Gå til innhold

AMR kan benytte ulike skjermkort


Anbefalte innlegg

SLI er vel ingen flopp, men en gimic.

 

På samme måte som FX/Extreme Edition er.

 

Vise at de har den beste løsningen for "ultimat Gaming" OSV.

 

Det er vel ingen som trodde at det skulle bli den vanlige metoden å sette opp en maskin.

 

Det er vel her AMR kan bli noe annet hvis noen av ryktene/spekulasjonene stemmer, slik at det kan være effektivt å ta med seg sitt gamle skjermkort videre og bare øke styrken til sitt nye skjermkort. Men tviler på at vi ser noe til det før det kommer HK som støtter det, og tviler på at nVIDIA legger inn støtte for AMR på sine nFORCE kort, og AMR vil vel trenge fulle PCIe slotter, antagelig 8x eller 16x. Så det er vel litt frem i tid før vi ser noe.

 

Og apropo SLI, det er en ting som irriterer meg litt der. Hvorfor kommer det så få toppmoddeler av HK uten SLI? For den ekstra PCIe kan vel bare brukes til SLI, eller hur? Og siden jeg aldri kommer til å skaffe meg SLI, og ikke synes jeg trenger å kaste bort plassen på en PCIe slott jeg ikke kommer til å bruke, irriterer det meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enig, vi får bare håper at dette ikke blir samme floppen som SLI...

SLi er overhodet ikke en flopp, og det kommes til å bli satset videre på av nVidia.

 

AMR er foreløpig bare basert på rykter. Først ble det sagt at man kunne bruke forskjellige kort, så ble det rundt CeBIT tider sagt at det kun var identiske kort som kunne brukes (av flere seriøse sider som XBitlabs) og nå sies det igjen at man kan bruke ulike kort...

 

Ja, ja... Vi får se hva som kommer frem når ATi finner det for godt å lansere teknologien demmes... :roll:

 

Og apropo SLI, det er en ting som irriterer meg litt der. Hvorfor kommer det så få toppmoddeler av HK uten SLI? For den ekstra PCIe kan vel bare brukes til SLI, eller hur? Og siden jeg aldri kommer til å skaffe meg SLI, og ikke synes jeg trenger å kaste bort plassen på en PCIe slott jeg ikke kommer til å bruke, irriterer det meg.

Du får gjøre litt mer research før du går rundt å irriterer deg... ;) Når SLi-modus ikke er aktivert opererer den andre sloten som en PCIe x1 slot... Iallefall på ASUS A8N

Lenke til kommentar
Raptor,14/04/2005 : 20:26] (...)

 

Du får gjøre litt mer research før du går rundt å irriterer deg...  ;) Når SLi-modus ikke er aktivert opererer den andre sloten som en PCIe x1 slot... Iallefall på ASUS A8N

Akkurat ja.

Nei liker å irritere meg, trives egentlig bedre med det enn å gjøre research :hmm:

 

Men da er det ikke så bortkastet ihvertfall :)

 

EDIT: Leif

Endret av bOMS
Lenke til kommentar

fin ting, skulle gjærne ha hatt noe sånt selv, men der er en ting jeg ikke helt har fått med meg enda er dette.

 

hvordan blir det ferdige sjakkbrettet av bilder til?

 

må man sende alle bildebitene fra de forskjellige gpuene til cpu/drivere som setter bildet sammen og sender det i retur til det grafikkortet man har satt opp til å vise bildet, er det ett utvalgt grafikkort som mottar bildene fra slavekortene og som setter sammen bildene til ett og viser dette ferdige bildet?

høyst usannsynlig men (muligens) teknisk mulig, en intelligent dongle man monterer bak på pc'n som mottar bildene direkte fra hvert kort og denne donglen setter sammen bildene og sender dette til skjermen. :ermm: usannsynlig..

Lenke til kommentar
Når det gjelder 128MB+256MB så vil det med 128MB ha 128MB til egne teksturer og 256MB-kortet ha 256MB til egne teskturer.
*Muligens blir det sånn at det nyeste kortet kan ta seg av for eksempel PS3.0 funksjoner (r520 + r430) mens det eldste kortet tar av seg andre funksjoner i grafikken (dette blir vel avhengig av hvor flink de er til å lage gode drivere).

 

Dette får meg til å lure litt på hvordan bildekvaliteten blir. Et nestegenerasjonskort med PS3 og 512MB osv. vil jo klare å produsere skarpere og mer detaljerte teksturer enn dagens PCIe kort fra ATi. Kan man risikere å få et sjakkmønster hvor noen ruter er litt mer utydelige enn andre? Hvordan kommer ATi til å håndtere dette?

