Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stipendet er ikke på 5000-6000 i måneden, og du får ikke stipend uten å ta lån.

 

Du tar et lån som gir deg ca. 6700 i måneden pluss en stor utbetaling på begynnelsen av hvert semester. Etter at du har gjort ferdig utdannelsen din og bestått alle eksamenene dine, blir 40% av lånet gjort om til stipend slik at du bare trenger å betale tilbake 60% av lånet.

Lenke til kommentar

Tja, å si at "lån/stipend fra Lånekassen er ikke nok" blir vel å generalisere litt for mye?

 

Bor man på Moholt og betaler 2700 per måned, ser jeg ingen grunn til at man ikke skal kunne klare seg på bare studielånet. Da har man ca. 4000 til rådighet hver måned, eventuelt pluss en restsum fra utbetalingen ved begynnelsen av hvert semester.

Lenke til kommentar

Det vanlige er at man som student tar sommerjobb og/eller jobb på siden av studiet for å klare seg, lån/stipend fra Lånekassen er ikke nok. Å ta annet lån i tillegg er veldig sjeldent og jeg tror egentlig ikke jeg vil anbefale det.

 

Lån fra lånekassen kan (og bør spør du meg) være nok. Leier til 4000,- i måneden, lever veldig greit med tanke på mat, drikke byturer osv. Kjøper ofte klær og andre ting og har null problemer med studielånet. Kan være greit med sommerjobb pga. at man ikke får stipend i en måned, men tror jeg skulle klart meg fint uten det også.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men da har man svært lite å gå på med tanke på uforutsette utgifter.

 

Man klarer seg helt fint om man vil, hadde en periode der jeg sparte noen tusen i måenden tilogmed, fra kun studielån. Som hybelboende student er dine uforutsette utgifter minimale. Selvfølgelig kan det være behagelig å legge seg på en høyere materiell standard dog, og det koster penger.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Har spart opp en del penger allerede (200 000++) fra jobb, kommer jeg allikevel til å få studielån? Lurer på om jeg skal sende pengene mine til foreldrene mine, slik at min formue blir mindre. Selger jeg bilen kommer også over 300k.

 

Tror du bør ta studielån, ellers får du ikke stipend. Jeg er ikke sikker på det andre spørsmålet angående å overføre formuen.

Lenke til kommentar

Du bør klare å holde deg innenfor grensen for formue, og fremdeles få omgjort 40% til stipend.

 

Skal du overføre større beløp for å lure de unna bør du sette deg inn i reglene for slike overførsler; er ikke bare-bare å overføre større pengebeløp. Er vel maks 0.5g i året man kan overføre uten at man risikerer at det blir skattlagt.

 

g, eller grunnbeløpet i folketrygden ligger vel på omtrent 65k.

 

300k - 1g holder greit innenfor grensen for hvor mye formue du må ha for å få omgjort lån til stipend.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle sakse litt nøkkelinformasjon fra Lånekassen. Read & learn, boys.

 

Alle studenter i fulltidsutdanning kan få 8 900 kroner i måneden.

 

Utdanningsstipendet er på 40 prosent av basisstøtten og blir utbetalt som lån. Etter eksamen blir beløpet omgjort til stipend, forutsatt at du består eksamen i fag som tilsvarer full studiebelastning og at du ikke bor sammen med foreldrene dine. Les mer om omgjøring etter eksamen.

 

For å beholde maksimalt stipend må du ikke ha personinntekt over disse grensene:

 

Kalenderår	Ved støtte hele         Ved støtte i sju måneder
               kalenderåret	        eller mindre per kalenderår*

2011	        kr 140 823	        kr 352 059

 

For å beholde maksimalt stipend må du ikke ha nettoformue over disse grensene:

 

Kalenderår	For enslig søker	Samlet for søker og ektefelle/
                                       samboer med felles barn

2011	        kr 278 589	        kr 535 053

Merk altså at det skilles mellom lån og stipend. Alle får lån. De fleste får omgjort lån til stipend, og stipend er altså noe man ikke trenger å betale tilbake, i motsetning til lån. Les mer hos Lånekassen. (Surprise!!!1)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...