Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

44% stryk i statistikk, og gjennomsnittskarakter på D.

 

:shrug:

 

Jeg tror ikke alle eksamenene er rettet ennå, da det kun er 263 kandidater som er med i den statistikken du refererer til. I fjor var det 466 kandidater når de samme studieretningene hadde faget (link: http://wiki.math.ntnu.no/tma4240), mens i 2007 var det 458 studenter som hadde faget.

Er vel litt usannsynlig at det skal være så mange færre studenter i årets kull?

 

En annen ting som er merkelig er at den beste karakteren blant kvinnene er C (og det er kun 3 som har fått det!), da jeg selv vet om kvinner som er mer enn kapable til en bedre karakter. Selv har jeg ikke fått vite resultatet mitt på studweb ennå, og det gjør meg ennå sikrere på at ikke alle besvarelsene er rettet ennå.

 

Alle er ferdig rettet. Det er jo fler som har fått infoen på studweb. De legger ikke ut noe som helst før de er ferdige med å rette alle.

 

Edit; Iallefall virker det helt meningsløst om jeg tar feil. Hvorfor legge ut statistikk over faget hvis den ikke stemmer?

 

Det virker logisk at statistikken ikke blir lagt ut før alle besvarelsene er rettet. Men da er det jo en mulighet at det har skjedd en feil i systemet eller at ikke all informasjonen har blitt lagt ut samtidig, siden informasjonen som foreligger gjelder for 200 studenter færre enn det normale antallet studenter som tar faget.

 

Husk at det er statistikk på høsten og våren. Er ganske mange (Bygg/Maskin osv) som har den om våren. Mens Data osv har den om høsten. Derfor varierer det med antall påmeldte til eksamen.

 

Dette er korrekt, faget som går om høsten heter TMA4240 mens det som går om våren heter TMA4245. Men denne linken: http://wiki.math.ntnu.no/tma4240 viser at det har vært de samme studieretningene som har tatt dette faget de siste årene. Tallene jeg skrev i min første post gjelder for de som har hatt TMA4240.

 

Er ikke 44% totalt stryk. Men stryk på de han har hatt faget med. Eksempel så hadde jeg matte 2 med fysmat, nanotek, mattek og petroleum/tekniske geofag. Når jeg først fikk resultat var det 45% stryk i matte2. Dette involverte da klassene jeg akkurat nevnte. Når total stryk kom med alle elevene var strykprosenten i matte2 25%.

 

Denne meldingen skjønte jeg ikke helt. Statistikken som ligger ute gjelder vel for alle studentene som hadde eksamen i faget siden de alle ble rettet av samme sensor (dette var muligens spesielt i år siden den ene av de to foreleserne hadde en sønn som tok faget)?

 

 

Greia var at første gang jeg sjekket karakterern på studweb i matte2 så sto det 45% stryk i matte2. Men dette var kun for klassene tekgeo/pet, mattek, nanotek og fysmat. Vi hadde matte sammen. Jeg tenkte dette og var tilfellet siden dere sa det var mye mer enn antallet elever som var oppført på statistikken som hadde 44% stryk?

 

Senere så ble alt totalt stryk og alle tatt med. Kan ikke forklare hvorfor det var/er sånn...

Lenke til kommentar

Det jeg ikke synes er greit med sensurfrister er når skolen ser ut til å ikke bry seg. Hadde to frister 9. og 11., begge ble publisert 18. Hadde en annen frist 22., ennå ikke publisert og kommer vel tidligst 28.

 

Slik jeg har forstått systemet her er det faglærer som retter først og lager en liste på papir som blir sendt sammen med besvarelsene til sensor. Deretter retter sensor og lager en ny liste på papir som sendes til eksamenskontoret, og på eksamenskontoret sitter noen som mellom kakespising og vindrikking tar seg tid til å koble kandidatnumre fra papirlisten med navn/studentnumre i datasystemet som ligger under studweb.

