Gå til innhold

Kommentar: Helbom med MP3-forbud


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Syntes det er bra de endelig kommer med en skikkelig lov som opphavsrettigheter. Ikke missforstå og svar dritt til dette innlegget før du har lest hele.

Så det du sier da er at vi skal godta overpris på musikk(som sagt så er det ikke artistene som får disse pengene), og sitte 2 timer i en kino-sal med Affleck og Lopez uten å få pengene tilbake om vi går? Da skal jeg kunne ha lov til å saksøke Affleck og Lopez for tortur...

Endret av Hurley
Lenke til kommentar

1. det er i 99% av tillfellene ikke musikerene som vill ha den strenge lovgivningen på musikk, det er platebransjen som vill ha mest mulig penger.

2. Platebransjen har garantert brukt mer penger på midler mot pirat enn de har tapt på pirat, da veldig mange som laster ned musikk kjøper cd`en etterpå.

3. Hadde de kuttet prisen på 1 cd til rundt 100 kr, lagt ut mulighet på nettet for å kjøpe hver enkelt låt for en 5 kr så hadde dæm vær i mål. Hadde blitt mye mindre piratkopiering enn før, siden kjøper man 1 låt så får man en garantert kvalitet enn om man laster ned en låt med varierende kvalitet.

4. Jeg tror og håper denne loven også blir som så mange andre lover, ikke brukt. Den bare er der for å se fin ut på papiret, men brukes aldri.

5. Uansett hvor mange kopisperrer de nu skal finne på å legge på en cd/dvd så kommer det ALLLTID til å finnes noen som klarer å omgå den og spre ordet/programmet

Lenke til kommentar
Regjeringa er ikkje akkurat heilt up to date. Tvile på at verken Bondevik eller Pettersen har ein ipod og veit kva det lovforslaget går ut på.

 

Blir jo neste bare morsomt å få "mp3lovbrudd" på rullebladet.

vel, ja de vet sikkert ikke konsekvensene som omhandler dette emnet.

 

Men fra Spøk til Revolver, mer en 60-70% an norge laster jo ned mp3 og filmer spill, osv" lykke til dem som skal ta oss" :tease:

Hvor har du fått det tallet i fra. Tror du bestemor sitter på gamlehjemmet å laster ned siste til Britney Spears?

 

Det er vel 60-70 % som ikke helt vet hva MP3 egentlig er, og mindre vet hvordan de skal få tak i disse. Det er vel 60-70 % som går rundt å kaller en PC for en Harddisk.

Nesten alle pcer som er koblet til nett brukes til nedlastning ihvertfall. Så jeg vil anta at tallet er relativt høyt. Ihvertfall indirekte (kan ikke du laste ned en plate til meg sønn, osv)

 

AtW

Lenke til kommentar
Jaja, da har jeg blitt en lovbryter, som jeg med god samvittighet driter langt i.

Kan ikke fatte og begripe hvem som sitter å finner på slike dumme lover og regler, de må jo skjønne at dette ikke går i lengden? eller kanskje ikke :roll:

De som sitter å finner på disse lovene, er de som ble stemt inn på stortinget ved forrige valg. Så i følge demokratiet er det du som har skylden. Siden disse er folkevalgte og taler folkets sak.

 

Har lenge ment Norge hadde hatt godt av en diktator. Ikke en som løper ned til skippergata i lunsjen. :w00t:

Lenke til kommentar
Regjeringa er ikkje akkurat heilt up to date. Tvile på at verken Bondevik eller Pettersen har ein ipod og veit kva det lovforslaget går ut på.

 

Blir jo neste bare morsomt å få "mp3lovbrudd" på rullebladet.

vel, ja de vet sikkert ikke konsekvensene som omhandler dette emnet.

 

Men fra Spøk til Revolver, mer en 60-70% an norge laster jo ned mp3 og filmer spill, osv" lykke til dem som skal ta oss" :tease:

Hvor har du fått det tallet i fra. Tror du bestemor sitter på gamlehjemmet å laster ned siste til Britney Spears?

 

Det er vel 60-70 % som ikke helt vet hva MP3 egentlig er, og mindre vet hvordan de skal få tak i disse. Det er vel 60-70 % som går rundt å kaller en PC for en Harddisk.

Nesten alle pcer som er koblet til nett brukes til nedlastning ihvertfall. Så jeg vil anta at tallet er relativt høyt. Ihvertfall indirekte (kan ikke du laste ned en plate til meg sønn, osv)

 

AtW

ja, det er nå riktig, men ingen vet jo tallet av innbyggerne i norge som laster ned osv....for nesten all i dag har internett"

 

jeg er enig mede at tallet er høyere enn vi tror!

