Gå til innhold

Kommentar: Helbom med MP3-forbud


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har 30gb musikk på pc'n, og ingen av sangene er lovlige. Husker faktisk ikke sist gang jeg kjøpte meg en cd.

Da har du sikkert ikke noen problemer med å forstå hvorfor musikkbransjen har lyst til å begrense piratkopiering antar jeg...

Jeg har ikke noe problem å se at musikkbransjen vil alle pengene de kan få. Men du skal lete lenge etter en gjeng med jævler som fortjener det MINDRE enn musikkbransjen ...

 

Dette er vel EU's "InfoSec" eller hva det nå heter i forkledning. Hvor er Osama og Mullah når vi trenger dem.... ?

Lenke til kommentar

Leste noe her:

Fakta-ark Åndsverksloven

 

"• Det presiseres i forslaget at internettkafeer og andre, f.eks. bibliotek, som bare stiller datautstyr med internettilgang til disposisjon for brukere, ikke derved har noe ansvar i forhold til opphavsretten.

• Den som bare stiller utstyret til rådighet anses ikke selv å gjøre åndsverk som brukerne henter opp tilgjengelig for allmennheten

"

 

Dette er interessant!

Det betyr at hvis du har en hub hjemme som personer kan laste musikk og filmer opp og ned fra, har du intet ansvar!

Du stiller utstyret til rådighet, men du har intet ansvar for det evt. personer laster opp og ned!

 

Ellers er mye av loven i og for seg OK.

 

Men det er noe som skurrer i loven:

(Forholdet mellom A og B nedenfor)

 

A. Dette er i og for seg OK:

"• Etter forslaget vil omgåelse av vernede kopisperrer være forbudt. Forbudet mot omgåelse skal sikre at det ikke skjer en ukontrollert og økonomisk skadelig spredning av vernet innhold. Det skal likevel være tillatt å omgå sperrer dersom dette er nødvendig for privat avspilling på relevant utstyr. F.eks. vil en CD-plate kunne omgås for å spille av platen i bilstereoen, da en CD-spiller vil være relevant avspiller for en CD-plate, men sperren kan ikke omgås for å legge platen over på en MP3-spiller, da en slik spiller ikke kan anses for å være relevant for en CD-plate."

 

B. Men med dette utsagnet motsier de jo seg selv!:

"• Etter forslaget vil det også være forbudt å selge og på annen måte distribuere utstyr eller verktøy som kan brukes til å omgå kopisperrer. Slikt utstyr eller verktøy kan være program- eller maskinvare, koder eller annet som gjør omgåelse mulig. Innføringen av et slikt vern er en forutsetning for at rettighetshaver skal kunne ha et effektivt vern for kopisperrene som anvendes"

 

Finnes ikke utstyret til å gjøre konverteringen/dette utstyret er forbudt, er man jo like langt!!!

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Pointet er at dette ikke er noe regjeringa har funnet på.. Det er derimot EU tilpasning (infosoc direktivet ?) Så EU fans , meld oss inn ! .... Så blir det mer slike koselover... :thumbdown: Som igjen er inspirert av nazist lovgivningen i USA ..(DMCA).. Virker som om den nye "Induce" act i USA også er inspirerende for Norske lovgivere..

Endret av Fjodorgrim
Lenke til kommentar

Har dere sett for noen idioter vi har satt til å styre Norge. :no:

 

Dette var faktisk en av de minst gjennomtenkte forslag jeg har hørt om på år og dag, og sier litt om kunnskapen til de som utarbeider slike forslag.

 

Men så står jo jeg på andre siden, med mitt: JA TIL WAREZ PARTI :p

Lenke til kommentar
Har 30gb musikk på pc'n, og ingen av sangene er lovlige. Husker faktisk ikke sist gang jeg kjøpte meg en cd.

Da har du sikkert ikke noen problemer med å forstå hvorfor musikkbransjen har lyst til å begrense piratkopiering antar jeg...

Jeg har ikke noe problem å se at musikkbransjen vil alle pengene de kan få. Men du skal lete lenge etter en gjeng med jævler som fortjener det MINDRE enn musikkbransjen ...

 

Dette er vel EU's "InfoSec" eller hva det nå heter i forkledning. Hvor er Osama og Mullah når vi trenger dem.... ?

Vel, skal ikke menneskene ansatt i musikkbransjen ha til salt i grøten de også?

Lenke til kommentar
Jo men ikke selve konseptet SALT og alt som tilhører det i all evighet :-p

 

Hehe, det er jo sant; det blir for drøyt når en kun har rett til å benytte seg av sitt lovlig kjøpte medium kun på én plass. Ja, dette er omtrent like dumt som om klesbutikkene innførte lignende restriksjoner. Klærne du kjøper i butikk X kan kun brukes utendørs, om du vil benytte de innendørs i tillegg, må du betale dobbelt opp.

