Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var snakk om det her i tråden i oktober. Konklusjonen den gang tror jeg var at det teller som C mtp phd og teller ikke som en karakter på det vanlige snittet. Linky

Og det var visst jeg som initierte diskusjonen denne gang også. Way to go. :new_woot:

 

Iallefall, takk. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Hvis man f.eks. tar TMA4240 i stedet for TMA4245, og sistnevnte tilhører min utdanningsplan, hvordan føres da faget opp på karakterutskriften/utdanningsplan på studweb? Blir de alltid listet opp under «Andre emner»? Jeg tar noen emner som på et senere tidspunkt kan være aktuelle valgfag innenfor studiet, - hvordan vises de?

Lenke til kommentar

Så lenge man tar rett emne har ikke emnekoden noe å si. Matte 3 er matte 3 uansett om det er høst- eller våremnekode man har. Man må kanskje kontakte studieveileder for å få lang de inn i utdanningsplanen, men det skal ikke være noe problem.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Heisann :)

Lukter nå på datateknikk-linja på NTNU til høsten, og lurer på noen småting. Går rett fra videregående, så det er førstegangsopptaket som gjelder.

- En representant fra NTNU sa at datateknikk-linja krevde ca. 50 studiepoeng. Er dette inkludert poengene man får for fysikk, matte osv? Kommer til å havne på 55±1 studiepoeng, inkludert 4 tilleggspoeng (maks) for 1Fy, 2Fy, R1, R2, Kjemi1, Kjemi2 og Geofag1. Er jeg sikret en plass? Snittet ligger altså på ca. 5.1, med 5 i matte alle år.

- Om jeg bestemmer meg for å gå på NTNU til høsten, er det lurt å søke etter bolig på NTNU sine hjemmesider, eller å lete privat? Kjøpe sammen med andre eller leie?

- Hvis poenggrensene er inkludert tilleggspoeng, tenkte jeg å søke nanoteknikk og medisin i tillegg, nesten bare for morro skyld. Kommer jeg inn takker jeg ja. Hvis jeg søker nanoteknikk som førstevalg, medisin som andrevalg og datateknikk (sivilingeniør) som tredjevalg, har jeg mindre sjans for å komme inn på datateknikk sett at jeg har for få studiepoeng til de to andre fagene kontra om jeg hadde satt datateknikk som førstevalg?

- Jeg har vært interessert i data siden jeg kunne krabbe, og for å si det selv er jeg temmelig dreven i visse områder hvor jeg er selvlært. Jeg har derimot liten erfaring innenfor programmering (har laget en kalkulater i C++, hehe). Kommer dette til å være en stor ulempe? Burde jeg prioritere tiden min nå til å lære meg et språk som f.eks C++?

- Er programmering en sentral del av datateknikk? Det er programmering som virker mest interessant, og det er det jeg har lyst til å drive med etter utdanningen. Er det mange som ender opp som programmererer etter å ha ha tatt mastergrad som dataingeniører?

- Er arbeidsmarkedet fortsatt i mangel på dataingeniører? Dvs, Hvor lett er det å få jobb etterpå?

- Leste en plass at dataingeniører ofte var "misbrukt" i jobben, da grunnet deres engasjement i denne. Et eksempel var ubetalt overtid; "kan du ikke bare gjøre dette ferdig til mandag"? Er dette noe jeg bør tenke på?

 

Erfaringer fra nyutdannede dataingeniører blir godt mottatt :)

 

 

 

Lenke til kommentar

- Du kan ikke søke bolig på NTNU sine hjemmesider, det er nok SiT du tenker på. Søk så tidlig som mulig hos SiT selv om du ikke vet om du får plass. Det er mulig å trekke seg når du får svar fra SO. Det vanlige er at man flytter sammen med venner når man har vært i Trondheim en stund og blitt kjent med folk, innen da er SiT et trygt alternativ da du vet sånn cirka hva du får.

- Man tar for seg helt grunnleggende programmering for seg det første året for å bringe alle opp på samme nivå. Jeg tror du kommer til å cruise gjennom de første par programmeringsfagene på NTNU.

- Vent med å bekymre deg om jobbrelaterte ting, du har potensielt 5 år med studier foran deg. :)

Lenke til kommentar

- En representant fra NTNU sa at datateknikk-linja krevde ca. 50 studiepoeng. Er dette inkludert poengene man får for fysikk, matte osv? Kommer til å havne på 55±1 studiepoeng, inkludert 4 tilleggspoeng (maks) for 1Fy, 2Fy, R1, R2, Kjemi1, Kjemi2 og Geofag1. Er jeg sikret en plass? Snittet ligger altså på ca. 5.1, med 5 i matte alle år.

