Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da får du mekke screenshot fra Kubuntu når du har tilgang til det, er vanskelig å vite hva som skjer basert på et bilde av Firefox. That is, om ikke noen andre her tilfeldigvis kjører Kubuntu.

 

 

Skjermskudd

Dette kommer opp uansett hva jeg åpner fra blant annet Firefox sitt "Library".

 

Jeg har også fikset /home til Docky ved å dra Home fra sidemenyen i Dolphin, og slippe den i docken. Når jeg da klikker på ikonet for /home i docken åpnes også Gwenview.

 

(PS: noen som har et bedre alternativ til KDE-dock? En med litt mer tilpassningsmuligheter.)

Lenke til kommentar

Hvor lenge er det til det kommer i Manjaro? :)))))))))))

Det kom noen få uker etterpå til Manjaro, da pakkene nådde stable. De som brukte unstable fikk det kjappt.

Allt nytt som skjer i Arch kommer noen få uker etter til alle som kjører Stable i Manjaro.

Da får utviklerne tid til å sjekke ut eventuelle problemer slik at vi har en smertefri oppgradering, og dette systemet vil jeg si funker utmerket.

Lenke til kommentar

Hvorfor tror du det skjer i RHEL nå da? Det er jo et resultat av Arch sitt valg. DE setter dagsorden. Du'uh. :roll:

 

:p

Hehe, tror ikke Red Hat baserer sin strategi på Arch sine valg. Men nok trolling nå :p

 

Det har lenge vært dårlig stemning mellom Oracle og Red Hat. De fleste har vel fått med seg hvordan Oracle Enterprise Linux blir til. Oracle "rapper" SRPMs fra CentOS og bruker det som basis for sin Linux-distro. Oracle har riktignok også sin Unbreakable kernel, som er forskjellig fra stock-kernelen. Men stort sett kan man vel si at Oracle "snylter" på Red Hat sitt arbeid.

 

Et annet, større problem er at Red Hat nok har sett seg lei på at Oracle er svært trege med å sertifisere Oracle DB for Red Hat. Det gikk lang tid før Oracle DB ble sertifisert på RHEL 6. Og Oracle er ganske strenge på hva deres sw kjører på. Hvis man kjører på en plattform som Oracle ikke har sertifisert, null support. Imens favoriserer Oracle i stor grad deres egen distro på tross av at Oracle Enterprise Linux på mange måter er RHEL rebranded.

 

Jeg skal ikke si at det er den eksakte årsaken til at Red Hat gjør som de gjør, men de tingene jeg har nevnt kan ha vært med å bidra til at Red Hat tok den avgjørelsen. Og det samme skjedde jo med OpenOffice. Det gikk ikke lang tid før LibreOffice langt på vei hadde erstattet OpenOffice pga Oracle sin holdning til fri programvare. Så man kan se på dette som at Red Hat gir Oracle en skikkelig kilevink. Man skal huske på at RHEL finnes på mange serverrom og er et foretrukket valg på Linux hos mange hosting-leverandører, inkludert der jeg jobber. Skal man bruke MySQL er det gjerne standardversjonen som Red Hat vedlikeholder man bruker. Dette for å få support fra Red Hat i tilfelle trøbbel man ikke selv kan løse (selv om jeg enda har til gode å måtte be om support fra Red Hat).

Lenke til kommentar

Du kan lage et nytt KDE-panel. Det er ganske lett til å få den til å oppføre seg dockete.

 

Har prøvd det, men ble ikke helt fornøyd med resultatet. Opplevde den som lite kompis med blant annet breddejustering og bakgrunn på docken.

 

Plages forresten en del med tidsinnstillingene. Hver gang jeg booter til det andre OS'en (fra Linux til Windows og motsatt) settes klokka 2 timer før det den egentlig er (i Norge).

Har prøvd et forslag fra Lifehacker som gikk ut på å fikse Windows-registret, men uten hell. De nevner at det er mulig å gjøre tilsvarende ednring i Linux, men har ikke funnet noen oppskrift på det.

Noen som har opplevd (og løst?) samme problemet?

Lenke til kommentar

Har prøvd det, men ble ikke helt fornøyd med resultatet. Opplevde den som lite kompis med blant annet breddejustering og bakgrunn på docken.

Hvordan ønsker du at det skal se ut og hvilken oppførsel ønsker du? Tegning?

 

Plages forresten en del med tidsinnstillingene. Hver gang jeg booter til det andre OS'en (fra Linux til Windows og motsatt) settes klokka 2 timer før det den egentlig er (i Norge).

http://superuser.com...tc-as-bios-time

 

Skjermskudd

Dette kommer opp uansett hva jeg åpner fra blant annet Firefox sitt "Library".

post-9924-0-23525500-1371653374_thumb.png

Hvordan ser dette ut hos deg?