Lenke til kommentar
Ehh... Hovedmomentet i den lange artikkelen du skrev var nok feil... Akkurat dette temaet var på NRK1 nyhetene igår, hvor en dame som tydeligvis hadde satt seg inn stoffet pressiserte at lovlig konvertering fra CD-plater til MP3 format, fortsatt skulle være lovlig. Hun brukte eksempler som at hvis det ikke skulle være lov å legge over musikk til en iPod, så ville nok loven være heller gammeldags, men dette var fortsatt tillat ifølge lovforslaget.

Hehe, du må høre litt mer nøye på hva de som har presset fram loven har å si før du trekker den konklusjonen. Hun sa at det ikke var ulovlig å laste ned "lovlig" musikk, og at det ikke ville være ulovlig å kopiere over lovlig musikk til MP3-spilleren. I denne sammenhengen er lovlig musikk noe som f.eks. er kjøpt gjennom en musikkbutikk på nett eller noe som er royality-fritt, eller musikk du har rippet fra CD-plater (som ikke har kopisperre.)

 

La meg sitere:

 

"Det skal likevel være tillatt å omgå sperrer dersom dette er nødvendig for privat avspilling på relevant utstyr. F.eks. vil en CD-plate kunne omgås for å spille av platen i bilstereoen, da en CD-spiller vil være relevant avspiller for en CD-plate, men sperren kan ikke omgås for å legge platen over på en MP3-spiller, da en slik spiller ikke kan anses for å være relevant for en CD-plate."

 

Forøvrig tror jeg at vi skal presisere at vi i denne kommentaren ikke går ut mot den nye loven som helhet, den vil man trolig ikke kunne gjøre noe med, og hvis man bruker sin egen rettferdighetssans er det nok mest korrekt å betale for musikk og film - selv om prisen dette ligger på i dag kan diskuterese. Derimot er det meningsløst å legge så strenge restreksjoner på musikken som blir kjøpt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

det store spørsmålet er, har bondevik nå kjøpt seg aksjeri i et firma som skal levere walkman ?

 

Det er lagt vekt på å videreføre adgangen til å kopiere til privat bruk, men det foreslås visse begrensninger fordi digital teknologi gjør åndsverk langt mer sårbare for utstrakt kopiering uten kvalitetsforringelse. Det vil fortsatt være slik at andre kan kopiere for deg til din private bruk, men når det gjelder film og musikk vil det bare være familie og vennekretsen som kan bistå med slik kopiering.»

 

dog har jeg problemer med å forstå hva de egentlig mener med det avsnittet..

så lenge det er film og musikk så er det OK at venner og familie kopierer til din private bruk, men en ussel cd du har kjøpt i butikken får du ikke lov til å legge over på mp3 spilleren din..

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar

La oss si at jeg har en 100 mbit linje. Maskina mi står å går, da jeg stikker fordi samboerne mine skal ha fest, og jeg er sliten. Det blir en skikkelig fyllekule av en fest med massevis av folk ut og inn. Og selvfølgelig er det noen kriminelle jæv*** som laster ned massevis med musikk til festen... Fy for skam!

 

Når jeg kommer hjem utpå kveldinga dagen derpå, står politiets nyopprettede spesialstyrker parat og pågriper meg. Jeg blir umiddelbart lagt i lenker, og blir pælma rett på glattcella, hvor jeg ligger i 12 timer. Så blir det forhør, og ingen tror selvsagt på min forklaring når jeg sier at jeg aner ikke hvem som kan ha gjort noe så grusomt som å bryte loven og installere Kaaza på min PC. Senere faller dommen - 30 dagers ubetinget, og 3.4 mill. kroner's erstatnings krav.

 

---

 

Sorry, blir litt revet med...

 

Men når vi får en slik lov - så må jeg få vite:

  • Hva er strafferammen på å laste ned 1 (en) mp3 låt?
  • Er det høyere strafferamme på mp3 komprimert i 196kbps enn mp3 komprimert i 112kbps?
  • Vil ISP ha *PLIKT* til å melde inn *ALLE* lovbrudd de oppdager i sine logger? (I såfall burde vel alle ISP'er plikte å levere inn alle sine logger direkte til politiets nye håndhevere av åndverksloven - kanskje datatilsynet vil bifalle dette?).

Dette blir dyrt for staten å følge opp! Om ikke de legger hele den økonomiske tyngden over på oss kriminelle - og gir oss bøter i USA stil...

Lenke til kommentar

"F.eks. vil en CD-plate kunne omgås for å spille av platen i bilstereoen, da en CD-spiller vil være relevant avspiller for en CD-plate, men sperren kan ikke omgås for å legge platen over på en MP3-spiller, da en slik spiller ikke kan anses for å være relevant for en CD-plate."

