Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL2+ - raskere og billigere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Oppfølgeren til ADSL-teknologien er her, og det er både raskere og billigere. Men Telenor nøler.

 

ÅÅÅÅÅÅÅÅ jeg HATER blodsugerne tele-hor!! dyre og dårlige og skal melke max ut av gammel teknologi!!

Andre leverandører står fritt til å kjøpe inn utstyr og bygge ut selv. Dataguard er ett eksempel på firmaer som vil gjøre dette. Dersom man er misfornøyd med Telenor sitt tilbud, bytt leverandør.

Lenke til kommentar
Bare spørre en ting ....... Hvorfor er norge steinalder når det gjelder bredbånd ????? ( adsl got damnit)

 

Svenskene tilbyr jo WOOPING 1 giga linje for 899 kr jo....... :no:

Svenskene tilbyr linjer som, dersom ISP en gang i fremtiden bestemmer seg for å oppgradere sin 1gbit linje ut mot nettet, teoretisk kan tilby 1gbit til forbrukerne.

 

Som forklart flere ganger før, Labs2/Bredband2 gjorde et markedsføringsstunt men ble grundig avkledd så fort man begynte å stille spørsmål til dem. De eneste som fortsatt tror på disse påstandene er naive nordmenn som tror alt er så mye bedre i Sverige.

Lenke til kommentar
Oppfølgeren til ADSL-teknologien er her, og det er både raskere og billigere. Men Telenor nøler.

 

ÅÅÅÅÅÅÅÅ jeg HATER blodsugerne tele-hor!! dyre og dårlige og skal melke max ut av gammel teknologi!!

Andre leverandører står fritt til å kjøpe inn utstyr og bygge ut selv. Dataguard er ett eksempel på firmaer som vil gjøre dette. Dersom man er misfornøyd med Telenor sitt tilbud, bytt leverandør.

Disse små levrandørene leverer ikke i alle byer, faktisk bare noen få byer, ikke engang i Skien, som er norges 4.største by.

 

Naivt og tro på 1gbit, det vet jeg ikke, men jeg vet hvertfall at det er naivt og tro at Norge er bedre en Sverige på ADSL og Bredbånd.

Lenke til kommentar
Disse små levrandørene leverer ikke i alle byer, faktisk bare noen få byer, ikke engang i Skien, som er norges 4.største by.

 

Naivt og tro på 1gbit, det vet jeg ikke, men jeg vet hvertfall at det er naivt og tro at Norge er bedre en Sverige på ADSL og Bredbånd.

Disse små leverandørene leverer der markedet er slik at man kan tjene penger på det. Akkurat på samme måte som de store leverandørene. Nextgentel leverer så vidt jeg vet i Skien, og kommer også med ADSL2. Det samme gjør Bluecom, Catch og andre. Det gjelder bare å sjekke litt om hvilke leverandører som har hva, men i en del tilfeller virker det som om det er for mye forlangt av en del forbrukere.

 

Hvem som er best av Norge og Sverige gadd jeg ikke starte noen diskusjon om. Men å tro at man får 1gbit internettlinje i Sverige med Labs2/Bredband2 sitt tilbud, ja det er mer naivt enn en 3-åring klarer å være. Og det er kun nordmenn som fortsatt skriker om dette PR-stuntet fra Labs2.

 

Forøvrig, at Sverige har en så stor prosentvis dekning av "bredbånd", kommer av at man godtar hastigheter ned til 256kbit som "bredbåndstilkobling".

Lenke til kommentar
Disse små levrandørene leverer ikke i alle byer, faktisk bare noen få byer, ikke engang  i Skien, som er norges 4.største by.

 

Naivt og tro på 1gbit, det vet jeg ikke, men jeg vet hvertfall at det er naivt og tro at Norge er bedre en Sverige på ADSL og Bredbånd.

