Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL2+ - raskere og billigere


Anbefalte innlegg

Så må man jo ta i betraktning hvor mange montører/entrepenører som har kunnskap nok til å utvide en sentral til adsl2. Også tar man med i regnestykket at man ikke klarer å utvide en sentral pr dag.

Feil, i 9 ut av 10 tilfeller er det bare å ta ut et gammel linjekort og sette inn et nytt et.

Med forbehold om hvord kjip DSLAM'en er å konfigurere, så tar dette kun kort tid, spesiellt om konfig ligger på management kortet og blir pushet til linjekortet når det booter.

Det stemmer hvis en skal bruke eksisterende chassis, men tror de fleste vil gå over til nye bokser.

 

Btw, backbone og switcher må også dimensjoneres for den økte trafikkmengden, så det er ikke bare å hive inn nytt kort....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så må man jo ta i betraktning hvor mange montører/entrepenører som har kunnskap nok til å utvide en sentral til adsl2. Også tar man med i regnestykket at man ikke klarer å utvide en sentral pr dag.

Feil, i 9 ut av 10 tilfeller er det bare å ta ut et gammel linjekort og sette inn et nytt et.

Med forbehold om hvord kjip DSLAM'en er å konfigurere, så tar dette kun kort tid, spesiellt om konfig ligger på management kortet og blir pushet til linjekortet når det booter.

Det stemmer hvis en skal bruke eksisterende chassis, men tror de fleste vil gå over til nye bokser.

 

Btw, backbone og switcher må også dimensjoneres for den økte trafikkmengden, så det er ikke bare å hive inn nytt kort....

Hva baserer du din antagelse på at man bytter chassis?

Ikke akkurat økonomisk valg så fremt man kan unngå det, men forbrukeren den kosten blir dyttet på....

 

Og sak du begi deg inn på core nettet så er vi langt forbi å klargjøre en sentral...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bestilt meg 25 mbit adsl2+ fra dataguard nå jeg, har blitt en del emailer fram og tilbake, og det ser ut til å bli 25 mbit fra 15. mars, siden jeg bor 2 km fra sentralen var de usikre på om det ble 25, men er fornøyd med 15 og jeg! Blitt møtt av en imponerende profesjonalitet fra dataguard/sdsl.no, og håper virkelig de følger opp med gode linjer! Aldri mer upc og 500,- for 2 lusne mbit!

Lenke til kommentar
Jeg er forsåvidt enig i at telenor tilbyr tjenester litt treigere enn andre, men igjen, det er for å tjene penger, og jeg har ikke sett noen lov mot det ennå.

Telenor Networks som eier og drifter Telenor sentraler og xDSL-utstyr har endel regler og forholde seg til som andre aktører ikke har, de må jo videreselge disse tjenestene til alle som ønsker og drive som ISP, varslingsplikter og masse annet som de er pålagt av PTS. Dessuten har vel de ingen interesse av og være på the bleeding edge når det kommer til slikt. De vil antagelig være 100% sikre på at det de leverer fungerer skikkelig før de begynner og rulle ut noe som helst.

Sikkert riktig mye av det der.

Men vi ser at historien gjentar seg:

I 94-95 satt Telenor på gjerdet og hadde egentlig ikke lyst til å rulle ut GSM, de ville tyne mest mulig ut av NMT først. Men da Netcom virkelig begynte å sope inn kunder måtte de bare. Så noen år seinere kom de med en idiotisk relansering av NMT-900, et nett alle visste var døende, under navnet "Bare prat" og forsøkte å inbille godtroende kunder at NMT-900 var "spesielt godt egnet for friluftsbruk", selvfølgelig det reneste sludder.

De visste at for hver 3. NMT-kunde som gikk over på GSM ville 1 gå til Netcom, derfor var det om å gjøre å holde på dem så lenge som mulig. :(

 

Da ADSL-teknologien var moden var Telenor meget lunken til den, for ISDN-markedet var ikke metta enda. De pusha derfor istedet ISDN med svære reklamekampanjer: "Installer ISDN nå, så er det lettere å oppgradere til ADSL senere". De skulle hatt juling. Nå får de samme kundene bittert erfare at Baksås&co av alle ting skal ha en tusenlapp for å nedgradere fra ISDN til POTS. :mad:

 

Nå som IP-telefoni er virkelig "hot" skjelver Telenor i buksene, men sitter på gjerdet og forsøker å så tvil hos folk om lydkvaliteten og påstår at det ikke går an å laste ned og snakke i telefonen samtidig. Hørt om QoS?