 

Hva skal f.eks. radiokanalene gjøre nå da? Kan de gis egne unntak?

Vedder på at disse lovforslagene er så idiotiske fordi de trenger hjelp av folk som oss som har en annen utdannelse enn "samfunnsvitenskap"(ikke et vondt ord om dere som gjør det altså...)?

 

Men iallefall da, man kan ikke bryte kopi-sperren, men kan man gjøre slik som enkelte program gjør at man ikke bryter sperren, men tar opp mens det blir spilt?

Er straffen forskjellig om man f.eks. har en mp3 i 64kbit enn i 192kbit? Hva om man lager sitt egne lille utdrag på 30sek?

 

Edit: Nå blir det endel innlegg, så jeg editer denne bare for dere som leser igjennom hele tråden. Vi må merke oss at det ikke er hele regjeringen sin feil dette! Dette er en lov som enkelte(infosoc/usa/whatever) har koket sammen. Som sagt tidligere så er det valg snart, og kjenner jeg enkelte parti rett så tror jeg aldri i livet at dette forslaget kommer til å slå igjennom med tanke på hvor utbredt, og ufarlig/uvesentlig dette egentlig er. Hagen vet iallefall hvor og hvordan han skal få tak i stemmer. Om ikke så er det kanskje på tide med et nytt parti ja.

Nei til EU, eller bli en Amerikansk stat.

Endret av Hurley
Lenke til kommentar
Da har du sikkert ikke noen problemer med å forstå hvorfor musikkbransjen har lyst til å begrense piratkopiering antar jeg...

Hvem gidder seriøst å betale 179,- for en CD med 2-3 gode låter? Imo ville jeg betalt MAX 10,- per låt, kun hvis jeg fikk lastet den ned fra nettet i valgfritt format (mp3, wma, ogg etc).

 

At platebransjen ikke gidder å gjøre noe bryr meg egentlig ikke. Hadde ikke hatt noe imot å betalt litt for den musikken jeg laster ned, men i underkant av 200 kroner for et par sanger, ja... da sier det seg selv at de graver sin egen grav når alternativet er GRATIS...

Lenke til kommentar

Det er mange her som trekker litt raske beslutninger, men hovedpoenget er nok som mange allerede har oppfattet at platebransjen nå kan gå over til cd-er som er kopibeskyttet og hvis du i det hele tatt prøver å bryte denne sperren for å konvertere filen til mp3 format så blir du lovbryter dvs kriminell.

 

Tviler faktisk ikke i det hele tatt at platebransjen kommer til å se "lyset" (altså glinsen av penger og gull) og faktisk kommer til å ta steget fullt ut ved å gå over til Copy - Protected cd-er bare for å få kundene til å betale flere ganger for samme produkt.

 

Platebransjen kommer neppe til å innføre MP3 formatet, ønsker de å selge produktet over nett så blir det i form av wma eller formater der de kan kontrolere bruken vår (og begrense den) bare av den grunn at de ønsker å tjene mest mulig på oss.

Selv om det er tilgjengelig mp3 filer så kommer dette formatet sannsynligvis til å dø.

 

Den forrige åndverksloven synnes jeg selv fungerte ypperlig og den kom oss forbrukere til gode, den var også sammfunsfornuftig da det sier seg selv at vi ikke kan gjøre kriminelle mannen i gata bare fordi at han ønsker å ha litt større frihet, heller ikke kan vi straffeforfølge alle "nano"-kriminelle hvor lovbruddet (nedlasting av filer) ikke har skadet noen andre fysisk eller forårsakt noen økonomisk lidelse.

 

Denne nye loven viser meg kun hvor stor makt lobbyvirksomhet og penger har på politikkerne våre på stortinget, de såkalte folkevalgte velger å gå mot folket og anskaffer en lov som i skrivende stund ikke kan håndheves.

Det er kun Plateselskapene som tjener på dette, vi , forbrukerne, taper på dette og får sok konsekvens at friheten vår til å velge selv bruksområdet kraftig innskjerpes.

 

Nei takk, noen flere som føler at det er på tide med friskt blod på stortinget og som er litt mer i kontakt med sammfunnet?

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe problem å se at musikkbransjen vil alle pengene de kan få. Men du skal lete lenge etter en gjeng med jævler som fortjener det MINDRE enn musikkbransjen ...

Jepp, musikere er noen sløvinger og drittsekker. De burde klippe håret og få seg en ordentlig jobb alle som en.

La oss for all del dra inn musikere, det er vel de som taper aller minst på at folk går over til mp3 og online nedlastning. Det åpner helt nye muligheter, der andre seskaper tar over 90% av inntjeninga. De store selskapene er livredde for forandringer, fordi de tjener penger på dagens system. Men siden de er alt for trege med å følge teknologien, så begynner de å blø, og selvsagt prøver de å innføre lover for å hindre det. Men det er alt for sent.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...