Lenke til kommentar

Har prøvd det, men ble ikke helt fornøyd med resultatet. Opplevde den som lite kompis med blant annet breddejustering og bakgrunn på docken.

Det har jeg ikke prøvd, mest fordi jeg ikke bruker dock. Jeg lurer dog på å lage en, eventuelt et kjapt desktop icon for å launche ting som dolphin.

 

Plages forresten en del med tidsinnstillingene. Hver gang jeg booter til det andre OS'en (fra Linux til Windows og motsatt) settes klokka 2 timer før det den egentlig er (i Norge).

Windows og UTC BIOS time er, såvidt jeg vet, ikke veldig gode venner.
Lenke til kommentar

Plages forresten en del med tidsinnstillingene. Hver gang jeg booter til det andre OS'en (fra Linux til Windows og motsatt) settes klokka 2 timer før det den egentlig er (i Norge).

Sett tidsinnstillingene og tida riktig i Windows (den vil også da sette tida i BIOS så vidt jeg vet) og konfigurer Linux slik at den vet/forventer at maskinvaretida/BIOS-tid er lokal tid. Da bør det bli riktig. Jeg har konfigurert det slik, og har ingen problemer med klokka ved booting mellom Linux og Windows.

Endret av HawP
Lenke til kommentar
Hvordan ønsker du at det skal se ut og hvilken oppførsel ønsker du? Tegning?

Helt vanlig dock, hvor jeg kan endre ikonene på programmer og legge til mapper. Bakgrunnen må kunne endres. Type "hylle", som man kjenner fra OSX.

Docky fungerer greit, men problemet er at jeg er stuck med flere fæle ikoner.

 

Om dere har bedre forsalg til skrivebordsfiks for stasjonær maskin så tar jeg gjerne i mot dem. Hadde nok vært enklere å lage et godt skrivebord om jeg hadde bare én skjerm tror jeg :tease:

 

Det har jeg ikke prøvd, mest fordi jeg ikke bruker dock. Jeg lurer dog på å lage en, eventuelt et kjapt desktop icon for å launche ting som dolphin.

Du får si i fra om det blir gode greier i så fall, og om du vil dele det :)

 

Kjørte reg-fila. Satte W8-klokka til nåværende klokkeslett. Reboota til Windows: klokka OK.

Boota Linux: klokka 2 timer feil.

Boota BIOS: satte klokka til nåværende.

Boota Windows: OK

Boota Linux: klokka OK.

Reboot Linux: 2 timer feil.

 

Samme som sist jeg prøvde det :hm: Fungerer fint med en gang, men litt booting fram og tilbake så er det ødelagt igjen.

 

Hvordan ser dette ut hos deg?

 

 

default_apps_kde_zps262a928e.png

 

Aner ikke hvorfor det er to Dolphin der.

 

Sett tidsinnstillingene og tida riktig i Windows (den vil også da sette tida i BIOS så vidt jeg vet) og konfigurer Linux slik at den vet/forventer at maskinvaretida/BIOS-tid er lokal tid. Da bør det bli riktig. Jeg har konfigurert det slik, og har ingen problemer med klokka ved booting mellom Linux og Windows.

Det var den veien jeg hadde tenkt å prøve denne gangen, men hvordan gjør jeg det?

Endret av Optimuz
Lenke til kommentar

Tenk å være fornøyd med "helt greit" :----)

 

Ja, jeg trenger ikke fancy-schmancy KDE som lagger drittten ut av PC-en min. Gnome 2 er oversiktlig, fungerer helt greit, og er enkelt å bruke. Smart lagd engetlig. Gnome 3 derimot, synes jeg er uoversiktlig og stygt. At det finnes en Gnome 3-fanboy her på forumet som er skrikende uenig med meg tviler jeg ikke et sekund på.

Lenke til kommentar

Noen ganger, så er helt greit et riktig sted å være. Når ting bare virker, så kan man konsentrere seg om andre morsommere ting.

Helt greit => halter av gårde, men gidder ikke legge innsats i å faktisk forbedre min egen hverdag.

 

Eksempel: BSD coreutils funker helt greit. Jeg ville valgt GNU hver gang uansett.

 

Ja, jeg trenger ikke fancy-schmancy KDE som lagger drittten ut av PC-en min. Gnome 2 er oversiktlig, fungerer helt greit, og er enkelt å bruke. Smart lagd engetlig. Gnome 3 derimot, synes jeg er uoversiktlig og stygt. At det finnes en Gnome 3-fanboy her på forumet som er skrikende uenig med meg tviler jeg ikke et sekund på.

Gnome2 n. ~ swedish for "can't configure KDE"

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...