Gå til innhold

Kommentar: Helbom med MP3-forbud


Anbefalte innlegg

Hadde ikke hatt noe imot å betalt litt for den musikken jeg laster ned, men i underkant av 200 kroner for et par sanger, ja... da sier det seg selv at de graver sin egen grav når alternativet er GRATIS...

Det spiller liten rolle om en CD koster 200, 100, 50 eller 25.

 

Folk vil alltid velge 'gratis' uansett, så får de bedre råd til å bruke pengene på 'viktigere' ting som f.eks. dyrere bil, finere ferietur eller en prostituert mer i halvåret.

 

Men jeg synes synd på deg som blir lurt til å betale nesten 200,- for en CD. Selv har jeg ikke betalt over 139,- på mange år, og ofte mindre. Til sammenligning så kostet de fleste CD'er 169,- eller 179,- på begynnelen av 90-tallet, så med tanke på prisstigningen siden da så har CD'er faktisk gått *betydelig* ned i pris - de har aldri vært så billige som nå sett i forhold til folks kjøpekraft.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM
«Det er lagt vekt på å videreføre adgangen til å kopiere til privat bruk, men det foreslås visse begrensninger fordi digital teknologi gjør åndsverk langt mer sårbare for utstrakt kopiering uten kvalitetsforringelse. Det vil fortsatt være slik at andre kan kopiere for deg til din private bruk, men når det gjelder film og musikk vil det bare være familie og vennekretsen som kan bistå med slik kopiering.»

 

ikke for å mase:), men blir ikke det avsnittet rimelig på kanten i forhold til hva de prøver å gjennomføre ?

Lenke til kommentar
«Det er lagt vekt på å videreføre adgangen til å kopiere til privat bruk, men det foreslås visse begrensninger fordi digital teknologi gjør åndsverk langt mer sårbare for utstrakt kopiering uten kvalitetsforringelse. Det vil fortsatt være slik at andre kan kopiere for deg til din private bruk, men når det gjelder film og musikk vil det bare være familie og vennekretsen som kan bistå med slik kopiering.»

 

ikke for å mase:), men blir ikke det avsnittet rimelig på kanten i forhold til hva de prøver å gjennomføre ?

du har et poeng der :D

Lenke til kommentar
La oss for all del dra inn musikere, det er vel de som taper aller minst på at folk går over til mp3 og online nedlastning.

Ja musikerne har jo ikke noe med dette å gjøre. Musikkbransjen er en kynisk og forferdelig slem bransje. Så slem at alle oppegående musikere selvfølgelig gir bort musikken sin gratis istedet for å jobbe for 'The Man'. :!:

 

Igjen så trekkes da irrelevante momenter inn i slike debatter; hvis jeg ikke liker prisen på en vare eller måten den distribueres på så gidder jeg ikke å kjøpe den - jeg stjeler den ikke.

 

Jeg liker ikke trynet på butikksjefen på den lokale Rimi-butikken, og butikkjeden har jo umoralsk mye penger som de har tjent på varer man må ha for å overleve, men jeg stjeler ikke varene for det. Og han som vasker kontoret mitt er en ekkel fyr som egentlig ikke fortjener penger. Kanskje jeg skal gi beng i å betale neste faktura fra vaskefirmaet - frekkasen kjører jo jammen en bil til en halv million også!

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Regjeringa er ikkje akkurat heilt up to date. Tvile på at verken Bondevik eller Pettersen har ein ipod og veit kva det lovforslaget går ut på.

 

Blir jo neste bare morsomt å få "mp3lovbrudd" på rullebladet.

vel, ja de vet sikkert ikke konsekvensene som omhandler dette emnet.

 

Men fra Spøk til Revolver, mer en 60-70% an norge laster jo ned mp3 og filmer spill, osv" lykke til dem som skal ta oss" :tease:

Lenke til kommentar
Regjeringa er ikkje akkurat heilt up to date. Tvile på at verken Bondevik eller Pettersen har ein ipod og veit kva det lovforslaget går ut på.

 

Blir jo neste bare morsomt å få "mp3lovbrudd" på rullebladet.

Hehe...

 

Vi skal ikke røyke (Mullah Høibråthen), vil skal ikke spise usunt(Gro), vi skal ikke høre på MP3(Bondevik), vi skal ikke høre på P4(Valgerd), ... <-- Den moderne tids ti bud ? :tease:

Lenke til kommentar

Syntes det er bra de endelig kommer med en skikkelig lov som opphavsrettigheter. Ikke missforstå og svar dritt til dette innlegget før du har lest hele.

