Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL2+ - raskere og billigere


Anbefalte innlegg

Uansett, det er en stor by med over 50,000 inbyggere og med godt marked for bedre linjer enn det vi har her.

Dersom det er et godt marked for bedre linjer, så kommer de bedre linjene. Det er ikke noen vits i å skylde på Telenor når andre fritt kan bygge ut. Som du ser, så kommer NGT med ADSL2 og 2+. Dersom du har rett i at markedet er der, vil det også komme flere.

 

Men, dersom markedet er så godt, hvorfor er ikke alle disse andre leverandørene der allerede? Er kanskje ikke interessen for de høye hastighetene der allikevel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
dem er vel kanskje redd kostnadene det vil koste å måtte bygge ut og oppgradere eksisterende sentraler. det kan ikke være mange sentraler rundt omkring i dette vidstrakte land som har fibertilknytning som nesten må være en nødvendighet for å kunne tilby 20mbit til hver enkelte kunde. mange sentraler har en forbindelse på 20mbit eller lavere i dag til isp'en, så utbygging er nødvendig før man kan tilby sånne hastigheter som adsl2+ kan levere. faktisk så vet jeg om en sentral i mitt nærområde som ikke har en bedre forbindelse med isp'n enn 5mbit over kobber og hvordan i all verden kan en sånn sentral klare å levere 10-20mbit til flere hundre kunder over natten? ;)

 

se fakta og forstå at det øyeblikket en ny raskere teknologi så er det ikke bare-bare å rulle den nye raskere teknologien ut til massene.

 

ps. microlaxx, tele-hor, stjele-nor osv er fine mail adresser.. jeg har tre stykk :p

bare en bitte liten ting.

 

 

per idag har ikke sentraler noen stor hastighet egentlig men man bruker en gamel frame relay teknologi som pusher pakker til den nærmeste sentralen som har minst traffikk dermed er dette faktisk gjenomførbart både på kundemasse og teknologi biten men det er som alle sier telenor norge og isp norge gjør sitt for å melke folket til beinet.

 

 

se på korea 15 - 100 mbit dytta rett i fanget på deg om du vil eller ikke for noen dollar om måneden. norske isper burde vært der på et foredrag. ;)

Lenke til kommentar
Uansett, det er en stor by med over 50,000 inbyggere og med godt marked for bedre linjer enn det vi har her.

Dersom det er et godt marked for bedre linjer, så kommer de bedre linjene. Det er ikke noen vits i å skylde på Telenor når andre fritt kan bygge ut. Som du ser, så kommer NGT med ADSL2 og 2+. Dersom du har rett i at markedet er der, vil det også komme flere.

 

Men, dersom markedet er så godt, hvorfor er ikke alle disse andre leverandørene der allerede? Er kanskje ikke interessen for de høye hastighetene der allikevel?

Har heller troen på at Telenor vil tyne mer penger ut av folkene som bor her, det er i mine øyene mer enn nok interesse her, mange folk som interesserer seg for data og kunne tenkt seg litt extra hastighet, samtidig som at skien er gansk tettbygd og en sentral dekker rundt 3km(hvertfall for adsl) så brude det ikke være noe problem, mener nå jeg..

Lenke til kommentar

Det å lese alle disse innleggene om hvordan, hvorfor og hvor bra det er andre steder er bare hysterisk morsomt.

Generelt så har folk ikke peiling på hva de så bastant legger frem og oftest så legger de frem ting som fakta, men som viser seg å være ca 90% feil.

 

Keep up the good work.

Endret av JPedro
Lenke til kommentar
Har heller troen på at Telenor vil tyne mer penger ut av folkene som bor her, det er i mine øyene mer enn nok interesse her, mange folk som interesserer seg for data og kunne tenkt seg litt extra hastighet, samtidig som at skien er gansk tettbygd og en sentral dekker rundt 3km(hvertfall for adsl) så brude det ikke være noe problem, mener nå jeg..

Jada, har sett de påstandene om Telenor til det kjedsommelige. Men det hindrer jo ikke andre tilbydere fra å sette inn eget utstyr i sentralene. Så hvor er de om markdet er tilstrekkelig stort?

 

Det som blir sett på som mange datainteresserte er ikke nødvendigvis nok til at det vil være økonomisk forsvarlig for en bedrift å bygge ut og drifte utstyret som trengs for å få linjer ut til bebyggelsen.

