Gå til innhold

Strategi og taktikk under sesjon


Anbefalte innlegg

Og det kan du ta et annet sted, og ikke i denne tråden.

 

Og, til andre som klager, overlat klaging til mods :)

Poenget som gikk deg kjapt forbi er at trådstarter ikke trenger noen "strategi" fordi det er allerede latent i hans person.

 

Hadde han nektet pga overbevisning skulle jeg støttet han fullt ut.

 

Men grunner ala: "...skal på universitetet...", "..kjedelig" osv er tåplige i beste fall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig har jeg lyst til å jobbe i militæret, pilot hadde vært noe, men det krever vistnok noen helt urealistiske krav..

 

 

Men for å unngå vil jeg vel tro at og si det som det er fungerer veldig bra, en psykolog skjønner seg godt på mennesker, og mener han at det ikke er bra for deg, så gir han deg slipp.

Lenke til kommentar

For det første må du jo komme med noen gyldige grunner. Som helse, psyke o.l.

 

Har du ikke det, så kan du jo forsøke å lyve eller jukse. Men det er patetisk. Og blir du tatt så sender de deg inn bare for å sette et eksempel(så lenge de finner deg tjenestedyktig). Signaleffekt er noe av de viktigste prinsippene i militæret, så jeg garanterer at de ikke lar deg slippe unna hvis de mener at du prøver å jukse/lyge.

 

Det er nå slik at det er mange tjenestedyktige som ikke slippes inn, enkelt og greit fordi man ikke har kapasitet til det. Så vær ærlig og håp på at du ikke er i eliten, for da er det større sjangs for at de tar deg inn.

 

Om ikke annet så har du da ihvertfall selvrespekt.

 

Og uansett, så skaff deg mest mulig info om førstegangstjenesten og forsvaret før du tar en avgjørelse. Er ihvertfall det jeg anbefaller. :thumbup:

Lenke til kommentar

Helse er nok enkleste grunnen, det var slik jeg slapp ihvertfall. Dvs jeg har nok ikke noe dårligere fysikk enn de fleste 18-åringer, og kunne fint klart førstegangstjeneste, men jeg overdrev litt og hadde en veldig grei lege på sesjon. Jeg spilte altså på lag med folka på sesjonen istedenfor å være dust. Jeg slapp på flekken.

 

Hvis jeg skulle vært 100% ærlig burde jeg vel heller sagt at jeg har et autoritetsproblem, og således ikke kan avtjene verneplikt. Men spørs om det hadde virket :p

 

Husker forøvrig at vi måtte ta urinprøve - noen som vet hvilke analyser som blir foretatt? Hvis man f.eks har røyka litt hasj i tida før sesjon, blir man da stempla tjenesteudyktig?

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Urinprøven er en alko/dopstest tar jeg ikke helt feil, når jeg var der ble 3 "wannabe-kulinger" sendt hjem grunnet dem var påvirket av hasj elns..

Tviler jeg sterkt på. Dop/alkotest er ganske dyrt, urinsjekken under sesjon er for å sjekke etter sukker og blod i urinen.

Teoretisk sett da så har man en taktikk med å drikke rent smeltet sukker? :p

 

 

Ush;)

Lenke til kommentar

Når jeg var på sesjon fikk jeg inntrykket av at militæret elsker papirer. Da jeg snakket med legen (som var en sur gammel barnelege) og fortalte om min helsetilstand. Så han bare dumt på meg og sa; "har du papirer?" "eh ... nei, siden jeg skulle gjennom en helsesjekk her så..." Og så kjeftet han meg huden full.

Jeg blir sikkert innkalt til sommeren, har fått to utsettelser allerede pågrunn av utdannelse . Da skal jeg ihvertfall ha papirene klare og søke om fritak.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Hvis jeg kan få lov til å mase litt på trådstarter om å gå inn i militæret:

 

Eldstemann på rekruttskolen der jeg gikk var 27 og utdannet jurist, under verneplikten fikk han arbeide med militære straffesaker.

 

Siden du skal på NTNU kan du søke om utsettelse som andre har svart her, og prøve å komme inn etter endt utdanning. Få deg jobb først og så prøv å komme inn. Arbeidsgiver kan ikke sparke deg da, og kanskje du får jobbe med det du er utdannet til og får litt erfaring med militær teknologi. Kanskje ikke så bra viss du skal ta noe datafag, siden elektronikken der ligger laaaangt etter sivil teknologi. (i 2001 lå de fortsatt på 486-stadiet)

Lenke til kommentar
Når jeg var på sesjon fikk jeg inntrykket av at militæret elsker papirer. Da jeg snakket med legen (som var en sur gammel barnelege) og fortalte om min helsetilstand. Så han bare dumt på meg og sa; "har du papirer?" "eh ... nei, siden jeg skulle gjennom en helsesjekk her så..." Og så kjeftet han meg huden full.

For meg var det motsatt. Jeg glemte alt jeg burde ha tatt med -- inkludert f.eks. brilleseddel eller noe som helst fra lege om astmaen min -- og det virket ikke som om han brydde seg i det hele tatt. I stedet pratet han av alle ting om at han synes språk er interessant...

Lenke til kommentar

Utdanning er dessverre ikke gyldig grunn da du må allerede ha fått tildelt en plass på uni/etc.

 

Fristen for å søke om utsettelse går ut _før_ du får skoleplass, men det er jo bare å søke om utsettelse, det er jo ikke sikkert de gidder å ta deg inn.

 

Det er egentlig ikke noen "teite" ting du kan gjøre for å slippe førstegangstjeneste, men du får bare ytre at du heller vil begynne å studere enn å ha militær/sivil-tjeneste.

 

Urinprøven på sesjon er ikke en narkotest. Den sjekker bare sukker og et par andre ting i urinen (for å sjekke etter standard sykdommer som diabetes osv).

Lenke til kommentar
Urinprøven er en alko/dopstest tar jeg ikke helt feil, når jeg var der ble 3 "wannabe-kulinger" sendt hjem grunnet dem var påvirket av hasj elns..

 

Ikkje kontroll av narkotika-misbruk

Derifrå vert du sendt til ein legeassistent som tek urinprøvar. Urinprøva er nødvendig for å finne ut om det er glukose, protein eller blod i urinen. Urinprøvane vert ikkje kontrollert for narkotiske stoffar slik mange trur.

 

Etter dette held sesjonsoffiseren eit foredrag. Der fortel han kva som vil skje i løpet av dagen og om korleis systemet med verneplikta fungerar i dag. Mest sentralt i foredraget er delen som omfattar dei varierte moglegheitene for tenestegjering og utdanning i Forsvaret.

 

http://www.vpv.mil.no/start/vpl/sesjon/sesgutt/

Lenke til kommentar
Når jeg var på sesjon fikk jeg inntrykket av at militæret elsker papirer. Da jeg snakket med legen (som var en sur gammel barnelege) og fortalte om min helsetilstand. Så han bare dumt på meg og sa; "har du papirer?" "eh ... nei, siden jeg skulle gjennom en helsesjekk her så..." Og så kjeftet han meg huden full.

For meg var det motsatt. Jeg glemte alt jeg burde ha tatt med -- inkludert f.eks. brilleseddel eller noe som helst fra lege om astmaen min -- og det virket ikke som om han brydde seg i det hele tatt. I stedet pratet han av alle ting om at han synes språk er interessant...

En kamerat av meg fikk spørsmålet; "Har du lyst til å tjenestegjøre?" Han svarte; "Nei, ikke så veldig" "Men da skal du få slippe"

 

Snakk om forskjellsbehandling :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...