Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og fysj x2 til lvm. Kan virkelig ikke fatte hvorfor Fedora insisterer på å bruke det som standard. En egen extended partisjon til linux-partisjonene er jo uendelig mye bedre. Ikke en gang mulig å se hva slags filsystem de ulike logiske volumene har, så man får bare håpe man har ext4... Ikke det at fsadm eller valig resize delegger andre filsystemer, men likevel var det et håpløst klønete opplegg med tilgjengelig dokumentasjon/guider.

Lenke til kommentar

Haha, Arch byttet jo til systemd uansett, KDE fungerer brillefint på båe F17 og F18. Gentoo og Slack gidder jeg virkelig ikke, Hva er alternativet liksom? Debian? Haha. Ubuntu? Hahahahahahahaha. OpenSuse? Måtte Novell brenne i helvete.

 

Dessuten kjører VPS-en CentOS, greit med noe som likner litt på desktop.

Lenke til kommentar

Litt på siden, kanskje, men siden det er snakk om raid her for tiden:

Er det noen som vet om det er mulig å dele to disker i to partisjoner hver, og så bruke den ene partisjonen til Raid0 i linux med btrfs eller lvm f.eks., og kjøre den andre i raid0 i Windows?

Lenke til kommentar
Ikke en gang mulig å se hva slags filsystem de ulike logiske volumene har

blkid ?

 

Er det noen som vet om det er mulig å dele to disker i to partisjoner hver, og så bruke den ene partisjonen til Raid0 i linux med btrfs eller lvm f.eks., og kjøre den andre i raid0 i Windows?

Hvis Windows håndterer dynamiske disker hvor (minst) én partisjon ikke er et "Windows Volume", noe jeg ville anta at den gjør, så burde det vel være mulig? Linux håndterer svjv nå både GPT og Windows dynamiske disker...?

Lenke til kommentar

Ja, det er egentlig et Windowsspørsmål, derfor jeg er litt OffTopic. Men når den nye filserveren med nye disker er oppe, har jeg en 1,5TB-disk og en 2TB-disk "til overs". De varer sikkert ikke lenge, men...

 

Hva slags disktesteverktøy for disker har man i linux som gjør mer enn smartmontolls? SMART sier disken er fin, men alt gikk helt sirup på den. Nå ser det ut som den fungerer igjen.. Sketchy.

 

Fant meg forøvrig en ny laptop, hoppet på Elkjøp-tilbudet på en Dell XPS 14 - "ultrabook" på 2kg, men med relativt grei hardware, kjedelig CPU, men veldig god batterilevetid. Ser ut som om linuxstøtten skal være OK, så når de skulle ha 4800kr for den slo jeg til på flekken.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Windows, så er det en gratis liten sak som heter Speccy fra piriform.com, som gir en lett analyse av hardwaren din. Den viser SMART status.

 

Kjører du en vanlig Windows på serveren? I såfall er det en del services som må slås av. Bl.a. Winndows search og noe media player greier.

 

Lykke til med ny laptop; tror den vil fungere ypperlig selv om CPU er kjedelig ;)

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Ja, det er egentlig et Windowsspørsmål, derfor jeg er litt OffTopic. Men når den nye filserveren med nye disker er oppe, har jeg en 1,5TB-disk og en 2TB-disk "til overs". De varer sikkert ikke lenge, men...

 

Hva slags disktesteverktøy for disker har man i linux som gjør mer enn smartmontolls? SMART sier disken er fin, men alt gikk helt sirup på den. Nå ser det ut som den fungerer igjen.. Sketchy.

 

Fant meg forøvrig en ny laptop, hoppet på Elkjøp-tilbudet på en Dell XPS 14 - "ultrabook" på 2kg, men med relativt grei hardware, kjedelig CPU, men veldig god batterilevetid. Ser ut som om linuxstøtten skal være OK, så når de skulle ha 4800kr for den slo jeg til på flekken.

 

Modell?

