Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heihei!

Jeg lurer litt på om valg av matematikk på Kjemi, NTNU. 

Ifølge http://www.ntnu.no/studier/studieplan-realfag#programmeCode=BKJ&year=2015&dir=BKJSTRUKTUR15, så kan man velge mellom brukerkurs i matematikk A og B istedet for matematikk 1 og 2 første året. Er dette noe som kan gå greit, mtp at matematikk 3 er valgfritt 2 året, og at man også har mulighet til å velge brukerkurs i statistikk i stedet for Statistikk. 

Jeg vil tro det går bra. Matte 3 er relativt frittstående (og går forøvrig for å være det letteste av de fire mattefagene 1-4), og selv om jeg ser det står at Matte 1-forkunnskaper er anbefalt, så er det lite fra matte 1 som brukes i matte 3, om noe i det hele tatt. Statistikk har litt matte, men hvis du kan velge bort det også, så burde det absolutt gå bra.

 

Personlig ville jeg nok tatt matte 1, 2 og 3, og Statistikk, men så er jeg da også interessert i å lære matematikk. Hadde målet bare vært å få studiepoeng nok til å få vitnemålet fra en annen linje, så hadde jeg sikkert klart meg med brukerkursene. :)

Lenke til kommentar

Jepp, og du gjør det veldig vanskelig for deg selv hvis du ikke gjør jobben i matte 1 mtp. mange fag du kanskje skal ha i vårsemesteret som f.eks. matte2, mekanikk, fysikk osv.

 

Veldig godt poeng. Dette baller bare på seg og får følger videre. Ikke bare har man grunnkunnskapene man burde hatt i fagene som kommer etter, det å konte om sommeren er så utrolig dritt at man ikke får hvilt ut skikkelig før neste semester. Om en skal ta ekstra fag (ikke konte) så går det utover alle andre fagene du har. Moralen er: jobb knallhardt i starten så går det mye mye lettere de neste årene.

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Jeg har brukt de to siste ukene av ferien min på å lese til konteeksamen og har måttet dra opp til Trondheim allerede nå. Det anbefales ikke ...

 

 

Vet du om det blir muntlig eller skriftlig?

 

Jeg skal ta en muntlig eksamen snart og aner ikke helt hvordan jeg skal legge opp løpet. Prøver å pugge både teori og utregninger og forventer at jeg kanskje skal forklare hvordan ting henger sammen og vise hvordan man prinsippielt beregner saker og ting

Lenke til kommentar

 

Jeg har brukt de to siste ukene av ferien min på å lese til konteeksamen og har måttet dra opp til Trondheim allerede nå. Det anbefales ikke ...

 

 

Vet du om det blir muntlig eller skriftlig?

 

Jeg skal ta en muntlig eksamen snart og aner ikke helt hvordan jeg skal legge opp løpet. Prøver å pugge både teori og utregninger og forventer at jeg kanskje skal forklare hvordan ting henger sammen og vise hvordan man prinsippielt beregner saker og ting

 

 

Ville lest over hva som står i fagbeskrivelsen (Pensum/læringsmål whatever), og sørget for at du kan snakke rundt alt som står der, og gjerne trekke inn de ulike delene i hverandre.

 

Et annet triks er å gå gjennom delkapitler eller bare kapittelnavn fra pensum, og snakke om hvert enkelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilket fag Twinflower?

 

https://www.ntnu.no/elkraft/tet4195

Pensumet er nothing short of enormt. 

7.5 stp er faktisk en vits. På en høgskole hadde man fått 20 :)

 

 

Ville lest over hva som står i fagbeskrivelsen (Pensum/læringsmål whatever), og sørget for at du kan snakke rundt alt som står der, og gjerne trekke inn de ulike delene i hverandre.

Et annet triks er å gå gjennom delkapitler eller bare kapittelnavn fra pensum, og snakke om hvert enkelt.

 

 

Takk for tips.

 

Et ess i ermet er at kjæresten min hadde faget i fjor og er en mennesklig svamp hva angår å huske pensum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvilket fag Twinflower?

https://www.ntnu.no/elkraft/tet4195

Pensumet er nothing short of enormt.

7.5 stp er faktisk en vits. På en høgskole hadde man fått 20 :)

 

Ville lest over hva som står i fagbeskrivelsen (Pensum/læringsmål whatever), og sørget for at du kan snakke rundt alt som står der, og gjerne trekke inn de ulike delene i hverandre.