 

Det er jo forsåvidt også fritt for de som ønsker det å starte en ISP, så om markedet er så stort at det er økonomisk forsvarlig, slutt å syt om Telenor og spør andre leverandører om hvorfor de ikke bygger ut. Eller i ytterste konsekvens, start en egen lokal leverandør sammen med noen av disse mange interesserte.

Lenke til kommentar
Har heller troen på at Telenor vil tyne mer penger ut av folkene som bor her, det er i mine øyene mer enn nok interesse her, mange folk som interesserer seg for data og kunne tenkt seg litt extra hastighet, samtidig som at skien er gansk tettbygd og en sentral dekker rundt 3km(hvertfall for adsl) så brude det ikke være noe problem, mener nå jeg..

Jada, har sett de påstandene om Telenor til det kjedsommelige. Men det hindrer jo ikke andre tilbydere fra å sette inn eget utstyr i sentralene. Så hvor er de om markdet er tilstrekkelig stort?

 

Det som blir sett på som mange datainteresserte er ikke nødvendigvis nok til at det vil være økonomisk forsvarlig for en bedrift å bygge ut og drifte utstyret som trengs for å få linjer ut til bebyggelsen.

 

Det er jo forsåvidt også fritt for de som ønsker det å starte en ISP, så om markedet er så stort at det er økonomisk forsvarlig, slutt å syt om Telenor og spør andre leverandører om hvorfor de ikke bygger ut. Eller i ytterste konsekvens, start en egen lokal leverandør sammen med noen av disse mange interesserte.

Krever alt for mye penger for at jeg skulle kunne bygge ut, grunnen til at andre leverandører ikke bygger ut er vel kanskje noe av det samme, det er ingenting å legge skjul på at IPSer vil tjene penger, og det gjelder ikke bare Telenor, så naiv er jeg ikke..

Lenke til kommentar
Krever alt for mye penger for at jeg skulle kunne bygge ut, grunnen til at andre leverandører ikke bygger ut er vel kanskje noe av det samme, det er ingenting å legge skjul på at IPSer vil tjene penger, og det gjelder ikke bare Telenor, så naiv er jeg ikke..

Og da ser du kanskje poenget mitt, at markedet faktisk ikke er så stort allikevel?

Lenke til kommentar

Edit:

Min forige post ble veldig feil, det jeg mente var:

Grunnen til at andre leverandører ikke vil bygge ut, er kanskje noe av det samme som Telenor har som grunn: Ville tjene mer penger på gammel teknologi, dermed slippe utbyggingsavgifter.

 

Fra Telenor(eller annen leverandør) sin side "en dum ting å gjøre" (bygge ut) siden de allerede tjener like mye penger på ADSL.

 

Tingen er at Norge ligger i Steinalderen på bredbånds fronten i forhold til veldig mange land.

Endret av Snabben
Lenke til kommentar

jeg sendte mail til bluecom for noen dager siden å spurte om hvor det blir av adsl2 å hvorfor svenskene har så mye bedre linjer.

 

 

I svergie er det mange små firmaer som tilbyr bredbånd. Pga av dette har de og

så bygget ut sentralene så de takler bedre linjer.

Her på berge ser ikke telenor at det er lønnsomt å bygge ut sentralene her ennå

men det kommer nok etter hvert.

 

Med Vennlig Hilsen

BlueCom Support

 

 

 

sant sånne svar er det man får . det legges jo aldri ut noe datoer om når det kommer. trodde det skulle komt høsten 2004 jeg men hmm. de sier alltid det kommer snart. å før har jeg også spurt bluecom om adsl2 da sa de de vurderte adsl2 og andre teknologier.

 

tar nok sin tid før det kommer bra linjer til en rimelig penge. :(

Lenke til kommentar
det legges jo aldri ut noe datoer om når det kommer. trodde det skulle komt høsten 2004 jeg men hmm. de sier alltid det kommer snart. å før har jeg også spurt bluecom om adsl2 da sa de de vurderte adsl2 og andre teknologier.

Ingen som driver kommersiellt som BC vil "gi" datoer, skal de lansere ADSL2 så ønsker de selvsagt at dette ikke lekkes ut i forveien og avslører planene. BC kan vel begynne med ADSL2 når det måtte passe dem på sitt eget utstyr som de har endel av, de må ikke vente på TN.

Lenke til kommentar
har funne ut at eg bor ca 400+500m  fra fiberkabel  :(

gjennom bare skog ,en liten dal

er vel litt dyrt  å  legge 500m fiber selv , har ikke målt men ser fint over!

