Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL2+ - raskere og billigere


Anbefalte innlegg

Juliussen, jeg bare må kommentere geografien din :D

 

Det bor faktisk folk nord for Alta også... Mesteparten av Finnmark er nord for Alta. Men de bor svært spredt, og det er faktisk ikke alle større tettsted engang som har tilgang på adsl. Men det er mange lokale aktører som tilbyr en eller annen form for fast oppkobling.

 

Likedan er det sikkert i Sverige, det bor mye folk nord for luleå, og jeg vil anta, ut i fra min kjennskap til området etter utallige turer langs veiene der, at bosettingen er like spredt der som i Norge, med unntak av et par større byer (Kiruna, Haparanda og Gällivarre).

 

Hvordan bredbånd er utbygd her vet jeg dog ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

altså, jeg er klar over at det bor folk nord for alta, men brukte alta som et eksempel på en by laaangt nord.

 

når det kommer til sverige, er det faktisk ikke så mange som bor i nordligere strøk. luleå brukte jeg som et eksempel på en by i sverige som er sånn nogenlunde langt nord..

 

men poenget her er ikke geografikunnskapene mine (som er ganske bra), men at utbyggingen i sverige kontra norge er bedre grunnet mer konsentrert bebyggelse

Endret av juliussen
Lenke til kommentar
altså, jeg er klar over at det bor folk nord for alta, men brukte alta som et eksempel på en by laaangt nord.

Stamnettet i norge er vel nokenlunde OK og at det er fjell er vel ingen større problemer så lenge det forlengst er et nett av høyspentlinjer over disse fjellene som man kan spinne fiber på.

Det er og blir spredenettet som er problemet her som alle andre steder inkl Sverige.

Lenke til kommentar

greit nok, men fjell etc bidrar jo til at utbyggingen går treigt fordi det kan bli dyrt..

 

og at byene i norge ikke akkuart ligger på rekke og rad. noen av byene ligger faktisk ganske kronglete til i forhold til resten av landet.. skal ikke nevne konkrete byer, men byer/tettsteder i nord og i vest er eksempler på dette

Endret av juliussen
Lenke til kommentar
greit nok, men fjell etc bidrar jo til at utbyggingen går treigt fordi det kan bli dyrt..

Hvis det ikke er lønnsomt og bygge stamnett mellom norgest større byer så kan man jo stortsett glemme alt av utbygginger.

Det er og blir kostnadene mellom sluttkunde og utbygger som er bremsen, ikke stamnettet , på mindre steder kan det koste endel mellom utbygger og stamnett.

Det er byggd masse stamnett i norge, fiber langs de fleste jernbaner, det er spunnet fiber på mange høyspenntlinjer på kryss og tvers, Telenor har et enormt stamnett osv.

Lenke til kommentar

greit nok at stamnettet her til lands er bra.. det er i og for seg ganske uvesentlig. det jeg prøver å få frem her, er forskjellene mellom sverige og norge.

 

greit at c-man har kjørt rundt omkring i svenske skoger og sett bebyggelse. det finner man overalt, bebyggelse. det jeg mener er større byer som er konsentrert.

 

stockholm, malmö, göteborg, karlstad ligger alle nærmere hverandre enn de største norske byene, som f.eks bergen, bodø, trondheim og tromsø

Lenke til kommentar
stockholm, malmö, göteborg, karlstad ligger alle nærmere hverandre enn de største norske byene, som f.eks bergen, bodø, trondheim og tromsø

Det kan ingen nekte for men jeg tror ikke dette har noen større betydning for den manglende konkurransen i norge, selv i Oslo er det få tilbud på raske og symetriske linjer, hvorfor?

Er det fordi borettslag er i lomma på div kabeltvselskaper med enerettskontrakter?

Er det ledelsen som ikke ser lyset? man kan hverfall ikke skylde på Telenor eller noen andre i disse tilfellene og ei heller på kundetettheten.

Lenke til kommentar

Skal si dette sporet av gitt...

 

Juliussen, jeg er fra Finnmark (har emigrert nå) og jeg mente ikke å fornærme dine geografikunnskaper.

