Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Har spart opp en del penger allerede (200 000++) fra jobb, kommer jeg allikevel til å få studielån? Lurer på om jeg skal sende pengene mine til foreldrene mine, slik at min formue blir mindre. Selger jeg bilen kommer også over 300k.

Du kan ikke bare gi bort en halv million til foreldrene dine for å få stipend ... Hadde det bare vært så enkelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kreativ bokføring er ikke akkurat et nytt konsept. Men man burde tenkt på det tidligere, om man er langt over grensene til lånekassen.

 

Men en typisk utdanning er så lang at man uten problem klarer å få sneket unna noen hundretusener i løpet av et år eller to og på den måten få stipend selv om man reelt sett har en større nettoverdi enn lånekassens beløp.

 

Det er mange veier om lånekassens reglemang, og disse restriksjonene rammer altså bare de uten økonomisk sans, som tilfeldigvis har fått stor formue før de begynte å studere. Restriksjoner når man har høy inntekt er greit. Restriksjoner på høy formue rammer skjevt.

 

Med 300k i egenkapital og forutsigbare framtidsplaner hadde jeg personlig vurdert å velge bort leiemarkedet i forhold til å eie egen bolig. Evt. tatt litt større risiko, og puttet de inn i en grei blanding av høyrisiko/lavrisiko-fond, og gradvis gått over til fond med større sikkerhet under studiene.

Lenke til kommentar

Det er mange veier om lånekassens reglemang, og disse restriksjonene rammer altså bare de uten økonomisk sans, som tilfeldigvis har fått stor formue før de begynte å studere. Restriksjoner når man har høy inntekt er greit. Restriksjoner på høy formue rammer skjevt.

 

Kansskje, men de det rammer er ihvertfall steinrike :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Har spart opp en del penger allerede (200 000++) fra jobb, kommer jeg allikevel til å få studielån? Lurer på om jeg skal sende pengene mine til foreldrene mine, slik at min formue blir mindre. Selger jeg bilen kommer også over 300k.

Du kan ikke bare gi bort en halv million til foreldrene dine for å få stipend ... Hadde det bare vært så enkelt.

Jo, det kan du så absolutt. Hvorfor kan du ikke det?

Lenke til kommentar

 

Kansskje, men de det rammer er ihvertfall steinrike :)

 

AtW

Til hvilken hensikt? Jeg mener, de har da i aller høyeste grad bidratt inn til staten. Skal de ikke få noe tilbake fordi de allerede har en slump kroner fra før?

 

Hæ? Hele poenget er jo at folk som har gigantformue faktisk ikke trenger stipend. Hvorfor skal de få økonomisk hjelp til å studere, som stipend faktisk er, når de har penger nok?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gode, gamle snyting på skatten?

Hvordan er det snyting på skatten? Om du har så mye i formue at du må betale formuesskatt, så har nok sannsynligvis foreldrene dine det også. Formuesskatt betales av total formue over 700 000kr (link).

 

Noe mer vanlig enn at du sitter på 700 000+ som student er at du har litt (for passende verdier av litt) for mye til å få fullt stipend. Da er du fortsatt langt under grensa for å måtte betale formuesskatt, og om du da overfører penger til foreldrene dine for å havne under grensa for fullt stipend vil foreldrene dine måtte betale formuesskatt for beløpet du overfører (om de har over 700 000 i formue fra før). Totalt sett blir det da betalt mer skatt.

 

Kanskje litt gråsone, men ikke direkte ulovlig sånn jeg forstår det.

Lenke til kommentar

Kansskje, men de det rammer er ihvertfall steinrike :)

 

AtW

Til hvilken hensikt? Jeg mener, de har da i aller høyeste grad bidratt inn til staten. Skal de ikke få noe tilbake fordi de allerede har en slump kroner fra før?

 

Hæ? Hele poenget er jo at folk som har gigantformue faktisk ikke trenger stipend. Hvorfor skal de få økonomisk hjelp til å studere, som stipend faktisk er, når de har penger nok?

 

 

Hvorfor skal noen straffes for at de er flinke til å jobbe og spare penger?

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kansskje, men de det rammer er ihvertfall steinrike :)

 

AtW

Til hvilken hensikt? Jeg mener, de har da i aller høyeste grad bidratt inn til staten. Skal de ikke få noe tilbake fordi de allerede har en slump kroner fra før?

 

Hæ? Hele poenget er jo at folk som har gigantformue faktisk ikke trenger stipend. Hvorfor skal de få økonomisk hjelp til å studere, som stipend faktisk er, når de har penger nok?

 

 

Hvorfor skal noen straffes for at de er flinke til å jobbe og spare penger?

 

Herregud, dette er ikke noen politisk diskusjon høyre vs SV, skatteletter mot fellesgode. Diskusjonen går på hva hensikten med stipendet er, altså at den skal gjøre det lettere for fattige å studere, ikke om hensikten med stipendet er riktig/gal.

 

Og det er ikke noen straff å ikke få penger, det er en hjelp å få penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får lån uansett hvor mye gryn du har, men ikke stipend. Stipendet er jo der for å hjelpe de som ikke har et lass med gryn. Det er jo der for at alle skal få studere.

Får de lån kan de vel studere. Når de først har utdannelsen på plass er vel ikke selve tilbakebetalingen et problem?

 

Så når en fattig kar er ferdig med sin 5årige master i filmvitenskap og kommer ut med 350k(gjetter) i lån er plutselig ikke nedbetaling noe problem?

