Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Forøvrig, Akershus fylkeskomune har faktisk en egen ruterdistro for bruk på skoler...

7817371[/snapback]

Da lurer jeg på om jeg skal ta en prat med sysans på skola jeg.. :p

BSD eller en annen "standard" linux-distro tror jeg ikke ville passe, da de som skal ha den ikke har gode kunnskaper om linux...

 

 

Edit: Laster ned net-installen til Debian, for å teste det (etter litt googling).. Hvis ikke, så tar jeg en titt på en BSD eller lignende.

Edit2: Debian net-install ville ikke fungere, så jeg prøver nå IpCop...

Edit: IpCop var vrang.. Så kom gjerne med forslag. Vil gjerne ha en distro som er laget kun for router... :)

Endret av Hrisebro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meg og nettverkskort igjen:

Så på dette kortet her på komplett:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=319196

som vist nok skal være fint støttet av MADWIFI-driveren. Problemet er at det koster så innmari mye (for et wlan-kort). Noen som vet om et annet PCMCIA 54 mbit/s wlankort som a) funker bra, ikke bruker ndiswrapper etc. og b) ikke koster så innmari mye?

 

Hva vil det egentlig si at det er et "108 megabit/s" kort? Trodde g-standarden bare støttet 54 megabit jeg?

 

På denne siden:

http://live.gnome.org/NetworkManagerHardware

står det at madwifi/atheros støtter "WEP, WPA, and WPA2" - betyr det at det burde gå å bruke det på UiO?

 

Skal også bytte ut basestasjonen, dette ser ut til å være komplett's billigste 108 mbits basestasjon:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313252

Men er egentlig 108 mbit et poeng? Eller holder 54?

 

Kunne godt tenke meg å kjøre mythtv frontend på laptop, derfor hastighetsmaset :)

Lenke til kommentar

Fant dette kortet:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311231&view=links

http://www.newegg.com/Product/Product.asp?...N82E16833129134

 

ifl. den siste linken så er det også støttet av madwifi, minus "lampene".

 

Ser forøvrig at de selger en del mini-pci-kort på komplett (gjerne med intel-chip), har en relativt gammel laptop (compaq evo n600 tror jeg) - vil dette være en mulighet?

 

Eventuellt er det dette kortet, som ser ut til å ha fått veldig gode kritikker, og også ser ut til å bruke atheros:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=316924

Alle som har kjøpt dette på komplett har skrytt det opp i skyene - men det står ikke noe spesifikt om linux der.

Men da er jeg oppe i samme priskategori som det første igjen - hadde håpet rundt 300 kr. Menmen, 150kr ekstra er ikke sååå mye.

 

Dersom noen har noen av disse kortene, så skrik ut! Er også veldig interessert i dekningsgrad, stabilitet, suspend/resume, eller HVA SOM HELST ANNET - det er moren min som hovedsakelig bruker laptoppen, og mindre trøbbel for henne medfører automatisk mindre trøbbel for meg. Pluss at dersom dekningsgraden er god, kan det nå ned i kjellern hos meg, noe den utdaterte 11mbit's løsningen jeg har i dag gjør. Pluss at det skal bli en glede å bytte ut fc4 med f.eks. 6'ern, med det det betyr av NetworkManager-goodies :)

Lenke til kommentar
Hva vil det egentlig si at det er et "108 megabit/s" kort? Trodde g-standarden bare støttet 54 megabit jeg?

7824547[/snapback]

Det er Atheros som har det gøy med propriære utvidelser.

Kalles Super G.

Super G - wikipedia

 

EDIT:

På min gamle laptop brukte jeg dette kortet fra 3Com med MadWifi driveren.

Selvom jeg ikke skjekket, kan jeg ikke huske å ha lest noe om at Super G funker på linux.

iom at Super G er propriær er mine penger på ikke.

Så skal et Atheros kort brukes primært i en linux-maskin, tipper jeg at en 108mbits basestasjon "waste o'money".

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Akkurat det der med evenukker er ikke tilfeldig - Unix het opprinnelig "castrated MULTIX"...

 

Koslig med PDF forøvrig. Men hva har vært ikke-åpent med det hittil? Kosepå PDF. Kansje dette betyr at windows-folk snart kan få seg innebygget PDF-maker-støtte? Hadde vært kos, for alles del.