Lenke til kommentar

Noen flere enn meg som har merket at det er mer arbeid å installere linux på en windows 8 maskin? Tok å hev inn igjen ubuntu på den stasjonære, men når jeg restarte så begynte windows reparere å kuke. Tydeligvis noe nytt som MS har kommet med for å plage folk. Må etter det jeg kan se starte opp ei live-plate og kjøre boot-repair.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Windows, så er det en gratis liten sak som heter Speccy fra piriform.com, som gir en lett analyse av hardwaren din. Den viser SMART status.

 

Kjører du en vanlig Windows på serveren? I såfall er det en del services som må slås av. Bl.a. Winndows search og noe media player greier.

 

Lykke til med ny laptop; tror den vil fungere ypperlig selv om CPU er kjedelig ;)

Har SMART-sjekket den, og der viser den ikke noen feil. Men vi snakker(/snakket) ytlse ned på MB/s nivå i rykk og napp, likevel. Kan ha vært en dårlig kabel, selvfølgelig, tror kanskje jeg byttet da den byttet maskin. Men vil gjerne få sjekket den grundig før jeg gidder å bruke den til noe, hvis den bare skal kuke det til igjen likevel. :p Og Windows på server? Fysj! Er gu gal. :wee:

Modell?

Dell XPS L421x.

Ganske fornøyd med en pris på >4k for den. Sikkert lagertømming hos Elkjøp fordi ingen vil ha den med den proisessoren til over 8k, når de relativt mye kraftigere variantene koster ~800kr mer

Noen flere enn meg som har merket at det er mer arbeid å installere linux på en windows 8 maskin? Tok å hev inn igjen ubuntu på den stasjonære, men når jeg restarte så begynte windows reparere å kuke. Tydeligvis noe nytt som MS har kommet med for å plage folk. Må etter det jeg kan se starte opp ei live-plate og kjøre boot-repair.

Trodde et øyeblikk at det stod "mer arbeid å installere linux enn windows 8 maskin?" og skulle til å gi deg en skyllebøtte. På tide å finne køya...
Lenke til kommentar

Hmh, den er nede i 4000 fra Lefdal nå... Og Elkjøp har en 13-tommer med 128 gb ssd til 4900... Oo fikk lyst å handle nå!

Er det en av de med maks 4GB ram og kjip oppløsning? Ikke så rart søsterbutikken Lefdal følger etter, egentlig, Skal vel ut av begges sortiment. Tror det er et veldig godt kjøp om man ikke trenger mer prosessorkraft. Fem skruer ut av bunnen (uten garantimerker over så vidt jeg forstod) så skal man kunne bytte ut både ram, disk og batteri. Kjekt å ikke måtte demontere hele maskinen for å bytte ut et batteri om et par år.

 

red@Simen, Haha, enda godt de beskytter reaktoreksoskanalen!

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Er det en av de med maks 4GB ram og kjip oppløsning? Ikke så rart søsterbutikken Lefdal følger etter, egentlig, Skal vel ut av begges sortiment. Tror det er et veldig godt kjøp om man ikke trenger mer prosessorkraft. Fem skruer ut av bunnen (uten garantimerker over så vidt jeg forstod) så skal man kunne bytte ut både ram, disk og batteri. Kjekt å ikke måtte demontere hele maskinen for å bytte ut et batteri om et par år.

 

red@Simen, Haha, enda godt de beskytter reaktoreksoskanalen!

 

Denne: http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/XPS136915/dell-13-ultrabook-xps136915

Lenke til kommentar

Synes den var fin. :wee: Skjønt enkele prosjekter er litt VEL glad i å ignorere bruker som ikk bruker maskinen 100% som dem selv, så jeg tenker en del av dem IKKE har godt av å lese den der, men heller en motsatt en. :p

 

Syntes selv denne var artig:

tar.png

 

tar -xvf FTW, men om jeg skal pakke inn noe blir det straks verre.

 

Finnes det forøvrig en god utpakker til linux man kan bruke til alle filtyper med samme kommandostruktur?

Finnes det også et godt grafisk alternativ uten mange GTK-bindinger? Arkivhåndtereren som følger med KDE er mildt sagt ræva.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...