Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, takk for svar!!

 

Jeg fikk 4 av 10 deloppgaver riktig. Jeg prøvde alle oppgavene, og fikk på en måte "halvveis" riktig på resten, dvs. for eksempel på spørsmål om å skrive regulært utrykk for et språk L(G) skrev jeg litt over halve utrykket riktig, men ikke hele. På del 2 fikk jeg nøyaktig halvparten rett.

 

Jeg begynte på NTNU i år :)

 

Dette høres ut som en D/E, kommer an på hvor mye småpoeng du får for oppgavene du ikke fikk til! Du har jo da totalt 4 fra del 1 + 5 fra del 2 = 9 av 20 riktige som tilsvarer 45 % riktig, og da er det jo bare et poeng opp til 50%. (oppgave 1-7 består av 10 deloppgaver som teller like mye)

 

Uansett hvordan det går er det lite å gjøre med det nå, du får bare vente på resultatet og ha en god jul :)

Lenke til kommentar

Burde ikke være lov å sette sammen 'religion' og 'vitenskap' til ett ord. Henger ikke på greip, rett og slett.

Jeg antar at du da har satt deg inn i hva vi faktisk studerer, da? Siden du uttaler deg så bastant :)

Hva går studiet ut på? Jeg aner ikke, spør fordi jeg er nysgjerrig.

Og så det vanlige Dragvoll-spørsmålet: Hva blir du når du er ferdig? :p

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Noen som har en formening om hvordan det vil være å ta matte 1,2,3 på ett semester? Sløst bort dette semesteret, og må med all sannsynlighet konte matte 1.

 

Vet ikke helt hvor mye du trenger fra matte 1 for å forstå alt i matte 2 og 3, men om du er noenlunde motivert til å stå på neste semester er det ingenting i veien med å ta alle tre.

Lenke til kommentar

Noen som har en formening om hvordan det vil være å ta matte 1,2,3 på ett semester? Sløst bort dette semesteret, og må med all sannsynlighet konte matte 1.

 

Problemet blir nok matte 2, som bygger på 1'ern og er vanskelig nok som det er... Anbefaler deg å komme deg igjennom så mye som mulig av matte 1 i jula. De to siste kapitlene (rekker og diff. ligninger) kan du droppe inntil videre, tror jeg.

Lenke til kommentar

Spm 1; Noen her som går finansiell økonomi (master, 2-årig) eller evt samfunnsøkonomi på Dragvoll ?

 

 

Spm 2; Og for ikke å glemme -- hvor er indøkere våre, her i Holgers lille tråd :mrgreen:? Snakkes mye om dem, men finner de jo ikke, hvor gjemmer dem seg? :devil:

Endret av Callipus
Lenke til kommentar

Hva går studiet ut på? Jeg aner ikke, spør fordi jeg er nysgjerrig.

Og så det vanlige Dragvoll-spørsmålet: Hva blir du når du er ferdig? :p

 

Kommer dommedagen, i så fall når, hvor og hvorfor? Er det et mål for en hindu å bli gjenfødt? Hva er forskjellen på "islamister" og "muslimer"?

Bachelorprogram religionsvitenskap gir systematiske og sammenlignende perspektiver på religion og livssyn i historie og nåtid, både på tvers av og innenfor ulike kulturelle og sosiale miljø.

 

Studentene får kunnskap om de ulike religiøse tradisjoners trosgrunnlag og praksis, samt forståelse for den historiske utviklingen som ligger til grunn. Programmet gir innsikt i det samspillet og de problemstillingene som oppstår i skjæringspunktet mellom religion og andre sosiale og kulturelle fenomen. Gjennom dette skal studentene utvikle en evne til å tenke sammenlignende og vitenskapelig om religion og religiøse tradisjoner som sosiale, kulturelle, litterære og filosofiske fenomen, samt utvikle ferdigheter i å kommunisere om slike spørsmål.

 

Målet for programmet er å utvikle din kunnskap om religiøse ideer og religiøs praksis, samt gi deg innsikt i religionenes funksjon og betydning som livstolkning, verdiforankring og meningshorisont for individer så vel som for større sosiale grupper.

Studentene bør ha forkunnskaper og ferdigheter tilsvarende faget religion og etikk i videregående skole.

 

Religionsvitere arbeider i forhold til flere vitenskapsdisipliner, deriblant antropologi, arkeologi, historie, psykologi, sosiologi og statsvitenskap. Som student i religionsvitenskap vil du derfor lære hvordan forskningsprosessen foregår, og hvordan ulike fagdisipliners tradisjoner former problemstillinger og metoder

 

Hvorfor velge religionsvitenskap?

