Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Det er derfor jeg vil over til Linux. For min del så skryter Vista-fanatikere Windows Vista helt opp til skyene, og da kommer lettlurte personer rett etter. Vista bruker alt for mye ressurser og har fått en fall på ytelsen med Vista her hos meg, rett og slett.

 

Derfor kunne jeg ha tenkt meg en meget lett distro; for å kunne få en kjapp og responsiv PC. Spill bryr jeg meg mindre og mindre om, men kunne tenkt meg å bruke Cedega hvis noen Windows-spill er ønskelig å bruke. :)

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Befolkningstallet vårt fører nok til en nedprioritering av det norske språket, og siden stort sett all form for data teknologi stortsett blir produsert/laget/analysert av """""fremmed-språklige"""""" som snakker engelsk blir det språket du i ganske så stor grad vil treffe på iallefall på *ix OS siden det ikke ansettes folk til å oversette som med MS. :wee:

Lenke til kommentar
Jeg installerte Ubuntu lastet ned fra NTNU og valgte norsk under installasjonen. Hele OS'et fremstår som The Julekalender med engelsk her og der. Hvordan fornorsker man OS\et, inkl. alle programmene som fulgte med?

7930213[/snapback]

 

Fedora er stort sett jevnere oversatt enn ubuntu... Og der kommer det ikke plutselig noe på dansk/svensk etc., noe som for meg er überirriterende. Enten er det programmet oversatt, eller så er det på engelsk. Punktum.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan jeg kan disable diverse komponenter via ACPI for å øke batteri levetid?

Cpuskalering er aktivert, samt minst lysstyrke på skjermen.

Og den trådløse wifi greien er av.

 

Kan jeg deaktivere ting som "usb", cdrom, osv? :hmm:

7931405[/snapback]

 

Og hvorfor i alle dager ville du gjøre det?

 

cdrom stasjonen bruker ikke strøm når den ikke er i bruk (se leser/skriver til cd :p)

usb-portene bruker ikke støm når ikke noe er koblet til...

Lenke til kommentar

For meg så er det ett fett om det er på engelsk eller norsk. Setter opp en maskin for svigers (som aldri har vært eksponert til et OS/datamaskin) og dermed tenkte jeg at Ubuntu kunne ha vært fint å bruke. Svigers er ikke akkurat så flink i engelsk, derfor lurte jeg på dette med språk.

 

Ok, glem nå norsk OS.

 

Finnes det derimot noen distro alà Ubuntu med norske programmer ferdig installert? Hvis ikke, hvilken distro bør jeg prøve og evnt. skaffe norsk OO, FF, Gimp osv. selv?

 

Newbie-reminder

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan jeg kan disable diverse komponenter via ACPI for å øke batteri levetid?

Cpuskalering er aktivert, samt minst lysstyrke på skjermen.

Og den trådløse wifi greien er av.

 

Kan jeg deaktivere ting som "usb", cdrom, osv? :hmm:

7931405[/snapback]

 

Og hvorfor i alle dager ville du gjøre det?

 

cdrom stasjonen bruker ikke strøm når den ikke er i bruk (se leser/skriver til cd :p)

usb-portene bruker ikke støm når ikke noe er koblet til...

7931593[/snapback]

 

Tja, jeg merket ganske mye lenger batteritid når "dummy"-tingen var satt i cd/floppy-brønnen til en gammel pc enn når cd'n var der...

 

 

For meg så er det ett fett om det er på engelsk eller norsk. Setter opp en maskin for svigers (som aldri har vært eksponert til et OS/datamaskin) og dermed tenkte jeg at Ubuntu kunne ha vært fint å bruke. Svigers er ikke akkurat så flink i engelsk, derfor lurte jeg på dette med språk.

 

Ok, glem nå norsk OS.

 

Finnes det derimot noen distro alà Ubuntu med norske programmer ferdig installert? Hvis ikke, hvilken distro bør jeg prøve og evnt. skaffe norsk OO, FF, Gimp osv. selv?

 

Newbie-reminder

7931626[/snapback]

 

Installer "hvilken som helst" distro. Velg norsk språk. Programmene kommer på norsk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Har nok drøyet litt for lenge med å installere Linux grunnet alle valgene man har. Jeg sitter nå fast på om jeg skal bruke Gentoo, Slackware eller Arch Linux som vanlig desktop og ClackConnect som server (evt. andre distroer).

 

Noen som kan argumentere for og i mot? (Ja, jeg har søkt, men det gjorde meg ikke akkurat klokere).

Lenke til kommentar

Jeg bruker primært Slackware (eller slack-deriverte distroer (Slamd64, Zenwalk) ) på mine maskiner.

 

From the top of my head:

 

Slackware er stabilt, raskt og brukervennlig.

Hva jeg liker med Slackware:

- at Slackware ikke endrer og patcher kjerna "i hue og rævva"

- BSD-init systemet, det er enkelt å redigere og forstå

- Slackwares fokus på stabilitet, samtidig som den ikke er gammel og utdatert

- ingen distro-spesifike konfigurasjonsprogrammer, jeg mener du lærer mer ved å redigere konfigfiler "for hånd" i Vim.

- et pakkesystem som legger kontrollen over pakkene i dine hender. Det er min oppgave som bruker og admin å oppdatere mitt system, så hvis ikke jeg gjør det gjør ihvertfall ikke pakkesystemet det for meg.

- Slackware har et fornuftigt utvalg av programvare, ikke tonnevis med pakker. Noen ser sikkert på det som negativt, men jeg klarer meg med det jeg får meget bra, og ingenting hindrer meg i å kompilere opp de andre programmene jeg ønsker meg.

 

Jeg liker Slackware fordi den ikke "syr puter under armene mine". Krasjer maskina mi er det min feil. Og eneste måten jeg lærer no er om jeg retter feilene sjøl.

 

---

 

Arch kan jeg ikke uttale meg om,

 

Gentoo har jeg prøvd mange ganger, men aldri helt funnet den gode følelsen. Kanskje fordi Gentoo putter for mye kontroll i hendene mine...? Det er en god distro, men ikke for meg (ennå).

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Olefiver har vel nevnt det meste ang. Slackware, så da kan jeg nevne litt om Arch.

 

Arch baserer seg på samme prinsipper som Slackware, nemlig KISS.

 

Fordeler kontra Slackware:

- Pakkesystemet

- Utvalg av pakker

- Alltid oppdatert

 

Ulemper kontra Slackware:

- Ikke like stabilt

 

Gentoo:

+ Alt må kompileres

- Alt må kompileres

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...