Gå til innhold

AMR kan benytte ulike skjermkort


Anbefalte innlegg

Hva med skjermkortminne? Blir de lagt sammen, altså at 2x kort med 128MB blir 256MB effektivt? Eller er det som med SLI, at 2x kort med 128MB blir 128MB effektivt?

Slik jeg forstår det ut fra beskrivelsen om sjakkbrettmønster så tror jeg dt blir likt som på Nvidia's SLI: Dvs. at to kort på 256MB vil ha de samme teksturene osv i begge minnene. Når det gjelder 128MB+256MB så vil det med 128MB ha 128MB til egne teksturer og 256MB-kortet ha 256MB til egne teskturer.

 

Mener å ha lest at det ( i eksempelet ble det brukt 850xt og x800xl) ikke vil gå fortere enn det dårligste kortet. Tror ikke det er lurt å blande et 9600 kort med et x850xt kort. Er mer snakk om dem som har et x850xt og kjøper et x800xl kort i tillegg som har ytnytte av AMR
Hva er vitsen med to kort om det ikke går raskere enn det dårligste kortet?Tror muligens du er på villspor her, eller er det jeg som har misforstått deg?

Ytelsen vile neppe reduseres når man har ett godt kort i maskina og putter inn et litt dårligere i tillegg. Ytelsen vil nok øke på grunn av det.

 

Eksempel: Et kort med ytelse "100" pluss et kort med ytelse "200" vil nok få en samlet ytelse som er mellom 200 og 300 avhengig av hvor godt lastfordelingen fungerer i det gitte spillet. Akkurat som hos nVidia vil det nok variere stort fra spill til spill hvor bra lastfordelingen fungerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(...) PCI-E bussen skal være kjapp nok til å ta seg av dette.

Om PCIe-bussen hadde vært en flaskehals vil jeg tro ingeniørene ville ha laget en seperat bro istede, slik som på SLI. I og med at dette er folk som lager grafiske prosessorer på det nivået som er på dagens GPU'er vil jeg tro de er kompentente nok til å kunne anslå om PCIe-bussen ville være en flaskehals eller ei for å si det slik ;)

 

Så du har mest sannsynlig rett der!

Lenke til kommentar
(...) PCI-E bussen skal være kjapp nok til å ta seg av dette.

Om PCIe-bussen hadde vært en flaskehals vil jeg tro ingeniørene ville ha laget en seperat bro istede, slik som på SLI. I og med at dette er folk som lager grafiske prosessorer på det nivået som er på dagens GPU'er vil jeg tro de er kompentente nok til å kunne anslå om PCIe-bussen ville være en flaskehals eller ei for å si det slik ;)

 

Så du har mest sannsynlig rett der!

Noe er jo alltid en flaskehals, selv om de er kompetente nok til å vite det, så betyr ikke det at de er villig til å ta de ekstra kostnadene for å bli kvitt denne flaskehalsen. (sier ikke at PCI-e er en dlaskehals, bare at selv om ingeniørene kan sitt, så betyr ikke det at alle flasjehalser er borte).

 

AtW

Lenke til kommentar
(...) PCI-E bussen skal være kjapp nok til å ta seg av dette.

Om PCIe-bussen hadde vært en flaskehals vil jeg tro ingeniørene ville ha laget en seperat bro istede, slik som på SLI. I og med at dette er folk som lager grafiske prosessorer på det nivået som er på dagens GPU'er vil jeg tro de er kompentente nok til å kunne anslå om PCIe-bussen ville være en flaskehals eller ei for å si det slik ;)

 

Så du har mest sannsynlig rett der!

Tror faktisk ikke ingenørene hadde muligheten til å ta dette valget... Når nvidia viste frem SLi var nok R520 for langt i utviklingen til at de hadde muligheten til dette... (Iallefall hvis det er sant at kortet hadde første tap-out i januar)

 

Les min post før i denne tråden vedrørene båndbredden på PCIe...

Lenke til kommentar
Jah, kan jo bli gøy det her :yes: Jeg er forøvrig temmelig spent på hvem som lager brikkesett som støtter det her, og hvor bra kvalitet det blir på disse.

Jeg vil anta et det ikke blir noen begrensning på brikkesett, så lenge man har ledige PCIe spor nok.

 

Forresten: Er det noen som har prøvd å kjøre nVidia-kort i SLI på hovedkort med andre brikkesett enn nVidia? (De har jo ikke akkurat noen enerett på antall PCIe-porter.)

