Gå til innhold

kjøpe nå: SATA/SATA2-disk ?


Anbefalte innlegg

Topic sier egentlig det meste, men kan utdype det litt.

Begynner å gå tom for lagringsplass og merker behovet etter ny disk begynner å melde seg. Fra før av har jeg sata på hk, men vet jeg skal oppgradere hk etter sommeren, og da til et med bl.a. sata2.

 

Vil det for meg være smart å investere et par hundre kroner ekstra i en sata2-disk ?

 

Merker man virkelig noen forskjell mellom sata-satahk og sata2-sata2hk ?

 

(et siste dumt spm: man kan benytte seg av SATA2 - disk på sata-kontroller?)

 

Takker for alle svar, vurderer nemlig å kjøpe

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307913&s=sc

eller

http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4948

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff uff.. hold deg laaangt unna den seagate disken, kom dårlig ut i flere tester :thumbdown:

 

Hold deg også unna den samsung disken, samsung er ikke kjent for å yte godt :thumbdown:

 

..men skal du satse på en disk akkurat nå ville jeg anbefale denne Hitachi-disken:

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=308745&cks=PRL

 

Produktbeskrivelse Hitachi DeskStar T7K250 - harddisk - 250 GB - SATA II

 

Kapasitet 250 GB

Grensesnittype Serial ATA II

Kontakt 7-pin seriell ATA

Dataoverføringshastighet 300 MBps

Gjennomsnittlig søketid 8.5 ms

Rotasjonshastighet 7200 opm

Bufferstørrelse 8 MB

 

 

Den har to plater på 125GB hver (250GB versjonen), og 160`en har 80GB pr.plate (hold deg unna denne). Høyere datatetthet på platene betyr som regel høyere ytelse

 

Hitatchi er kjent for å levere veldig raske disker og de siste modellene har også vært svært stillegående

 

Tror ikke det er så stor forskjell mellom sata 1 og 2 rent ytelsesmessig, men disker med sata2 er nyere teknologi sånn ellers på disken så det kan nok lønne seg og gå for sata2.. flaskehalsen ligger ikke i selve sata grensesnittet uansett

 

PS! SATA 1 og 2 går fint å bruke om hverandre

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
ArcticOC har du en link til noen av disse testene ?

Det jeg har funnet om disse seagate harddiskene har vært positivt. Både her på forum og prisguide

Storagereview som en av de aller mest annerkjente innen harddisk tester slaktet barracuda 7200.8..

 

Seagate's Barracuda 7200.8 combines the latest in areal density with the standard SATA form-factor and interface. Unfortunately, while the capacity is there, the performance is not. The 7200.8 lags significantly behind the latest offerings from Maxtor and Hitachi in both single-user and multi-user instances.

 

7200.8 @ storagereview

 

Samsung er det bare å glemme uten å lese reviews engang, de har ikke nubbsjans på å konkurere med de andre merkene. Eneste de diskene er bra på er støy og varme, noe som de andre produsentene har tatt igjen forspranget på i det siste. Å tro at P120`en skal yte i topp er som å tro på julenissen :p

 

Hitachi er kjent for å alltid levere disker med høy ytelse

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Jeg ba om en 400gb seagate i erstatning for en maxtor dm10 300gb som har dødd to ganger. Jeg tviler på at jeg kommer til å angre. Husk at til ren lagring så betyr hastighet lite...

Hitachidisken koster 4,6kr.pr.GB

 

400gb seagate koster 6,2kr.pr.GB

 

Skjønner ikke helt poenget ditt? du vil jo få mer lagringsplass + høyere ytelse med Hitatchi disken?! hmm..

Lenke til kommentar
Samsung er det bare å glemme uten å lese reviews engang, de har ikke nubbsjans på å konkurere med de andre merkene. Eneste de diskene er bra på er støy og varme, noe som de andre produsentene har tatt igjen forspranget på i det siste. Å tro at P120`en skal yte i topp er som å tro på julenissen :p

Hvilke disker er det som er like stille som samsung sine mener du da?