Kjør trådløst mellom da vel :)

 

 

Paddington: Bare å betale et gebyr, så blir du fort kvitt den bindingstiden.

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar
Det som jeg har hørt fra en på insiden hos min nettleverandør(som vi lar være navnløs her) , så er hovedproblemet med ADSL2(+) at det rett å slett ikke er utstyr å oppdrive for øyeblikket , å derfor kan de ikke lansere det for offentligheten enda......

Ja hva var det jeg sa... :roll:

Må vel sette opp raskere servere til noen millioner også hvis alle plutselig skal ha ADSL2, i Sverige satser de jo litt på IT osv og legger av mye av budsjett til oppgradering og vedlikehold, men i Norge... ja vi vet vel alle noe om den saken :roll:

Lenke til kommentar

nå er ikke jeg sikker på hva det er slags linje vi får her på skolen nå snart.. de snakker om 150Megabits linje! :D

blir lagt fiber rundt om i fylket, skal være oppe iløpet av våren, og om vi som bor på internatet her er skikkeli herldig vil vi få tilgang til dette nettet! =) hjemme er telenors adsl pakke nesten det eneste alternativet =(

Endret av dEEp_FisH
Lenke til kommentar

Jeg sendte mail til Mimer, og fikk dette som svar:

 

Hei!

vi vil bygge ut ADSL2 straks utstyr er tilgjengelig. Vi har allerede ADSL2+ i drift i test, men leverandørene regner nok ikke med at de kan levere i volum før i 2. kvartal dette år.. Men blir det før, er vi klar vi :)

 

Det er nok også slik at dette vil komme lokalt i Ålesund sentrum først, men dette vil nok etterhvert som volumet øker komme til utkantene også :)

 

Håper dette holder stikk, så kansje det blir adsl2+ til sommeren her :love:

Lenke til kommentar

Jeg synes det er så artig å se folk si: "hvorfor kan de ikke bare bygge ut?"

 

Det er jo i og for seg sant at Telenor er kjent for å levere telefoni-/bredbåndstjenester for å tjene penger. Sist jeg sjekket så var ikke det ulovlig, selv om mange her har den innstillingen. Mange kan synes utbyggingen går treigt på grunn av det, og i noen tilfeller så er det faktisk tilfellet.

 

Men når man ser på utbyggingen fra en annen side, så skjønner man fort ut at det finnes enkelte praktiske årsaker også. Tenk først på hvor mange sentraler det er i Norge. Også kan du tenke på hvor mange av de som ligger veldig utilgjengelig. Så må man jo ta i betraktning hvor mange montører/entrepenører som har kunnskap nok til å utvide en sentral til adsl2. Også tar man med i regnestykket at man ikke klarer å utvide en sentral pr dag.

 

Jeg er forsåvidt enig i at telenor tilbyr tjenester litt treigere enn andre, men igjen, det er for å tjene penger, og jeg har ikke sett noen lov mot det ennå. Men man må også ta i betrakning den praktiske utførelsen av å faktisk bygge ut nettet og sentralene til å støtte teknologien. Og som nevnt mange ganger; er du misfornøyd med Telenor så er det ingen som stopper deg fra å skifte leverandør.

Lenke til kommentar
Jeg er forsåvidt enig i at telenor tilbyr tjenester litt treigere enn andre, men igjen, det er for å tjene penger, og jeg har ikke sett noen lov mot det ennå.

Telenor Networks som eier og drifter Telenor sentraler og xDSL-utstyr har endel regler og forholde seg til som andre aktører ikke har, de må jo videreselge disse tjenestene til alle som ønsker og drive som ISP, varslingsplikter og masse annet som de er pålagt av PTS. Dessuten har vel de ingen interesse av og være på the bleeding edge når det kommer til slikt. De vil antagelig være 100% sikre på at det de leverer fungerer skikkelig før de begynner og rulle ut noe som helst.

Lenke til kommentar
Så må man jo ta i betraktning hvor mange montører/entrepenører som har kunnskap nok til å utvide en sentral til adsl2. Også tar man med i regnestykket at man ikke klarer å utvide en sentral pr dag.

Feil, i 9 ut av 10 tilfeller er det bare å ta ut et gammel linjekort og sette inn et nytt et.

Med forbehold om hvord kjip DSLAM'en er å konfigurere, så tar dette kun kort tid, spesiellt om konfig ligger på management kortet og blir pushet til linjekortet når det booter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...