Gå til innhold

kjøpe nå: SATA/SATA2-disk ?


Anbefalte innlegg

Samsung er ikke av de raskeste, men opplevd ytelsesforskjell er liten.

Det spørs veldig mye på hva du bruker PC`en din til, det samme vil ikke stemme for en som multitasker mye.

 

Her vil nok NCQ hjelpe på skulle jeg tippe, virket som det hadde endel å si på dualcore-testen til anand.

 

AtW

Helt riktig at NCQ har mye å si mhht multicore + multitasking

 

..men så har jo alle de nye harddisk seriene NCQ

 

Søketid og skrive/lesehastighet ytelse vil uavhengig NCQ ha mye å si på hvor responsivt systemet virker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Muligens en noe gammel tråd å dra opp, men jeg har noe jeg ønsker å tilføye.

 

Først; 160GB-modellen av Hitachis T7K250 har en tetthet på ca 100 GB/plate. Dette fordi Hitachi oppgir at den har 2 plater og tre hoder.

 

Strømforbruk. Hitachi oppgir begge TK250-modellene til å avgi 5,2 W @ idle. Samsung oppgir 7 W. Det burde derfor ikke være noen tvil om hvor varmeutviklinga er størst, hvis tallene stemmer. Samsung har som kjent ingen modeller med mer enn to plater.

 

Støy. Mine egne erfaringer med Hitachi på dette området er blandede. Min 120 GB (2 plater, 3 hoder) er svært vibrasjonssvak, men har en svak "hvinelyd". Denne høres knapt når disken er inne i kabinettet, og det føles ikke riktig å dra paralleller til WD's velkjente og forhatte hvinelyd. Det ER to forskjellige ting.

Har to 160 GB- (2 plater, 4 hoder) modeller plassert i to forskjellige kabinetter. Hvinelyden er her mindre markant, men til gjengjeld vibrerer disken nokså mye, noe som skaper en tydelig brummelyd i kabinettet. I hvilken grad kabinettet kan lastes for dette, er jeg noe usikker på.

Har også en 250 GB- (3 plater, 6 hoder) modell. Her er hvinelyden fullstendig fraværende (bravo!). Derimot høres en suselyd, ikke så fjernt fra Seagate. Vibrasjonene er betydelig sterkere enn 120 GB-modellen, dette merker jeg tydelig ved å holde diskene i handa. Ved å legge de på en pult, høres det betraktelig mer during fra 250 GB-en. Her er det tydeligvis forskjell fra modell til modell, da vibrasjonene fra 3-platers modellen er på høyde med 160 GB-versjonen av 2-platers modellen. Jeg ser at andre har påpekt at vibrasjonene fra 160 GB-modellen er svake, så det er mulig jeg har vært uheldig med mine.

 

Konklusjon (ut fra min rene erfaring):

 

Hitachi 7K250 120 GB: Vibrasjonssvak, svak "high pitched whine noise", svak suselyd (kan definitivt konkurrere med seagate her)

Hitachi 7K250 250 GB: Vibrasjonssterk, ingen høyfrekvent lyd, godt hørbar suselyd

 

Dette er disker produsert i fjor høst. Jeg synes ikke varme er et problem med noe av dem, men spesielt 120 GB-en utmerker seg. Det er disken med _minst_ varmeutvikling i kassa mi, den danker da ut både maxtor, samsung og seagate.

 

Uten hvinelyden hadde 120 GB-en vært rene drømmedisken. Vi får håpe den er borte i T7K250-ene :)

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Jeg fikk i forrige uke min T7K250 og kan fortelle følgende:

- disken har en liten antydning til vibrasjon, dette ble eliminert i mitt system da jeg bruker zalmankjøler med gummioppheng

- "hvinelyden" er totalt frahverende på denne disken

- lyden av søkearm er sterkt tilstede, men om ønskelig kan man redusere denne ved hjelp av software. Men da vil du tape ytelse

- disken yter meget godt etter det jeg har erfart til nå, mye p.g.a den lave søketiden hitachi er så kjent for

 

Er fornøyd med disken alt i alt :)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Jeg fikk i forrige uke min T7K250 og kan fortelle følgende:

- disken har en liten antydning til vibrasjon, dette ble eliminert i mitt system da jeg bruker zalmnakjøler med gummioppheng

- "hvinelyden" er totalt frahverene på denne disken

- lyden av søkearm er sterkt tilstede, men om ønskelig kan man redusere denne ved hjelp av software. Men da vil du tape ytelse

- disken yter meget godt etter det jeg har erfart til nå, mye p.g.a den lave søketiden hitachi er så kjent for

 

Er fornøyd med disken alt i alt :)

Stoler på deg ArcticOC og bestiller ein T7K250 :yes:

Lenke til kommentar
Har en 3platers hitachi sata 250gb og den har et forferdelig støynivå sammenlignet med seagate disken min, begge diskene er nye men seagaten er kanskje ikke av like ny modell med tanke på at den er IDE. WD diskene mine er mine stillere en hitachi disken også.