Det heter da vel ikke studiepoeng (men jeg skjønner hva du mener). Poengsummen som kunngjøres er med ekstrapoeng, som du også vil få. Men merk at 'grensa' for å komme inn varierer fra år til år alt etter hvor mange studenter idi vil ha på datateknikk og hvor flinke søkerne er, det er normalt at dette svinger litt. Dog er 50 rimelig høyt til å være data mener jeg.

 

- Hvis poenggrensene er inkludert tilleggspoeng, tenkte jeg å søke nanoteknikk og medisin i tillegg, nesten bare for morro skyld. Kommer jeg inn takker jeg ja. Hvis jeg søker nanoteknikk som førstevalg, medisin som andrevalg og datateknikk (sivilingeniør) som tredjevalg, har jeg mindre sjans for å komme inn på datateknikk sett at jeg har for få studiepoeng til de to andre fagene kontra om jeg hadde satt datateknikk som førstevalg?

Nei det skal ikke ha noe å si hvordan du rangerer, dette er noe veilederen på VGS burde ha forklart :p

 

- Jeg har vært interessert i data siden jeg kunne krabbe, og for å si det selv er jeg temmelig dreven i visse områder hvor jeg er selvlært. Jeg har derimot liten erfaring innenfor programmering (har laget en kalkulater i C++, hehe). Kommer dette til å være en stor ulempe? Burde jeg prioritere tiden min nå til å lære meg et språk som f.eks C++?

Veldig få kan egentlig progge når de begynner, noen krasjer hardt på det andre ikke. Dersom du jobber og er interessert (som regel en sammenheng) greier du deg bra.

 

- Er programmering en sentral del av datateknikk? Det er programmering som virker mest interessant, og det er det jeg har lyst til å drive med etter utdanningen. Er det mange som ender opp som programmererer etter å ha ha tatt mastergrad som dataingeniører?

Utviklere som det kalles er det mange som vil ha nå, og det er nok der de fleste havner. Andre områder som kan være mulige er infrastruktur, drift, rådgivning og sikkert noe mer.

 

- Er arbeidsmarkedet fortsatt i mangel på dataingeniører? Dvs, Hvor lett er det å få jobb etterpå?

Nå er det enkelt å få jobb som dataingeniør, dvs om du ikke er for kresen. De fleste som begynte i 5. klasse nå i høst fikk jobb lenge før jul. Om situasjonen holder seg i fem år er det derimot ikke så mange som kan svare på.

 

- Leste en plass at dataingeniører ofte var "misbrukt" i jobben, da grunnet deres engasjement i denne. Et eksempel var ubetalt overtid; "kan du ikke bare gjøre dette ferdig til mandag"? Er dette noe jeg bør tenke på?

Du finner slike arbeidsgivere i alle bransjer, det er derfor smart å sjekke litt opp bedrifter man søker jobb hos. Det finnes bedrifter som vil kreve ubetalt overtid (noen større internasjonale bedrifter som stort sett ansetter økonomer er kanskje verstingene?), men det finnes helt klart alrighte bedrifter å jobbe i.

Lenke til kommentar

Det heter da vel ikke studiepoeng (men jeg skjønner hva du mener). Poengsummen som kunngjøres er med ekstrapoeng, som du også vil få. Men merk at 'grensa' for å komme inn varierer fra år til år alt etter hvor mange studenter idi vil ha på datateknikk og hvor flinke søkerne er, det er normalt at dette svinger litt. Dog er 50 rimelig høyt til å være data mener jeg.

Var 49 poeng i år (fjor).

Lenke til kommentar
- En representant fra NTNU sa at datateknikk-linja krevde ca. 50 studiepoeng. Er dette inkludert poengene man får for fysikk, matte osv? Kommer til å havne på 55±1 studiepoeng, inkludert 4 tilleggspoeng (maks) for 1Fy, 2Fy, R1, R2, Kjemi1, Kjemi2 og Geofag1. Er jeg sikret en plass? Snittet ligger altså på ca. 5.1, med 5 i matte alle år.

 

Du søker i to kvoter. I primærkvoten (som på NTNU har høyest poengkrav) søker du med karakterpoengene dine (51 hvis du får 5.1 i snitt) pluss realfagspoeng (i ditt tilfelle 4) og eventuelle kjønnspoeng hvis du er jente. I ordinærkvoten søker du med de samme poengene som i primærkvoten pluss bl.a. poeng for førstegangstjeneste, folkehøgskole, alder osv. Hvis du tar opp fag etter du er ferdig med VGS søker du også med de nye karakterene i ordinærkvoten. Som du forstår har du sannsynligvis ingen slike ekstrapoeng rett etter at du er ferdig med VGS, og søker dermed med 55 poeng i begge kvotene (det heter forresten ikke "studiepoeng", det er noe helt urelatert på universitetsnivå).

