Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I 2011 var fordelingen slik: 15,8% A, 64,9% B, 19,3% C. Altså et snitt på B.

 

Kilde: Bindeleddets diplomundersøkelse 2011, side 8 - http://www.bindeledd...ver.asp?id=1634

Takk, interessant lesning.

Vet du om karakter på dimplomoppgaven inngår i beregningen av karaktersnitt gjennom hele studiet? I så fall synes jeg andelen A var overrskende lav; i et kull på 87 blir det vel ikke mer enn 13-14 stk med over 4.5 i snitt...

 

Ellers viser over 60% A på diplomoppgaven at man har en liten utfordring knyttet til karaktersetting på dette området...

Lenke til kommentar

Men hvorfor er snittet så mye høyere blant 5.års studenter enn 1.års?

 

Er det slik at folk tar opp fag som de har fått dårlige karakterer i?

Ja, mange gjør det.

 

Eller blir siv.ing. fagene rett og slett lettere om årene, slik at den gjevne student får drøssevis av A'er og B'er som balanserer ut de dårlige Matte/Fysikk/etc. karakterer?

 

Nei og nja. Mitt inntrykk er at det etter hvert ble lettere å få en C i fagene, men at det krevdes mer innsikt og forståelse for å få bedre. I motsetning til Matte-X-fagene, hvor man "kun" trenger å pløye gjennom gamle eksamenssett og lære metodene for å løse de ulike oppgavetypene som gis.

 

Eller er det slik at de som får dårlige karakterer i førsteåret rett og slett faller av fra studiet?

 

Sikkert. Er jo en del uegnede studenter som faller av etter hvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen som vet sånn omtrentlig hva gjennomsnittlig karaktersnitt for indøk ligger på, eks. masteroppgave? Hvor stor andel A (over 4.5)?

 

Med dette mener du på selve oppgaven eller hele studieløpet? Den pdfen fra bindeleddet ser helt mongo ut her av en eller annen grunn.

 

Noen som har statistikk på fordeleing av gjennomsnittskarakter ved utgang av et sivilingeniørstudium? (For siv.ing. står det snittkarakter på vitnemålet.)

Lenke til kommentar

Med dette mener du på selve oppgaven eller hele studieløpet? Den pdfen fra bindeleddet ser helt mongo ut her av en eller annen grunn.

 

Noen som har statistikk på fordeleing av gjennomsnittskarakter ved utgang av et sivilingeniørstudium? (For siv.ing. står det snittkarakter på vitnemålet.)

 

Jeg mener for hele studiet, utenom masteroppgave/diplomoppgave eller hva det nå enn kalles (ettersom typ alle får A på denne, og rekruttering gjerne finner sted før karakter på masteroppgave er satt.) Pdf-filen ga et godt svar; selv om snittet ikke er beregnet ut i fra et tilfeldig utvalg så gir det i hvert fall en god pekepinn med såpass høy svarprosent. Eneste er at jeg tror snittet som vises til der er inkludert masteroppgave.

Lenke til kommentar

Lurer på en ting angående å ta et friår og ta opp fag.

 

Hvis jeg f.eks. vil ta et friår hvor jeg tar opp fag, tar noen språkkurs og tar økonomifag mens jeg går på en siv.ing-linje, hvordan fungerer dette? Man får vel ikke støtte fra Lånekassen da? Er det lov til å bare melde seg opp i fag og ta eksamen, eller må jeg f.eks. søke et årskurs i språk/økonomi? Tenker da litt på studierett til linjen min

 

Hei, etter det jeg vet er det bare å melde deg opp i fagene du vil, såfremt du har tilgang til de (de er på ntnu og ikke adgangsbegrensede). Du får støtte fra lånekassen. Det som er viktig er at du ikke blir forsinket med mer enn 3 fag fra et årskurs (da blir ikke du flyttet opp, men det er ikke et problem for deg siden du vil ha friår) og du kan heller ikke ha hengefag fra to år tilbake for å bli flyttet opp (igjen ikke problem for deg).

 

Lånekassen bryr seg bare om at du har tatt 30stp for hvert semester du har fått støtte. Ligger du 60 stp bak skjema (eller noe slikt) kutter de støtta.

 

Ta kontakt med veilederen din, dobbeltsjekk det jeg sa nå for sikkerhetsskyld :)

Endret av danba
Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvordan vektingen til EiT fungerer? Det er ikke forklart (såvidt jeg kan se) om det er 1 eller 5 som er høyeste vekting.

 

edit: Spørsmålet er vel egentlig om en skal rangere (1 øverst) eller vekte (5 øverst).

 

Ingen?

Er det prioritering av landsbyene du mener? I så tilfelle, så presenterer du en prioritert liste, med førstevalget prioritert som nr. 1.

Endret av Raspeball
Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvordan vektingen til EiT fungerer? Det er ikke forklart (såvidt jeg kan se) om det er 1 eller 5 som er høyeste vekting.

 

edit: Spørsmålet er vel egentlig om en skal rangere (1 øverst) eller vekte (5 øverst).

 

Ingen?

Er det prioritering av landsbyene du mener? I så tilfelle, så presenterer du en prioritert liste, med førstevalget prioritert som nr. 1.

Dette var det jeg trodde også, men når man har lagret valgene blir de listet opp i rekkefølge 5>4>3>2>1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...