 

Ang. SUPER-G, samt proprietær'ness:

Å kalle madwifi en driver er litt tvilsomt - det er strengt tatt bare et veldig tynt lag mellom Atheros HAL (som er en binær x86-kodedingsboms som kjører på maskinas hovedcpu) og linux-kjerna. Atheros, dvs. chip-fabrikanten, leverer HAL's til de fleste cpu'er, og publiserer info om hvordan man snakker med dem. Så det at super-G er proprietært har neppe noe å si for linuxstøtte - det er "loddingene" som er proprietære, ikke dataene som kjøres over dem.

 

Ettersom jeg har *veldig* lyst på trådløs mythtv, samt tilgang til filserver... Å ha en 24/7 maskin gående øker båndbreddebehovet internt i huset noe grassalt.

 

Forøvrig: det å kunne trekke inn antenna så veldig praktisk ut, elliminerer praktisk talt alle ulempene ved at det ikke er innebygget (sårbart i sekk etc)

 

Suspend/resume - det funker vel fint med atheros/madwifi (og det kortet du nevnte)? Skjer det noe spesiellt når du trykker inn antennen?

 

Så jeg tror den basestasjonen jeg nevnte og det trådløskortet du fant snart kommer til å finne veien til en postkasse nær meg :)

Lenke til kommentar
Koslig med PDF forøvrig. Men hva har vært ikke-åpent med det hittil? Kosepå PDF. Kansje dette betyr at windows-folk snart kan få seg innebygget PDF-maker-støtte? Hadde vært kos, for alles del.

7825649[/snapback]

 

Stemmer, spesifikasjonen har vært tilgjengelig siden '93, men usikker på hvilke lisenser som eventuelt ligger under, eller om det er patenter som kan hindre bruk av PDF i et proprietært produkt (som MS Office el. andre proprietære windows-applikasjoner).

 

In the 14 years since Adobe published the complete PDF specification in 1993, PDF has become a de facto global standard for secure and dependable information exchange and archival storage.
:)
Lenke til kommentar
Akkurat det der med evenukker er ikke tilfeldig - Unix het opprinnelig "castrated MULTIX"...
 {o,o}
|)__)
-"-"-
O RLY?

 

Ang. SUPER-G, samt proprietær'ness:

Å kalle madwifi en driver er litt tvilsomt - det er strengt tatt bare et veldig tynt lag mellom Atheros HAL (som er en binær x86-kodedingsboms som kjører på maskinas hovedcpu) og linux-kjerna. Atheros, dvs. chip-fabrikanten, leverer HAL's til de fleste cpu'er, og publiserer info om hvordan man snakker med dem. Så det at super-G er proprietært har neppe noe å si for linuxstøtte - det er "loddingene" som er proprietære, ikke dataene som kjøres over dem.

Åh, pirk mæ i øre :)

Er bare så enkelt å tenke på wadwifi som en driver. Dessuten kaller madwifi-prosjektet selv madwifi for en driver på hjemmesidene. Så :p

 

Bortsett fra det ser jeg poenget ditt.

Tok et raskt søk på madwifi-sideen; virker som super G slås på med iwpriv ath0 turbo 1.

Visste ikke det, men så har jeg heller ikke en 108mbit basestasjon da.

 

Forøvrig: det å kunne trekke inn antenna så veldig praktisk ut, elliminerer praktisk talt alle ulempene ved at det ikke er innebygget (sårbart i sekk etc)

 

Suspend/resume - det funker vel fint med atheros/madwifi (og det kortet du nevnte)? Skjer det noe spesiellt når du trykker inn antennen?

ille praktisk med den inntrykkbare antenna ja. Men jeg ser noen klager litt over at antenna ikke er av de kraftigste.

Om det skjer noe spesiellt? Husker ikke, ærlig talt. Er en god stund siden jeg brukte kortet.

Men mener å huske at kortet slo seg av...??

Ikke kan jeg skjekke opp heller, den gamle laptopen er resirkulert.

 

Så jeg tror den basestasjonen jeg nevnte og det trådløskortet du fant snart kommer til å finne veien til en postkasse nær meg :)
Lykke til.

Jeg har forresten samme planer som deg, trådløs mythtv-boks, så kanskje jeg starter å bruke kortet igjen... Bare jeg får kranglet til grafikk-kortet på min AUSU Pundit-R.

Lenke til kommentar

Stemmer, spesifikasjonen har vært tilgjengelig siden '93, men usikker på hvilke lisenser som eventuelt ligger under, eller om det er patenter som kan hindre bruk av PDF i et proprietært produkt (som MS Office el. andre proprietære windows-applikasjoner).

