Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:D

 

Jeg visste om & for å starte i bakgrunnen, har egentlig ikke tenkt på å "koble til" en bakgrunnsoppgave. En kombinasjon av screen og mange terminaler har alltid vært bra nok for alt jeg driver med.

 

Jeg er tross alt enda newbie i sånne Linux-ting og greier.

 

EDIT: Hvorfor trenger du da egentlig screen?

EDIT2: Ah, jobs er bare tilgjengelig i én sesjon, da er det ikke det største tapet at jeg ikke har benyttet meg av det og det viser klart at screen har større verdi. :)

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Screen er også en full multiplexer, der jobs er mer primitivt.

 

That being said bruker jeg jobs hele tiden. Background vim -> kjør kommando -> fg. Bruken av backgrounding gjør jo at man bevarer samme environmental variables, path og history, som er kjekt nok (i.e. grunnen til at det ikke "bare" er å sprette opp en ny term.

Lenke til kommentar

Jepp, den "bare" biten er det jeg lever på. Jeg har normalt parkert et par to-tre navngitte terminal-tabs i yakuake for hver server jeg jobber på som bevares i et par uker. Det er ikke uvanlig med et 20-30 terminaler og at jeg bytter mellom et par tre-fire på samme server for å gjøre ting. Bakgrunnsoppgaver vil ikke gjøre det bruksmønsteret bedre, men det er klart andre tilfeller hvor det å bare hoppe ut og inn vil. Ett eksempel er hver gang jeg skal slå opp i manualen for applikasjonen jeg kjører.

Lenke til kommentar

Jeg spawner nye terminaler hele tiden selv, det er ikke det. Men til noen ting, som for eksempel listing av filer eller en kjapp git ls (mitt alias, forresten) er det ofte greiere å bg -> ls -> fg enn ny terminal. Dersom det er noe som skal gjøres ofte har jeg gjerne en dedikert til det.

 

Ekte menn multitasker med jobs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et alternativ til C-z/fg er :sh/C-d. Sistnevnte starter dog et nytt shell hver gang, og tar ikke vare på temp env vars o.l. om det skulle være interessant. Bruker du C-z på andre ting så er det vel kanskje like greit å bruke den. Er det forresten noen keybind for fg?

Lenke til kommentar

Skal telle antall linjer av en grep/awk i et sett av .gz filer. Er det noen enklere måte å gjøre dette på, og evt. hvordan kan jeg bruke printf/echo i dette tilfellet uten at den gir carriage return/newline?

 

Skulle gjerne ønske at det stod filenavn: <count> (på samme linje). Kan godt bruke noe annet enn printf, men kjenner ikke alternativer i bash som har "%02d" $i (zerofill). Kan jo evt. bruke perl/python..

 

$ for i in {0..23}; do f=$(printf "foo.log.2013-06-07_%02d" $i); echo "$f: "; zgrep "expr" $f.gz | wc -l; done
foo.log.2013-06-07_00:
1234
foo.log.2013-06-07_01:
4321
foo.log.2013-06-07_02:
0
[...]

 

Uvant å skrive bash :p

 

Edit:

Kan forøvrig enkelt join'e annenhver linje med Vim, men ønsker helst at kommandoen fikser dette selv.

 

Edit 2:

echo -n "$f: " løste problemet. Printf har ikke newline by default virker det som.

Resultat ble litt av en abomination:

 

 

 

$ for i in 6 7 8; do for j in {0..23}; do f=$(printf "foo.log.2013-06-0%d_%02d" $i $j); echo -n "$f: "; zgrep -c "expr" $f.gz; done; done
foo.log.2013-06-06_00: 0
foo.log.2013-06-06_01: 0
foo.log.2013-06-06_02: 0
foo.log.2013-06-06_03: 0
[...]
foo.log.2013-06-06_21: 0
foo.log.2013-06-06_22: 0
foo.log.2013-06-06_23: 0
foo.log.2013-06-07_00: 0
foo.log.2013-06-07_01: 0
foo.log.2013-06-07_02: 0
foo.log.2013-06-07_03: 0
[...]

 

 

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Er det bare meg, eller har KDE / Kubuntu sånn circa ørten forskjellige filbehandlere? Det virker i hvertfall slik. Det kommer opp forskjellige vinduer alt etter hvor fra jeg åpner noe fra.

KDE har kun Dolphin som filbehandler nå. Men du skal ikke se bort i fra at Kubuntu, som er en rimelig dårlig KDE-distro, spesielt hvis du har installert den på topp av vanlig ubuntu, rett som det er åpner Gnomes filbehndler Nautilus i stedet. Hvois det åpnes flere enn det er det nok mest sannsynlig du som har klundret noe til. :p
Lenke til kommentar

KDE har kun Dolphin som filbehandler nå. Men du skal ikke se bort i fra at Kubuntu, som er en rimelig dårlig KDE-distro, spesielt hvis du har installert den på topp av vanlig ubuntu, rett som det er åpner Gnomes filbehndler Nautilus i stedet. Hvois det åpnes flere enn det er det nok mest sannsynlig du som har klundret noe til. :p

Hvorfor skulle Kubuntu i det hele tatt ha Nautilus installert?

Lenke til kommentar

Jeg har et off-topic spørsmål. På tross av det så tror det er rett sted å spørre! Jeg lurer på om noen har en la-tex mal som er tilpasset norsk og som kan brukes til å levere fordypningsoppgave i norsk, eller særemnet som det het før. Jeg brukte la-tex for kjemi2 journalen min og det var en stor suksess.