 

Men fakta er, og det har vel du rett i til en viss grad, at Finnmark f.eks. ikke har fibertilknytning ut av fylket (eller inn) fordi dette er for dyrt. Det er faktisk så ille at en kommune (Karasjok) har vurdert å importere fibertilknytning fra Finland (18 km unna) for at innbyggerne skal få et godt tilbud.

Lenke til kommentar

Altså ... Nå må vi også tenke på at de norske byene er helt teit bygd opp. Folk bare bygde der det passet seg uten å tenke på hvordan resten ville se ut. I Sverige så har også staten langt ned rør som ISPer og bedrifter får lov til å legge fiber'n sin i mot en liten sum i måneden. I Norge så tenker bedrifter.. "haha, jeg har rør der og det er mitt. Du får ikke legge fiber'n din der, men du kan få leie linje av meg" Så pumpes prisen opp, og når valget mellom å grave sjøl til 2,3 millioner eller leie en 10mbits linje til 50.000,- i måneden så sier det seg sjøl hva de fleste velger.

Lenke til kommentar
Tror de er pålagt, ihvertfall mange kommuner som gjør det, å leie ut rør. Problemet er at det lønner seg å grave eget istedet for det er priset for høyt. Men helt klart noe som ikke bedrer situasjonen.

Veldig mange kommuner som ikke har noen rør. Hva skal kommunen ha rør for? Det eneste som er kommunalt er vel vann og avløp? Strøm og telefon eies jo av e-verk og telenor.

Lenke til kommentar

Men hvis man skal klage på bredbåndsutbyggingen til telenor så kan man jo egentlig bare si med en gang at de kan gi F i hele adsl teknologien og starte med å bygge ut fiber til folket NUH. Men personlig begynner jeg å bli veldig godt fornøyd med dekningen til Telenor, kvaliteten på abbonementene er så som så, men så har jeg ikke telenor heller da; så det blir ikke mitt problem.

Lenke til kommentar
Kommunene pålegger aktørene å leie de ut...

Nei, de er ikke pålagt og leie ut noe som helst

Voldsomt så kverrulerende folk var da.

 

Tror de er pålagt, ihvertfall mange kommuner som gjør det, å leie ut rør.

 

Jeg vet ikke omfanget men det er noen kommuner som pålegger aktørene å leie ut rør-kapasiteten sin. Andre kommuner pålegger operatørene å melde i fra når de skal grave rør slik at andre aktører kan legge ned sine rør samtidig. Poenget er da å unngå "Oslo-syken" slik det var her for noen år siden da de gravde opp samme strekk med en måned i mellom, samt øke konkuransen.

Endret av Rim
Lenke til kommentar
Men hvis man skal klage på bredbåndsutbyggingen til telenor så kan man jo egentlig bare si med en gang at de kan gi F i hele adsl teknologien og starte med å bygge ut fiber til folket NUH. Men personlig begynner jeg å bli veldig godt fornøyd med dekningen til Telenor, kvaliteten på abbonementene er så som så, men så har jeg ikke telenor heller da; så det blir ikke mitt problem.

Nå er ikke jeg noen PRO-telenor fan akkurat.. har aldri vært... men det at de har bygd ut så bra med ADSL , er jo fordi eksisterende kobberkabler ligger overalt. Å begynne å legge fiber, bare fordi 2% av folkemassen faktisk ville betalt for det.. er jo helt hål i huet, og det vet Telenor og.

 

Kvaliteten på telenor linjene har jevn over altid vært bra og .. og de har levert bra tjenester. Vel og merke så var det de som begynte med nedlastings begrensing.. og de dytter på deg all slags spam og tilbud og ting du bare "må ha", men alt i alt så fungere det veldig bra. Og prisene er ikke gale heller i forhold til andre aktører.. 2mbit adsl til 549,- i mnd og uten noe limits.. fungerer greit det.

 

Jeg har aldri hatt telenor selv heller.. stort sett hatt nextgentel, men det er p.ga de har bare hatt mer båndbredde rett og slett.

 

Har nå LOS 3mbit adsl , og er fornøyd med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...