Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har lest mye om ingeniørstudiene på NTNU nå. Bygg- og miljøteknikk med konstruksjon som studieretning virker interessant. Er det noen her som tar det studiet? Erfaringer?

Anyone?

 

Btw, hvilket ingeniørstudie fokuserer mest på matte og fysikk, bortsett fra fysmat?

Jeg har fått inntrykk av at fysikken her på universitetet er mye mer teoretisk enn den var på vgs. Dvs kjedeligere og vanskeligere å forstå seg på. Jeg likte fysikk veldig godt på vgs, men her er det litt hat fordi det er mye vanskeligere å trekke linjer fra det teoretiske til det fysiske. Jeg sliter i alle fall litt med å forstå hva alle størrelsene betyr her, og da blir det mye vanskeligere å skjønne hva teorien handler om.

 

 

Jeg går 2. året på bygg nå, så jeg har ikke valgt retning enda, og vet ikke helt hva jeg komme til å velge, men kan jo gi deg et kjapt innblikk i noen av fagene jeg har hatt så langt.

 

1. semester har du foruten matte 1 og ITGK, kjemi og et nytt fag som heter infrastruktur (dvs jeg hadde ikke det faget). Kjemien er med Martin Ystenes og er stort sett en vekker på mange forskjellige måter. Jeg tror han alene fikk ca 10 % av førsteklassingene til å droppe ut av studiet. Faget er veldig teoretisk, uten forsøk og rapporter osv, men jeg skjønner nytten av det. Infrastruktur har jeg som sagt ikke hatt, men du kan lese mer om det her.

 

2. semester har du foruten matte 2 og ex.phil, to relevante byggfag, nemlig mekanikk 1 og vann- og miljøteknikk. Mekanikk 1 tar for seg krefter og moment i bjelker og rammer, og hvordan man skal regne ut dette (statikk). Det er også noe fasthetslære hvor du lærer om dimensjonering og beregning av spenninger i bjelketverrsnitt. Et ganske interessant fag hvor du lærer mye relevant for beregning av konstruksjoner videre. Vann- og miljøteknikk er et fag som gaper over mange fagområder, men går ikke dypt i noen av dem. Du lærer mye om utfordringene vi står ovenfor i samfunnet, og kan vel kalles en teaser laget for å få deg til å velge Vann- og miljø studieretningen.

 

3. semester (som jeg har nå) har du matte 3, fysikk, mekanikk 2 og bygningsmaterialer. Fysikken er fryktelig teoretisk, og tar bare for seg newtonmekanikk (inkl treghetsmoment osv), bølger og termofysikk. Foreleseren vi har nå er tragisk, men jeg skal nok komme meg gjennom eksamen. Mekanikk 2 tar opp tråden der mekanikk 1 slapp, og du jobber mer med dimensjonering og beregning av indre krefter i bjelketverrsnitt. Bygningsmaterialer tar i hovedsak for seg betong, stål, aluminium, tre og plaster. Du lærer mye om egenskapene til de forskjellige materialene og bruksområder.

 

Matten er for det meste lik for alle linjene de to første årene så det gidder jeg ikke si noe om.

 

Håper det har gitt en liten pekepin om hva som venter deg det første året, hvis det er noe mer spesifikt du lurer på skal jeg gjøre mitt beste for å gi deg et godt svar på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har lest mye om ingeniørstudiene på NTNU nå. Bygg- og miljøteknikk med konstruksjon som studieretning virker interessant. Er det noen her som tar det studiet? Erfaringer?

Btw, hvilket ingeniørstudie fokuserer mest på matte og fysikk, bortsett fra fysmat?

 

blablabla

 

Fysikken er fryktelig teoretisk, og tar bare for seg newtonmekanikk (inkl treghetsmoment osv), bølger og termofysikk.

 

blablabla

 

Så, det du sier er at du ikke ser den praktiske betydningen av å lære seg newtonmekanikk, termisk fysikk og bølgefysikk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fysmat er ikke et ingeniørstudium.

Sikker på det? Det står på NTNU.no at det er et 5-årig sivilingeniør/masterprogram.