Disse små leverandørene leverer der markedet er slik at man kan tjene penger på det. Akkurat på samme måte som de store leverandørene. Nextgentel leverer så vidt jeg vet i Skien, og kommer også med ADSL2. Det samme gjør Bluecom, Catch og andre. Det gjelder bare å sjekke litt om hvilke leverandører som har hva, men i en del tilfeller virker det som om det er for mye forlangt av en del forbrukere.

 

Hvem som er best av Norge og Sverige gadd jeg ikke starte noen diskusjon om. Men å tro at man får 1gbit internettlinje i Sverige med Labs2/Bredband2 sitt tilbud, ja det er mer naivt enn en 3-åring klarer å være. Og det er kun nordmenn som fortsatt skriker om dette PR-stuntet fra Labs2.

 

Forøvrig, at Sverige har en så stor prosentvis dekning av "bredbånd", kommer av at man godtar hastigheter ned til 256kbit som "bredbåndstilkobling".

Ehm, må vel bare få si at du har driti deg ut her..

 

Sverige har levert adsl2+ hastigheter en stund allerede de, over vanlige kobberlinjer.

 

Grunnen til at sverige ligger foran norge på fiber/ethernettbaserte nett og hastigheter på 10/100/1000 mbit er fordi den svenske staten delfinansierer utbygging av slikt nett, i norge må alle private aktører dekke dette selv, derfor melker man kobberteknologien for det den er verdt..

 

Og det som en annen sa i en post lenger oppi her at nesten alle er fornøyd med sin 704(768)/128 linje må enten være fryktelig ironisk, eller et av de mest idiotiske utsagnene sagt på dette forumet på en god stund.

 

Folk laster ned musikk, spill, programmer og filmer.. det er ikke akkurat lovlig.. men folk både vil, skal og burde hatt bedre hastighet både nedstrøms og oppstrøms (for å blidgjøre noregs mållag)

Lenke til kommentar
Og det som en annen sa i en post lenger oppi her at nesten alle er fornøyd med sin 704(768)/128 linje må enten være fryktelig ironisk, eller et av de mest idiotiske utsagnene sagt på dette forumet på en god stund.

Regner med det er meg du sikter til og det er 704/128 linja folk kjøper.

Om de er fonøyde eller ei vil jo variere men det er den de synes passer best, husk de fleste som i dag skaffer ADSL går fra modem/ISDN og finner 2048/256 alt for dyr, og de tross alllt ikke vil merke særlig forskjell på 704 og 2056 på surfing, husk at ekstremt mange kunder surfer og sjekker mail og thats it. Man skulle tro at 99% av alle bb-kunder kun drev med P2P når man ser komentarene her.

Lenke til kommentar

Litt Off-topic:

 

Når ble Skien Norges fjerde største by? Sist jeg sjekket var det sånn 1. Oslo 2. Bergen 3. Stavanger 4. Trondheim

 

On-topic:

Grunnen til at folk er fornøyde med 704/128 er at folk ikke har fått øynene opp for tjenester som bruker mer båndbredde ennå. Når slike tjenester blir vanligere, vil folk mest sannsynlig ha større linjer.

Lenke til kommentar

Nåda, heldigvis så har jo noen aktører allerede startet med adsl2 i norge, smartcall er en av de som for øvrig tilbyr tjenesten blandt annet i områder i oslo (holmlia?) og da tar det vel ikke langt tid før aktører som for eksempel nextgentel henger etter. Tipper at Telenor kommer helt til sist.

Lenke til kommentar
Og det som en annen sa i en post lenger oppi her at nesten alle er fornøyd med sin 704(768)/128 linje må enten være fryktelig ironisk, eller et av de mest idiotiske utsagnene sagt på dette forumet på en god stund.

Regner med det er meg du sikter til og det er 704/128 linja folk kjøper.

Om de er fonøyde eller ei vil jo variere men det er den de synes passer best, husk de fleste som i dag skaffer ADSL går fra modem/ISDN og finner 2048/256 alt for dyr, og de tross alllt ikke vil merke særlig forskjell på 704 og 2056 på surfing, husk at ekstremt mange kunder surfer og sjekker mail og thats it. Man skulle tro at 99% av alle bb-kunder kun drev med P2P når man ser komentarene her.

