Gå til innhold

Strategi og taktikk under sesjon


Anbefalte innlegg

Taktikk:

 

steg 0: ikke lyv på deg sykdommer, dette er ikke pent

steg 1: søk noe som har inntak etter at du har startet på universitetet

steg 2: kom deg inn på universitetet

steg 3: få utsettelse på grunn av påbegynt utdanning

steg 4: vent på at de glemmer deg :D evt. at verneplikten blir avskaffet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Utdanning er gyldig grunn for å få utsettelse.

http://www.norge.no/emne/samfunn.asp?id=1264

Kun på VGS nivå, på høyskole etc får man skoleplassen "fryst" inntil man er ferdig.

Tull! ikke hvis du allerede har begynt på utdanninga :D

 

Derfor du spesifikt ber om å bli kalt inn etter jul vettu.

 

 

 

Hvem har gjort dette? - Jeg

Gikk det fint? -Joda, strålende (utsettelse til 2009)

Lenke til kommentar
Tja, det er mange homofile i forsvaret, tror ikke en offiser vil se på det som en gyldig grunn.

Ikke alle som tjenestegjør i marinen vettu ;)

 

 

 

Men fra spøk til halvor, om du ikke har lyst så prøv å slippe. Du går ikke glipp av noe.

Det er en individuell sak. De fleste som opplever førstegangstjenesten er glad for det.

 

Trådstarter: Har du bestemt deg for hva du vil gjøre?

Lenke til kommentar
steg 1: søk noe som har inntak etter at du har startet på universitetet

Fin plan, GolfBag. Hvilke steder gjelder dette?

Det gjelder sikkert mange steder... du kan jo bare spørre på sesjonen :D De vil sikkert ikke forstå hva du pønsker på. Si at du kunne tenke deg en liten ferie først eller noe slikt og spør om de kan fikse at du kommer inn på inntak i januar. Garden har inntak i januar i alle fall.

Lenke til kommentar
Trådstarter: Har du bestemt deg for hva du vil gjøre?

Jeg går nok for å høflig og hyggelig forklare mine skavanker mens jeg indirekte gjør det klart at jeg ikke bør prioriteres høyt.

 

Det jeg lurer på nå, er om jeg bør si at jeg skal studere, og at de bør kalle meg inn om 2-3 år (jeg skal bli på universitetet i 6-7 år uansett). Eller om jeg bør si at de kan kalle meg inn på slutten av året eller noe, fordi jeg skal ha en lang tur av noe slag i sommerferien. (Da har jeg allerede startet på universitet)

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar

Jeg anbefaller deg om å søke utsettelse. Om ikke annet så har du ihvertfall noe i reserve, hvis du f.eks. ønsker et år fri fra studiene.

 

Personlig gikk jeg for denne løsningen. Ba om utsettelse og hadde ingen planer om egentlig å gå inn. Men så fikk jeg en "change of heart" og ville inn. Men ettersom jeg var fylt 23 år så kalte de meg ikke lenger inn, ettersom behovet er langt lavere enn antallet tilgjengelig. Så jeg måtte faktisk kreve å få komme inn :roll:

 

Men jeg angrer ikke den dag idag, kom meg vekk fra sivile arbeidet som var lite givendes og dårlig betalt og jobber nå med spennendes arbeid med et flott miljø og 4-700k i året. Et par år her inne så har jeg spart opp alle pengene jeg trenger til å ta den utdannelsen jeg ønsker ;)

Lenke til kommentar

Utsette førstegangstjenesten?

Du kan søke om utsettelse av førstegangstjenesten, men vær oppmerksom på hvilke regler som gjelder.

 

Av Thomas Myren, Vernepliktsverket

 

Du har blant annet ikke rett til å få utsatt militærtjenesten på grunn av planlagt utdanning. I stedet skal universiteter, vitenskapelige og regionale høyskoler reservere din studieplass.

 

Jeg skal inn i morgen. Hadde opprinnelig tenkt å søke om utsettelse. Nå tenker jeg enten få slippe pga jeg egentlig ikke har noe lyst, eller bare gjøre det beste utav det. Trenger penger uansett :)

Endret av Blib
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler å være ærlig så lenge det er mulig. I mitt tilfelle var det hele veldig enkelt, jeg fikk innkallelse og sendte papirer fra barnevernet og div leger i retur. Fikk senere status som tjenesteudyktig. Har du skavanker, psykisk eller fysisk, benytt deg av dem så langt det går.

Lenke til kommentar

heheh... eit tips er vel og sei at du har lyst inn i militæret for og lære å skyte og lage bomber... for du skal nemlig bli ein terrorist etterpå, og rane banker og herje på.

Dei slepper deg neppe inn da.

 

Mulig du blir bura inne etter det men...

 

Tida i millitæret er ei fin tid det sikkert.

Lenke til kommentar
i teorien kan du bli innkalt til og med det året du fylller 33 år. Fullfører du en ingeniør eller medisinstudie vil du få løytnants grad under tjenesten, går vel ut i fra du får mer enn det en vanlig menig får i lønn.

Nei, som ingeniør,siving, sivøk. etc. får du ikke noen løytnants grad. Som lege og tannlege får du det derimot(dersom du ønsker).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...