Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser i hvertfall ikke noe krav om annen bolig hos SiT her:

http://www.boligtorget.no/sit/ -> søk etter bod

Antall tilgjengelige enheter fra dags dato og 2 måneder frem i tid : 0

 

Jaja, en kan håpe. :)

 

EDIT: Det morsomme er at en kan sette det på samme liste som vanlige hybler. Feks. 1. prioritering bod Moholt, 2. prioritering hybel Lerkendal. Hva om en får på førsteprioritet, da får man kanskje ikke hybel og må flytte på bod. :p

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Hoi!

 

Jeg skal studere datateknikk til høsten, og burde sett på hybel for lenge siden.

 

Det gjorde jeg ikke, så jeg driver med det nå. Dessverre har jeg liten peiling på geografien i Trondheim, så jeg håpte noen kunne hjelpe meg litt her.

 

Jeg tror jeg har funnet ut at datateknikk er på Gløshaugen (rett meg hvis jeg tar feil), så jeg lurer da på hvilke hybelområder som ikke ligger alt for langt borte derfra.

 

Foreløbig har jeg sett meg ut Karinelund og Steinan som aktuelle, men det er ikke basert på noe annet enn pris og tilsynelatende "stort" areal.

 

Er det noen som har anbefalinger?

Endret av Degeim
Lenke til kommentar
Foreløbig har jeg sett meg ut Karinelund og Steinan som aktuelle, men det er ikke basert på noe annet enn pris og tilsynelatende "stort" areal.

Karinelund/Moholt bør være ganske grei sånn sett, den ligger midt på bussrute nummer 5 som går hvert 10. minutt til Dragvoll eller til Gløshaugen/byen så da har du god mobilitet selv om du bor litt utenfor byen (og det er også gode forhold for å gå eller sykle ned til Gløs). Men Karinelund er nok litt vanskelig å komme seg inn på.

 

Steinan ligger enda lengre bort fra "alt" enn Moholt (langt å gå eller sykle), og der har man i tillegg dårligere busstilbud (på kveldstid går den bare en gang i timen), så på Steinan får man fort en litt eremittaktig tilværelse. De har noe sosiale initiativer på Steinan også ("Huset") men i min erfaring er det bedre og lettere å være sosial om man bor i områdene rundt Gløshaugen og nede mot byen, eller på Moholt.

 

Jeg vil rett og slett anbefale å sette en standard Moholt-hybel inn på søkelista di (Karinelund er som sagt vanskelig å komme seg inn på etter det jeg hører). Om ikke du får "drømmehybelen" din med det første har du iallefall en Moholt-hybel å falle tilbake på, og Moholt er heller ikke blant de verste med tanke på sosialt liv og mobilitet. Så får du heller lete etter hybel når du har blitt kjent med folk og byen og markedet har roet seg utover høsten. Og sett også en Steinan-hybel nederst på listen, bare sånn til nød. Steinan er relativt lett å komme seg inn på, spesielt på blokkhyblene.

 

snip

Ikkje bekymre deg, sjølvsagt er det fint å vere ute i god tid, men eg kjenner MANGE som kom opp her forrige haust, og leita/fann seg hybel veka før skulestart. Ja, du byrjar på gløs.

Enda en god grunn til å begynne tidlig. Hvis han er det minste som meg har han IKKE lyst til å bo på sånn midlertidig boløsning hvor du deler et lite bøttekott med sånn cirka 20 andre personer i flere uker på høsten, og de sier at boligmarkedet skal bli verre i høst enn noensinne før (fordi nå har utenlandsstudenter fortrinnsrett på hybel).

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Sant nok, det er alltid greit å vere ute i god tid, men dette gjelder spesielt hyblane frå SiT. Det er bortimot klin umogeleg å finne seg ein hybel privat (om alle hyblane frå SiT er tekne) utan å gå på visning. Men eg var av det inntrykket at Trondheim var reinska for hyblar før studiestart, og eg var rimeleg redd for å ikkje få meg hybel når eg reiste opp før studiestart. Eg avtalte 3-4 visningar i førekant, og kunne bortimot velje og vrake mellom desse hyblane.

 

Grunnen til at eg var ute i så dårleg tid var at det var høgst usikkert om eg kom inn på NTNU eller ei.

Endret av aspic
Lenke til kommentar
Det er bortimot klin umogeleg å finne seg ein hybel privat (om alle hyblane frå SiT er tekne) utan å gå på visning.

Da kan det jo rett og slett være lurt å basere seg på en billig SiT-rønne i begynnelsen og heller gå på visning når man har blitt kjent med byen og folket. Kanskje har man funnet seg noen man vil være nabo med også da.

 

Så mitt råd er rett og slett å tenke midlertidig når du finner din første rønne i Trondheim, det er få som blir værendes på samme hybel i de 5 årene studiet varer og du vil få rikelig med muligheter til å finne drømmehybelen din i løpet av studiet.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...