Et annet triks er å gå gjennom delkapitler eller bare kapittelnavn fra pensum, og snakke om hvert enkelt.

 

Takk for tips.

 

Et ess i ermet er at kjæresten min hadde faget i fjor og er en mennesklig svamp hva angår å huske pensum.

Jeg ville nok bare gjort eksamen fra tidligere år. Etter hva jeg husker er det temmelig mange spørsmål fra eksamene som vil fungere på en muntlig eksamen. Nå er det vel også ny foreleser i faget, så kan jo være greit å danne seg et inntrykk av hva han synes er viktig (varierer ofte fra foreleser til foreleser).

Lenke til kommentar

Dersom man tar alle fagene på f.eks. bygg førsteåret (men man går egentlig ikke bygg) for så å søke seg inn til et 5-årig løp via SO, kan man da plasseres rett i 2. årskull?

Nei, du må ta alle emnene om igjen...

 

Mer seriøst: Ja, du vil få godkjent det første året slik at du kan plasseres i 2. klasse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dersom man tar alle fagene på f.eks. bygg førsteåret (men man går egentlig ikke bygg) for så å søke seg inn til et 5-årig løp via SO, kan man da plasseres rett i 2. årskull?

Nei, du må ta alle emnene om igjen...

 

Mer seriøst: Ja, du vil få godkjent det første året slik at du kan plasseres i 2. klasse.

 

Noen ulemper med å skifte til en annen linje på denne måten mtp. lånekassen? 

Lenke til kommentar

 

 

Dersom man tar alle fagene på f.eks. bygg førsteåret (men man går egentlig ikke bygg) for så å søke seg inn til et 5-årig løp via SO, kan man da plasseres rett i 2. årskull?

Nei, du må ta alle emnene om igjen...

 

Mer seriøst: Ja, du vil få godkjent det første året slik at du kan plasseres i 2. klasse.

 

Noen ulemper med å skifte til en annen linje på denne måten mtp. lånekassen? 

 

Lånekassen bryr seg kun om at du produserer like mange studiepoeng som du har fortalt at du skal. Hva du tar eksamen i bryr de seg fint lite om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei. Har noen her tatt TDT4160,  Datamaskiner og digitalteknikk? Under "studiemateriell" (https://www.ntnu.no/studier/emner/TDT4160#tab=omEmnet)

...så finner jeg:

- Evalueringskort for ARM-prosessor.

 

Noen som vet hvilket de bruker og hva det koster?

Haha å de der nye fagene... I min tid (tre år siden) het det Digitalteknikk og Datamaskiner. Et helt ok fag, men det er sikkert mye bedre nå som de har gjort noe så radikalt som å snu navnet på hodet... 

Synes det er rart de har listet opp evalueringskort som kursmateriell. Har gått kyb i fire år, og alt av utstyr har alltid vært enten bare å hente på labben, eller så låner man et kit for semesteret mot et lite depositum (som man får igjen etterpå). Tror ikke du skal bekymre deg. 

Lenke til kommentar

 

Hei. Har noen her tatt TDT4160,  Datamaskiner og digitalteknikk? Under "studiemateriell" (https://www.ntnu.no/studier/emner/TDT4160#tab=omEmnet)

...så finner jeg:

- Evalueringskort for ARM-prosessor.

 

Noen som vet hvilket de bruker og hva det koster?

Haha å de der nye fagene... I min tid (tre år siden) het det Digitalteknikk og Datamaskiner. Et helt ok fag, men det er sikkert mye bedre nå som de har gjort noe så radikalt som å snu navnet på hodet... 

Synes det er rart de har listet opp evalueringskort som kursmateriell. Har gått kyb i fire år, og alt av utstyr har alltid vært enten bare å hente på labben, eller så låner man et kit for semesteret mot et lite depositum (som man får igjen etterpå). Tror ikke du skal bekymre deg. 

 

 

Jeg tror kanskje du blander med TFE4105 Digitalteknikk og datamaskiner (som nå utgår)? TDT4160 har hatt navnet "Datamaskiner grunnkurs" i mange år. Evalueringskortet får man nok delt ut. Slike pleier jo å koste en del, og i pilotopplegget i fjor fikk man det i alle fall delt ut. 

 

Når vi er inne på navn ser jeg at TDT4258 har byttet navn igjen til Maskinnær programmering. Tidligere het det Energieffektive datamaskinsystemer, og før det Mikrokontroller systemdesign...

Endret av Jaffe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...