Istedet lurer de folk til å binde seg til vanlig telefon for et år, og gulrota er liksom gratis telefonering hver lørdag.

FOMCL, når alle vi som er hos Telio ringer gratis 24/7! :D

 

Og endelig - når ADSL2 er klar med større hastighet og lavere pris vil selvfølgelig ikke Telenor rulle ut denne før de har fått hele landet inn på ADSL med bindingstid.

Teknologien er der, folk vil ha båndbredde, men da forkuserer vi istedet på tjenester dere! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hva snakker du om? NMT hadde da mye større dekningsområde enn GSM som f.eks. på fjellet...

 

Og så enda en som klager på Telenor da. Orginalt. Jeg skjønner ikke helt hva du klager på de for. At de ikke kaster hundrevis av millioner kroner ut vinduet så modern og fadern kan surfe VG og hente mail like fort som i dag? Ja det er sikkelig tåpelig. Eller mener du at de få prosentene som vil ha mer båndbredde skal styre markedet? Hadde dere (som vil ha mye mer båndbredde) vært villig til å betale 4-5000 kr/mnd så hadde dere fått det. Kalles tilbud og etterspørsel. ;)

Lenke til kommentar
Hva snakker du om? NMT hadde da mye større dekningsområde enn GSM som f.eks. på fjellet...
Og hva snakker DU om?

Hvis du ikke vet forskjellen på NMT-900 og NMT-450 bør du ikke uttale deg. :roll:

Og så enda en som klager på Telenor da. Orginalt. Jeg skjønner ikke helt hva du klager på de for.

Nei det sier jo en hel del
At de ikke kaster hundrevis av millioner kroner ut vinduet så modern og fadern kan surfe VG og hente mail like fort som i dag? Ja det er sikkelig tåpelig.

Like fort som i dag? Jeg håper da det går litt fortere med ADSL2 enn det gjør i dag med ADSL(1).

Eller mener du at de få prosentene som vil ha mer båndbredde skal styre markedet? Hadde dere (som vil ha mye mer båndbredde) vært villig til å betale 4-5000 kr/mnd så hadde dere fått det.  Kalles tilbud og etterspørsel. ;)

Nettopp. La markedet styre.

Som jeg synliggjorde i mitt forrige innlegg finnes det mange eksempler på at teknologien er der og kundene er der og er villige til å betale, men Telenor holder igjen.

Dine tall på 4-5000/mnd er dessverre tatt rett ut av lufta og har ingen ting med ADSL2 å gjøre.

Hvis du hadde lest det jeg skrev hadde du skjønt at jeg ikke er en av kidsa som hyler etter 100 Mbps til 199,- i måneden. Så blåøyd er jeg ikke. Dessuten sitter jeg på 2Mbps/2Mbps og er fornøyd med det.

Men i likhet med mange andre som følger litt med på teknologien irriterer jeg meg litt på den gamle monopolisten og deres vikarierende argumenter.

Hadde f.eks. lydkvaliteten på IP-telefoni vært så bedriten som Telenor skal ha det til ville jo ikke Telio og IP24 hatt kunder i det hele tatt.

Saken er at all den nye teknologien truer Telenor, og de bruker all sin markedsmakt og nedarvede tillit i folket til å forsøke å tviholde på sine monopolprodukter.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest alle postene i denne tråden, men, om ISP'ene hadde vært litt

smarte så hadde de hoppet over f.eks ADSL2 og ADSL2+ og gått rett til fiber, juvelen i kronen... hehehe, kostbart, sikkert, men hadde vært digg om alle kunne få feite fiberlinjer... For å få ting til å gå fortere tror jeg vi må være villige til i det minste å betale høyere etableringsgebyr...

Endret av pcfreak
Lenke til kommentar
Digg ja, men utopi ennå i mange år.

Den store forskjellen er at DSL utnytter eksisterende infrastruktur mens fiber "the last mile" til mesteparten av Norge betyr milliarder i graveutgifter.

Skulle de ha dratt inn det fra kundene ville det betydd titusener i etableringsgebyr.

Ja, du har jo sant nok rett i det du sier med at DSL bruker eksisterende nett og at det er vel og bra, at det ville kostetet mange penger i graveutgifter + at det ville betydd at de måtte dra inn mange penger fra de som ville ha det i etablerings gebyr.

 

Men når du først er interresert i en slik linje, ja, så må du være villig til å betale for morroa også, de kunne ha en nedbetalingsordning fra ISP'ens side, med tre eller flere nedbetalinger eller noe slikt. Hvis en senere skulle selge huset igjen, så kunne en legge de utgiftene som fiberen kostet inn i salgsprisen, tenk, det at et hus har fibertilknyttning vil gjøre huset mer attraktivt.

