Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Tror dessverre ikke nye brukere/skeptikere får noe mer ut av den artikkelen enn om det var en stor tabell med vanlige funksjoner og hva de gjør. Å bake inn pwd eller ~ inn i setninger, eller ramse opp hva 1, 2, 4 representerer i rettighetssystemet er et merkelig valg.

 

Det er også mye som er greit irrelevant for nye brukere, som !-n. Hvorfor bruke masse tid på å forklare denne, men ingenting på vanlige verktøy, kombinere kommandoer eller andre ting som faktisk gjør det interessant. At du kan liste filene i en mappe med ls gir lite.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD har åpnet opp videaksellerasjon. Du får gå over til linux når du får rotet det til det ;)

Det er HD-lyd de ikke støtter, dessverre. :/ Bildet var problemfritt.

 

Det jeg EGENTLIG bør sose meg til er å kjøre en ABX-blindtest på meg selv mellom HD lyd og vanlig 5.1, og se om jeg hører forskjell. Etter det kan jeg sannsynligvis fint kjøre linux igjen. :p Riktignok vil jeg fortsatt ikke få noen god DLNA-pudh-løsning for lyd eller video fra laptop og mobil. Android skal vel bruke Miracast som offisielt opplegg etter hvert, men det ser ut som noe traurige saker.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Det var jo en tråd for tips til artikkelen for en stund tilbake, men fokuset ble visst mer på shell i stedet programmer. Jeg syns fokuset bør balanseres litt mer, og flere av tipsene fra den tråden bør tas med, spesielt populære programmer. Bør også reklamere for GNU/Linux kategorien.

 

Kudos for å skrive slikt, er sikkert vanskelig å formulere det perfekt etc. for nye brukere, men kan skrive litt om hva som jeg irriterte meg over i denne artikkelen. Er sikkert mer som jeg ikke kommer på i farten.

 

Vet ikke helt om det er så fornuftig å gå i dybden på filsystemet. Kan hende at folk faller av. Usikker på hvor relevant det er også, spesieltn år det ikke egentlig brukes noe særlig resten av artikkelen. Hadde vært mer fornuftig å hatt det i en generell artikkel om *nix kanskje? Kan hende at noe á dette hadde vært nok:

 

En filsti i Unix-lignende systemer som Linux og OS X representeres med forward backslash, /

På Windows er dette backward backslash, \

 

/mappe/undermappe/fil.txt

 

 

Noen viktige mapper som er interessant for nye brukere. Mer informasjon er å finne på [wikipedia?]:

/home/bruker - hjemmemappen

/ - root, blabla

 

Det er også noen tegn som representerer spesielle filbaner:

~ hjemmemappen

. nåværende mappe

.. en mappe opp

 

Det er for mye fokus på !-pattern, !!, !-n etc. At dette står under "grunnleggende bruk" er nesten litt krise. Mer fokus på bruk av piltastene og Ctrl+r. Å deretter bare bruke home/end/piltaster for å redigere tidligere kommando burde være avansert nok. !-n er kryptisk, og vil gi inntrykk av at terminalen/shell er kryptisk.

 

Liker ikke hvordan det er brukt setninger for ting som bedre representeres som lister. Eksempel på dette er rettigheter-biten. Et bilde á dette med forklarende tekst hadde vært mer nyttig, og lettere å lese.

 

Manualen må komme tidligere, og få mer fokus.

 

Grunnleggende bruk er lang og tung. Kunne kanskje heller vært en tabell/liste over vanlige kommandoer som cp, mv, ls, grep, og deretter hatt eksempler. Mulig at det er bare jeg som liker det formatet bedre pga. jeg liker doc som er rett på sak med eksempler, men jeg tror det er lettere å lære av/lese.

 

Alt for lite om pipes, og hvorfor dette er viktig/effektivt/kult. Vis mer ting som er viktig for day-to-day usage.

Igjen syns jeg at det hadde passet seg med mer om programmer. Vinklingen om at det kun skal være om shell vet jeg ikke om er noen god idé, fordi for praktisk bruk er det hele økosystemet sammen som er viktig.

 

Artikkelen avsluttes merkelig.

Å sende folk over til PHP er også litt slemt ;-)

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Edit: Det jeg ikke skjønner er hvorfor ikke Skinny kommer hit og tester artikkelen, spør om tips etc. Den er ganske begredelig.