Å studere religionsvitenskap gir dypere forståelse for hva religionene betyr for mennesker i ulike tider, kulturer og samfunn. Slik forståelse gir blant annet bedre innsikt i religioners utvikling og politiske hendelser knyttet til religion i vår egen samtid.

 

Er standardsvaret fra NTNUs egne nettsider om religionsvitenskap. Ja, vi lærer om de store religionene, vi har også fag som heter religionssystematikk og religionssosiologi, begge tar opp blant annet teorier om hvorfor mennesker blir religiøse, hvordan religioner fungerer og oppstår, religionenes utvikling i forhold til hvilken plass de har i samfunnet og lignende. For eksempel ser man jo at selv om man skulle tro at verden er på vei til å bli mer sekulær, er det heller motsatt! Men man ser en flukt fra de store religiøse institusjonene og over til mer New Age og slikt.

 

Asbjørn Dyrendal som både VG og NRK er glade i for tiden er instituttleder for Institutt for arkeologi og religionsvitenskap og har den siste tiden vært den som har svart på spørsmål både rundt dommedagsfenomenet og hvordan sekter fungerer, blant annet.

 

Et årsstudium i religionsvitenskap gir blant annet undervisningskompetanse for religionsfaget i skolen(enn så lenge), med bachelor, master og PhD kan man jobbe med integrering, utdanning, forskning, internasjonalt arbeid, museumsarbeid og lignende. Mye kommer an på hva man velger å spesialisere seg innenfor. Man kan til en viss grad velge å flette det inn i teologiske studier også, men da bør man nok jobbe med å legge av seg det kritiske blikket man trener seg opp til å bruke først.

 

Det er absolutt ikke et fagfelt som er for alle, i likhet med alt annet på universitetet. Men jeg mener at det absolutt er veldig viktig å lære om andre kulturer, og man kan faktisk ikke skille religion og kultur mange steder. Kulturforståelse er alfa og omega når det kommer til å forstå mennesker fra andre steder i verden, og i dagens globaliserte samfunn er det jo ikke akkurat som at det blir mindre behov for det.

 

Dette er skrevet med lungebetennelse, men jeg håper det allikevel ga en viss innsikt. Jeg kan godt diskutere det videre, men da ber jeg om at folk kommer med litt mer modne innlegg enn "religion er bæsj", selv om det vanligvis er folks uopplyste holdning.

Endret av Tekola
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tekola: er du religiøs, og er mange av de som studerer religion religiøse, eller kun interesserte? Lurer helt genuint på det.

 

Vi som har noen form for religiøs tilknyttning er i enormt mindretall! Og de sier også at det er svært sjeldent at folk blir mer religiøse av å studere religionsvitenskap, heller motsatt, nettopp på grunn av det kritiske blikket man bruker på alle de ulike delene av religionen. Som oftest så går det hovedsakelig på interesse, som jo er min innstilling til det hele også. Min religiøse overbevisning var absolutt ikke noe av grunnen til at jeg valgte å først ta et årsstudium i religionsvitenskap, siden bachelor og nå master.

 

Har også sett at mennesker med sterk religiøs overbevisning har slitt veldig med å kunne forholde seg nøytrale og å se på de ulike aspektene med et kritisk blikk. Hvis det svarer litt på det? :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Noen som har øvinger fra de siste årene i BI1001 og KJ1020?

 

I BI1001 er det vel ikke tradisjonelle øvinger, med mindre de har skifta på det til i år. Det er semesteroppgave, lab og sånne "Problembasert læring"-greier som er gruppearbeid/slappe av og snakke om kreft.

 

KJ1020 tror jeg har et helt nytt øvingsopplegg i år? Vassilia sa i alle fall noe i den retningen i vår.

 

Edit: Sender deg de greiene der via en PM.

Endret av Quent
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I BI1001 er det vel ikke tradisjonelle øvinger, med mindre de har skifta på det til i år. Det er semesteroppgave, lab og sånne "Problembasert læring"-greier som er gruppearbeid/slappe av og snakke om kreft.

 

KJ1020 tror jeg har et helt nytt øvingsopplegg i år? Vassilia sa i alle fall noe i den retningen i vår.

 

Er klar over opplegget med BI1001. Husker/har du noen av disse problemene/gruppearbeidene?

 

Har du noen gamle øvinger fra KJ1020? Selv om de er void nå har jeg lyst å arbeide med de i ferien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...