Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Til nye studenter av dette faget vil jeg anbefale å kjøpe en skikkelig fysikkbok, og regne mange oppgaver ifra den. Var på den måten jeg greide å hente litt entusiasme rundt faget.

 

Ja, men hva er en skikkelig bok? Jeg synes feks de norske bøkene som ble brukt et år er bra, ikke for mye tomprat, gode eksempeloppgaver, men flertallet er imot meg på det, ihvertfall ble den kastet ut raskt etter tilbakemeldinger fra studenter.

 

AtW

 

 

Selv var jeg ganske fornøyd med den boken her. Mange enkle oppgaver i starte som bygger grunnleggende forstålese, samt spørsmål som guider din forståelse. Svar på alle oppgaver finner man på nettet. Det som var dumt var at jeg åpnet den en uke før eksamen. Med ordentlige bøker mente jeg egentlig en skikkelig utgivelse, selv om det sikkert kan variere i kvalitet det også. Boka jeg baserte meg på før den tid var skrevet av Eivind Hauge.

 

young-university-physics-with-modern-physics-12e.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De fleste bedrifter jeg har snakket med, har sagt at de ligger omtrent på Tekna-snittet. Har derfor hatt inntrykk av liten varians i lønn. Hvor går man hvis man vil tjene mer (per time)?

Du skaffer deg jobbtilbud fra flere bedrifter og får dem til å overby hverandre. Ellers er det vel verdt å sjekke bonus-ordninger samt betalt overtid.

Lenke til kommentar
Young and Freeman skriver for mange ord uten å egentlig lære deg så mye og har dessuten for lite avansert matematikk. Fin typografisk sett, men legges til side av de fleste etter hvert.

 

Jeg er enig, for mye tomsankk, og eksempeloppgavene har alt for lavt nivå kontra det man faktisk møter på øvinger og eksamen.

 

AtW

Lenke til kommentar

"Young and Freedman" har jeg knapt lagt øynene på. Den er alt for stor, for mye bilder og unyttige illustrasjoner, dikkedarier og sliter med å være konsis nok. Dessuten er ikke oppgavene noe å samle på med tanke på eksamen, i alle fall ikke om man skulle være så priviligert å få Jon Andreas Støvneng som foreleser.

 

Et råd er å lese litt på fagsidene til de forskjellige fysikkemnene å se hvilken litteratur som anbefales. Griffiths har forøvrig ofte gode bøker.

Lenke til kommentar

Jaja, tydelig at det er delte meninger ute og går. Syntes selv boka var lettlest, og var nok akkurat derfor jeg likte den. Ønsker man vanskeligere oppgaver løser man de bakerste ved hvert kapittel. Men jeg går heller ikke etter toppkarakterene, og hadde bare vært på 3 forelesninger før jeg begynte å lese til eksamen. Da synes jeg det er kjekt med mange ord rundt enkelttemaer, samt bra utvalg av oppgaver som kan være fine før man går på øvinger og eksamensoppgaver.

Lenke til kommentar
Jaja, tydelig at det er delte meninger ute og går. Syntes selv boka var lettlest, og var nok akkurat derfor jeg likte den. Ønsker man vanskeligere oppgaver løser man de bakerste ved hvert kapittel. Men jeg går heller ikke etter toppkarakterene, og hadde bare vært på 3 forelesninger før jeg begynte å lese til eksamen. Da synes jeg det er kjekt med mange ord rundt enkelttemaer, samt bra utvalg av oppgaver som kan være fine før man går på øvinger og eksamensoppgaver.

 

Det er ikke vanskelig å finne vanskelige oppgaver, problemet er å få hjelp til å løse de, slik at man raskt skjønner systemet selv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Joa, men vanskelige oppgaver er jo stort sett bygget opp av de samme prinsippene som enkle, bare sammensatt av flere lover. Mindre info, samt kanskje ett matematisk triks ett sted. Å ønske at en bok skal ta for seg alle varianter av vanskelige/sære oppgaver blir litt ambisiøst, da den må bli veldig tykk.

 

De vanskelige oppgavene møter man på øvinger og eksamenssett. Så får man diskutert de med faglærer.

 

Mulig at grunnen til at jeg likte boken såpass godt var mangelen på forelesninger, samt at jeg ikke gjorde store deler av øvingsoppgavene.

 

Noen som vet om noe bra sted å spise kebab i trondheim? Steder som er prøvd og feilet er star, mir, 1001natt og King.

Endret av freerun
Lenke til kommentar
Joa, men vanskelige oppgaver er jo stort sett bygget opp av de samme prinsippene som enkle, bare sammensatt av flere lover. Mindre info, samt kanskje ett matematisk triks ett sted. Å ønske at en bok skal ta for seg alle varianter av vanskelige/sære oppgaver blir litt ambisiøst, da den må bli veldig tykk.

 

De vanskelige oppgavene møter man på øvinger og eksamenssett. Så får man diskutert de med faglærer.

 

Mulig at grunnen til at jeg likte boken såpass godt var mangelen på forelesninger, samt at jeg ikke gjorde store deler av øvingsoppgavene.

 

Noen som vet om noe bra sted å spise kebab i trondheim? Steder som er prøvd og feilet er star, mir, 1001natt og King.

 

Har jeg sagt en bok må ta for seg alle varianter? Hadde de gjort det hadde det neppe vært noen problem at Y&F har, i mine øyne, for lette eksempeloppgaver, for da kunne jeg jo bare sett på de vanskligere, men når man har et begrenset antalle tilgejngelig, så er det et problem om nivået ikke ligger riktig sted for å få optimal læringseffekt, jeg mener Y&Fs oppgaver ikke gjør det.

 

Ellers kan jeg bifalle sesam, noen klager over kebaben der, personlig synes jeg den er god,relativit sett mye bedre enn den middelmådige gatekjøkkenburgeren de disker opp med.

 

AtW

Lenke til kommentar
De fleste bedrifter jeg har snakket med, har sagt at de ligger omtrent på Tekna-snittet. Har derfor hatt inntrykk av liten varians i lønn. Hvor går man hvis man vil tjene mer (per time)?

Du skaffer deg jobbtilbud fra flere bedrifter og får dem til å overby hverandre. Ellers er det vel verdt å sjekke bonus-ordninger samt betalt overtid.

Det hadde nok ikke vært så vanskelig for meg å skaffe flere jobbtilbud, men er usikker på hvordan jeg skal få de til å overby hverandre :p Begynne med den minst aktuelle, få lønnstilbud, gå til neste og be dem gi et bedre, gå til neste igjen osv?

 

Hvilke uker pleier konteeksamen å være?

Sjekk studiekalenderen.

Endret av cecolon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...