 

Jeg mener at å kopiere din egen CD inn på din egen MP3 spiller SKAL være helt lovelig.

 

Men den loven vi har i dag er helt idiotisk. At det er lov å lage kopier av det du har kjøpt til nære venner. Teoretisk sier dette at en kjøpt CD kan gis til hele klodens befolkning.

 

Selvfølgelig skal det være mulig å se en film sammen med venner, det samme å lytte til musikk sammen med venner. Men hvis kompisen din sier at han likte den CDen/filmen, så er det ikke riktig at du skal kunne kopiere det til ham. Folk har jobbet hardt for å lage det, det er en jobb. Og jobb skal folk tjene penger på.

 

Jeg har kanskje litt annet syn på disse tingene enn andre. Jeg lytter for det meste til musikk av Band/artister som selger 50-500 tusen plater på verdens basis. Og ikke til artister som Robbie Williams som selger flere millioner.

 

For de som mener man skal kunne høre musikken før man kjøper den, eller se filmen før man kjøper den. For å sjekke om man liker den eller ikke. Verden er ikke en dans på roser, av og til går ting til helvete, og man blir sittende med en film som "Gigli". Man kan lytte til platen i butikken, men kan hos de fleste artister lytte til samples på artistens egen nettside, eller hos plateselskapet. Men kan se en film på kino, eller leie den. Filmer kan også sees gratis på TV. Musikk kan man høre på radio eller TV (hvis man liker topp 40) og da er det ingen unnskyldning å stjele hele platen for å test kjøre den. Alle sangene til artister som selger bøtter med plater er helt like.

 

Men å ikke kunne bruke sine egene kjøpte CDer på sin egen MP3 spiller er helt tullete. Skal vedde på at Bondevik & co ikke vet hva MP3 er.

Lenke til kommentar
Regjeringa er ikkje akkurat heilt up to date. Tvile på at verken Bondevik eller Pettersen har ein ipod og veit kva det lovforslaget går ut på.

 

Blir jo neste bare morsomt å få "mp3lovbrudd" på rullebladet.

Hehe...

 

Vi skal ikke røyke (Mullah Høibråthen), vil skal ikke spise usunt(Gro), vi skal ikke høre på MP3(Bondevik), vi skal ikke høre på P4(Valgerd), ... <-- Den moderne tids ti bud ? :tease:

helt enig UFO, jeeah!

 

jeg tror de ikke vet hvordan dette påvirker ås jeg..."

Lenke til kommentar
La oss for all del dra inn musikere, det er vel de som taper aller minst på at folk går over til mp3 og online nedlastning.

Ja musikerne har jo ikke noe med dette å gjøre. Musikkbransjen er en kynisk og forferdelig slem bransje. Så slem at alle oppegående musikere selvfølgelig gir bort musikken sin gratis istedet for å jobbe for 'The Man'. :!:

 

Igjen så trekkes da irrelevante momenter inn i slike debatter; hvis jeg ikke liker prisen på en vare eller måten den distribueres på så gidder jeg ikke å kjøpe den - jeg stjeler den ikke.

 

Jeg liker ikke trynet på butikksjefen på den lokale Rimi-butikken, og butikkjeden har jo umoralsk mye penger som de har tjent på varer man må ha for å overleve, men jeg stjeler ikke varene for det. Og han som vasker kontoret mitt er en ekkel fyr som egentlig ikke fortjener penger. Kanskje jeg skal gi beng i å betale neste faktura fra vaskefirmaet - frekkasen kjører jo jammen en bil til en halv million også!

Sier ikke at musikere skal jobbe gratis, sier at musikere har enormt mye å tjene på en overgang vekk fra cd-distrubisjonssystemet som det er i dag. Nedlastning er med på å tvinge fram denne overgangen.

 

AtW

Lenke til kommentar
La oss for all del dra inn musikere, det er vel de som taper aller minst på at folk går over til mp3 og online nedlastning.

Ja musikerne har jo ikke noe med dette å gjøre. Musikkbransjen er en kynisk og forferdelig slem bransje. Så slem at alle oppegående musikere selvfølgelig gir bort musikken sin gratis istedet for å jobbe for 'The Man'. :!:

 

Igjen så trekkes da irrelevante momenter inn i slike debatter; hvis jeg ikke liker prisen på en vare eller måten den distribueres på så gidder jeg ikke å kjøpe den - jeg stjeler den ikke.