 

- Om jeg bestemmer meg for å gå på NTNU til høsten, er det lurt å søke etter bolig på NTNU sine hjemmesider, eller å lete privat? Kjøpe sammen med andre eller leie?

 

Som A-Jay sa bør du søke så tidlig som mulig. Søk gjerne i februar, da er du garantert å få plass ved en god studentby. Søker du senere får du gjerne bare plass på en studentby som ligger langt unna eller har dårlig standard, eller ikke plass i det hele tatt. Dette gjelder studentboligene til SiT, som kan anbefales, men om du ønsker å bo privat bør du også begynne å lete etter bolig tidlig.

 

- Hvis poenggrensene er inkludert tilleggspoeng, tenkte jeg å søke nanoteknikk og medisin i tillegg, nesten bare for morro skyld. Kommer jeg inn takker jeg ja. Hvis jeg søker nanoteknikk som førstevalg, medisin som andrevalg og datateknikk (sivilingeniør) som tredjevalg, har jeg mindre sjans for å komme inn på datateknikk sett at jeg har for få studiepoeng til de to andre fagene kontra om jeg hadde satt datateknikk som førstevalg?

 

Nei.

 

- Jeg har vært interessert i data siden jeg kunne krabbe, og for å si det selv er jeg temmelig dreven i visse områder hvor jeg er selvlært. Jeg har derimot liten erfaring innenfor programmering (har laget en kalkulater i C++, hehe). Kommer dette til å være en stor ulempe? Burde jeg prioritere tiden min nå til å lære meg et språk som f.eks C++?

 

For å si det slik har jeg inntrykk av at de fleste datateknikkstudenter føler at det første programmeringsfaget (som de har sammen med de andre sivilingeniørlinjene) er godt under deres nivå.

 

Edit: Men etter det Zerqent sier er det mulig jeg tar feil. Det jeg derimot kan si sikkert er at hvis du vet at du har erfaring med programmering fra før kommer du til å ha absolutt null problemer med det første programmeringsemnet.

 

- Leste en plass at dataingeniører ofte var "misbrukt" i jobben, da grunnet deres engasjement i denne. Et eksempel var ubetalt overtid; "kan du ikke bare gjøre dette ferdig til mandag"? Er dette noe jeg bør tenke på?

 

Slik er det vel i alle yrker.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Takker for svar, informasjonen på skolen er elendig, så derfor kom jeg hit.

 

Det siste spørsmålet var da om spesielt IKT og dataingeniører var spesielt utsatt, men ettersom dere ikke har hørt noe om dette er det nok ikke mye verre innenfor dataingeniør enn andre yrker.

 

Hvilke arbeidsplasser er spesielt attraktive for nyutdannede dataingeniører? Dette varierer selvsagt etter personlige preferanser, men er det arbeidsplasser som skiller seg spesielt ut på den positive siden? Er det bedrifter som trakter i Google sine gater? Da ikke mtp. hva som er feltet til bedriften, men tenker helst på arbeidsmiljøet osv. Ettersom jeg har fått med meg er vel Google drømmeplassen for de fleste. Har man tilsvarende arbeidsplasser her? Opera, Qt osv?

 

 

 

 

EDIT: Og en ting til, er jeg relativt trygg med ca 53-57 poeng? Dette uten alderspoeng osv, kun karaktererpoeng pluss realfagspoeng.

 

 

Endret av Todda7
Lenke til kommentar

Takker for svar, informasjonen på skolen er elendig, så derfor kom jeg hit.

 

Det siste spørsmålet var da om spesielt IKT og dataingeniører var spesielt utsatt, men ettersom dere ikke har hørt noe om dette er det nok ikke mye verre innenfor dataingeniør enn andre yrker.

 

Hvilke arbeidsplasser er spesielt attraktive for nyutdannede dataingeniører? Dette varierer selvsagt etter personlige preferanser, men er det arbeidsplasser som skiller seg spesielt ut på den positive siden? Er det bedrifter som trakter i Google sine gater? Da ikke mtp. hva som er feltet til bedriften, men tenker helst på arbeidsmiljøet osv. Ettersom jeg har fått med meg er vel Google drømmeplassen for de fleste. Har man tilsvarende arbeidsplasser her? Opera, Qt osv?

 

Nå går jeg ikke data selv, men jeg har sett både Opra og yahoo promotere seg ganske ofte på messer og slikt.