Det er helt riktig, det store flertallet av ADSL kunder i norge, gjør stort sett ikke annet enn litt surfing og mail.

 

Og til det funker en 700/128 Kbs linje helt fint. Det er når denne store kundegruppen vil ha TV over IP, behovene for større båndbredde vil presse seg igjennom.

Lenke til kommentar
Grunnen til at folk er fornøyde med 704/128 er at folk ikke har fått øynene opp for tjenester som bruker mer båndbredde ennå. Når slike tjenester blir vanligere, vil folk mest sannsynlig ha større linjer.

Og da har man høna og egget problemet, folk vil ikke oppgradere før tjenestene er der og tjenestene kommer ikke før kundegrunnlaget er der.

Man må nok bundle ADSL2 med tjenester før dette blir ett massemarked eller så må ISP-ene konvertere alle kunder over noe som de neppe vill gjøre på en stund.

Lenke til kommentar
Ehm, må vel bare få si at du har driti deg ut her..

 

Sverige har levert adsl2+ hastigheter en stund allerede de, over vanlige kobberlinjer.

 

Grunnen til at sverige ligger foran norge på fiber/ethernettbaserte nett og hastigheter på 10/100/1000 mbit er fordi den svenske staten delfinansierer utbygging av slikt nett, i norge må alle private aktører dekke dette selv, derfor melker man kobberteknologien for det den er verdt..

 

Og det som en annen sa i en post lenger oppi her at nesten alle er fornøyd med sin 704(768)/128 linje må enten være fryktelig ironisk, eller et av de mest idiotiske utsagnene sagt på dette forumet på en god stund.

 

Folk laster ned musikk, spill, programmer og filmer.. det er ikke akkurat lovlig.. men folk både vil, skal og burde hatt bedre hastighet både nedstrøms og oppstrøms (for å blidgjøre noregs mållag)

Har jeg sagt noe annet enn at Sverige har ADSL2? Nei, jeg har ikke det. At ADSL2 leveres over kobberlinjer er det heller ikke noen som har sagt noe mot, er det? Ikke det nei. ADSL2 er en teknologi som går over kobberlinjene, så selvfølgelig leveres ADSL2-hastigheter på vanlig kobber. Kanskje du skulle prøve å lese hva jeg faktisk skriver istedet for å komme med selvfølgeligheter ingen har sagt noe om.

 

Den svenske staten delfinansierer ikke fiberutbygging. Denne utbyggingen gjøres kun av kommersielle selskaper, og fiber er derfor tilgjengelig kun i små begrensende områder. 1gbit internettlinjer er ikke tilgjengelig for noen, noe du hadde visst om du gadd å følge med litt på hva som faktisk skrives.

 

Den svenske staten har bidratt med fattige 8 milliarder SEK til bredbåndsutbygging. Det er en dråpe i havet sammenlignet med hvor mye som faktisk har blitt investert. Resten av den offentlige investeringen er det kommunene som har bidratt med. Den offentlige finansieringen er altså så og si ikke tatt over det svenske statsbudsjettet i det hele tatt. Og som jeg sa tidligere, 256kbit er godkjent omtalt som bredbånd i Sverige, derfor har man også prosentvis mye høyere dekning på "bredbånd".

 

Flertallet av abbonentene er faktisk fornøyd med sine 704/128 linjer. At flertallet på HW.no ikke er fornøyd med slike hastigheter er noe helt annet. Selskapene har en del markedsundersøkelser å basere tilbudene sine på, og høyere hastigheter kommer ikke før man har et marked for det. For å ha et marked, må det først finnes tilbud som utnytter disse høyere hastighetene. Og ulovlig nedlasting av spill og programvare kommer aldri til å bli et argument for en seriøs ISP til å øke hastighetene.

