Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Glimrende artikkel for å gi uinnvidde et første møte med Debian:

http://www.zdnet.com...-on-7000015889/

Synliggjør veldig godt hvorfor ubuntu og mint er bedre tilrettelagt for folk som bare vil ha alt til å funke ut-av-boksen. Med Debian blir du oppmerksom på alt ufritt du har på maskinen gjennom installasjon.

Sant nok. Debian bruker main repoet som standard. Men legg til contrib og non-free, så går det ikke lang tid før man har en installasjon som er forholdsvis lett håndterlig.

 

Jeg husker da Etch (Debian 4.0) var gjeldende Debian-versjon. Da kjørte Debian en "fundamentalist"-holdning til mikrokode/binary blobs, noe som skapte problemer for visse komponenter. Dette rammet spesielt servere hardt, siden mange Dell og HP-servere på den tiden brukte Broadcom NetExtreme II nettverkskort som standard, som trenger bnx2 driveren. Siden Debian ikke shippet denne driveren pga at de ikke ville installere binary blobs, førte dette til unødvendig mye trøbbel for de som skulle installere Debian på en server. Dell og HP har desidert størst markedsandeler innen servermarkedet på x86. Man måtte faktisk laste ned .deb pakken på minnepenn og installere denne manuelt under installasjonen av Debian. Det vil jeg si er lite brukervennlig.

 

Viktig: Før kunne man uten problemer laste ned nvidia-driveren rett fra Nvidia. Nå skal man ikke det lenger, istedet skal man installere pakken nvidia-glx. Det lønner seg å installere nvidia-detect for å se hvilken driverversjon man skal ha.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker å installere Debian på den stasjonære til uka, men er litt usikker på om jeg skal kjøre testing eller sid. Har ca. et par års erfaring med Arch, og har lite problemer med bleeding edge eller rolling. Ikke at bleeding i seg selv er så viktig, heller det at det er rolling og jeg slipper major upgrades.

 

Har lest litt blandede tilbakemeldinger på folk som har prøvd sid for day-to-day bruk, men hva er erfaringene til folket her inne? Litt breakages innimellom jeg kan fikse + rolling er heller å foretrekke enn utdatert + store upgrades.

 

Ser også at det er KDE 4.8 i sid. Kan man forvente at en upgrade til 4.10 går uten større problemer? Mener å huske at det var litt kranglete fra 4.6 (evt. 4.7?) til 4.8.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Er dette fordi Debian-folk/du (Del) er mer "konservative" mtp. oppdaterte pakker, eller er sid en dårligere idé av andre grunner enn bleeding?

 

Det er som sagt ikke viktig for meg at jeg har bleeding edge, men jeg ønsker helst (noe á) rolling, og virker som om testing til tider faller mellom to stoler i en release cycle, f. eks at den ikke får like hyppige oppdatere fra upstream, men heller ikke security patches som stable. Eller er jeg helt ute på jordet nå? Ønsker ikke å ende opp med veldig utdaterte pakker mot slutten av en release cycle.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Nettopp og nettopp, det er nå snart en måned siden.

 

Snublet over noe om kompabilitetsissues med digikam som gjorde at 4.10 ennå ikke hadd sklidd over til sid.

Jeg antar utviklerne har hatt alt fokus på at nye stable skal bli en suksess, da er en måned lite.
Lenke til kommentar

Jada, og KDE er jo ikke akkurat trivielt å bygge heller. Dessuten går det på policy. De kunne jo latt være å bry seg om den knekken og shippet en annen digikam, men da hadde jo ikke debian vært debian.

 

Edit: Og Qt5! Derfor tar dette tid: http://perezmeyer.bl...-qtchooser.html

 

tl;dr: Siden KDE4.10 inkluderer transitional Qt5-support er dette ansett som nytt i debian. Da må det gjennom New-queuen, og det er litt ekstra.

 

https://lists.debian.org/debian-qt-kde/2013/04/msg00462.html

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Så, da har jeg testet AirPlay-mulighetene i Pulseaudio, og de viste seg å være ikke-fungerende. AirPlay-serveren dukker ikke opp automatisk som den skal etter å ha huket av i paprefs, og det er selvfølgelig ingen dokumentasjon på feilsøking eller manuelt oppsett noe sted. Jeg vil bare ha muligheten til å sende lyden fra et bestemt program til en beste,t "device" som streamer lyden til xbmc. Burde da ikke være så vanskelig. :/

Lenke til kommentar

De bure jo klare å holde seg på samme versjon som de andre utbredte AirWhatever som de andre FOSS-prosjektene ligger på, synes jeg. Tviler på at xbmc sin implementasjon er spesielt restriktiv.

 

Fikk det til slutt til med Rygel, men det var jo for det første ikke veldig CPU-snilt, og for det andre fungerte det kun med PCM/wavenc, siden xbmc har en dlna/upnp-bug akkurat i siste versjon. Så det hakket så fort det var annen nettaktivitet på laptopen. :p Utrolig irriterende at xbmc-bugen (den kjører en ugyldig GET-spørring for streaming som gjør at en dlna-compliant server ettr standarden skal avslå requesten) ikke trigger output fra rygel når jeg har satt maks debuglevel. Da hade jeg funnet det ut på fem minutter i stedet for femtifem.

 

Frister nesten å kjøpe crapple over hele fjøla. :p Jaja, får i det minste håpe google snart klarer å skjønne at AirPlay-liknende funksjonalitet og støtte for volumknapper på headset hadde vørt fint. Forrige gang de gjorde noe med headseat-knapper fucket de den opp for å tvinge alle til å gruke Google Now. Don't Be Evil my ass.

 

/rant

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Er ikke en Apple-enhet, er en HTPC som kjører WIndows fordi jeg var gjerrig og AMD er udugelige. Kobber gidder jeg virkelig ikke. Bug-en skal være fikset til neste versjon, og dlna-push fungerer fint med dedikerte apps på Android. Er bare littegrann tungvindt.

Er jo mulig å kjøre dlna-push til xbmc fra desktoplinux og. Ville ikke overrasket meg om det er en extension for det allerede.

Lenke til kommentar

A warning on debian-multimedia.org

 

debian-multimedia.org was an unofficial, popular repository of Debian

packages. After a discussion last year, the service moved to another domain.

Debian offered to cover costs for the transfer of the debian-multimedia.org

domain to prevent it from expiring and falling into a domain squatter's hands

(or worse). Unfortunately, the debian-multimedia.org maintainer decided not

to cooperate with Debian, and let the domain expire. The domain has now

apparently been registered again by someone unknown to Debian (TTBOMK).

This is a good example of the importance of the use of cryptography to secure

APT repositories (and of the importance of not blindly adding keys).

Lenke til kommentar

Er ikke en Apple-enhet, er en HTPC som kjører WIndows fordi jeg var gjerrig og AMD er udugelige. Kobber gidder jeg virkelig ikke. Bug-en skal være fikset til neste versjon, og dlna-push fungerer fint med dedikerte apps på Android. Er bare littegrann tungvindt.

Er jo mulig å kjøre dlna-push til xbmc fra desktoplinux og. Ville ikke overrasket meg om det er en extension for det allerede.

AMD har åpnet opp videaksellerasjon. Du får gå over til linux når du får rotet det til det ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...