Gå til innhold

Kommentar: Helbom med MP3-forbud


Anbefalte innlegg

Jeg vil si at maks 5 år er mer rimelig idag, uavhengig av om opphavsmannen er i live eller ikke.

Hvorfor i all verden mener du det?

Husk at opphavsrett også benyttes iforbindelse med patentrettigheter (f.eks. patent på gener, livsviktige medisiner, osv.), og jeg synes det er urimelig at gyldigheten på slike rettigheter skal vare lenger enn strengt tatt nødvendig. Selv store lovbrudd har kortere varighet før de forfaller enn opphavsrettighetene, og det blir bare helt feil synes jeg. Domstolene bør benyttes til viktigere ting enn å beskytte lommebøkene til dem som allerede har for mye fra før.

Du snakker om det som beskytter alt et individ har laget.

Hvis jeg skriver et program, har ingen lov til å bruke den nøyaktige koden, eller større utsnitt av den, uten mitt samtykke (eller en økonomisk kompensasjon til etterkommere hvis det er etter min død), før etter jeg dør + 70 år (i norge).

Dette gjelder alle individs produkter, og er svært viktig at vi beholder videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil si at maks 5 år er mer rimelig idag, uavhengig av om opphavsmannen er i live eller ikke.

Hvorfor i all verden mener du det?

Husk at opphavsrett også benyttes iforbindelse med patentrettigheter (f.eks. patent på gener, livsviktige medisiner, osv.), og jeg synes det er urimelig at gyldigheten på slike rettigheter skal vare lenger enn strengt tatt nødvendig. Selv store lovbrudd har kortere varighet før de forfaller enn opphavsrettighetene, og det blir bare helt feil synes jeg. Domstolene bør benyttes til viktigere ting enn å beskytte lommebøkene til dem som allerede har for mye fra før.

Du snakker om det som beskytter alt et individ har laget.

Hvis jeg skriver et program, har ingen lov til å bruke den nøyaktige koden, eller større utsnitt av den, uten mitt samtykke (eller en økonomisk kompensasjon til etterkommere hvis det er etter min død), før etter jeg dør + 70 år (i norge).

Dette gjelder alle individs produkter, og er svært viktig at vi beholder videre.

Hvorfor mener du at det er så viktig at vi beholder denne loven i den nåværende formen? Er du ikke enig i at den varer veldig lenge, denne beskyttelsen?

 

AtW

Lenke til kommentar

Ble så mye quoting å sånt. Så jeg leste bare halve posten.

 

Denne loven her vil ikke påvirke mitt bruk av digital media på noen måte. Vil fortsatt rippe CD plater til både mp3 spiller og pc. Laste ned både filmer, musikk, spill og programvare. Uansett! Blir jeg busta, så kom å ta meg. Jeg forakter loven, har ingen respekt for den etter dette!

 

Men hvorfor i H skal vi underlegges de samme lovene og reglene som andre EU land har når vi ikke er med i EU engang? Hva blir forskjellen om vi blir med?

 

Hvordan forholder forskjellige Internettleverandører seg til dette med å gi bort logger til datatilsynet og sånt forresten? Og hvordan kan datatilsynet GIDDE å gå igjennom tusen, millionvis av linjer med tekst får å finne ut at man bare hadde lastet ned lovlig musikk?

 

Denne loven kan umulig håndheves, kontrolleres ei heller respekteres!

 

SÅ det blir sikkert i sånn forsiktig Norge/Bondevik stil: "Vi ser no helst at dykje ikkje lasta ned musikk frå internett"

 

Jeg mener, hva skal de gjøre med det? Skal de lissom begynne å gå etter hver husstand i Norge som laster ned musikk fra f eks Geffen, Sony music eller Vertigo?

 

ÅåÅå! Jeg blir så forbanna!! Det bare renner av meg med usakelige u-gjennomtenkte ORD! BAH!

Lenke til kommentar
Folk har jobbet hardt for å lage det, det er en jobb. Og jobb skal folk tjene penger på.

Dette skjønner jeg ikke. Hvilken "hard jobb" er det for noen andre enn meg hvis jeg vil kopiere noe?

 

I dag er det jo i praksis slik at en musiker kan lage en låt og spille den inn, og så bare slutte å gjøre noe, og la pengene renne inn. Vi andre må på jobb hver dag for å tjene penger. Musikere gjør jobben en gang, og tjener på det i mange, mange år. Kanskje burde de komme seg ut og holde konserter hvis de vil tjene penger?

 

Du mener at noen er hevet over oss andre, og dermed skal tjene penger uten å måtte jobbe. Dette på grunn av et kunstig monopol på visse lyder og ideer.

 

Vel vel.

Lenke til kommentar
Det spiller liten rolle om en CD koster 200, 100, 50 eller 25.

 

Folk vil alltid velge 'gratis' uansett

Tullprat. Jeg kjøper langt flere DVDer nå som jeg har fått opp øynene for Play.com, der jeg kanskje betaler en hundrings for mange gode filmer. Hadde ikke underholdningsindustrien holdt på som den gjør hadde jeg til og med kjøpt enda flere, bare for å støtte dem. Nå får det motsatt effekt. Jeg får mindre lyst til å betale for meg når jeg vet at pengene går med til å trakassere folk som tenåringsgutten "DVD-Jon".

 

Av en eller annen grunn blåses saken opp som om MP3'er blir forbudt.