 

Jeg liker ikke trynet på butikksjefen på den lokale Rimi-butikken, og butikkjeden har jo umoralsk mye penger som de har tjent på varer man må ha for å overleve, men jeg stjeler ikke varene for det. Og han som vasker kontoret mitt er en ekkel fyr som egentlig ikke fortjener penger. Kanskje jeg skal gi beng i å betale neste faktura fra vaskefirmaet - frekkasen kjører jo jammen en bil til en halv million også!

Sier ikke at musikere skal jobbe gratis, sier at musikere har enormt mye å tjene på en overgang vekk fra cd-distrubisjonssystemet som det er i dag. Nedlastning er med på å tvinge fram denne overgangen.

 

AtW

vel, vist det blir så, så kommer jeg ikke til å kjøpe en eneste cd"

Lenke til kommentar
Regjeringa er ikkje akkurat heilt up to date. Tvile på at verken Bondevik eller Pettersen har ein ipod og veit kva det lovforslaget går ut på.

 

Blir jo neste bare morsomt å få "mp3lovbrudd" på rullebladet.

vel, ja de vet sikkert ikke konsekvensene som omhandler dette emnet.

 

Men fra Spøk til Revolver, mer en 60-70% an norge laster jo ned mp3 og filmer spill, osv" lykke til dem som skal ta oss" :tease:

Hvor har du fått det tallet i fra. Tror du bestemor sitter på gamlehjemmet å laster ned siste til Britney Spears?

 

Det er vel 60-70 % som ikke helt vet hva MP3 egentlig er, og mindre vet hvordan de skal få tak i disse. Det er vel 60-70 % som går rundt å kaller en PC for en Harddisk.

Lenke til kommentar
Regjeringa er ikkje akkurat heilt up to date. Tvile på at verken Bondevik eller Pettersen har ein ipod og veit kva det lovforslaget går ut på.

 

Blir jo neste bare morsomt å få "mp3lovbrudd" på rullebladet.

vel, ja de vet sikkert ikke konsekvensene som omhandler dette emnet.

 

Men fra Spøk til Revolver, mer en 60-70% an norge laster jo ned mp3 og filmer spill, osv" lykke til dem som skal ta oss" :tease:

Hvor har du fått det tallet i fra. Tror du bestemor sitter på gamlehjemmet å laster ned siste til Britney Spears?

 

Det er vel 60-70 % som ikke helt vet hva MP3 egentlig er, og mindre vet hvordan de skal få tak i disse. Det er vel 60-70 % som går rundt å kaller en PC for en Harddisk.

Det er vel 60-70 % som går rundt å kaller en PC for en Harddisk., vel det er nå sant", kansje jeg tok i lit med det tallet da"!, vis jeg bår ned til 25-35% da :yes:

Lenke til kommentar
Jeg mener at å kopiere din egen CD inn på din egen MP3 spiller SKAL være helt lovelig.

 

(..snipp..)

Men den loven vi har i dag er helt idiotisk. At det er lov å lage kopier av det du har kjøpt til nære venner. Teoretisk sier dette at en kjøpt CD kan gis til hele klodens befolkning.

(..snipp..)

Men å ikke kunne bruke sine egene kjøpte CDer på sin egen MP3 spiller er helt tullete. Skal vedde på at Bondevik & co ikke vet hva MP3 er.

Enig. Det bør ikke være lov å distribuere åndsverk til andre, men dette beskytter jo dagens lovgivning mot i dag også!

Mulig man burde stramme den inn til å gjelde KUN familie, og ikke venner f.eks.

 

Det som er fornuftig, og riktig i den nye loven kan jeg ikke se at bringer NOE nytt i forhold til gjeldende lover.

Det ER i dag forbudt for en bedrift å benytte kopiert programvare.

Det ER i dag forbudt å distribuere åndsverk til andre/gjøre det tilgjengelig for andre

 

Det eneste jeg kan se man bringer inn, er beskyttelse av selve kopisperrene, her blir det totalforbud! Dette blir idiotisk. Som det ble sagt ovenfor beskytter man DRM-systemene bedre enn åndsverket det skal beskytte!....

 

Min konklusjon:

10 i initiativ (tanken er god)

0 i gjennomføring (lovforslaget er håpløst formulert)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...