Tror dessverre ikke nye brukere/skeptikere får noe mer ut av den artikkelen enn om det var en stor tabell med vanlige funksjoner og hva de gjør. Å bake inn pwd eller ~ inn i setninger, eller ramse opp hva 1, 2, 4 representerer i rettighetssystemet er et merkelig valg.

 

Det er også mye som er greit irrelevant for nye brukere, som !-n. Hvorfor bruke masse tid på å forklare denne, men ingenting på vanlige verktøy, kombinere kommandoer eller andre ting som faktisk gjør det interessant. At du kan liste filene i en mappe med ls gir lite.

 

Jeg spurte om tips før jeg begynte i en egen tråd på GNU/Linux-forumet. Å teste artikler på forhånd gjør jeg sjelden, spesielt når det gjelder langlevende artikler som guider hvor jeg kan teste at alt fungerer før, og hvor det er mer eller mindre forventet at den blir oppdatert etter lansering.

 

Fokuset på artikkelen har ikke vært på verktøyene du har tilgjengelig, men hvordan terminalen brukes og hvilke muligheter (som automatisering). Jeg har også sett på det som viktig å vise de forskjellige snarveiene (som 'sudo !!') for å vise nøyaktig hvorfor terminalen kan i visse tilfeller være raskere enn gui. Å forklare mer rundt de snarveiene var også ett tips jeg fikk i tidligere nevnte forumtråd.

 

Filsystemet og rettigheter føler jeg blir obligatorisk å ta opp når terminalen skal diskuteres. Spesielt med tanke på at ~ og chmod nesten er en fast del av enhver guide du finner, om det så er en guide for ubuntu eller arch linux.

 

Fokuset er som sagt på hvordan terminalen fungerer. Siden emnet er såpass stort får jeg bare presentert ett raskt overblikk (artikkelen er allerede 18 sider på a4, og store deler har blitt fjernet fra første utkastet), og det raske overblikket skal gi leseren nok informasjon til å vite hvorfor terminalen er ett kraftig verktøy og hvordan han/henne starte med å bruke det. Spørsmålene som dukker opp deretter har brukeren nå"forhåpentligvis nok knagger til å gjøre ett vellykket google-søk.

 

Det hadde sikkert vært lurt med en oppfølgningsartikkel med typiske bruksmønstre, men hardware betaler meg i utgangspunktet kun for distro-tester, så denne artikkelen er ett unntak og vil nok ikke utvikle seg til en egen serie med mindre den blir veldig populær.

Lenke til kommentar

Det var jo en tråd for tips til artikkelen for en stund tilbake, men fokuset ble visst mer på shell i stedet programmer. Jeg syns fokuset bør balanseres litt mer, og flere av tipsene fra den tråden bør tas med, spesielt populære programmer. Bør også reklamere for GNU/Linux kategorien.

 

Kudos for å skrive slikt, er sikkert vanskelig å formulere det perfekt etc. for nye brukere, men kan skrive litt om hva som jeg irriterte meg over i denne artikkelen. Er sikkert mer som jeg ikke kommer på i farten.

 

Vet ikke helt om det er så fornuftig å gå i dybden på filsystemet. Kan hende at folk faller av. Usikker på hvor relevant det er også, spesieltn år det ikke egentlig brukes noe særlig resten av artikkelen. Hadde vært mer fornuftig å hatt det i en generell artikkel om *nix kanskje? Kan hende at noe á dette hadde vært nok:

 

 

 

Det er for mye fokus på !-pattern, !!, !-n etc. At dette står under "grunnleggende bruk" er nesten litt krise. Mer fokus på bruk av piltastene og Ctrl+r. Å deretter bare bruke home/end/piltaster for å redigere tidligere kommando burde være avansert nok. !-n er kryptisk, og vil gi inntrykk av at terminalen/shell er kryptisk.

 

Liker ikke hvordan det er brukt setninger for ting som bedre representeres som lister. Eksempel på dette er rettigheter-biten. Et bilde á dette med forklarende tekst hadde vært mer nyttig, og lettere å lese.

 

Manualen må komme tidligere, og få mer fokus.

 

Grunnleggende bruk er lang og tung. Kunne kanskje heller vært en tabell/liste over vanlige kommandoer som cp, mv, ls, grep, og deretter hatt eksempler. Mulig at det er bare jeg som liker det formatet bedre pga. jeg liker doc som er rett på sak med eksempler, men jeg tror det er lettere å lære av/lese.

 

Alt for lite om pipes, og hvorfor dette er viktig/effektivt/kult. Vis mer ting som er viktig for day-to-day usage.

