Gå til innhold

Strategi og taktikk under sesjon


Anbefalte innlegg

Jeg har helt andre planer enn å gå et år i førstegangstjeste. Det gjelder også siviltjeneste. Jeg går nå i tredje klasse, og vil starte på universitet til høsten.

 

Hvilke strategier og taktikker brukte dere/vil dere brukt under sesjonen med tanke på å bli erklært ikke tjenestedyktig? Jeg trenger ingen urealistiske planer som å ta narkotika eller skyte sesjonslegen i leggen.

 

Og på forhånd: Dette er en tråd UTELUKKENDE om strategier og taktikker under sesjonen. Det er IKKE en tråd for diskusjon om tvungen verneplikt har noe for seg eller ikke. Slikt er per definisjon off topic, og vil bli rapportert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Gå gjennom sesjonen på vanlig måte uten å gjøre noe uvanlig. Etterpå sjekker du mulighetene for å få tjenesten utsatt. Sørg for at du alltid er i en slik situasjon. Klarer du å utsette tjenesten med mer enn tre år er det liten grunn til bekymring.

 

2. Sørg for at de på sesjonen legger merke til ting som gjør deg uskikket. F.eks. dårlig syn, eller opptre litt klønete. Gi samtidig inntrykk av at du er svært motivert. Spør f.eks. om du kan bli fallskjermjeger selv om hørselstesten ikke var perfekt.

Lenke til kommentar

Joachim: Joda, men jeg hører om mange som allikevel ble tatt inn til tross nærmest aggressive holdninger til siviltjeneste.

 

Kan hende det er noe annet om man høflig forklarer sin motivasjon ...

 

Feynman: Ja, plan 1 høres ikke dumt ut. Tusen takk. Men ber man ikke om utsettelse under selve sesjonen?

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
2. Sørg for at de på sesjonen legger merke til ting som gjør deg uskikket. F.eks. dårlig syn, eller opptre litt klønete. Gi samtidig inntrykk av at du er svært motivert. Spør f.eks. om du kan bli fallskjermjeger selv om hørselstesten ikke var perfekt.

Låter risikabelt. Kan det ikke hende at de slipper deg inn, men til en kjedelig (doh) stilling?

Lenke til kommentar

Bare hyggelig! :D

 

Fikk utsettelse selv i 1 1/2 år pga. lærlingetiden for å bli elektriker.

Måtte den gangen også søke for 1 år av gangen men det var ingen problemer med å få søknaden innvilget.

Fikk faktisk lærlingejobben 14 dager før jeg skulle inn og midlertidig utsettelse ble ordna på telefon inntil den skriftlige søknaden var behandlet.

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvor dårlig syn man må ha for å slippe militæret? *be om ha dårlig nok syun den gang*

"Du vil aldri få lappen til bil uten briller" sa de til meg på sesjon.

Var trøtt og gruggen den dagen.

Har nå hatt lappen for bil i 11 år og lappen for minibuss i 7 år uten å bruke briller.

Så du må vel faktisk være ganske så nærsynt (trangsynt) for å slippe 1. gangstjeneste.

 

Selv hadde jeg siviltjeneste på Hustad "feriekoloni" og hadde blant annet legesjekken av de som kom inn til forskolen der. (urinprøve,synstest æsj)

En av de "innsatte" var så nærsynt at han ikke såg tavla som man tester synet med engang, men tror dere han slapp unna?

Neida!

Lenke til kommentar

Kan godt skrive under på en lapp om at du er totalt uskikket jeg, Holger :D

 

 

Jonas i klassen din klarte forresten ikke å overbevise dem om at han var usikket. Sannsynligvis fordi han overdrev ganske kraftig: Han svarte feil med vilje på alle fargesynsspørsmålene, klikket villt under hørselstesten, osv...

 

Å svare "Nei" på om du føler deg i form til å gjennomføre førstegangstjenesten vil uansett hjelpe en del, tror jeg.

Lenke til kommentar
Jeg har helt andre planer enn å gå et år i førstegangstjeste. Det gjelder også siviltjeneste. Jeg går nå i tredje klasse, og vil starte på universitet til høsten.

Du er patetisk rett og slett. Og for samfunnets skyld håper jeg dine fremtidige nestenarbeidsgivere ikke gir deg jobb.

 

Du trenger ikke å "leke/vise" noe på sesjon da du har jo selv bevist at du er en slask

 

kthxnext

Lenke til kommentar
Og på forhånd: Dette er en tråd UTELUKKENDE om strategier og taktikker under sesjonen. Det er IKKE en tråd for diskusjon om tvungen verneplikt har noe for seg eller ikke. Slikt er per definisjon off topic, og vil bli rapportert.

I såfall har du lagt det inn i feil forum. Så lenge du har lagt det inn på forum for 'Politikk, religion og samfunn', så får du pent finne deg i det dersom noen ønsker å diskutere de politiske og samfunnsmessige aspektene ved slik unnasluntring.

Lenke til kommentar
Jeg har helt andre planer enn å gå et år i førstegangstjeste. Det gjelder også siviltjeneste. Jeg går nå i tredje klasse, og vil starte på universitet til høsten.

Du er patetisk rett og slett. Og for samfunnets skyld håper jeg dine fremtidige nestenarbeidsgivere ikke gir deg jobb.

 

Du trenger ikke å "leke/vise" noe på sesjon da du har jo selv bevist at du er en slask

 

kthxnext

Fy skamme seg, trådstarter presiserte klart og tydelig at denne tråden ikke skal omhandle spørsmål om hvorvidt tvungen førstegangstjeneste er en koselig ting eller ikke!

 

Er på den andre siden helt enig med uttalelsen din...

 

Min erfaring er at den beste måten å komme seg unna på sesjon er å være gira som faen. Spør om nårtid du får våpen og om det er lov å drepe folk (omtal dem gjerne som kluthoder, jallaer eller sandniggere) i Afghanistan, for du kjenner en kompis som har drept noen og sluppet unna med det. Spør også om du får lov til å ta med dine egne våpen inn i tjenesten. Det funker _ikke_ å late som om du er umotivert, tilbakestående eller veldig religiøs, da havner du bare i HJK..

Endret av jephque
Lenke til kommentar
Jeg har helt andre planer enn å gå et år i førstegangstjeste. Det gjelder også siviltjeneste. Jeg går nå i tredje klasse, og vil starte på universitet til høsten.

Du er patetisk rett og slett. Og for samfunnets skyld håper jeg dine fremtidige nestenarbeidsgivere ikke gir deg jobb.

 

Du trenger ikke å "leke/vise" noe på sesjon da du har jo selv bevist at du er en slask

 

kthxnext

Og det kan du ta et annet sted, og ikke i denne tråden.

 

Og, til andre som klager, overlat klaging til mods :)

Lenke til kommentar

Når du har fått plass på skole/universitet skal det ikke være noe problem å få utsettelse på tjenesten. Slik var det hvertfall for 10 år siden og jeg regner med at det ikke akkurat har blitt strengere når det gjelder dette. Jeg selv fikk glatt 3 års utsettelse da jeg hadde kommet inn på et høyere studie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...