Det kloffsk hinter til er at fysmat er et langt mer teoretisk studium enn de andre, selv om det teknisk sett er et siv.ing-studium

 

 

Jeg har fått inntrykk av at fysikken her på universitetet er mye mer teoretisk enn den var på vgs. ...... Fysikken er fryktelig teoretisk, og tar bare for seg newtonmekanikk (inkl treghetsmoment osv), bølger og termofysikk.

Nå er det svært individuelt hva man betrakter som "svært teoretisk". Jeg vil vel anta at det du nevnte er ganske relevant for en byggingeniør.

Lenke til kommentar

Tusen takk for et meget utfyllende svar! :) Hva syntes du om studiet helhetlig sett? Er det veldig utfordrende?

Til å begynne med er det vel ikke mer utfordrende enn andre retninger, jeg vil nå påstå at jeg klarer meg ganske bra. Hvis jeg skal svare sånn "helhetlig sett" så kan jeg jo bare snakke for 30 % av studiet. Men de byggspesifikke fagene så langt har inneholdt veldig mye teori. Blir litt mye regning på ting man ikke forstår helt, så ender opp med mye koking på de øvingene.

 

Foreleseren vi har nå er tragisk, men jeg skal nok komme meg gjennom eksamen.

 

Hvem er foreleseren ?

TFY4106 Fysikk

Faglærer: Professor Johan Skule Høye

 

Jeg har fått inntrykk av at fysikken her på universitetet er mye mer teoretisk enn den var på vgs. ...... Fysikken er fryktelig teoretisk, og tar bare for seg newtonmekanikk (inkl treghetsmoment osv), bølger og termofysikk.

Nå er det svært individuelt hva man betrakter som "svært teoretisk". Jeg vil vel anta at det du nevnte er ganske relevant for en byggingeniør.

Det er relevant i høyeste grad for bygningsingeniøren, men den teoretiske tilnærmingen som foreleseren har til alt gjør ting så fryktelig vanskelig å forstå. Når alt du ser på tavla stort sett er utregninger og bevis uten nesten en eneste tegning blir ting tungt å forestille seg. Vi er en klasse på ca 180. studenter og jeg forventer å ikke se flere enn maks 30 i forelesningen jeg har om 20 min.

 

En annen foreleser hadde gjort seg tror jeg.

 

Edit: Ser nå at det kanskje er hele 50 stykker her i dag, ble faktisk overrasket over hvor mange som har møtt opp.

Vil også moderer meg litt på det jeg sa om tegninger, han har noen tegninger, men de er håpløst dårlige til å forklare det han prøver å lære oss.

Endret av Jonern
Lenke til kommentar

Enig med Jonern, jeg. Hvis man ikke er helt innstilt på fysikken blir ikke den noe mer spennende enn Ystenes-kjemien for dem som ikke er innstilt på kjemien. Mange siv.ing-studenter har et "bli ferdig med det"-forhold til fysikken slik jeg ser det, men det er ikke lett å få medhold for det her i tråden, ettersom de fleste faste deltakerne her har valgt å vie livet sitt til fysikk, og Jonern sitt innlegg dermed blir som å banne i kirka.

 

Jeg er forøvrig enig med kloffsk også, og for å hjelpe han litt med å få gjennomslag har jeg lagt ved et par bilder: (redigert: Bildene er selvsagt i spoiler for de som er interesserte.)

 

 

Tilfeldig ingeniør:

ingenior10709101239__40996e.jpg

 

Fysmater:

sheldon_cooper.jpg

 

Endret av Sinnsyk asylaspirant
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen så handler det om å være flink. Hvis du engasjerer deg og jobber med skolen så får du jobb. Ja ved mindre du er helt blåst i hode sånn sosialt sett og oppfører deg som en apekatt hele tiden. Er faktisk to av de på fysmat som går samme årstrinn som meg.

Endret av Flin
Lenke til kommentar

Ja ved mindre du er helt blåst i hode sånn sosialt sett og oppfører deg som en apekatt hele tiden. Er faktisk to av de på fysmat som går samme årstrinn som meg.

 

Snakker du om kloffsk nå?

 

Tror han har vært her noen år lengre enn meg, dette er bare mitt tredje år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...