Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg sliter litt med å få httpd til å starte, den gir følgende i error_logen:

 

[Wed Feb 07 14:18:34 2007] [alert] (EAI 2)Name or service not known: mod_unique_id: unable to find IPv4 address of "light"

Configuration Failed

 

Noen som har peiling på hvorfor den ikke vil starte ?

 

FIKSET

7890876[/snapback]

 

Lyst til å dele løsningen, så andre kan søke den opp seinere?

 

Noe heelt annet:

På "www.piracykillsmusic.no" påstår de at det er ulovlig å kopiere musikk fra CD til mp3-spiller. Det er godt mulig at er mulig, og jeg vil da også tro det gjelder datamaskiner etc.

 

La oss ta et eksempel: Jeg setter meg om noen dager på en togtur til Bergen, og laptoppen følger med. Mp3-spiller har jeg ikke, men hodetelefoner skulle ikke være noe problem. Er det da slik, at dersom jeg skal følge loven, ikke har lov til å legge inn et par av cd'ne jeg har stående i hylla hjemme på ogg, og sitte å høre på dem i Amarok, mens jeg sitter og skriver oblig på vei over Finse? At dersom jeg skulle vært 100% lovlig, var nødt til å ta med bærbar cd-spiller samt cd'r, evt. kjørt WmWare for å kjøre windows for å kjøre Itunes og kjøpe den samme musikken jeg allerede har, en gang til (er det lov? wmWare og greier...)? Og ettersom denne maskinen har en relativt upålitelig harddisk - betyr det at dersom disken ryker, så har jeg en mulighet mindre for å få hørt på musikken min, og ingen kan gjøre noe med det?

 

Ærlig talt gjør dette hele lovgivningen på dette området til en vits. Hvem gidder å bry seg med resten av denne loven dersom de har slike lover (og skryter av det!)?

 

Jeg skulle gjerne spurt dem om dette. Har dog ikke veldig lyst til å bli registrert av IFPI etc. som "han der bør vi ta", men dersom jeg ser dem... De kunne gjerne stillt opp på nasjonaltheateret etc. for en (des-)"informasjonskampanje"!

 

--- Latsabb som ikke liker å dra på flere dingser enn nødvendig

Lenke til kommentar

Med mindre jeg har missforstått er lovene i Norge i dag slik at du har lov til å kopiere CD og rippe CD til eget bruk og backup, gitt at du ikke deler eller selger ut disse. Du har også lov til å omgå trivielle kopibeskyttelser; hvis du får rippa CD i et rippeprogram uten omfattende mukking, er beskyttelsen triviell og du har lov til å omgå den (tusjpenn-trikset gjelder også her, ikke omfattende mukking)

 

Men jeg må legge til at jeg ikke vet hva piracykillsmusic.no bruker av kilder/begrunnelser/lovreferanser/etc. siden de ikke slipper meg inn på siden. Siden krever flash8, men jeg som har flash9 kommer til kort :roll:

Lenke til kommentar
Btw.: Hva var greia med "mp3-loven" igjen? Og hvordan endte saken? Ble liksom... avbitt på slutten?

7892898[/snapback]

Det er lov å bryte kopisperren for å gjøre den spillbar på andre medium (altså er det lov å bryte DRM). Det er også lov å kopiere ting til venner og for å ta backup.

Det eneste som ikke er lov er å dele og laste ned opphavbeskytet matriale. Så loven er veldig liberal og grei i forhold til mange andre land i Europa.

 

Morsomt å se hvordan Piracy Kills Music prøver å unngå sine egne spørsmålene og "glemmer" mange vestentlige ting. Spesielt syns jeg denne er spesielt ille:

9. Det finnes ingen lovlige tjenester som passer for meg, så derfor er jeg tvunget til å laste ned lovlig.

Svar: Det finnes allerede et stort antall tjenester for nedlasting av musikk. Disse har mange ganger større utvalg enn det du finner i normale platebutikker, og tilbyr mange hundre tusen låter for nedlasting, fra alle de store selskapene og de aller fleste mindre.

Lenke til kommentar

Uhm, kan forresten legge til at venstre Alt heller ikke vil virke. Mystiske greier. Ikke engang hvis jeg bytter tilbake til gnome ser det ut til å fungere

 

*Edit: bytte til engelsk tastatur og tilbake til norsk igjen gjorde susen. ¡@£$½¥{[]}±´~

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
Hmm? Jeg kom rett inn, har flash 9 installert, ikke noe "rart". Sjekk "about:plugins" dersom du bruker mozilla/firefox.
Hm, oppdaga at jeg fortsatt kjørte opera 9.02 og flash9 beta på denne maskina. Oppgraderte til Opera 9.10 og flash9 offisiell så funka det. Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Det er lov å bryte kopisperren for å gjøre den spillbar på andre medium (altså er det lov å bryte DRM).
Mulig jeg tar feil, men det er ikke umiddelbar likhetstegn mellom omgå (som jeg mener ordlyden er) kopisperre på fysisk lagringsenhet (CD) og å bryte DRM (cracke/knuse en kode er ikke ansett som trivielt)

Så siden ingen kopibeskyttelse på CD/DVD til nå er effektiv (ikketriviell å omgå) så er kopiering til eget bruk av CD/DVD greit.

