i hjulageret, så tok å smurte det.. Greit med presse :)

 

Monterte alt sammen og Morten fikk nye bremser som ikke bråker.. Ble riktignok veldig trangt på høyresiden, så jeg merker avogtil at bilen drar litt til høyre. Skal invistere i nye calippere snart!

Lenke til kommentar

Rett før jeg fikk montert bremsene, stod jeg å vaska felgene..

Kjøpte meg felgrens på Esso, og begynte arbeidet.

 

P1010118.JPG

shitt ass, de var mer møkkete på innsida enn jeg trodde..

 

Så.. etter et par minutter på hver felg, til sammen en time tenker jeg, så var jeg ferdig, og de skinner som helt nye på innsiden.. Glemte så klart å ta et "etter-bilde".. Men de er ihvertfall helt blanke og fine på innsiden, selv inni eikene på baksiden.. :p

 

 

Så -- ta da!! [photoshoot]

 

P1010128.JPG

 

P1010129.JPG

 

P1010130.JPG

 

P1010131.JPG

 

P1010133.JPG

 

P1010134.JPG

 

P1010136.JPG

 

P1010140.JPG

 

P1010141.JPG

*

 

P1010142.JPG

 

 

Så.. sånn ble det! Jeg er utrolig fornøyd, ble en helt ny bil i mine øyne.. Ihvertfall når man går rett fra stålfelger :p

 

Bilen ble ihvertfall mye bedre å kjøre, mye kvikkere i svinger og slikt, og den føles mindre "duvete".. Jeg vil bare ut å kjøre mer jeg nå! Gleder meg til skivene er innkjørt, så jeg kan prøve skikkelig å kjøre..

Lenke til kommentar

blir uten tvil en helt annen bil med felger. stålfelger kan jo ødelegge en hvem som helst bil.. men bare for å kritisere bittelittegrann, det eksosanlegget? få bort den bøyen kanskje. bare sag det bort å få sveise på ett rett 2" rør el no. koster kanskje en hundrings hvis du har en kompis med sveiseapperat...

 

men den refleksplata misunner jeg deg.

 

Ser fin ut nå....

Lenke til kommentar

Hadde ikkje du m46 kasse med od Morten?

 

lurte på om du har kobla oden slik at du kan bruke den på alle gir.

lurte eg på og gjør når eg skal sette i kassa som eg har liggande.

 

Veit og om en V8 motor til 240 med alt en trenger om du veit om noen som er intresert er det bare å sende en PM.

Trur ikkje han karen skulle ha meir en en 1000kr for det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...