Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Det er vel ikke verre enn å unngå storkiosken? :ph34r:

 

Det stemmer at det er eneste mulighet ja, skal man på storkiosken derimot (som meg) er det ingen mulighet til å utslippe, men dere som er så heldige å ha meg som tyster kan unngå storkiosken resten av dagen om dere ikke har veldig lyst til å bli mast om å bli ukefunk eller medlem i tekna. (Om dere raske kan dere gå via trappa fra kjellern evt).

 

Eller hva med å bare oppføre seg som normale mennesker gjør. Si nei takk og gå videre. Det er ikke akkurat dyr som står der heller. Det er normale studenter som deg og meg som ønsker å ha engasjerte mennesker med på å lage en festival.

 

Bare fordi du er helt i mot arrangementer som betyr at man må sosialisere seg, trenger du ikke å råde andre fra å holde seg unna storkiosken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror vi alle tullet litt? :)

 

Altså, det er kjempebra at folk engasjerer seg, står på stands og så videre. Og ja, de fortjener mer enn at folk gjemmer seg bort. Men av og til har du jo de på stands som bare ikke vil gi seg heller, og har man møtt på dem et par ganger, så frister det mer å gjemme seg bort ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål:

 

Jeg går i VG3 nå, men er elendig til å arbeide med skolen, hvertfall med fag jeg finner utrolig uinteressante, feks nå sitter jeg med særemnet, innlevering imorgen, har ikke begynt. Finner bare på utrolige masse andre ting jeg kan gjøre istedenfor :p De eneste fagene jeg kan sette meg ned å jobbe med over lengre tid er matte og fysikk, vil jeg på NTNU gjøre det bra, eller vil det hele tiden være kjipe fag som du ikke aner hva du skal med?

Lenke til kommentar

Vil tro du vil slite uansett hva du studerer hvis du sliter så mye med motivasjonen at du ikke har begynt på særemnet og har innlevering i morgen.

Ja. Matematikken og fysikken på NTNU har et mye høyere nivå enn det man har på videregående. Uansett hvor gøy man måtte synes det er i utgangspunktet kan det føles som et helsikes slit fra tid til annen. Da er det viktig med selvdisiplin til å stå løpet ut. Du får vurdere selv om du mener du har det.

Lenke til kommentar

Har du ikke disiplin nok til å klare noe så banalt enkelt som å beregne nok tid til å få gjort unna et særemne på n antall sider i siste liten så vil du få store problemer med å ha nok struktur og selvdisiplin til å klare tyngre universitetsstudier.

 

Man vet hvor lenge det tar å skrive noen sider med svada. Da skal det være uproblematisk å begynne tidlig nok til å bli ferdig.

 

Du vil måtte planlegge tidsbruk både på kort og lang sikt for å i det heletatt stå når du kommer borti høyere utdanning med en viss tyngde. På kort sikt så må du overholde alle innleveringer av øvinger, rapporter, gruppearbeid osv. På lang sikt må du ha planlagt slik at du kan nok når eksamen kommer.

 

Starter du ikke allerede nå med å forandre vanene er det for sent. Plutselig sitter du der uke etter uke og stresser med å produsere noe makkverk i siste liten. Plutselig står du der et par dager før eksamen og lurer på hva som er taktisk beste stoffet å lære seg for første gang for å ha en kjangse på å stå.

 

Ta deg sammen. Ta kontakt med norsklæreren din i morgen og be om en utsettelse, og begynn å ta det seriøst. Eller gi faen og plutselig så står du der med en kassajobb på rema.

 

(Siste året på vgs er ekstremt vikig når det gjelder hva slags muligheter man har senere. Det er jævla kjedelig å sitte der i sommer og se det svart på hvitt at man ikke kom inn på det man ville, kun fordi man tok det litt lett...)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hard tale, kommer nok inn der jeg ønsker selvom jeg har dårlig selvdisiplin :p Problemet med norsk for eksempel er at jeg ser at det jeg driver med er noe jeg mest sannsynlig ikke kommer til å få bruk for igjen, kun et par ting jeg kunne tenke meg å lære meg i norsk, det er debattering, diskusjon og retorikk, ikke analysering av norrøne tekster. Til forskjell så er jeg veldig opptatt av fysikk, fordi jeg har et ønske om å lære, og et ønske om å forstå. Har vi hatt en litt usammenhengende matte/fysikk time hvor jeg ikke har forstått alt så legger jeg meg sjelden uten å ha lest meg opp enten på internett eller via far eller søsken.