 

Men det du må huske på er at de en gang i verden la strøm og kobberlinjer (telefon) hjem til folk, nå skal jeg ikke begynne å kverulere og si at det er like viktig, sant nok er strøm det mest viktige, ellers kunne vi neppe ha fyrt opp maskinene våre så lett ;-)

 

Men, la oss nå si at dette blir noe av, ja, med slike fiberlinjer, 10, 100 ja kansje 1000 mbit/s til privatfolk, da kunne en tilby telefon, tv, radio og internett over fiberlinja, når det da blir bygget nye hus da kan de jo la være å legge inn tradisjonelle kabel og telefonkabler, da vil det ikke bli "så ille"... Som sagt, når den kabelen forsyner en med fire ting, ikke en, da er det mer interresant for vanlige folk også...

 

En annen ting en må huske på er at fibernett er billigere å opperere, p.g.a at en ikke trenger så mye strøm for å sende signalene, forsterke dem opp osv, det går jo lys igjennom kablene... Dette vil kunne resultere i at månedsavgiften for bredbånd (internett), digital tv og telefon blir lavere...

Endret av pcfreak
Lenke til kommentar
En annen ting en må huske på er at fibernett er billigere å opperere, p.g.a at en ikke trenger så mye strøm for å sende signalene, forsterke dem opp osv, det går jo lys igjennom kablene... Dette vil kunne resultere i at månedsavgiften for bredbånd (internett), digital tv og telefon blir lavere...

Tja, tror neppe dette er noen kostnad og snakke om.

Det er tross allt ikke så mange meter mellom kunde og sentral.

Lenke til kommentar
En annen ting en må huske på er at fibernett er billigere å opperere, p.g.a at en ikke trenger så mye strøm for å sende signalene, forsterke dem opp osv, det går jo lys igjennom kablene... Dette vil kunne resultere i at månedsavgiften for bredbånd (internett), digital tv og telefon blir lavere...

Tja, tror neppe dette er noen kostnad og snakke om.

Det er tross allt ikke så mange meter mellom kunde og sentral.

Sant nok, behøvde ikke tatt med det om forsterking av signaler mellom sentral og bruker... Det er jo som du sier ikke så langt mellom sentral og bruker, i allefall ikke i Norge ;-)

Lenke til kommentar
Og hva snakker DU om?

Hvis du ikke vet forskjellen på NMT-900 og NMT-450 bør du ikke uttale deg. :roll:

 

I stand corrected.

 

At de ikke kaster hundrevis av millioner kroner ut vinduet så modern og fadern kan surfe VG og hente mail like fort som i dag? Ja det er sikkelig tåpelig.

Like fort som i dag? Jeg håper da det går litt fortere med ADSL2 enn det gjør i dag med ADSL(1).

Det er feil. Det er ikke noe lavere latency på ADSL2+ enn på ADSL. Man får mer båndbredde, men så lenge man ikke makser ADSL-linken går det ikke raskere med ADSL2+. 80% (husker ikke tallene nå, men de ble jo presentert fra TN når de innførte nedlastnings grensen) bruker svært lite båndbredde fordi det eneste de gjør er å surfe, sjekke mail og MSN o.l. Altså applikasjoner som ikke krever mye båndbredde.

 

Nettopp. La markedet styre.

Som jeg synliggjorde i mitt forrige innlegg finnes det mange eksempler på at teknologien er der og kundene er der og er villige til å betale, men Telenor holder igjen.

Dine tall på 4-5000/mnd er dessverre tatt rett ut av lufta og har ingen ting med ADSL2 å gjøre.

Nå var poenget mitt at dersom du kunne få ADSL2+ kunder som krever en investering som koster flere titalls-millioner om ikke mer, må du enten få veldig mange kunder eller kreve de som vil ha dette for mye penger. Dersom Telenor kunne tjent penger på det hadde de selvsagt gjort det. Og ADSL2+ teknologien er rimelig fersk. ADSL2+ modem for Norge var først klart i medio-slutten av desember. Dette krever en testfase og en forretningsmodell først. Dersom det er så mange som vil ha ADSL2+ vil de bytte til leverandører som tilbyr dette. Telenor forhindrer på ingen måte andre altører i å tilby dette. Hvorfor tyner dere ikke NGT for ikke å tilby ADSL2+? Det er jo mye lettere for de å gjøre det.