Lenke til kommentar
Hvilke arbeidsplasser er spesielt attraktive for nyutdannede dataingeniører? Dette varierer selvsagt etter personlige preferanser, men er det arbeidsplasser som skiller seg spesielt ut på den positive siden? Er det bedrifter som trakter i Google sine gater? Da ikke mtp. hva som er feltet til bedriften, men tenker helst på arbeidsmiljøet osv. Ettersom jeg har fått med meg er vel Google drømmeplassen for de fleste. Har man tilsvarende arbeidsplasser her? Opera, Qt osv?

 

Jeg så at Opera hadde en stand på IT-dagen i dag (en slags karrieremesse for datateknikkstudenter). De fleste programvarebedrifter og databedrifter i Norge forøvrig vil nok ha datateknikkstudenter fra NTNU nært toppen av ønskelisten sin.

 

EDIT: Og en ting til, er jeg relativt trygg med ca 53-57 poeng? Dette uten alderspoeng osv, kun karaktererpoeng pluss realfagspoeng.

 

Jeg vil si du vil være ekstremt uheldig hvis du ikke kommer inn. Litt opp kan nok karaktergrensene gå, for datateknikk var en av de få sivilingeniørlinjene som hadde lavere inntakskrav i fjor enn i forfjor og man kan forvente at det hopper litt tilbake, men neppe opp til 53 poeng.

Lenke til kommentar

Hvis jeg søker dataingeniør og I&IKT eller noe annet som har ca. like store opptakskrav, og jeg har nok poeng til begge, får jeg tilbud til begge eller kun den linja som er øverste på min ønskeliste? Dvs. om jeg søker medisin, og mot all forventning kommer inn, takker nei, har jeg fortsatt tilbudet til datateknikk?

Regner med at det er slik, men kan være greit å forsikre seg.

 

Ligger leilighetene til SiT i gangavstand til universitetet? Deler man en slik leilighet med flere, eller er den veldig liten?

 

Hvis jeg søker leilighet hos SiT, og kommer senere inn i militæret, kan leiligheten "utsettes" et år, slik som med utdanningen?

 

 

Lenke til kommentar

Hvis jeg søker dataingeniør og I&IKT eller noe annet som har ca. like store opptakskrav, og jeg har nok poeng til begge, får jeg tilbud til begge eller kun den linja som er øverste på min ønskeliste? Dvs. om jeg søker medisin, og mot all forventning kommer inn, takker nei, har jeg fortsatt tilbudet til datateknikk?

Regner med at det er slik, men kan være greit å forsikre seg.

 

Nei, slik er det ikke. Takker du nei har du takket nei til hele listen din. Tross alt kan de ikke holde av plasser i evigheter til studenter som ikke klarer å bestemme seg.

 

Ligger leilighetene til SiT i gangavstand til universitetet? Deler man en slik leilighet med flere, eller er den veldig liten?

 

SiT har et stort antall studentbyer som ligger spredt rundt i byen; noen ligger nært campus (les: 5 minutters gangavstand) og noen ligger flere kilometer vekke. Studentboliger for enslige studenter fra SiT finnes i hovedsak i to utgaver: "hybler" og "hybelleiligheter". Førstnevnte er vanligvis på 8-14 m2, mens sistnevnte er større og betydelig dyrere.

 

Edit - Noen konkrete anbefalinger av studentbyer: Nedre Singsakerslette (nært sentrum, nært universitetet, delvis nyoppusset/delvis nytt, dyrt), Bloksberg (relativt nytt, nært sentrum og universitetet, dyrt), Magnus den Godes gate (eldre sted, forholdvis billig, nært sentrum og svært nært universitet), Berg (helt nytt (2010), nært universitetet, gode bussforbindelser/kort sykkelavstand til sentrum) og Lerkendal (forholdsvis nytt, noe billigere enn NSS/Bloksberg/Berg, ligger rett ved siden av Berg).

 

Hvis jeg søker leilighet hos SiT, og kommer senere inn i militæret, kan leiligheten "utsettes" et år, slik som med utdanningen?

 

Tvilsomt. Tross alt vet ikke SiT hvor mange ledige hybler det kommer til å være neste år. Men det er ikke noe problem, da du så å si er garantert plass hvis du søker i januar.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Ligger leilighetene til SiT i gangavstand til universitetet? Deler man en slik leilighet med flere, eller er den veldig liten?

Noen gjør det, noen gjør ikke det. Men de fleste ligger slik at det er greitt å ta buss til NTNU Gløshaugen.

 

Det vanlige er å bo på hybel hvor man deler stue, kjøkken og bad med 2-5 andre studenter. Hybelleilighet (hvor man bor alene) i Trondheim er veldig dyrt, altfor dyrt for de fleste studenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...