 

Uansett er vel samsun i ferd med å gi ut en ny serie, sikkert ikke mer en middels ytelse, men billig og stille.

 

AtW

Lenke til kommentar
Samsung er det bare å glemme uten å lese reviews engang, de har ikke nubbsjans på å konkurere med de andre merkene. Eneste de diskene er bra på er støy og varme, noe som de andre produsentene har tatt igjen forspranget på i det siste. Å tro at P120`en skal yte i topp er som å tro på julenissen  :p

Hvilke disker er det som er like stille som samsung sine mener du da?

 

Uansett er vel samsun i ferd med å gi ut en ny serie, sikkert ikke mer en middels ytelse, men billig og stille.

 

AtW

Jeg skulle sette mye penger på at den nye samsung-serien yter sånn middels ja..

 

Når det kommer til støynivå mellom de forskjellige merkene er mye av oppfatningene til folk en myte. Jeg eier en toplaters seagate 7200.7 som har samme lave støynivå som den 3platers hitachi 7k250 disken min, nesten helt umulig å objektivt kunne si hvilken av disse diskene som er mest stillegående.

 

Alle merker har pr dags dato meget lavt støynivå, alle bruker fluid bearings og akustisk manangment løsninger. Før i tiden var saken en helt annen, da var seagate alene på toppen men dette gjelder ikke nå.

 

Den nye hitachidisken jeg anbefaler har kun to plater, noe som skal gjøre at den kjører særdeles stille og kjølig. Det er ikke kommet noen reviews av disken enda, men jeg tviler sterkt på at den vil komme dårlig ut i test, vet å se sier jeg bare :D Skal hente min ut på posten fredag *glede seg*

 

Hører også mange er skeptisk til Hitachi pga gxp75 serien som hadde høy feilrate, dette er ikke reelt for dagens modeller, Hitachi har levert meget driftsikre disker den siste tiden. Seagate har derimot hatt alvorlige problemer med 7200 serien, de som tviler kan bare ta seg en tur innom demosalg siden til komplett, pleier ofte å ligge masse seagate disker som er kommet som erstatning fra leverandør der

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Når det kommer til støynivå melleom de forskjellige merkene er mye av oppfatningene til folk en myte. Jeg eier en toplaters seagate 7200.2 som har samme lave støynivå som den 3platers hitachi 7k250 disken min, nesten helt umulig å objektivt kunne si hvilken av disse diskene som er mest stillegående.

 

Alle merker har pr dags dato meget lavt støynivå, alle bruker fluid bearings og akustisk manangment løsninger. Før i tiden var saken en helt annen, da var seagate alene på toppen men dette gjelder ikke nå.

Har ett par hiatachier selv, men de sitter i serveren, så de har jeg ikke hørt på.

 

Men jeg siterer silentpcreview:

 

"Hitachi/IBM Deskstar180GXP and 7K250 drives have been tested by SPCR, and even reviewed (180GXP Review). They all tend to have a touch of whine, low overall noise, and a fatal flaw that makes them unacceptable for most Silent PC enthusiasts: A loud head reset noise that occurs periodically whenever in low activity for more than ~10 minutes. This noise has been described variously, from a meow, to a screech, to a braying kind of eeee-awwww. Still, some people don't seem to mind, and the 7K250 are about the fastest 7200 RPM drives going."

 

De anbelafer også samsung som still 3.5-drive.

 

Synes også personlig at nyere seagater bråker merkbart mer enn eldre, så jeg synes ikke nye disker er så veldig stille.

 

AtW

Lenke til kommentar
Når det kommer til støynivå melleom de forskjellige merkene er mye av oppfatningene til folk en myte. Jeg eier en toplaters seagate 7200.2 som har samme lave støynivå som den 3platers hitachi 7k250 disken min, nesten helt umulig å objektivt kunne si hvilken av disse diskene som er mest stillegående.

 

Alle merker har pr dags dato meget lavt støynivå, alle bruker fluid bearings og akustisk manangment løsninger. Før i tiden var saken en helt annen, da var seagate alene på toppen men dette gjelder ikke nå.