Lenke til kommentar
Forresten: Er det noen som har prøvd å kjøre nVidia-kort i SLI på hovedkort med andre brikkesett enn nVidia? (De har jo ikke akkurat noen enerett på antall PCIe-porter.)

nVidia må aktivere støtte i driverene.

 

Foreløpig er det kun nForce4 SLi og nForce4 SLi Intel Edition, Intel 'Lindenhurst' og Intel 'Tumwater' hvor SLi er støttet på...

 

Ryktene sier at Intel også driver å sertifiserer desktop chipset...

Lenke til kommentar
Raptor' date='14/04/2005 : 13:30'] Hvis for eksempel du skal kjøre et R520 med et X850XT kort... Og spillet støtter shader model 3.0 og eventuelt andre nye funksjoner som kommer på R520. Hvordan har ATi da tenkt til å løse dette?

 

Etterhvert som flere spill begynner å kjøre shader model 3.0 og HDR vil det bli en forbedring i grafikken må da grafikken skaleres ned?

Sannsynligvis. Jeg kan ihvertfall ikke se en annen løsning på det enn at begge kortene i dette tilfellet blir behandlet som SM2.0b hardware uten støtte for de ekstra funksjonene R520 måtte ha.

Lenke til kommentar

Nå tenker jeg nVidia er forbanna :!: Først kommer nvidia der med SLI og er skikkelig stolt, og nå kommer ATi med AMR med masse fordeler!

Uansett så stiller jeg meg nøytral til valg av skjermkort!

 

Spennende teknologi btw! Praktisk at skjermkortene arbeider sammen gjennom pci-e portene og ikke via en såkalt "bru"

Lenke til kommentar
(...) PCI-E bussen skal være kjapp nok til å ta seg av dette.

Om PCIe-bussen hadde vært en flaskehals vil jeg tro ingeniørene ville ha laget en seperat bro istede, slik som på SLI. I og med at dette er folk som lager grafiske prosessorer på det nivået som er på dagens GPU'er vil jeg tro de er kompentente nok til å kunne anslå om PCIe-bussen ville være en flaskehals eller ei for å si det slik ;)

 

Så du har mest sannsynlig rett der!

tror ati har kunnet lage et system med bro lenge, men det kan ikke brukes pga. at nvidia har patentert teknologien, ergo så må ati komme opp med noe nytt...

 

Skal ikke si meg helt sikker i min sak, men mener å ha lest det i en tråd på XS, finner den ikke igjen nå desverre, sto veldig mye interessant angående amr der...

 

Det er jo ikke verre enn å komprimere bildene litt grann så fjerner en mye at flaskehalsen i såfall, vet ikke om dette lar seg gjøre i praksis, eller om bildene må innom cpu først å da er det vel liten vits i.. :hmm:

Lenke til kommentar

Et bare ting som jeg kommer på i farta om AMR :

 

*Støtter flere kort 1-4 , kanskje flere, kun avhengig av Pci-e spor?

*Fordeler lasten dynamisk mellom kortene, det sterkeste kortet renderer mesteparten av grafikken mens det eldste kortet tar den minste delen.

*Muligens blir det sånn at det nyeste kortet kan ta seg av for eksempel PS3.0 funksjoner (r520 + r430) mens det eldste kortet tar av seg andre funksjoner i grafikken (dette blir vel avhengig av hvor flink de er til å lage gode drivere).

 

Ingen som faktisk påpeker om dette er noe hovedkortene må komme med eller om det kun er en oppgradering i driverne til ati, hadde vært flott om det kun er en driverpakke som gjør AMR tilgjengelig for alle som har pci-e spor.

Lenke til kommentar

Det som hadde vært virkelig spennede med AMR, er mulighetene for multisjkerm, dvs. for eksempel 3 lcd skjermer:

 

2 av disse kjører DVI på en:

 

Connect3D X850XT 256MB, og så la den tredje skjermen kjøre via DVI på en X700...

 

Langt kraftigere ytelse, og mulighet for 4 skjermer og til en forholdsvis lav pris (dersom du sammenligner pris/ytelse med parhelia)...

 

DET hadde vært noe det...

 

Faktisk så hadde jeg store planer om å gå SLI til høsten, men da jeg leste et sted at DUal-screen i spill ikke fungerer i SLI-modus, slo jeg ideen fra meg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...