Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ble brått 5 timers tur i dag med kun 1 drikke flaske hver på meg og kjæresten. Sånn går det når vi svinger feil inne i skogen, hehe....

Angra på at jeg ikke tokk med en energibar.

 

Jeg er så lei gul fargen på landeveien, noen som vet om det komplisert å lakkere? Jeg har ingen greie på slikt. Er karbon ramme. :)

Lenke til kommentar

Var det med bengalakk seriøst? Hvis det er så enkelt burde jeg nesten gjøre det! Hva må jeg gjøre? er det bare å teipe over alt som ikke er gult, og spraye over?

Jeg synes den ser så billig ut i gul, hadde vært mye bedre i hvitt. I tillegg vil den stå i stil til den nye drakta. Sykkelen stod faktisk i stil til den gamle drakta mi, en drakt med gul, blå, rød og alle farger jeg kommer på som fredrisktad sykkelklubb har brukt i sikkert noen tiår.

Men i år sykler jeg i hvit og svart skjeberg CK drakt. :D

 

madone55pro_speedyellow.jpg

 

Noen som har anbefalinger til å å få vekk mye olje? Jeg har vært litt raus med olja, så drivverket er nesten helt svart. jeg har fått vekk mye med superavfetting fra biltema, men det er fortatt mye igjen.

Lenke til kommentar

 

Noen som har anbefalinger til å å få vekk mye olje? Jeg har vært litt raus med olja, så drivverket er nesten helt svart. jeg har fått vekk mye med superavfetting fra biltema, men det er fortatt mye igjen.

 

Ta av bakhjul og tørk av kassetten med en fille. Kjedet skal helst ikke ut for avfettingsmidler, bare tørk av eventuellt smør opp med rock&rolls el. lignende.

Lenke til kommentar

Ta av bakhjul og tørk av kassetten med en fille. Kjedet skal helst ikke ut for avfettingsmidler, bare tørk av eventuellt smør opp med rock&rolls el. lignende.

oida! Det har blitt dusja (dynka) i avfetting, hehe... :dremel:

Det samme gjelder kassetten :xmas:

 

Hvor får jeg i tak i rock&rolls?

Jeg har hørt noen bruker diesel, noen som har testa dette?

Lenke til kommentar

oida! Det har blitt dusja (dynka) i avfetting, hehe... :dremel:

Det samme gjelder kassetten :xmas:

 

Kassetten kan avfettes så mye du vil. Kjedet liker det ikke så godt siden avfettingen kan komme innunder rullene og løse opp fettet som er der. Dette er vanskelig å erstatte dermed kan kjedet etter en slik behandling bli dårlig smurt og vil slites raskere.

 

Hvor får jeg i tak i rock&rolls?

Jeg har hørt noen bruker diesel, noen som har testa dette?

 

Diesel er et løsemiddel, og er i tillegg giftig. Det bør man helst holde unna sykkelen.

 

R&R er en voksbasert smurning. Den er tynt løst i en hurtigavddampende løsning, noe som gjør den veldig tyntflytende når den tas på (Men etterlater et voksbelegg etterpå), den er effektiv på å renske også hvis man bruker litt liberalt.

 

http://www.sykkelkomponenter.no fører det om du ikke finner det i butikk.

Lenke til kommentar

 

 

http://www.sykkelkomponenter.no fører det om du ikke finner det i butikk.

 

Takk, takk skal ta en titt!

 

 

 

 

 

Jeg har et problem med terrengen. Brått innimellom mister kjedet grepet på kassetten. Sykkelen er et halvt år så er ikke noe som er slitt.

Det skjer spesielt dersom jeg er i over 6 gir, og oftere om jeg er i 2 gir forran. Jeg sjekka i dag om det kunne være et stivt ledd, men var ikke det. Kan det være at bak gira ikke er helt riktig innstilt?

Lenke til kommentar

Jeg har et problem med terrengen. Brått innimellom mister kjedet grepet på kassetten. Sykkelen er et halvt år så er ikke noe som er slitt.

Det skjer spesielt dersom jeg er i over 6 gir, og oftere om jeg er i 2 gir forran. Jeg sjekka i dag om det kunne være et stivt ledd, men var ikke det. Kan det være at bak gira ikke er helt riktig innstilt?

 

Dette er et typisk symptom på utslitt kassett, så selv om den er ny, så ta en kikk på tennene for å sjekke at de ikke begynner å få 'haifinne'-form. Nedsliting av kassetten kan gå veldig fort om kjedet er blitt slitt tidlig, så kontroller også kjedet. Hvert ledd skal være nøyaktig en tomme. Mål ti ledd på stramt kjede det bør være mindre enn 256mm

 

Hvordan teller du girene foran og bak, og hvor mange har du?

 

Feilstilt gir pleier å vise symptomer ved at kjedet konstant klatrer og faller ned igjen på tannhjulene bak (For feilstilt bakgir). Er det noe forskjell om du girer opp eller ned? I så fall kan det være et kabelproblem.

 

Kan du spinne kranken med sykkelen i en mekkstall eller lignende. Kan du se om kjedet tenderer til å gå for langt opp eller for langt ned (Ned er høyere gir, mindre tannhjul) i forhold til giret du er i? Prøv å skru på justeringstønnene som sitter på kabelen ved giret/girhendelen. Denne dytter på kabelkappen og finjusterer dermed strammingen på kabelen.

Lenke til kommentar

Jaja folkens. Jeg må begynne å trene, og sykling har jeg alltid likt. Jeg har nå en Marvil Sierra Nevada fra tidlig 2000-tall, og den har vært i bruk av en pensjonist, men nå har jeg "arvet" den, og den har ikke vært i bruk på 3-4år. Ser ut som den er i god stand, men er vel noen småfiks her og der.

 

Det jeg lurer på er om jeg heller skal kjøpe en ny sykkel til si 5-6k enn å fikse den jeg har nå. Har litt lyst på sykkel med skivebrems, ikke vet jeg hvorfor, men har bare lyst på det. Da kunne jeg eventuelt gitt den gamle sykkelen til kjerringa.

 

Hva bør jeg gjøre? Vil en ny sykkel gi meg en a-ha opplevelse, eller vil det være greit å bare bruke den gamle.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal den egentlig gi etter ved lockout?

Fordi funksjonen ikke er å låse gaffelen mot slag, men å hindre bevegelse under normale sykling.

 

Får man et kraftig nok slag og ingen plass å evakuere oljen vil man enten måtte lage sylinderen og ventiler kraftigere, eller slippe gjennom.

 

Da kan man velge mellom vekt og en funksjon man ikke trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...