Hei

Har selv 2 x 250GB hitachi disker. Hører dem knapt. Wd diskene mine er også meget stille. Så tror ikke du har hørt en gammel ibm 45.1GB disk, den støyer noe vilt i forhold til dagens disker. Snakker om disker produsert i desember 2000.

Dagens disker vil eg ikke kalle støy. De er stille, hehehe.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Først; 160GB-modellen av Hitachis T7K250 har en tetthet på ca 100 GB/plate. Dette fordi Hitachi oppgir at den har 2 plater og tre hoder.

 

Strømforbruk. Hitachi oppgir begge TK250-modellene til å avgi 5,2 W @ idle. Samsung oppgir 7 W. Det burde derfor ikke være noen tvil om hvor varmeutviklinga er størst, hvis tallene stemmer. Samsung har som kjent ingen modeller med mer enn to plater.

 

Støy. Mine egne erfaringer med Hitachi på dette området er blandede. Min 120 GB (2 plater, 3 hoder) er svært vibrasjonssvak, men har en svak "hvinelyd". Denne høres knapt når disken er inne i kabinettet, og det føles ikke riktig å dra paralleller til WD's velkjente og forhatte hvinelyd. Det ER to forskjellige ting.

         Har to 160 GB- (2 plater, 4 hoder) modeller plassert i to forskjellige kabinetter. Hvinelyden er her mindre markant, men til gjengjeld vibrerer disken nokså mye, noe som skaper en tydelig brummelyd i kabinettet. I hvilken grad kabinettet kan lastes for dette, er jeg noe usikker på.

         Har også en 250 GB- (3 plater, 6 hoder) modell. Her er hvinelyden fullstendig fraværende (bravo!). Derimot høres en suselyd, ikke så fjernt fra Seagate. Vibrasjonene er betydelig sterkere enn 120 GB-modellen, dette merker jeg tydelig ved å holde diskene i handa. Ved å legge de på en pult, høres det betraktelig mer during fra 250 GB-en. Her er det tydeligvis forskjell fra modell til modell, da vibrasjonene fra 3-platers modellen er på høyde med 160 GB-versjonen av 2-platers modellen. Jeg ser at andre har påpekt at vibrasjonene fra 160 GB-modellen er svake, så det er mulig jeg har vært uheldig med mine.

 

Konklusjon (ut fra min rene erfaring):

 

Hitachi 7K250 120 GB: Vibrasjonssvak, svak "high pitched whine noise", svak suselyd (kan definitivt konkurrere med seagate her)

Hitachi 7K250 250 GB: Vibrasjonssterk, ingen høyfrekvent lyd, godt hørbar suselyd

Et par fakta om vibrasjon støy:

 

- ikke alle plater er like godt balansert

- ikke alle merker kompenserer ubalanse ved å kjøre vekten som skaper ubalanse i fase mot ubalansevekten i en annen plate (utligning)

- samsung leverer også disker med slik støy, det gjelder forsåvidt alle merker

 

Du kan f.eks. kjøpe deg 6stk 100% like disker av at spesielt merke eller modell for så å gi strøm til alle sammtidig. Legg diskene en etter en på f.eks en bordplate for å føle etter vibrasjonen..

 

..tror det kan folkare mange og enhver noe om temaet, for forskjellen ville blitt stor mellom diskene.

 

Nesten som å kjøpe CPU.. noen AMD 3000+ klokker bra og andre mindre bra

 

For å avslutte min del i dette kan det nevnes at Seagate 7200.7disken som skulle ha så sinnsykt lite vibrasjoner ikke hadde nubb sjans mot min 7k250 disken min akkurat der. ALLE kan få en dårlig balansert disk uansett merke/modell :hmm:

 

Det handler om ren fysikk og også om flaks :)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...