Lenke til kommentar

Kansskje, men de det rammer er ihvertfall steinrike :)

 

AtW

Til hvilken hensikt? Jeg mener, de har da i aller høyeste grad bidratt inn til staten. Skal de ikke få noe tilbake fordi de allerede har en slump kroner fra før?

 

Hæ? Hele poenget er jo at folk som har gigantformue faktisk ikke trenger stipend. Hvorfor skal de få økonomisk hjelp til å studere, som stipend faktisk er, når de har penger nok?

 

 

Hvorfor skal noen straffes for at de er flinke til å jobbe og spare penger?

 

Herregud, dette er ikke noen politisk diskusjon høyre vs SV, skatteletter mot fellesgode. Diskusjonen går på hva hensikten med stipendet er, altså at den skal gjøre det lettere for fattige å studere, ikke om hensikten med stipendet er riktig/gal.

 

Og det er ikke noen straff å ikke få penger, det er en hjelp å få penger.

 

 

Man får jo lån uansett, noe man kan betale tilbake når man er i full jobb og har penger. I og med at du ikke betaler renter eller avdrag på lånet under studietiden, vil det ikke ha noe å si om man er rik eller fattig da man får det som lån under studiet uansett, og det blir gjort om til stipend etterpå. Og da er det helt ulogisk at folk som har vært flinke til å spare får mindre penger enn de som slurver unna.

 

Lenke til kommentar

Kansskje, men de det rammer er ihvertfall steinrike :)

 

AtW

Til hvilken hensikt? Jeg mener, de har da i aller høyeste grad bidratt inn til staten. Skal de ikke få noe tilbake fordi de allerede har en slump kroner fra før?

 

Hæ? Hele poenget er jo at folk som har gigantformue faktisk ikke trenger stipend. Hvorfor skal de få økonomisk hjelp til å studere, som stipend faktisk er, når de har penger nok?

 

 

Hvorfor skal noen straffes for at de er flinke til å jobbe og spare penger?

 

Samme spørsmålet kan du stille om all skatt. Videre tipper jeg de fleste som "er flinke til å jobbe og spare penger" antakelig har fått greit med støtte av foreldrene sine etter de begynte å jobbe også, om de har rukket å spare opp 300k.

 

AtW

 

 

Kansskje, men de det rammer er ihvertfall steinrike :)

 

AtW

Til hvilken hensikt? Jeg mener, de har da i aller høyeste grad bidratt inn til staten. Skal de ikke få noe tilbake fordi de allerede har en slump kroner fra før?

 

De får jo noe tilbake, noen bidrar mer til staten enn andre, slik er det bare. De fleste i denne tråden vil sikkert bidra mer til staten enn snittet. Er det så forbanna synd på oss av den grunn? Hensikten er jo som med det meste av skatter og avgifter og behovsprøving, å sørge for mindre utgifter eller mer inntekter til staten.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Man får jo lån uansett, noe man kan betale tilbake når man er i full jobb og har penger. I og med at du ikke betaler renter eller avdrag på lånet under studietiden, vil det ikke ha noe å si om man er rik eller fattig da man får det som lån under studiet uansett, og det blir gjort om til stipend etterpå. Og da er det helt ulogisk at folk som har vært flinke til å spare får mindre penger enn de som slurver unna.

 

Du er klart en høyrepolitiker, så jeg gidder ikke prøve å overbevise deg om at velferd for alle er kos.

 

Uansett, målet til Norge er "like muligheter til utdanning for alle". For å gjennomføre dette har man gratis skole, studielån og stipend. De som ikke har noe behov for stipend får det ikke, de må nøye seg med det beste lånet i verden :/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man får jo lån uansett, noe man kan betale tilbake når man er i full jobb og har penger. I og med at du ikke betaler renter eller avdrag på lånet under studietiden, vil det ikke ha noe å si om man er rik eller fattig da man får det som lån under studiet uansett, og det blir gjort om til stipend etterpå. Og da er det helt ulogisk at folk som har vært flinke til å spare får mindre penger enn de som slurver unna.

 

Du er klart en høyrepolitiker, så jeg gidder ikke prøve å overbevise deg om at velferd for alle er kos.

 

Det at folk med formue fremdeles kan få stipend er jo ikke det motsatte av velferd for alle?

Lenke til kommentar

Du er klart en høyrepolitiker, så jeg gidder ikke prøve å overbevise deg om at velferd for alle er kos.

 

Uansett, målet til Norge er "like muligheter til utdanning for alle". For å gjennomføre dette har man gratis skole, studielån og stipend. De som ikke har noe behov for stipend får det ikke, de må nøye seg med det beste lånet i verden :/

 

Vel, nå er det veldig mange av de som studerer høyere utdanning som vil få en relativt høyt betalt jobb og derfor ikke trenger stipend, da det blir omgjort etter man er ferdig. Kan ta et eksempel: En som studerer 5 år på en eller annet linje som ikke er spesielt godt betalt og har høy formue (siden han har vært flink til å jobbe og spare) ender opp med å få alt som lån, mens en som har null kroner i formue (grunnet uvettig bruk av penger på diverse) og tar en godt betalt siv.ing linje, går rett ut i en godt betalt jobb og får 40% gjort om til stipend.

 

Slik det er nå er jo vanvittig urettferdig for alle som har jobbet og spart. Helt sikkert en del som har fått penger fra foreldrene, men det finnes også folk som har tjent opp over 300k fram til de er 20 år. Trenger bare å være et år i forsvaret får å få 500k før du starter, så det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...