Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjermen min ble svart på HTPC-maskinen et par dager siden når jeg startet den opp etter halvannet år. Men jeg logget inn i TTY1 og så i dmesg at Nvidia driver og kernelmodul var av forskjellig versjon (det sto i klartekst) siden jeg på den tiden måtte ha en av nvidia-experimental driverne for å få VDPAU. Jeg kjørte bare aptitude purge nvidia* -y && aptitude update && aptitude upgrade -y && aptitude install nvidia-current -y && shutdown -r now og alt var i orden når jeg kom tilbake 30 minutter senere.

 

Mindre spennende med andre ord.

Lenke til kommentar

Må forøvrig også restarte for å skifte skjermoppløsning. Ganske artig. Omtrent som Win 95/98.

 

WLAN tror jeg tuller seg fordi jeg ikke får skikkelig KNetworkManager. Har egentlig ikke peiling på KDE, men det ser ut som at KNetworkManager er byttet ut med noe annet i PC-BSD. WLAN-kortet fungerer egentlig siden den finner alle nettverkene i området, men hva den så prøver på er ikke godt å si. Og møkktreige repoer hjelper ikke akkurat på inntrykket. Endte opp med å bruke ports i stedet for fancy PC-BSD-greier. Kanskje jeg egentlig bare burde prøvd en FreeBSD med vanilla KDE oppå.

 

Edit: Går KDE-spørsmål på BSD under GNU/Linux eller BSD/Unix? Bygger ikke KDE på GNU?

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Skjermen min ble svart på HTPC-maskinen et par dager siden når jeg startet den opp etter halvannet år. Men jeg logget inn i TTY1 og så i dmesg at Nvidia driver og kernelmodul var av forskjellig versjon (det sto i klartekst) siden jeg på den tiden måtte ha en av nvidia-experimental driverne for å få VDPAU. Jeg kjørte bare aptitude purge nvidia* -y && aptitude update && aptitude upgrade -y && aptitude install nvidia-current -y && shutdown -r now og alt var i orden når jeg kom tilbake 30 minutter senere.

 

Mindre spennende med andre ord.

Har faktisk samme situasjon, Ubuntu 12.10 x64 med HD 2500. Hadde hatt den på i ca. 120 dager, men trengte å skru den av i den værste varmen pga. dårlig kjøling på disk. Når jeg startet den opp igjen virker det som om Linux oppdager det integrerte skjermkortet i Intel i3 3220T feil, får noe om Xeon graphics. Har ikke giddet å fikse det enda, og har vel vært slik i et par måneder nå så litt lat gitt :p Har ikke feilsøkt noe, men hvis noen tilfeldigvis kjenner problemet hadde jo det vært fint.

 

$ sudo lshw
[..]

    *-display
		 description: VGA compatible controller
		 product: Xeon E3-1200 v2/3rd Gen Core processor Graphics Controller
		 vendor: Intel Corporation
		 physical id: 2
		 bus info: pci@0000:00:02.0
		 version: 09
		 width: 64 bits
		 clock: 33MHz
		 capabilities: msi pm vga_controller bus_master cap_list rom
		 configuration: driver=i915 latency=0
		 resources: irq:44 memory:f7800000-f7bfffff memory:e0000000-efffffff ioport:f000(size=64)

Lenke til kommentar

For et kjedelig drittforum dette har blitt. Hvor i alle dager har det blitt av de god gamle "WLAN funker ikke"-trådene og "skjermen blir svart etter oppstart"?

Der sa du noe. Det har blitt for lett, så vi må.forte oss å finne noe å fylle forumet med :) Occi, har du forsøkt den obligatoriske apt-get update && apt-get dist-upgrade? Isåfall er det svært merkelig at hd2500 blir oppdaget feil, så kanskje du har gjort noe med systemet? Uansett, bare oppgrader til 13.04 så er antagelig alt i orden.
Lenke til kommentar

Occi, har du forsøkt den obligatoriske apt-get update && apt-get dist-upgrade? Isåfall er det svært merkelig at hd2500 blir oppdaget feil, så kanskje du har gjort noe med systemet? Uansett, bare oppgrader til 13.04 så er antagelig alt i orden.

