Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå pusser jo UKA opp Bodegaen, så man kan jo håpe at stedet blir mer enn et tafsegulv med liste-EDM for 18-åringer.

 

Men... hva håper du det blir da? Vi har jo allerede Strossa og SS som er i samme gate men noe mer classy, synes vi trenger ravekjelleren, jeg. Selv om jeg har vokst fra den selv. 

Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer med "Teknostart"? :) Begynner man rett på med vanskelig matte, eller blir det en forholdsvis rolig start?

 

Det er jo en flytende overgang fra R2, så veldig vanskelig matte er det ikke, men det er heller ikke chill, nei. Dropper du forelesningene under teknostart, så henger du etter fra starten av, og det er ikke spesielt kult.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

EDIT: Er det noen som har erfaring med fagene Stokastiske prosesser, Lineære metoder og Statistisk inferens? Vurderer å ta noe på si, og pleier sjelden å gå i forelesning så det er viktig at ting legges ut på nett og at øvingslærere/faglærere er tilgjengelige.

Jeg har hatt alle tre fagene, men jeg har verken erfaring med Riebler (stok.pros) eller Luef (lin.met) så jeg kan ikke svare på hvor mye som legges ut på nett. Fra tidligere ser det ut som Riebler legger ut kodesnutter og slides fra forelesingene, men jeg vet ikke hvor gode disse er og lese på egenhånd. Boken av Ross er relativt utfyllende med mye tekst. Teorien er gjerne skrevet inn i eksempler, noe som gjør den 'ubrukelig' som oppslagsverk i mine øyner. Omre som har inferens deler ut håndskrevne notater i romlig statistikk der det ikke er lærebok, men jeg er noe usikker om han deler notatene sine også i inferens. Det skal sies at boken i inferens er veldig god i mine øyner.

 

Nå vet jeg ikke bakgrunnen din, men jeg vil anbefale enten stok.pros eller lin.met. Markovkjeder dukker opp "overalt", og det kan være nyttig med en mer formell gjennomgang i stok.pros. En formell gjennomgang av vektorrom kan være til hjelp i andre fag. Inferens er noe mer for spesielt interesserte som nok ikke er spesielt nødvendig, gitt at du ikke sikter deg inn mot statistikk på sikt.

Lenke til kommentar

 

Det er jo en flytende overgang fra R2, så veldig vanskelig matte er det ikke, men det er heller ikke chill, nei. Dropper du forelesningene under teknostart, så henger du etter fra starten av, og det er ikke spesielt kult.

 

Jeg synes ikke det er særlig flytende. Matte 1 har mye grundig, formell matematikk i starten, som er uvant. Lenger ut i semesteret kommer man tilbake til en del tema som er kjent fra VGS, men da er de forankret i de fundamentale tingene fra starten av kurset.

 

Desto større grunn til å ikke droppe forelesningene under Teknostart. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

EDIT: Er det noen som har erfaring med fagene Stokastiske prosesser, Lineære metoder og Statistisk inferens? Vurderer å ta noe på si, og pleier sjelden å gå i forelesning så det er viktig at ting legges ut på nett og at øvingslærere/faglærere er tilgjengelige.

Jeg har hatt alle tre fagene, men jeg har verken erfaring med Riebler (stok.pros) eller Luef (lin.met) så jeg kan ikke svare på hvor mye som legges ut på nett. Fra tidligere ser det ut som Riebler legger ut kodesnutter og slides fra forelesingene, men jeg vet ikke hvor gode disse er og lese på egenhånd. Boken av Ross er relativt utfyllende med mye tekst. Teorien er gjerne skrevet inn i eksempler, noe som gjør den 'ubrukelig' som oppslagsverk i mine øyner. Omre som har inferens deler ut håndskrevne notater i romlig statistikk der det ikke er lærebok, men jeg er noe usikker om han deler notatene sine også i inferens. Det skal sies at boken i inferens er veldig god i mine øyner.

 

Nå vet jeg ikke bakgrunnen din, men jeg vil anbefale enten stok.pros eller lin.met. Markovkjeder dukker opp "overalt", og det kan være nyttig med en mer formell gjennomgang i stok.pros. En formell gjennomgang av vektorrom kan være til hjelp i andre fag. Inferens er noe mer for spesielt interesserte som nok ikke er spesielt nødvendig, gitt at du ikke sikter deg inn mot statistikk på sikt.

 

Ok, statistisk inferens og stokpros var anbefalt av foreleser i anvendt statistikk, men det virker som om stokpros er mer innenfor mitt interesseområde. Hvordan vil du si at arbeidsmengden og vanskelighetsgraden er i stokpros og linmet (i den grad man kan si noe fornuftig om det)?

Endret av haarod
Lenke til kommentar

Ok, statistisk inferens og stokpros var anbefalt av foreleser i anvendt statistikk, men det virker som om stokpros er mer innenfor mitt interesseområde. Hvordan vil du si at arbeidsmengden og vanskelighetsgraden er i stokpros og linmet (i den grad man kan si noe fornuftig om det)?

 

 

Jeg tok stok.pros i 2012 og lin.met i 2011, så det har nok blitt gjort noen endringer siden den gang. Jeg kan ikke huske at noen av de var spesielt lette eller vanskelige. Arbeidsmengden var omtrent som forventet. Merk at stok.pros har obligatorisk prosjekt. Lin.met har noe mer fokus på bevis enn matte 1-4, og kan i så måte være mer likt analyse 1-3. Lin.met krever nok også noe mer matematisk modenhet i mine øyner.

 

Etter hva jeg har fått med meg har det blitt større fokus på simulering i stok.pros etter jeg tok det, så dersom du ønsker litt mer variasjon kan nok det anbefales.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde hatt ett friår og jeg fikk helt bakoversveis av både teknostart og Matte 1 generelt. Jeg tok nok litt for lett på vgs, men synes uansett det er et voldsomt sprang i vanskelighetsgrad og ikke minst tempo. Anbefaler alle å prøve å henge med fra start, men ikke la det gå for mye på bekostning av fadderopplegg heller da. Man kan konte matte 1, man kan ikke konte fadderperioden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men samtidig bør man ikke gå inn med innstilling at man skal konte matte 1 allerede i fadderperioden (eller i det hele tatt). Det skal være hardt, og man bør ha innstilling at man skal jobbe sjukt mye, samt være med på sjukt mye i fadderperioden. Begynner man å leke med tanken om kont allerede første semester blir man ofte veldig slapp i innstillingen, been there done that.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Heihei!

Jeg lurer litt på om valg av matematikk på Kjemi, NTNU. 
Ifølge http://www.ntnu.no/studier/studieplan-realfag#programmeCode=BKJ&year=2015&dir=BKJSTRUKTUR15, så kan man velge mellom brukerkurs i matematikk A og B istedet for matematikk 1 og 2 første året. Er dette noe som kan gå greit, mtp at matematikk 3 er valgfritt 2 året, og at man også har mulighet til å velge brukerkurs i statistikk i stedet for Statistikk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...