Har ett par hiatachier selv, men de sitter i serveren, så de har jeg ikke hørt på.

 

Men jeg siterer silentpcreview:

 

"Hitachi/IBM Deskstar180GXP and 7K250 drives have been tested by SPCR, and even reviewed (180GXP Review). They all tend to have a touch of whine, low overall noise, and a fatal flaw that makes them unacceptable for most Silent PC enthusiasts: A loud head reset noise that occurs periodically whenever in low activity for more than ~10 minutes. This noise has been described variously, from a meow, to a screech, to a braying kind of eeee-awwww. Still, some people don't seem to mind, and the 7K250 are about the fastest 7200 RPM drives going."

 

De anbelafer også samsung som still 3.5-drive.

 

Synes også personlig at nyere seagater bråker merkbart mer enn eldre, så jeg synes ikke nye disker er så veldig stille.

 

AtW

Hmm... må jo vært utrolig heldig med diskene mine isåfall.. syns alle er snill hva angår lydnivå :thumbup:

 

Samsungen har nok et lite overtak når det kommer til støy, men den lave ytelsen gjør disken totalt uaktuell for min del!

 

P120 er en ny serie, men tviler på at den kommer i nærheten i ytelse mot Hitachidisken. T7K250 er en enda nyere serie enn samsung P120

 

De som tror P120 skal revolusjonere ytelsen til samsung kommer nok til å bli skuffet

Lenke til kommentar
Hmm... må jo vært utrolig heldig med diskene mine isåfall.. syns alle er snill hva angår lydnivå :thumbup:

 

Samsungen har nok et lite overtak når det kommer til støy, men den lave ytelsen gjør disken totalt uaktuell for min del!

 

P120 er en ny serie, men tviler på at den kommer i nærheten i ytelse mot Hitachidisken. T7K250 er en enda nyere serie enn samsung P120

 

De som tror P120 skal revolusjonere ytelsen til samsung kommer nok til å bli skuffet

Det skal jo sies at silentpcreview-folka er litt mer kritiske enn de fleste, selv samsungen får bare 7/10 på støy.

 

Som du sier så er neppe samsungen noen ytelsesbombe, men jeg følger ihvertfall med på den, da jeg gjerne vil bygge meg en pc som jeg ikke hører. Da kan middels hd-ytelse være nok.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hmm... må jo vært utrolig heldig med diskene mine isåfall.. syns alle er snill hva angår lydnivå  :thumbup:

 

Samsungen har nok et lite overtak når det kommer til støy, men den lave ytelsen gjør disken totalt uaktuell for min del!

 

P120 er en ny serie, men tviler på at den kommer i nærheten i ytelse mot Hitachidisken. T7K250 er en enda nyere serie enn samsung P120

 

De som tror P120 skal revolusjonere ytelsen til samsung kommer nok til å bli skuffet

Det skal jo sies at silentpcreview-folka er litt mer kritiske enn de fleste, selv samsungen får bare 7/10 på støy.

 

Som du sier så er neppe samsungen noen ytelsesbombe, men jeg følger ihvertfall med på den, da jeg gjerne vil bygge meg en pc som jeg ikke hører. Da kan middels hd-ytelse være nok.

 

AtW

Jeg driver selv med bygging av lydløse systemer og jeg er også opptatt av hvordan de forskjellige harddisken låter. Trodde systemet mitt skulle bråke mer da jeg byttet fra Seagate til Hitachi sist, men dette stemte ikke!

Bruker selfølgelig harddisk oppheng i gummi for å fjerne akturator-støy (søkearm).

 

Har stor tro på den nye 2platers T7K250 disken som kommer på fredag :love:

Lenke til kommentar

Har en 3platers hitachi sata 250gb og den har et forferdelig støynivå sammenlignet med seagate disken min, begge diskene er nye men seagaten er kanskje ikke av like ny modell med tanke på at den er IDE. WD diskene mine er mine stillere en hitachi disken også.

Lenke til kommentar

Samsung benytter stort sett to plater.

