Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Jeg synes nå det er helt på sin plass å kunne forvente at en eksamen er skrevet i noenlunde riktig norsk. Selv om skrivefeil kan forekomme bør setningsbyggingen være slik at det ikke er noen tvil om hva det spørres om, og ifølge det jeg har hørt(har ikke sett på jsp-eksamen selv) var det ikke sånn. På en annen side sjekker jeg alltid både den nynorske og engelske versjonen av oppgaveteksten hvis det er en formulering som kan tolkes feil, så hvis den engelske var brukbar ser jeg ikke helt problemet.

Jeg leste gjennom eksamenssettet nå og jeg kan ikke si jeg hadde noe å utsette på norsken. At det er litt rare oversettelser av IT-ord er vel heller et problem med at den norske terminologien sjelden brukes utover lærebøker ol. i fag som dette.

 

Men jeg føler at jeg har all grunn til å være "bitter" over foreleseren. Jeg har deltatt i nesten hver forelesning og er sammen med andre enige om at de har vært urovekkende dårlige.

Da må jeg nesten spørre, hvorfor gikk du i nesten alle forelesningene hvis de var dårlige?! De er jo ikke obligatoriske og i et såpass praktisk fag som IT er det "learning by doing" som gjelder. Å være student går på å gjøre slike vurderinger - det er mange måter å tilnærme seg fag på for en foreleser og ingen er fornøyd med alle. I introfag som ITGK hvor alle må gjennom ligger fokuset på å få med seg alle mann, noe som ikke er en god læringssituasjon for en som er flink i faget.

 

Ja, jeg vet at dette kommer til å skje flere ganger i løpet av studietiden og arbeidslivet, jeg vet alt det, men skal jeg av den grunn ikke få lov til å klage, si min mening?

Det er klart du har lov til å komme med kritikk, men klaging av typen "Hva denne "professoren" egentlig gjør på NTNU er et mystrium, makan til inkompetent person skal du lete lengre etter. Og om man leser boken til foreleseren får man et bevis på hvor dum hun/han egentlig er." hører ingenstedshen, kanskje utover litt fylleprat etter en dårlig eksamen.

 

Var du der under eksamen? Så du hvor mange som trengte hjelp av faglærer for å skjønne hva man egentlig ville i noen oppgaver?

Jeg var ikke på eksamen - det er noen år siden jeg hadde itgk - men i sånne fag er det alltid mange som spør om hjelp av sensor. Mange har lite eller ingen erfaring med programmering og synes derfor det er veldig vanskelig med å løse oppgavene uten litt starthjelp, starthjelp foreleser dessverre sjelden kan gi på eksamen. Det er en minst like god målestokk på hvor lite elevene har skjønt av faget som det er av hvor dårlig formulerte eksamensoppgave er. Men som sagt, jeg tok ikke faget i år og kan ikke vite dette sikkert. Alt jeg sier er at 1) man bør være mer forsiktig med hva man skriver og 2) at for meg som har vært studass i faget to ganger og fulgt med på trender og typer eksamensoppgaver så virket det ikke som en eksamen som skilte seg spesielt ut. Alt annet blir spekulasjon fra min side :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

moyner: alternativene var:

a. X = 3 milliarder Y = 1.5 milliarder

b. X = 300 millioner Y = 1.5 milliarder

c. X = 1.5 milliarder Y = 3 milliarder

 

3 millioner er aldri nevnt. De fleste skjønner at det er flere enn 300 millioner internettbrukere på verdensbasis, men om det er 1.5 milliarder internettbrukere og 3 milliarder mobiler, eller vice versa, er derimot ikke like lett å gjette seg til. Dette spørsmålet er i min mening like fjernt som å spørre etter Niels Bohrs to mellomnavn på en fysikkprøve

Lenke til kommentar
Var du der da de sa at vil bli svært lite av databaser på årets eksamen?

Dette var det som skapte mest surprise hos meg når jeg åpner MC-oppgavene på 4105-prøva. Men det var riktignok bare noen få spørsmål, og jeg hadde ikke forberedt meg optimalt, og jeg ser i ettertid at jeg ikke har noe å utsette på MATLAB-parallellen sin prøve. Mulig jsp var værre.

 

Uansett: God jul til alle NTNU-fags. :)

Lenke til kommentar

R3itan: Det er fakultetet ditt som bestemmer, og hvordan de er kan variere fra fakultet til fakultet og fra studielinje til studielinje. Så det er litt vanskelig å svare på et så generelt spørsmål. Men hvis fagene har noenlunde samme innhold som fagene du "skulle" tatt vil det som oftest ordne seg. Er det fag som er helt annerledes kan det være vanskeligere, men det skader ikke å prøve.

Lenke til kommentar
Min oppfatning av folkene som bestemmer dette på IME-fakultetet er at de ikke er spesielt villige til å gjøre endringer i studieplanen din.

Ja, jeg kunne for eksempel ikke bytte ut TDT4100 med TDT4102 i utdanningsplanen. Og synes nå det var ekstremt merkelig. Greit nok at TDT4100 er det obligatoriske faget, men fagene er jo generelt dønn like, bare forskjellig programmeringsspråk.

Endret av Egle
Lenke til kommentar
44% stryk i statistikk, og gjennomsnittskarakter på D.

 

:shrug:

 

Jeg tror ikke alle eksamenene er rettet ennå, da det kun er 263 kandidater som er med i den statistikken du refererer til. I fjor var det 466 kandidater når de samme studieretningene hadde faget (link: http://wiki.math.ntnu.no/tma4240), mens i 2007 var det 458 studenter som hadde faget.

Er vel litt usannsynlig at det skal være så mange færre studenter i årets kull?