 

Når de blir mange nok vil TN tilby det. Altså markedet styrer. Per i dag er det ikke lønnsomt og bygge ut ADSL2+ på et nasjonalt plan. Portprisen med modem kosten er for dyr idag og den vil falle etterhvert. Når det da er snakk om TN så vil 20-40% prisfall være et betydelig antall millioner. Videre så må TN utvide kapasiteten i transport-nettet sitt det allerede idag er tynet og de vil ikke kunne håndtere mengder med ADSL2+ kunder med betydelig høyere hastighet.

 

Hvis du hadde lest det jeg skrev hadde du skjønt at jeg ikke er en av kidsa som hyler etter 100 Mbps til 199,- i måneden. Så blåøyd er jeg ikke. Dessuten sitter jeg på 2Mbps/2Mbps og er fornøyd med det.

Men i likhet med mange andre som følger litt med på teknologien irriterer jeg meg litt på den gamle monopolisten og deres vikarierende argumenter.

Nå ville det ikke vært lurt av Telenor og si de faktiske grunnene, det sier seg jo selv. Det gjelder for øvrig alle operatører og i så å si alle bransjer. Det er jo et urimelig krav.

 

 

Hadde f.eks. lydkvaliteten på IP-telefoni vært så bedriten som Telenor skal ha det til ville jo ikke Telio og IP24 hatt kunder i det hele tatt.

Poenget til TN er at de (Telio mm) ikke kan garantere for kvaliteten. Og det kan de ikke.

 

Saken er at all den nye teknologien truer Telenor, og de bruker all sin markedsmakt og nedarvede tillit i folket til å forsøke å tviholde på sine monopolprodukter.

Den truer vel ikke Telenor på noe felt, men økonomisk sett er de ikke tjent med stadige oppgradering.

 

Jeg sier ikke at Telenor er greie og snille, men dere sitter på et forvrengt syn på Telenor. Dere forventer jo nærmest at de skal være en blåkors-bevegelse som skal være først ute med den nyeste teknologien, være mye billigere, tilby mye mer, osv. Telenor er aksjeselskap i likehet med alle andre operatører. I likhet med de er deres primær oppgave å tjene penger, ikke ha de mest fornøyde kundene som smiler og ler i det hele konsernet opparbeider seg et enormt underskudd. Og gjøre klart et nasjonalt nett som Telenor besitter er ikke gjort i en håndvending.

 

Like fullt ville det vært ramaskrik om Telenor hadde tilbudt maks hastighet opp til 25Mbit/s for 300,-/mnd for da hadde alle andre operatører gått konkurs (over tid) og mange arbeidsplasser hadde gått tapt.

Endret av Rim
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis telenor skulle "oppgradert" alle ADSL-tilbudene sine til ADSL2+ så ville de fått et sinnsykt problem med båndbredde, både mellom sentraler og ut av sitt eget nett. De ISP'ne du ser pr dags dato som lanserer ADSL2+ har jo kanskje 1000 kunder. Med normal overbooking av sentraler på 1:20 så betyr det at de kanskje må øke sin kapasitet ut fra 100Mbit til 1Gbit? Når telenor kommer med 250.000 kunder, så snakker de kanskje om en økning fra 2Gbit til 20Gbit.... De ekstra 18Gbit'ne gjennom NIX er ikke gratis, det kan jeg love deg. Når de fleste som hele tiden bryr seg om mest for pengene osv allerede har forlatt Telenor, så er faktisk ikke lønnsomheten tilstede. Telenor har aldri konkurert på pris, men på service, support og stabilitet (Nei, jeg jobber ikke for Telenor og prøver å glorifisere dem).

 

(Alle kundemasser og hastigheter er ikke reelle, kun noe jeg har kommet med som et eksempel)

Lenke til kommentar
Hvis en senere skulle selge huset igjen, så kunne en legge de utgiftene som fiberen kostet inn i salgsprisen, tenk, det at et hus har fibertilknyttning vil gjøre huset mer attraktivt.

Er du så sikker på det? Jeg kan ikke si jeg har lagt merke til at folk bruker dette som salgs eller kjøpsargument på Oslos østkant, hvor flere har 10mbit full duplex rett i veggen.

Lenke til kommentar
Bare spørre en ting ....... Hvorfor er norge steinalder når det gjelder bredbånd ????? ( adsl got damnit)

 

Svenskene tilbyr jo WOOPING 1 giga linje for 899 kr jo....... :no:

fordi norge er omgitt av "gigantiske" og folk bor langs kysten heeelt opp til alta. i sverige er det kun noen samer som bor nord for luleå, så svenskene bor mer konsentrert, samt flere personer og uten fjell =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...