 

Det jeg tenkte var at hvis jeg i stor grad fikk fag som jeg følte var relevante i et siv. ing. så ville jeg da ha ett større ønske etter å lære, prøver jo også å strukturere meg mer. Men selve opplegget på vgs mangler så mye disiplin at det er så altfor lett å sluntre unna. Tror ikke dere skal bekymre dere over at jeg skal ende opp i kassa på rema, det er det siste som skjer :)

Lenke til kommentar

Dere har sikkert rett alle sammen, skulle nesten ønske at jeg aldri hadde fått noen pc på skolen. Hadde vært bedre med litt mer nazi-disiplin og mindre demokrati i skolen. Har ofte slike stunder hvor alt går opp for meg, hvor jeg setter meg ned og bestemmer, 1time skolearbeid hver eneste dag. Men jeg faller fort av dessverre, kanskje jeg egentlig ikke hadde passet inn på ntnu, huff. Har begynt på særemnet nå, kanskje jeg blir ferdig i løpet av onsdagen.

 

Tror jeg skal prøve å kutte ut facebook og forum og nettaviser og nettbyer og alt det der en stund, gjøre lekser et annet sted enn på rommet foran pcen ved siden av gitaren og alt som kan forstyrre meg. Kanskje det ikke er helt tapt for meg :p ?

 

Dere som går på NTNU hvor mange timer (utenom forelesningene) bruker dere på studier hver dag? (Sånn at jeg kan få et lite innblikk i hvordan dere arbeider)

Lenke til kommentar

 

Det er mye mer disiplin på VGS enn på universitetet. Hvis du er ute etter disiplin på det nivået, finn deg en høgskole med obligatorisk frammøte og slikt.

Tja, NTNU har i alle fall mange obligatoriske øvinger som gjør at man må finne en brukbar disponering av tid for å komme seg igjennom. På VGS er det jo mindre obligatorisk man må gjøre. Noen prosjekter her og der, og ellers bare møte opp på skolen og være i timene.

Lenke til kommentar

Dere som går på NTNU hvor mange timer (utenom forelesningene) bruker dere på studier hver dag? (Sånn at jeg kan få et lite innblikk i hvordan dere arbeider)

Jeg går 1. klasse og har ikke hatt noen eksamen enda, så kan ikke si hvor bra dette har gått for meg enda. :p

Men jeg gjør øvingene for uken, og går igjennom notatene fra forelesningene i forbindelse med dem. I en ideell verden hadde jeg forberedt med til forelesningene, men, men.

Lenke til kommentar

Dere har sikkert rett alle sammen, skulle nesten ønske at jeg aldri hadde fått noen pc på skolen. Hadde vært bedre med litt mer nazi-disiplin og mindre demokrati i skolen. Har ofte slike stunder hvor alt går opp for meg, hvor jeg setter meg ned og bestemmer, 1time skolearbeid hver eneste dag. Men jeg faller fort av dessverre, kanskje jeg egentlig ikke hadde passet inn på ntnu, huff.

Meh, slapp av. Jeg gjorde akkurat det samme selv. Aldri jobba mer enn minstekrav med fag jeg ikke fant interessante på VGS, og gjorde det greit+ fordi. Nå som jeg studerer fag jeg faktisk liker jobber jeg fortsatt ikke så mye som jeg burde, men greier meg bra uansett.

Lenke til kommentar

Tja, NTNU har i alle fall mange obligatoriske øvinger som gjør at man må finne en brukbar disponering av tid for å komme seg igjennom. På VGS er det jo mindre obligatorisk man må gjøre. Noen prosjekter her og der, og ellers bare møte opp på skolen og være i timene.

 

Da har vi tydeligvis forskjellige erfaringer fra VGS, for ved min skole hadde vi gjerne en tre-fire prosjekter, prøver og tilfeldige lekseprøver hver uke, samt obligatoriske labrapporter i to fag, osv. Ikke minst gjorde det obligatoriske oppmøtet at man følte man jobbet mer med skolearbeid enn man "egentlig" gjorde. Dessuten føler i hvert fall jeg at en tilfeldig 5-oppgavers øving i Mekanisk fysikk er mindre arbeid enn en 4-siders utgreiing i Historie (særlig når jeg "skulle" ha 6 i faget, men det er en annen sak).

Lenke til kommentar

Har du ikke disiplin nok til å klare noe så banalt enkelt som å beregne nok tid til å få gjort unna et særemne på n antall sider i siste liten så vil du få store problemer med å ha nok struktur og selvdisiplin til å klare tyngre universitetsstudier.

Tøv! Jeg sitter kanskje og skriver mastergraden min i kjemi, men det er fremdeles like vanskelig å disponere tiden når det kommer til obligatoriske arbeidskrav (MFEL1010 anyone?).

Lenke til kommentar

Burde jeg gå over til indøk ?

 

Jeg er ikke en som har noe lidenskap for noe spesielt, går siving fordi det er sånn passe interessant og vil sannsynligvis gi meg en sikker framtid.

 

Derfor tenker jeg stadig at jeg like gjerne kunne gått for linjen med høyest lønn etter studiene. Men det høres ikke særlig overbevisende ut. Noen ganger ønsker jeg jeg ikke var så smart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...