Samsung har minst støy.

Samsung har minst vibrasjoner.

Samsung avgir minst varme.

Samsung er ikke av de raskeste, men opplevd ytelsesforskjell er liten.

Raptor 74 er rask.

Store Maxtor disker med 16MB cach er raske.

De største Seagate diskene er raske .

De store Hitachi og WD diskene er raske.

Men felles for disse er tre og fire plater med derpå følgende støy/vibr./varme.

Hver og en må avgjøre hvilke faktorer som er viktige.

Ytelsesforskjellene er uansett små ved samme størrelse.

Dog en 500GB/7200 disk vil være vesentlig raskere enn en 250gb Samsung.

Prisen pr GB vil også være vesentlig høyere.

Lenke til kommentar
Samsung benytter stort sett to plater.

Samsung har minst støy.

Samsung har minst vibrasjoner.

Samsung avgir minst varme.

Samsung er ikke av de raskeste, men opplevd ytelsesforskjell er liten.

Raptor 74 er rask.

Store Maxtor disker med 16MB cach er raske.

De største Seagate diskene er raske .

De store Hitachi og WD diskene er raske.

Men felles for disse er tre og fire plater med derpå følgende støy/vibr./varme.

Hver og en må avgjøre hvilke faktorer som er viktige.

Ytelsesforskjellene er uansett små ved samme størrelse.

Dog en 500GB/7200 disk vil være vesentlig raskere enn en 250gb Samsung.

Prisen pr GB vil også være vesentlig høyere.

Samsung benytter stort sett to plater.

T7K250 der T = Two for to plater

 

Samsung har minst støy.

Riktig, men forskjellene mellom merkene er sjeldent større enn 0,8dB

 

Samsung har minst vibrasjoner.

Har samsung bedre balanserte plater enn andre disker? hmm.. nytt for meg!

 

Samsung avgir minst varme.

Riktig, men også her er forskjellene liten på dagens disker

 

Samsung er ikke av de raskeste, men opplevd ytelsesforskjell er liten.

Det spørs veldig mye på hva du bruker PC`en din til, det samme vil ikke stemme for en som multitasker mye.

 

Raptor 74 er rask.

Riktig, men kr.pr.GB er veldig høy (4-5ggr høyere enn andre)

 

De største Seagate diskene er raske .

Feil, kommer dårlig ut i test. Middelmådig ytelse.

 

Ytelsesforskjellene er uansett små ved samme størrelse.

Spørs hvor mye man regner som mye.. hvis 5% er mye finnes det store forskjeller

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Jeg ba om en 400gb seagate i erstatning for en maxtor dm10 300gb som har dødd to ganger. Jeg tviler på at jeg kommer til å angre. Husk at til ren lagring så betyr hastighet lite...

Hitachidisken koster 4,6kr.pr.GB

 

400gb seagate koster 6,2kr.pr.GB

 

Skjønner ikke helt poenget ditt? du vil jo få mer lagringsplass + høyere ytelse med Hitatchi disken?! hmm..

Enkelt.. jeg har god erfaring med Seagate, både med pålitelighet og støynivå. Når den i tillegg var billigere så var det ikke vits i å vurdere noe annet.

Lenke til kommentar
Jeg ba om en 400gb seagate i erstatning for en maxtor dm10 300gb som har dødd to ganger. Jeg tviler på at jeg kommer til å angre. Husk at til ren lagring så betyr hastighet lite...

Hitachidisken koster 4,6kr.pr.GB

 

400gb seagate koster 6,2kr.pr.GB

 

Skjønner ikke helt poenget ditt? du vil jo få mer lagringsplass + høyere ytelse med Hitatchi disken?! hmm..

Enkelt.. jeg har god erfaring med Seagate, både med pålitelighet og støynivå. Når den i tillegg var billigere så var det ikke vits i å vurdere noe annet.

Seagate har tidligere vært pålitelige, men har selv måtte returnere en defekt 7200.7. Røk etter kun 1mnd

 

Får håpe 7200.8 serien er bedre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...