 

7826065[/snapback]

MS fikk ikke legge inn eksport-funksjon til PDF i Office, uten å betale royalties. Så nei, helt fritt er det ikke.

Lenke til kommentar
tune2fs -m 1 /dev/sda1

7797196[/snapback]

Måtte du starte om igjen for at det skulle ta effekt eller? :hmm:

7821817[/snapback]

Nei, jeg måtte ikke reboote eller montere disken på nytt heller... men jeg måtte bruke sudo (selvsagt) og sudo tune2fs -m 0 /dev/sda1 funket bedre enn med -m 1.
Lenke til kommentar

Heh. Har en olding av en lappis med ødelagt display som kansje også blir satt opp som mythtv-boks, fast koplet til tv'n - den har S-video ut :) Tror det er noe ATI-greier, tough... Men om jeg er heldig, så funker det så lenge kabelen står i ved boot.

 

Hmm... Du mener at dekningen ikke er allverden? På en annen side - det kan neppe bli værre enn det som er der pr. i dag, og basestasjonen skal være svært god på akkurat dette...

Lenke til kommentar

Til mitt bruk funka kortet fint, men jeg så at noen kommentarer på komplett mente at kortet ikke hadde verdens beste antenne.

rekkevidden er langt fra dårlig, men likevel ikke best.

Den "inndyttbare" antennen er en strålende løsning. Det som ikke nevnes er at når antennen dyttes inn, deaktiveres samtidig kortet. Det blir både usynlig og sparer strøm. Glimrende!

Lenke til kommentar
Til mitt bruk funka kortet fint, men jeg så at noen kommentarer på komplett mente at kortet ikke hadde verdens beste antenne.
rekkevidden er langt fra dårlig, men likevel ikke best.

Den "inndyttbare" antennen er en strålende løsning. Det som ikke nevnes er at når antennen dyttes inn, deaktiveres samtidig kortet. Det blir både usynlig og sparer strøm. Glimrende!

7826429[/snapback]

Min erfaring med dette er at dekningen varierer med driver og OS, hadde en laptop med windows og satt på andre siden av en murvegg og ca 10 meter i fra routeren... Med windows ramlet nettet ned hvert andre minutt og jeg måtte trykke på at det skulle koble seg til på nytt nede i systray. Da jeg installerte ubuntu på den samme laptoppen opplevde jeg en 100% oppetid. Windows rapporterte mellom 10 og 40% signalstyrke... ubuntu rapporterte 97-98% :hmm: Riktignok noen år siden nå.
Lenke til kommentar

Da er det bestemt - det blir de to:

 

Kort:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302506

 

Base:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313252

 

Skulle hatt en ny ruter også, den vi har er en smule crashy... Desverre er alt de har på komplett "trådløse rutere" - jeg vil ha en (liten hund...) ren ruter med switch, dyndns-klient, DHCP, gjerne DNS-cache samt om det er mulig QoS - og intet mer. Punkt en er at den skal være stabil, for akkurat nå krasjer den 1-2 ganger daglig (zyexcel-saken som fulgte med telenor ADSL)

Lenke til kommentar
Til mitt bruk funka kortet fint, men jeg så at noen kommentarer på komplett mente at kortet ikke hadde verdens beste antenne.
rekkevidden er langt fra dårlig, men likevel ikke best.

Den "inndyttbare" antennen er en strålende løsning. Det som ikke nevnes er at når antennen dyttes inn, deaktiveres samtidig kortet. Det blir både usynlig og sparer strøm. Glimrende!

7826429[/snapback]

Min erfaring med dette er at dekningen varierer med driver og OS, hadde en laptop med windows og satt på andre siden av en murvegg og ca 10 meter i fra routeren... Med windows ramlet nettet ned hvert andre minutt og jeg måtte trykke på at det skulle koble seg til på nytt nede i systray. Da jeg installerte ubuntu på den samme laptoppen opplevde jeg en 100% oppetid. Windows rapporterte mellom 10 og 40% signalstyrke... ubuntu rapporterte 97-98% :hmm: Riktignok noen år siden nå.

7826620[/snapback]

 

Det der er du ikke alene om. Jeg tror heller det er det at linux regner med at "dersom du har koplet til ett nett, ønsker du å forbli tilkoplet" - og kopler deg raskt opp igjen, mens windows kopler seg fra etter noen få tapte pakker, og legger seg med beina i været og spiller død helt til du sparker den i gang igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...