Lenke til kommentar

Jeg har et off-topic spørsmål. På tross av det så tror det er rett sted å spørre! Jeg lurer på om noen har en la-tex mal som er tilpasset norsk og som kan brukes til å levere fordypningsoppgave i norsk, eller særemnet som det het før. Jeg brukte la-tex for kjemi2 journalen min og det var en stor suksess.

Treng du noko spesielt for eit slikt dokument? Noko du hadde i tankane?

 

Me har for den saks skuld ein LaTeX-tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=586480

 

\documentclass{scrreprt}
\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage[utf8]{inputenc} % avhenging av editor(innstilling), evt. utf8 -> latin1
\usepackage{lmodern}
\usepackage[norsk]{babel}
\author{Gjakmarrja}
\title{Sært emne}
\begin{document}
\maketitle
\tableofcontents
\chapter{Intro}
Div.
\chapter{Osb.}
\end{document}

Lenke til kommentar

Treng du noko spesielt for eit slikt dokument? Noko du hadde i tankane?

 

Me har for den saks skuld ein LaTeX-tråd: http://www.diskusjon...howtopic=586480

 

\documentclass{scrreprt}
\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage[utf8]{inputenc} % avhenging av editor(innstilling), evt. utf8 -> latin1
\usepackage{lmodern}
\usepackage[norsk]{babel}
\author{Gjakmarrja}
\title{Sært emne}
\begin{document}
\maketitle
\tableofcontents
\chapter{Intro}
Div.
\chapter{Osb.}
\end{document}

 

Takk! Ja, jeg tenkte også å bruke referanser skikkelig, bibtex. Eventuelt fotnoter også. Takk for hinte om den tråden, jeg kan spørre mer der seinere. Godt utgangspunkt dette. Vil ikke ha det for "flashy" heller.

Lenke til kommentar

Takk! Ja, jeg tenkte også å bruke referanser skikkelig, bibtex. Eventuelt fotnoter også. Takk for hinte om den tråden, jeg kan spørre mer der seinere. Godt utgangspunkt dette. Vil ikke ha det for "flashy" heller.

Fotnoter treng ein i utgangspunktet ikkje noko ekstra for, er berre å skrive \footnote{Dette er ein fotnote}. Treng du å tilpasse korleis fotnotane vert printa, sjekk avsnitt 3.14 i manualen til KOMA-script, eventuelt ta ein titt på footmisc-pakka.

 

For referansar vil eg då anbefale å bruke biblatex-pakka, og eventuelt biber i staden for BibTeX. biblatex handterer formatering av referansar og referanselista, medan biber står for sorteringa. Det er ikkje veldig store forskjellar i bruk frå standard BibTeX (+ natbib), formatet på .bib-filene er likt1, so du kan bruke t.d. JabRef2 til å handtere referansane.

 

Dømet over med biblatex lagt til nederst. For å få fram referansane må du kompilere med sekvensen

pdflatex filnamn
biber filnamn
pdflatex filnamn

 

Merk at du kan bruke BibTeX til å sortere referansane òg, då må du leggje backend=bibtex til det valfrie argumentet til biblatex, altso før/etter style=authoryear. Eg veit heller ikkje kva stil du vil ha på referansane, standard for biblatex er numeriske, altso [1], [2] osb., med style=authoryear får du dei på forma Ibsen (1884) eller (Ibsen 1884) alt etter kva siteringskommando du bruker. Det er ein god del andre kommandoar for sitering og, sjekk manualen.

 

Det som står i byrjinga av fila er berre for dømet si skuld, ikkje noko du treng bry deg med til vanleg. filecontents*-miljøet skriv innhaldet av miljøet til fila som er spesifisert, her minereferansar.bib. Om du kopierer heile koden under til ei fil og kompilerer som nemnt over skal du få fram referansane.

\begin{filecontents*}{minereferansar.bib}
@BOOK{bjoernson,
 title = {Synnøve Solbakken},
 publisher = {BiblioLife},
 year = {2009},
 author = {Bjørnstjerne Bjørnson},
 month = {1},
 isbn = {9780559967375},
 timestamp = {2013.06.09},
 totalpages = {168}
}
@BOOK{ibsen,
 title = {Vildanden (Norwegian Edition)},
 publisher = {Nabu Press},
 year = {2010},
 author = {Henrik Ibsen},
 month = {2},
 isbn = {9781145276451},
 totalpages = {260}
}
\end{filecontents*}
\documentclass{scrreprt}
\usepackage[T1]{fontenc}
\usepackage[utf8]{inputenc} % avhenging av editor(innstilling), evt. utf8 -> latin1
\usepackage{lmodern}
\usepackage[norsk]{babel}
\usepackage{microtype} % for små typografiske justeringar
\usepackage{csquotes} % for handtering av sitatteikn, anbefalt saman med biblatex
\usepackage[style=authoryear]{biblatex}
\addbibresource{minereferansar.bib}
\author{Gjakmarrja}
\title{Sært emne}
\begin{document}
\maketitle
\tableofcontents
\chapter{Intro}
\textcite{ibsen} skreiv om ei vill and.
Synnøve budde i solbakken \parencite{bjoernson}.
\chapter{Osb.}

\printbibliography[heading=bibintoc] % heading=bibintoc plasserer referanselista i innhaldslista
\end{document}

 

 

 

1 Det er ikkje heilt sant, det er eigentleg nokon forskjellar, og du har fleire kategoriar med biblatex, men eg trur alt som fungerer med BibTeX og fungerer med biblatex.

 

2 JabRef har ein biblatex-modus: Options --> Preferences --> Advanced. Då har du tilgang til alle kategoriane som biblatex tilbyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...