Igjen syns jeg at det hadde passet seg med mer om programmer. Vinklingen om at det kun skal være om shell vet jeg ikke om er noen god idé, fordi for praktisk bruk er det hele økosystemet sammen som er viktig.

 

Artikkelen avsluttes merkelig.

Å sende folk over til PHP er også litt slemt ;-)

 

Gode punkter :)

 

Du må ikke se på artikkelen som sammenhengende, hver side skal i utgangspunktet stå for seg selv.

Følger ikke helt med på hva du mener når du sier at det å sende folk over til PHP er slemt, men nå har ikke jeg lest artikkelen siden jeg skrev den ferdig for to måneder siden.

 

Glemte jeg å reklamere for GNU/Linux? Auch, må ha forsvunnet i siste utkast. Var egentlig en konklusjon side med noen referanser, men redaktør foreslo at hver siden skulle stå for seg selv, og jeg var enig, så den siden forsvant. Var sikker på at jeg reklamerte for underforumet på første side da... jaja, i'll fix.

 

Nå har jeg nettopp lansert en app på Play Store som jeg skal patche iløpet av helga, og neste uke begynner jeg på anmeldelsen av Linux Mint (@Lycantrope: håper å se på Debian rundt August tider), og siden jeg jobber 8 timer hver dag i tillegg så blir det ganske begrenset med tid. Jeg skal likevel prøve å finne tid neste uke å se om jeg ikke kan forbedre artikkelen med noen av de punktene du nevner :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg bare skummet kjapt, men syns det så relativt greit ut. Er jo folk her som har bodd i terminalen siden før jeg ble født og som sikkert har sitt å si, men syns det virket som en ok introduksjon.

 

Man er på plass, litt om piping også er bra. Med forbehold om at jeg ikke har sett det ville jeg fått med noen setninger om bruken av screen og ssh og hvor fantastiske verktøy det er!

 

Sist, men ikke minst syns jeg en konklusjonside bør tilbake hvor du kan referere hit og til andre ressurser som kan brukes i jakten på mer informasjon :)

Lenke til kommentar

Har ikke så god tid, men kan kommentere noen av punktene dine.

 

Jeg har også sett på det som viktig å vise de forskjellige snarveiene (som 'sudo !!') for å vise nøyaktig hvorfor terminalen kan i visse tilfeller være raskere enn gui. Å forklare mer rundt de snarveiene var også ett tips jeg fikk i tidligere nevnte forumtråd.

Bruk av terminalen er ikke raskere pga. !! o.l., men pga. shell builtin cmds (ls, mv..) og de kraftfulle verktøyene som er lett tilgjengelige og som kan kombineres.

 

Det hadde sikkert vært lurt med en oppfølgningsartikkel med typiske bruksmønstre, men hardware betaler meg i utgangspunktet kun for distro-tester, så denne artikkelen er ett unntak og vil nok ikke utvikle seg til en egen serie med mindre den blir veldig populær.

Nå har jeg nettopp lansert en app på Play Store som jeg skal patche iløpet av helga, og neste uke begynner jeg på anmeldelsen av Linux Mint (@Lycantrope: håper å se på Debian rundt August tider), og siden jeg jobber 8 timer hver dag i tillegg så blir det ganske begrenset med tid. Jeg skal likevel prøve å finne tid neste uke å se om jeg ikke kan forbedre artikkelen med noen av de punktene du nevner :)

Fair enough.

 

Gode punkter :)

 

Du må ikke se på artikkelen som sammenhengende, hver side skal i utgangspunktet stå for seg selv.

Jeg vil tro leserne ser på den som sammenhengene, så det er ganske relevant.

 

Følger ikke helt med på hva du mener når du sier at det å sende folk over til PHP er slemt, men nå har ikke jeg lest artikkelen siden jeg skrev den ferdig for to måneder siden.

Bare en liten mock mot PHP :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min største kommentar: Shell != CLI. Et "shell" er bare et userland over en kernel&stuff som en bruker inteakterer(sp?) med. I Windows er "explorer.exe" shellet du bruker og i GNU/Linux har du gjerne et par TTY-er med et shell på hver av de og gjerne et X-Window basert som Gnome eller KDE.

 

En mindre kommentar er at GNU/Linux ikke er basert på UNIX som OSX, men UNIX-like.

 

Jeg lærte flere triks jeg ikke visste fra før som fg som jeg garantert vil bruke i fremtiden, good job. :)

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...