Mens DRM er en annen sak.

 

Men, igjen, mulig jeg tar feil...

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det er lov å bryte kopisperren for å gjøre den spillbar på andre medium (altså er det lov å bryte DRM).
Mulig jeg tar feil, men det er ikke umiddelbar likhetstegn mellom omgå (som jeg mener ordlyden er) kopisperre på fysisk lagringsenhet (CD) og å bryte DRM (cracke/knuse en kode er ikke ansett som trivielt)

Så siden ingen kopibeskyttelse på CD/DVD til nå er effektiv (ikketriviell å omgå) så er kopiering til eget bruk av CD/DVD greit.

Mens DRM er en annen sak.

 

Men, igjen, mulig jeg tar feil...

7895480[/snapback]

Å "omgå" eller å "bryte" har vel samme betydning her? - Enten du omgår eller bryter (hva enn forskjellen er) vil jo følgene være at du kopierer musikken/filmen.

 

Hva som er trivielt kan også i en høy grad diskuteres...

 

Uansett, jeg kjøper av prinsipp ikke DRM infisert musikk eller film. Hvis jeg får problemer med å spille av musikken eller filmen på grunn av kopisperre så vil jeg selvsagt kreve pengene tilbake. - Og det har man krav på. Produktet er defekt hvis det ikke kan spilles av på en standard cd/dvd-spiller.

 

Og hvorfor skal man kjøpe låter og album i et format som kun lar deg kopiere musikken din over til mp3 spilleren din én gang eller å brenne den ut på én CD og hvor du må betale for å laste den ned på nytt dersom du mister filene. - Og i tillegg har en forferdelig lav bitrate og kvalitet og kun kan spilles av på ett firmas mp3-spillere? - Man kommer både bedre ut av det og billigere ved å kjøpe CD-platene på platekompaniet, play.com eller cdon.com.

Lenke til kommentar
Å "omgå" eller å "bryte" har vel samme betydning her? - Enten du omgår eller bryter (hva enn forskjellen er) vil jo følgene være at du kopierer musikken/filmen.
Vel, fra loven side er ikke "omgå" og "bryte" det samme, men jeg må bare beklage at jeg ikke kjenner til hva de legger i forskjellen.

Antar:

- omgå -> rippeprogrammet driter i kopibeskyttelsen, den vet ikke en gang om det er kopibeskyttelse; programmet bare ripper CDen som alle andre CDer

- bryte -> du bruker et program som knekker en kode som beskytter innholdet på CDen, brute force angrep på kryperingen

 

Men det er mine forslag...

 

Hva som er trivielt kan også i en høy grad diskuteres...
Det kan det sikkert, men igjen, disse som styrer har en generell mening bak det som jeg desverre ikke kjenner.

 

Jeg leste en god del om det her på forumet, i diskusjoner om artikler om fildeling osv. Men hvilke artikler/forumtråder det er...?

Lenke til kommentar
Å "omgå" eller å "bryte" har vel samme betydning her? - Enten du omgår eller bryter (hva enn forskjellen er) vil jo følgene være at du kopierer musikken/filmen.
Vel, fra loven side er ikke "omgå" og "bryte" det samme, men jeg må bare beklage at jeg ikke kjenner til hva de legger i forskjellen.

Antar:

- omgå -> rippeprogrammet driter i kopibeskyttelsen, den vet ikke en gang om det er kopibeskyttelse; programmet bare ripper CDen som alle andre CDer

- bryte -> du bruker et program som knekker en kode som beskytter innholdet på CDen, brute force angrep på kryperingen

 

Men det er mine forslag...

*snip*

7898549[/snapback]

 

Dersom jeg bruker et linux-rippeprogram til å bryte/omgå CSS-kopisperren på en DVD, hva blir det? Jeg bruker et proram som knekker en kode, men det er transparent for brukeren...

Lenke til kommentar
Dersom jeg bruker et linux-rippeprogram til å bryte/omgå CSS-kopisperren på en DVD, hva blir det? Jeg bruker et proram som knekker en kode, men det er transparent for brukeren...

7898651[/snapback]

På Linux må man jo bruke et program som bruteforcer CSS-nøkkelen bare for å kunne se DVD-filmen...

 

Jeg antar at det hele koker ned til formålet med å bryte/omgå kopisperren.

 

Hvis du bryter kopisperren for å kunne bruke produktet (se filmen eller ta en lovlig backup) så vil jeg tro at det er det samme som å omgå.

 

Hvis du bryter kopisperren for å gjøre noe ulovlig, så vil jeg tro at det defineres som å bryte.

 

Men det blir egentlig bare spekulasjoner fra min side.

Lenke til kommentar

Av og til er ikke loven ideelt for oss forbrukere. Det skal ikke være slik at det er ulovlig å bryte en kopisperre for at vi skal kunne se en DVD-film der vi måtte ha lyst til å se den, eller å spille av musikk på en spiller som ikke nødvendigvis er "godkjent" av rettighetshaverne. Jeg kan i hvert fall si at hvis jeg føler at en kopisperre er til hinder for hva jeg har lyst til å gjøre (spille av, ikke dele ut) så omgår/bryter jeg den, lovlig eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...