 

Hva med å innse at vi lever i 2009, og gå over til lister på pc, hvor sensors tasting kan gå direkte til studweb? Sensor trenger ikke få vite hvem de ulike kandidatnumrene tilhører heller, selv med mine begrensede ferdigheter i Java og SQL kunne jeg laget noe som oversatte kandidatnummer->studentnummer/navn uten at sensor får se hvem han taster inn for.

 

Ikke få ganger jeg flere dager etter sensurfrist har fått høre fra sensor at karakterlisten er oversendt eksamenskontoret, og at jeg enten må vente til de ansatte der oppdager at arbeidsoppgavene de er betalt for å gjøre utrolig nok er viktigere enn kakespising og bilder av barnebarn, eller gi sensor kandidatnummeret mitt og la ham koble en potensielt dårlig karakter til et menneske han kjenner. Akkurat sistnevnte har jeg faktisk ikke noe problem med, så slik henter jeg ofte karakterene mine hvis jeg fortsatt er nær skolen etter semesterslutt og de ikke er kommet et par dager etter fristen, men det er kjedelig for alle som ikke synes det er greit at sensor (og potensielt fremtidig foreleser) vet hvor "dum" man er.

Lenke til kommentar
Min oppfatning av folkene som bestemmer dette på IME-fakultetet er at de ikke er spesielt villige til å gjøre endringer i studieplanen din.

Ja, jeg kunne for eksempel ikke bytte ut TDT4100 med TDT4102 i utdanningsplanen. Og synes nå det var ekstremt merkelig. Greit nok at TDT4100 er det obligatoriske faget, men fagene er jo generelt dønn like, bare forskjellig programmeringsspråk.

 

Dette byttet gjorde jeg på I&IKT, og det var ikke noe problem. ( Dog, I&IKT tilhører IVT. )

Lenke til kommentar
Min oppfatning av folkene som bestemmer dette på IME-fakultetet er at de ikke er spesielt villige til å gjøre endringer i studieplanen din.

Ja, jeg kunne for eksempel ikke bytte ut TDT4100 med TDT4102 i utdanningsplanen. Og synes nå det var ekstremt merkelig. Greit nok at TDT4100 er det obligatoriske faget, men fagene er jo generelt dønn like, bare forskjellig programmeringsspråk.

Jeg ble tvunget til å bytte ut Matlab-ITGK med JSP-ITGK da jeg byttet fra data til Bygg (de la inn JSPen i studieplanen min). Jeg hadde riktignok allerede tatt JSP-versjonen da, men likevel.

 

:(

Lenke til kommentar

Fannt dette faget Prosedyre- og objektorientert programering. Jeg har ikke hatt det faget, men på Batcheloren som jeg tok på annen skole så har jeg hatt ett objekt orientert fag og ett algorithme fag som til sammen dekker store dele av faget. Siden jeg også bruker c++ mye så kan jeg sikkert resten også. Om ikke så er det en greit oppfriskning. Reiner med øvingene vil gå ganske fort også.

 

Vil det faget telle for lånekassen? Eller vill det ikke telle siden jeg har hatt to fag tidligere som dekker mesteparten av dette faget?

Lenke til kommentar
Fannt dette faget Prosedyre- og objektorientert programering. Jeg har ikke hatt det faget, men på Batcheloren som jeg tok på annen skole så har jeg hatt ett objekt orientert fag og ett algorithme fag som til sammen dekker store dele av faget. Siden jeg også bruker c++ mye så kan jeg sikkert resten også. Om ikke så er det en greit oppfriskning. Reiner med øvingene vil gå ganske fort også.

 

Vil det faget telle for lånekassen? Eller vill det ikke telle siden jeg har hatt to fag tidligere som dekker mesteparten av dette faget?

 

Det kommer an på om du får studiepoeng eller ikke for faget. Det må du høre med skolen om (akkurat hvem du skal spørre vet jeg ikke, antageligvis fakultetet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...