Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

 

Hvorfor det? Han er sikkert bedre skikket enn deg, ellers hadde vel du hatt jobben hans.

 

Synes du det er helt naturlig at en nyutdannet indøker skal lede, for eksempel, et team dataingeniører i å utvikle et stykke software istedet for en dataingeniør med 3 års erfaring?

Det virker ganske rart for meg i hvert fall.

 

 

Noen må lede og organisere de som sitter med den tekniske kompetansen, og da er det greit med folk som har kompetanse på det, slik at spesialistene kan fokusere på detaljene. Det betyr ikke at lederne herser rundt og tar avgjørelser basert kun på egen kunnskap om ting. Det virker som du tror en arbeidsplass er et maktspill mellom gutta på gulvet og de med lederutdannelse.

 

Dessuten så har jeg inntrykk av at indøkere gjør det bra fordi de er flinkere enn de fleste på skolen. Dersom du går ut med overvekt av A-er, så kan du lett få deg lederstillinger, om det er det du ønsker. Hiv på en MBA så er muligheten tilstede for å klatre høyt fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er slik at de tar seg av det økonomiske og rent administrative så greit nok. Jeg trodde det var slik at prosjektlederen også tok viktige tekniske avgjørelser om selve produktet og hvordan det skal funke, og det blir jo for dumt hvis prosjektleder ikke har kunnskapen i orden.

Lenke til kommentar

Indøkere er ingeniører de og, og har en teknisk utdannelse. Man trenger ikke være den med mest kompetanse på hvert eneste felt for å lede et prosjekt, det går rett og slett ikke.

Dette er mye av poenget med indøk. De utdanner seg i en ingeniørdisiplin i tillegg til å studere økonomi og ledelse, slik at de skal kunne unngå Dilbert-situasjoner. Selvfølgelig har de ikke like mye teknisk kompetanse som en sivilingeniør, men jeg vet at mange av dem er habile programmerere, i stand til å starte opp tekniske bedrifter etter studiene (og bidra på ingeniørsiden såvel som med økonomi og organisering) eller tilsvarende. Prosjektledere har såklart ansvar for å ta beslutninger, men en god prosjektleder lytter til de med mest teknisk kompetanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er slik at de tar seg av det økonomiske og rent administrative så greit nok. Jeg trodde det var slik at prosjektlederen også tok viktige tekniske avgjørelser om selve produktet og hvordan det skal funke, og det blir jo for dumt hvis prosjektleder ikke har kunnskapen i orden.

 

... og med det illustrerer du vel ganske greit hvorfor det er OK at indøkeren får den rollen.

Endret av PhelpsTransposed
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eg sit på Gløshaugen no på ein laurdag ettermiddag. Eg har ikkje med meg matpakke, kantina er sjølvsagt stengd, og eg har ikkje lyst til å bruke pengar på take-away. Det tek litt under to timar for meg å kome meg heim.

 

Hvis eg går ned på Bunnpris nær Samfundet, har dokker noko tips til kva ein kan kjøpe seg å ete der?

 

Jeg vil tro det er raskere å gå til Rema 1000 (kommer kanskje an på hvor på Gløs du sitter), det er vel litt billigere der.

 

(https://www.google.no/maps/place/Elgesetergate,+7030+Trondheim/@63.4192216,10.3961169,17z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x466d31947bbd92ad:0x80f50c9fcce2cb1d)

 

De pleier å ha ferdigsmurte baguetter og lignende der.

Endret av acquiesce
Lenke til kommentar

 

Eg sit på Gløshaugen no på ein laurdag ettermiddag. Eg har ikkje med meg matpakke, kantina er sjølvsagt stengd, og eg har ikkje lyst til å bruke pengar på take-away. Det tek litt under to timar for meg å kome meg heim.

 

Hvis eg går ned på Bunnpris nær Samfundet, har dokker noko tips til kva ein kan kjøpe seg å ete der?

 

Jeg vil tro det er raskere å gå til Rema 1000 (kommer kanskje an på hvor på Gløs du sitter), det er vel litt billigere der.

 

(https://www.google.no/maps/place/Elgesetergate,+7030+Trondheim/@63.4192216,10.3961169,17z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x466d31947bbd92ad:0x80f50c9fcce2cb1d)

 

De pleier å ha ferdigsmurte baguetter og lignende der.

 

 

Takk for tipset ;) Trur eg vandrar bort på Bunnpris i Dybdahls veg akkurat i dag då. Fann ut at den var den nærmaste på Realfagsbygget. Kjøper ein potetgullpose.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...