 

ÅT

Lenke til kommentar
1. det er i 99% av tillfellene ikke musikerene som vill ha den strenge lovgivningen på musikk, det er platebransjen som vill ha mest mulig penger.

2. Platebransjen har garantert brukt mer penger på midler mot pirat enn de har tapt på pirat, da veldig mange som laster ned musikk kjøper cd`en etterpå.

3. Hadde de kuttet prisen på 1 cd til rundt 100 kr, lagt ut mulighet på nettet for å kjøpe hver enkelt låt for en 5 kr så hadde dæm vær i mål. Hadde blitt mye mindre piratkopiering enn før, siden kjøper man 1 låt så får man en garantert kvalitet enn om man laster ned en låt med varierende kvalitet.

4. Jeg tror og håper denne loven også blir som så mange andre lover, ikke brukt. Den bare er der for å se fin ut på papiret, men brukes aldri.

5. Uansett hvor mange kopisperrer de nu skal finne på å legge på en cd/dvd så kommer det ALLLTID til å finnes noen som klarer å omgå den og spre ordet/programmet

Enig i mye der!

FLERE VIL kjøpe en cd om den var billigere. ALLE? Nei, mange vil nok fremdeles velge det enkleste, men det kommer til å bli FLERE!

Denne loven kommer IKKE til å føre til at FLERE kommer til å kjøpe cder. ALLE? Hah, det er lov å drømme...

 

Skal denne loven brukes så kan de ikke bare ta EN men da må de ta ALLE, og fordi om mange ikke vet hva en CPU er så, så utgjør vi som gjør det nok til flertall på Stortinget. Hehe, vel...

 

Edit: Vet det er off-topic, men må bare kommentere Betroz: Prøver du å si at du IKKE har fått implantert microchipen? :hmm:

Og en siste ting i denne tråden fra meg: Vekk meg når vi har fått en lov som er skrevet av en person som har vokst opp med en microchip i smukken, kanskje først da kan vi få en lov som vi kan bruke til noe...

Endret av Hurley
Lenke til kommentar
De som sitter å finner på disse lovene, er de som ble stemt inn på stortinget ved forrige valg. Så i følge demokratiet er det du som har skylden. Siden disse er folkevalgte og taler folkets sak.

 

Greit nok,men hadde disse fulgt det de sa i sine valgløfter så hadde det ikke vært et problem . Men problemet starter som regel dagen etter valget for da virker det som "minnebrikken" deres blir nullstilt og alle løfter glemt.

Dermed kan en si at de som siter med makten sitter der på en stor løgn :hmm:

Lenke til kommentar

Enig i mye der!

FLERE VIL kjøpe en cd om den var billigere. ALLE? Nei, mange vil nok fremdeles velge det enkleste, men det kommer til å bli FLERE!

Denne loven kommer IKKE til å føre til at FLERE kommer til å kjøpe cder. ALLE? Hah, det er lov å drømme...

 

Skal denne loven brukes så kan de ikke bare ta EN men da må de ta ALLE, og fordi om mange ikke vet hva en CPU er så, så utgjør vi som gjør det nok til flertall på Stortinget.

ser ikke helt hvor du henter alle, men det jeg ville frem til uansett, var at med lavere priser så ville de vært langt på vei å få ned pirat kopieringen..

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere forsvart det meste av antikopi-lov-forslag, men dette blir bare teit.

Jeg har selv mange mange mange MP3er på PCen... men jeg eier ALLE sangene. Har hundrevis av CDer. CDene ligger hjemme til mamma og pappa, har ikke plass til de på hybelen. Den eneste plassen jeg bruker CDer er i bilen, og gjett hva? Der er det mange orginal-CDer som ikke fungerer. Løsningen her er selvfølgelig å rippe CDen for så å brenne den igjen, uten kopisperre.

 

Vet sannelig ikke om jeg gidder å kjøpe flere CDer lengre, hvis jeg skal bli en lovbryter uansett.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva de driver med, platebransjen altså.

Jeg har aldri kjøpt så mange plater og filmer eller gått så mye på kino, som etter at jeg begyte å laste ned. Og det jeg ikke kjøper i butikken hadde jeg aldri vurdert å kjøpe om jeg ikke hadde lastet det ned uansett. Tenk hvis butikkene skulle drive som platebransjen, da måtte vi betalt for å se i utstillingsvinduet, og betalt hver gang vi brukte det vi har kjøpt til no annet en det det er men til, hvis det ikke var lagt inn en sperre da.. Tenk om man kjøper en rett skrutrekker å vil bruke den i en stjerne skrue!

 

Vi kan rett og slett ikke fortsette sånn.. at en bransje kan ødlegge folks respekt for loven, gjør mer vondt enn godt. Og som flere har nevnt her: hvem skal håndheve lovene? Selv om det er litt off topic så har jo staten nettopp satt opp prisen på bøter for trafikkforseleser, her har de planer om å sette ut fler politifolk til kontroll av veiene, mens rans og voldsmenn nesten får fritt leide til å gjøre hva de vil. Og når de først blir tatt slipper de billigere unna.