Hehe, det er egentlig bare snakk om latskap :) Kunne sikkert fikset det, men siden rtorrent/rutorrent, ssh og nfs/smb fungerer fint så har jeg ikke hatt det store behovet for å fikse det enda, har ikke sett noe filmer på lenge.

 

Det er så lenge siden jeg satt opp HTPCen at jeg husker ikke hva jeg gjorde annet enn at jeg kranglet litt for å få til vaapi og annet stæsj. Kan hende det var noe som ikke ble lagret ordentlig før jeg rebootet. Syns bare det var litt merkelig at hardware kunne registreres feil slik plutselig etter en reboot og tenkte å nevne at jeg også har det problemet når det ble nevnt.

Lenke til kommentar

root@web:~# locale
[b]locale: Cannot set LC_ALL to default locale: No such file or directory[/b]
LANG=en_US.UTF-8
LANGUAGE=en_US:en
LC_CTYPE="en_US.UTF-8"
LC_NUMERIC=nb_NO.UTF-8
LC_TIME=nb_NO.UTF-8
LC_COLLATE="en_US.UTF-8"
LC_MONETARY=nb_NO.UTF-8
LC_MESSAGES="en_US.UTF-8"
LC_PAPER=nb_NO.UTF-8
LC_NAME=nb_NO.UTF-8
LC_ADDRESS=nb_NO.UTF-8
LC_TELEPHONE=nb_NO.UTF-8
LC_MEASUREMENT=nb_NO.UTF-8
LC_IDENTIFICATION=nb_NO.UTF-8
LC_ALL=

Linux web 3.2.0-4-amd64 #1 SMP Debian 3.2.46-1 x86_64 GNU/Linux

 

Hva er den LC_ALL egentlig? o.O

Lenke til kommentar

Dessverre vært mye tull med trådløs n, men ting blir fikset. Du kan ikke regne med at alt blir backportet til12.04, det avhenger av hvor lett det er å backporte. Heldigvis er alle store distribusjoner nå på samme stabile kjerneversjon, så det er godt håp om at du får det grøvste.

Lenke til kommentar

Humm

Jeg har en slik

03:00.0 Network controller: Intel Corporation Centrino Advanced-N 6230 [Rainbow Peak] (rev 34)

 

Har fungert prikkfritt på 5GHz og n-hastigheter i ihvertfall siden august 2012 (da jeg kjøpte meg nytt trådløst aksesspunkt, kjørte på g før det). Fedora 17->18, forøvrig.

Lenke til kommentar

Humm

Jeg har en slik

03:00.0 Network controller: Intel Corporation Centrino Advanced-N 6230 [Rainbow Peak] (rev 34)

Har fungert prikkfritt på 5GHz og n-hastigheter i ihvertfall siden august 2012 (da jeg kjøpte meg nytt trådløst aksesspunkt, kjørte på g før det). Fedora 17->18, forøvrig.

Jei å!

Intel 6300 har fungert prikkfritt på 2,5 og 5 GHz n-hastighet i Ubuntu 12.04 siden release. 10 MB/s mot Samba-server as we speak. Gjennom én etasje.

Lenke til kommentar

Tilkobling virker fint en liten periode, for så å dø ut. Om det gjelder alle kort under iwlwifi vet jeg ikke, men ihvertfall på mitt 1030.

 

Det finnes utallige tråder om dette, og for flere distroer.

 

Hvordan er det med 13.04 nå? Den var ikke kone-klar sist jeg prøvde. LTS er stabil som et fjell, og får aldri feilmeldinger annet enn at Firefox kan krasje innimellom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...