Lenke til kommentar

Bedre linjer => Bedre tjenester => Bedre linjer

 

I 2000 hadde Telenor et pilotprosjekt med VDSL i Stavanger, der bl.a. tven var koblet opp mot internett. Digitale tv-sendinger i tillegg til video-on-demand. Fra pressemelding:

"(Oslo, 12.09.2000) Som den første teleoperatøren i Europa vil Telenor teste ut VDSL, en ny bredbåndsteknologi som gir mulighet for å overføre data på inntil 25 Mbit/s på eksisterende telefonkabler. Gjennom et prøveprosjekt som starter i høst vil Telenor-kunder i Stavanger og Sandnes få tilbud om å teste inntil 30 digitale TV-kanaler og høyhastighets internettforbindelse via telefonnettet. (...)

I første rekke vil Telenor teste ut VDSL over de vanlige telefonlinjene. Dermed vil telefonlinjene bli en ny kanal for å levere TV-basert innhold, samt raske internett-forbindelser. Gjennom prøveprosjektet vil testkundene få gratis tilgang på inntil 30 digitale TV-kanaler og en PC med internettilknytning via en VDSL-set-top boks som monteres hos den enkelte prøvekunde."

 

http://presse.telenor.no/PR/200009/798454_1.html

 

http://presse.telenor.no/PR/200109/835293_1.html

 

Test av LMDS og VDSL i Oslo:

http://presse.telenor.no/PR/200112/843778_1.html

Lenke til kommentar
Oppfølgeren til ADSL-teknologien er her, og det er både raskere og billigere. Men Telenor nøler.

 

ÅÅÅÅÅÅÅÅ jeg HATER blodsugerne tele-hor!! dyre og dårlige og skal melke max ut av gammel teknologi!!

Andre leverandører står fritt til å kjøpe inn utstyr og bygge ut selv. Dataguard er ett eksempel på firmaer som vil gjøre dette. Dersom man er misfornøyd med Telenor sitt tilbud, bytt leverandør.

Disse små levrandørene leverer ikke i alle byer, faktisk bare noen få byer, ikke engang i Skien, som er norges 4.største by.

 

Naivt og tro på 1gbit, det vet jeg ikke, men jeg vet hvertfall at det er naivt og tro at Norge er bedre en Sverige på ADSL og Bredbånd.

skien norgen 4 største by ja :!: lol sier jeg bare....er så laaangt i fra 4 største by det

Lenke til kommentar

Sendte mail til nextgentel om akkurat samme saken og fikk svar etter noen timer (!)

Hei

 

Nextgentel jobber konkret med ADSL2 og 2+. Det er derimot ikke kommet hverken priser eller lanseringsdato ennå. Forhåpentligvis iløpet av 2005 :-)

 

Med vennlig hilsen

 

Bredbåndstelefonen Privat

NextGenTel AS

Telefonnummer: 07979

Lenke til kommentar
Oppfølgeren til ADSL-teknologien er her, og det er både raskere og billigere. Men Telenor nøler.

 

ÅÅÅÅÅÅÅÅ jeg HATER blodsugerne tele-hor!! dyre og dårlige og skal melke max ut av gammel teknologi!!

Andre leverandører står fritt til å kjøpe inn utstyr og bygge ut selv. Dataguard er ett eksempel på firmaer som vil gjøre dette. Dersom man er misfornøyd med Telenor sitt tilbud, bytt leverandør.

Disse små levrandørene leverer ikke i alle byer, faktisk bare noen få byer, ikke engang i Skien, som er norges 4.største by.

 

Naivt og tro på 1gbit, det vet jeg ikke, men jeg vet hvertfall at det er naivt og tro at Norge er bedre en Sverige på ADSL og Bredbånd.

skien norgen 4 største by ja :!: lol sier jeg bare....er så laaangt i fra 4 største by det

Var hvertfall den informasjonen jeg fikk servert, og ser jo nå at den er feil.

 

Uansett, det er en stor by med over 50,000 inbyggere og med godt marked for bedre linjer enn det vi har her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...