 

Jeg tror rettogslett at regjeringen har noen prioriteringsproblemer og klarer ikke helt å se hva de gjør når de godkjenner nye lover.

 

Det er synd at norge er på vei dit det er. Jeg tror at det vil komme lite godt ut av dette både for regjeringen og platebransjens del.

Lenke til kommentar
De som sitter å finner på disse lovene, er de som ble stemt inn på stortinget ved forrige valg. Så i følge demokratiet er det du som har skylden. Siden disse er folkevalgte og taler folkets sak.

 

Greit nok,men hadde disse fulgt det de sa i sine valgløfter så hadde det ikke vært et problem . Men problemet starter som regel dagen etter valget for da virker det som "minnebrikken" deres blir nullstilt og alle løfter glemt.

Dermed kan en si at de som siter med makten sitter der på en stor løgn :hmm:

Word!

 

Demokratiet fungerer ikke helt i praksis pr dags dato, vi stemmer men hva får vi? Bondevik + Valgerd :sick:

 

Hadde vært bedre om vi kunnet hatt mer å si, ikke bare ved valg men gjennom hele perioden ved å stemme på forslag gjennom nettet og være med på avgjørelsene på stortinget.

 

Edit : Off topic : Ransmenn har ikke penger til å betale bøter med, mens billister er den evige melkeku, ikke rart da at politikkerne satser på disse gruppene.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Jeg har selv mange mange mange MP3er på PCen... men jeg eier ALLE sangene. Har hundrevis av CDer. CDene ligger hjemme til mamma og pappa, har ikke plass til de på hybelen. Den eneste plassen jeg bruker CDer er i bilen, og gjett hva? Der er det mange orginal-CDer som ikke fungerer. Løsningen her er selvfølgelig å rippe CDen for så å brenne den igjen, uten kopisperre.

Hvis du leser hva loven går ut på så vil du fremdeles være i din fulle rett til å gjøre akkurat det du gjør nå.

 

Av en eller annen grunn blåses saken opp som om MP3'er blir forbudt.

Lenke til kommentar

Hvis alt jeg har lest stemmer så vil jo politiet eller de som skal ta oss slite vilt. Politiet har ikke mannskap til å gjøre "stuntet" til regjeringen, derfor vil regjeringen sette opp skattene slik at politiet kan ansette flere folk. :no:

 

Norges regjering, dere må komme dere ut mer og ikke bare sitte å lese på statistikker. Personlig driter jeg i hele "lov" forslaget :tease:

Lenke til kommentar
Jeg har selv mange mange mange MP3er på PCen... men jeg eier ALLE sangene. Har hundrevis av CDer. CDene ligger hjemme til mamma og pappa, har ikke plass til de på hybelen.  Den eneste plassen jeg bruker CDer er i bilen, og gjett hva? Der er det mange orginal-CDer som ikke fungerer. Løsningen her er selvfølgelig å rippe CDen for så å brenne den igjen, uten kopisperre.

Hvis du leser hva loven går ut på så vil du fremdeles være i din fulle rett til å gjøre akkurat det du gjør nå.

 

Av en eller annen grunn blåses saken opp som om MP3'er blir forbudt.

Kopibeskyttelse av cder blir mer og mer vanlig, og den trenden vil neppe endre seg når denne loven blir innført.

 

AtW

Lenke til kommentar

Herregud, forstår ikkje han/ho/dei som fant på den loven der at

 

1. Den er heilt idiotisk. Folk som kjøper en CD (eller software for den saks skyld) kjøper en rettighet til å høyre på musikken. Har man kjøpt en CD, og vil gjerne høyre den fra en iPod eller lignande - så skal dette vere ulovlig? Tåpelig.

 

2. Dei vil aldri i verden klare å kontrollere dette. Fildeling vil fortsette like mykje som før, og folk vil rippe den musikken dei eiger for å ha på PC og/eller MP3 spiller.

 

Tviler på at vi i praksisk vil merke noken forskjell igrunn...

Lenke til kommentar
Kopibeskyttelse av cder blir mer og mer vanlig, og den trenden vil neppe endre seg når denne loven blir innført.

'Vanlig' er vel et definisjonsspørsmål; av de rundt 50 musikk-CD'ene jeg kjøpte i fjor så er det bare 4-5 som har kopibeskyttelse.

 

Men loven er vel ikke først og fremst rettet for å beskytte CD'er, men for å legge et grunnlag for at distribusjon via nett kan bli et reellt alternativ som har en viss beskyttelse mot kopiering - slik at DRM faktisk vil ha noe for seg.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...