 

Ingen som faktisk påpeker om dette er noe hovedkortene må komme med eller om det kun er en oppgradering i driverne til ati, hadde vært flott om det kun er en driverpakke som gjør AMR tilgjengelig for alle som har pci-e spor.

Altså. Dette er vel bare noe som vil være tilgjengelig på hovedkort med ATi chipsett med flere PCIe spor, og dem fins det ikke så mange av enda. Det er ikke sånn at du kan ta ditt gode "gamle" A8N-SLI, stappe inn et par ATi kort og valse inn den nyeste driveren, og tjobing! så har du AMR.

 

Dette får meg til å tenke på noe annet. Det er ikke mulig å bruke nVidia kort i AMR, vel...? ;)

Lenke til kommentar

Det med sjakkbrettmønsteret vil jeg gjette på at gjøres på følgende måte:

Det beste skjermkortet settes som master. Driveren vet at det har 2 eller flere kort og klar over hvordan det skal belaste hvert kort i forhold til hverandre. (ferdigdefinert oppsett) Når spillet skal tegnes opp på skjermen så fordeler det kanskje 1 rute til det svakeste skjermkortet og 2 ruter til det beste. Den ruten som rendres i det svakeste skjermkortet rendres så langt det er mulig (f.eks med PS2.0) og sendes deretter via PCIe-bussen over til det kraftigste skjermkortet. Det kraftige skjermkortet får altså 2 ruter som det skal rendre helt selv, men 1 rute som er delvis rendret (trenger bare å legge på et lag med PS3.0 oppå den halvferdige ruta) Til slutt settes bildet sammen og sendes til skjermutgangen(e) på det kraftigste skjermkortet.

 

Et alternativ er å kjøre begge kortene i SM2.0 modus dersom det blir drivermessig vanskelig legge på et SM3.0 lag oppå den ferdigrendrede bildet fra det svakeste kortet.

 

Jeg tror ikke det vil gå an å kombinere ruter med SM2.0 og SM3.0 i samme bilde. Dette vil nok se for jalla ut til at det blir et valg i driverene i det hele tatt. Mulig det likevel går an å hacke driverene til å gjøre dette.

Lenke til kommentar

@Simen1:

Høres fornuftig ut, selvom dét ikke behøver å bety at det er riktig... ;) Men det gir ikke svar på hva man gjør hvis man har høyoppløste teksturer i det ene skjermkortet, og lavoppløste i det andre. Da vil det fremdeles bli forskjell fra den ene "sjakkruten" til den andre.

Lenke til kommentar

De to kortene må jo nødvendigvis bruke samme oppløsning på teksturene. Problemet er SM3.0 og FP blending. Her er jeg ganske sikker på at begge kortene må operere i SM2.0 modus. Å "legge på et lag med SM3.0" er bare tull, det vil være komplett umulig hvis f.eks. vertex texturing benyttes.

 

Og selv i de få tilfellene hvor det er teoretisk mulig, vil det neppe være noen vits ytelsesmessig. En kan like godt kjøre hele shaderprogrammet på SM3.0-kortet.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Litt Off Topic: Når R520 kommer med ps 3.0 kommer det til å yte bedre i doom 3, fordi ps 3.0 er den eneste fordelen nVidia har i doom 3? Eller er det andre ting som spiller inn, i så fall hvilke? :hmm:

 

 

EDIT: Gleder meg som en gris til AMR kommer, en av grunnene til at jeg venter med å kjøpe ny pc... :D

 

EDIT 2: Syns ATI kunne lettet litt mer på sløret og bekreftet litt essensielle ting, slik at det ikke kommer mange usanne rykter og enda flere skuffelser. :nei:

Endret av X-tremeOverclocker
Lenke til kommentar
Litt Off Topic: Når R520 kommer med ps 3.0 kommer det til å yte bedre i doom 3, fordi ps 3.0 er den eneste fordelen nVidia har i doom 3? Eller er det andre ting som spiller inn, i så fall hvilke?  :hmm:

Doom3 bruker ikke SM3.0 level shadere.

Det er flere grunner til at nVidia er raskere i Doom3. Foruten at nVidia er generelt raskere med OpenGL kan GF6x00 "dobble antall pipelines" i non-texturing operasjoner (z/stencil) som passer veldig bra for Doom3. Den har også en depth culling funksjon for shadow volumes (en kostbar skyggeteknikk Doom3 bruker) som forhindrer kortet å rendre unødige pixler.

R520 vil nok muligens yte bedre i Doom3 enn dagens high-end kort fra nVidia, men Doom3 er egentlig ganske old tech så jeg tror nok ikke ATi har ofret så mye av transistor budskjettet til R520 for å akkselere Doom3 type rendering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...