 

Det blir forbud mot å omgå kopisperre. Hva skjer når alle CDer har kopisperre? Hva skjer når verktøy som kan brukes for å omgå dette blir forbudt?

 

Shimano, argumentene dine er skummelt ensidige, og støtter alltid industriens løgnpropaganda. Hvem er du?

Lenke til kommentar

Dette utkastet var selvfølgelig idiotisk formulert, men merk dere at det kun er et "lovforslag", og ikke en vedtatt lov. Kjenner jeg media rett, kommer det til å være så mye ståhei før dette forslaget skal stemmes over at det aldri kommer til å gå igjennom stortinget.

 

Gjør dere selv en tjeneste og merk dere hvilke parti som evt. er for forslaget, og husk det til neste valg.

Lenke til kommentar

Lovforslaget er like tåpelig og håpløs som artikkelen som kritiserer det er god !

 

Om programmet man kjøper blir brukt på en maskin basert på en AMD- eller Intel-prosessor, bærbar eller stasjonær, er for dem klinkende likegyldig - og ødelegger du CD-en, kan du få en ny CD tilsendt, i stedet for å kjøpe en ny til full pris.

 

Jeg har en ødelagt windows xp cd som jeg gjerne ville hatt ny av. Noen som vet hvor jeg kan få en ny en ?

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Lovforslaget er like tåpelig og håpløs som artikkelen som kritiserer det er god !

 

Om programmet man kjøper blir brukt på en maskin basert på en AMD- eller Intel-prosessor, bærbar eller stasjonær, er for dem klinkende likegyldig - og ødelegger du CD-en, kan du få en ny CD tilsendt, i stedet for å kjøpe en ny til full pris.

 

Jeg har en ødelagt windows xp cd som jeg gjerne ville hatt ny av. Noen som vet hvor jeg kan få en ny en ?

Det samme argumentet har jeg sett mange steder, prøvde å få erstattet den ene dvden i ett sett jeg hadde, fordi den var ødelagt, ikke noe hell der gitt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Lovforslaget er like tåpelig og håpløs som artikkelen som kritiserer det er god !

 

Om programmet man kjøper blir brukt på en maskin basert på en AMD- eller Intel-prosessor, bærbar eller stasjonær, er for dem klinkende likegyldig - og ødelegger du CD-en, kan du få en ny CD tilsendt, i stedet for å kjøpe en ny til full pris.

 

Jeg har en ødelagt windows xp cd som jeg gjerne ville hatt ny av. Noen som vet hvor jeg kan få en ny en ?

En tlf. til M$ så det så, koster ca. 200,- for en ny CD-plate inkl. porto....

Lenke til kommentar
Men hvorfor i H skal vi underlegges de samme lovene og reglene som andre EU land har når vi ikke er med i EU engang? Hva blir forskjellen om vi blir med?

Den største forskjellen mellom et fullt EU medlemskap og den EØS avtalen vi har i dag er at:

 

1. Norge ikke blir sendt på gangen når beslutninger fattes

 

2. Landbruket er holdt utenfor EØS avtalen, men må ved et EU medlemskap følge dette regelverket.

 

3. Den selvråderetten vi egentlig ikke har ved å stå utenfor blir innskrenket.

Lenke til kommentar

ISP'ene har vel ikke lov å overvåke trafikken til kundene sine? Da vil vel datatilsynet gripe inn? De eneste som har lov til å kreve info av ISPene er Politiet og da må de først ha en konkret sak som krever at noe slikt gjøres.......

 

Og det med EU.. Hvorfor kan vi ikke bare bli EU medlem? Vi får jo faen meg alt det negative som EU pålegger (teite lover, avgifter osv) men ingen av de positive tingene med EU?!? Som lavere avgifter på enkelte ting osv..

 

Ser ikke grunnen til å ikke bli medlem..

Lenke til kommentar
ISP'ene har vel ikke lov å overvåke trafikken til kundene sine? Da vil vel datatilsynet gripe inn? De eneste som har lov til å kreve info av ISPene er Politiet og da må de først ha en konkret sak som krever at noe slikt gjøres.......

 

Og det med EU.. Hvorfor kan vi ikke bare bli EU medlem? Vi får jo faen meg alt det negative som EU pålegger (teite lover, avgifter osv) men ingen av de positive tingene med EU?!? Som lavere avgifter på enkelte ting osv..

 

Ser ikke grunnen til å ikke bli medlem..

Spørs vel litt i hva du legger i "overvåkning" ISPen har lov til å måle endel ting, men de kan ikke gjøre som de vil nei.

 

AtW

Lenke til kommentar
ISP'ene har vel ikke lov å overvåke trafikken til kundene sine? Da vil vel datatilsynet gripe inn? De eneste som har lov til å kreve info av ISPene er Politiet og da må de først ha en konkret sak som krever at noe slikt gjøres.......

 

Og det med EU.. Hvorfor kan vi ikke bare bli EU medlem? Vi får jo faen meg alt det negative som EU pålegger (teite lover, avgifter osv) men ingen av de positive tingene med EU?!? Som lavere avgifter på enkelte ting osv..

 

Ser ikke grunnen til å ikke bli medlem..

Spørs vel litt i hva du legger i "overvåkning" ISPen har lov til å måle endel ting, men de kan ikke gjøre som de vil nei.

 

AtW

De kan vel måle total trafikk men ikke overvåke hva den enkelte bruker sitt nett til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...