 

En annen ting som er merkelig er at den beste karakteren blant kvinnene er C (og det er kun 3 som har fått det!), da jeg selv vet om kvinner som er mer enn kapable til en bedre karakter. Selv har jeg ikke fått vite resultatet mitt på studweb ennå, og det gjør meg ennå sikrere på at ikke alle besvarelsene er rettet ennå.

Lenke til kommentar
44% stryk i statistikk, og gjennomsnittskarakter på D.

 

:shrug:

 

Jeg tror ikke alle eksamenene er rettet ennå, da det kun er 263 kandidater som er med i den statistikken du refererer til. I fjor var det 466 kandidater når de samme studieretningene hadde faget (link: http://wiki.math.ntnu.no/tma4240), mens i 2007 var det 458 studenter som hadde faget.

Er vel litt usannsynlig at det skal være så mange færre studenter i årets kull?

 

En annen ting som er merkelig er at den beste karakteren blant kvinnene er C (og det er kun 3 som har fått det!), da jeg selv vet om kvinner som er mer enn kapable til en bedre karakter. Selv har jeg ikke fått vite resultatet mitt på studweb ennå, og det gjør meg ennå sikrere på at ikke alle besvarelsene er rettet ennå.

 

Alle er ferdig rettet. Det er jo fler som har fått infoen på studweb. De legger ikke ut noe som helst før de er ferdige med å rette alle.

 

Edit; Iallefall virker det helt meningsløst om jeg tar feil. Hvorfor legge ut statistikk over faget hvis den ikke stemmer?

Endret av Larsen0210
Lenke til kommentar

Er ikke 44% totalt stryk. Men stryk på de han har hatt faget med. Eksempel så hadde jeg matte 2 med fysmat, nanotek, mattek og petroleum/tekniske geofag. Når jeg først fikk resultat var det 45% stryk i matte2. Dette involverte da klassene jeg akkurat nevnte. Når total stryk kom med alle elevene var strykprosenten i matte2 25%.

Lenke til kommentar
Noen som vet når vi får svar på matte1? Hvor finner man egentlig fristen for retting?

Tidligst 7. januar.

 

Sensurfrist er normalt 3 uker, men med 10 dager i tillegg hvis den kommer i juletiden. Altså blir det 3 uker + 10 dager = 31 dager, eller en måned. Altså er sensurfristen en måned etter 7. desember, det vil si 7. januar. :)

 

Herregud får noen nerder det finnes. Du har jul nå. Drit nu i eksamen. Ta det over nyåret. Denne tråden burde vært stengt over jula. Djises...

For min del ville det vært lettere å ta juleferie hvis jeg kunne fått vite karakterer med en gang. Semesteret er liksom ikke over før man har fått karakterene. :)

 

(Merk at dette ikke er ment som syting over sensurfristene fra min side, jeg har full forståelse for at det tar tid å rette eksamensbesvarelser og at sensorene har krav på fri i juleferien.)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
44% stryk i statistikk, og gjennomsnittskarakter på D.

 

:shrug:

 

Jeg tror ikke alle eksamenene er rettet ennå, da det kun er 263 kandidater som er med i den statistikken du refererer til. I fjor var det 466 kandidater når de samme studieretningene hadde faget (link: http://wiki.math.ntnu.no/tma4240), mens i 2007 var det 458 studenter som hadde faget.

Er vel litt usannsynlig at det skal være så mange færre studenter i årets kull?

 

En annen ting som er merkelig er at den beste karakteren blant kvinnene er C (og det er kun 3 som har fått det!), da jeg selv vet om kvinner som er mer enn kapable til en bedre karakter. Selv har jeg ikke fått vite resultatet mitt på studweb ennå, og det gjør meg ennå sikrere på at ikke alle besvarelsene er rettet ennå.

 

Alle er ferdig rettet. Det er jo fler som har fått infoen på studweb. De legger ikke ut noe som helst før de er ferdige med å rette alle.

 

Edit; Iallefall virker det helt meningsløst om jeg tar feil. Hvorfor legge ut statistikk over faget hvis den ikke stemmer?

 

Det virker logisk at statistikken ikke blir lagt ut før alle besvarelsene er rettet. Men da er det jo en mulighet at det har skjedd en feil i systemet eller at ikke all informasjonen har blitt lagt ut samtidig, siden informasjonen som foreligger gjelder for 200 studenter færre enn det normale antallet studenter som tar faget.

 

Husk at det er statistikk på høsten og våren. Er ganske mange (Bygg/Maskin osv) som har den om våren. Mens Data osv har den om høsten. Derfor varierer det med antall påmeldte til eksamen.

 

Dette er korrekt, faget som går om høsten heter TMA4240 mens det som går om våren heter TMA4245. Men denne linken: http://wiki.math.ntnu.no/tma4240 viser at det har vært de samme studieretningene som har tatt dette faget de siste årene. Tallene jeg skrev i min første post gjelder for de som har hatt TMA4240.

 

Er ikke 44% totalt stryk. Men stryk på de han har hatt faget med. Eksempel så hadde jeg matte 2 med fysmat, nanotek, mattek og petroleum/tekniske geofag. Når jeg først fikk resultat var det 45% stryk i matte2. Dette involverte da klassene jeg akkurat nevnte. Når total stryk kom med alle elevene var strykprosenten i matte2 25%.

 

Denne meldingen skjønte jeg ikke helt. Statistikken som ligger ute gjelder vel for alle studentene som hadde eksamen i faget siden de alle ble rettet av samme sensor (dette var muligens spesielt i år siden den ene av de to foreleserne hadde en sønn som tok faget)?

Endret av Stereo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...