Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jepp det er korrekt. Den fryser med engang etter oppstart, egentlig uansett hva jeg g jør. Om jeg trykker Del fryser den noen ganger p åASUS logoen, noen ganger inni bios.. men den fryser rett etter jeg har startet maskina.

Er hjemme fra jobb nå, så nå skal jeg teste mer på den.

 

Hørt at man kan boote uten ram og skal kunne komme i BIOS? Er det rett? Den fyrer igang uten ram, men uten skjermbilde. (disk koblet fra)

Lenke til kommentar

Uten minne får du vel ikke gjort så mye interessant i bios uansett, hvis det går an.

Men hvis du har resatt bios, og forsøkt og koble vekk alt, absolutt alt strømkabler osv og du fortsatt ikke kommer inn i bios, da sliter du jo litt :(

Hvis du har brukt de samme minnebrikkene tidligere med samme biosversjon, og du har prøvd en og en, og resatt bios mellom forsøkene (akkurt det siste har jeg opplevd flere ganger på Deluxe, at det som fungerte sist ifht minnplassering ikke fungerer lenger uten resett).

Da gjenstår det vel å forsøke brikkene i annen maskin, prøve annet skjermkort, og sist men ikke minst, psu.

Hva slags psu har du egentlig, dette at den har vært ustabil en stund før det nå er helt låst kan jo høres litt psu aktig ut, hvis "power good signal" feiler, eller lignende problemer med strømtilførsel kan det også gi slike syptomer...

Lenke til kommentar
Har Premium versjonene av dettte hovedkortet, og hadde tenkt å ønske meg et 2gb sett til jul, altså et 2x1024 minne sett.

Settet bør helst være stabilt, og ha god ytelse, men behøver ikke å være klokkevennlig, klokker sjeldent pågrunn av dårlig erfaring :p

 

Så hva annbefales?

5300079[/snapback]

 

jeg liker ocz veldig godt. om du vil ha et sett som gir deg mulighet for klokking, så kan jeg anbefale de brikkene jeg bruker selv. (se profil/link i sig.)

 

dersom du vil ha en billigere pakke med raskere timings, så gå for den 2gb pakka ned pc3200 2-3-2-6 (tror jeg det var). bra ram ;)

Lenke til kommentar
Nitrius Postet i dag, 18:01

  Kunne tenkt meg et annet minnemerke enn OCZ nå, hører også om en del folk her som sliter med dette hovedkortet og OCZ ram, så derfor kunne jeg tenkt meg noe annet.

He he, ja men nå begynner det vel og bli svært vanskelig å finne brikker som ingen har hatt trøbbel med på dette hk da men.. :p

 

Siden du ikke skal klokke, ser ikke jeg noe poeng i å legge masse penger i brikker, finn deg noen i rimelig prisklasse som har gode timings @DDR400.

Har ikke noe erfaring med 1GB brikker, så akkurat hvilke får andre svare på.

Selv har jeg vært veldig fornøyd med Corsair på A8N. :)

Lenke til kommentar

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=21952

 

De tenkte jeg på, ble annbefalt de av en fyr på et annet forum.

Har forsåvidt sett på alle type 2gb minne nå, og blir veldig glad hvis noen bare kan annbefale et minne sett på 2gb som du er fornøyd med og vet at funker bra og er stabilt med Asus sitt A8N hovedkort.

 

 

Edit: Kansje jeg bare skal gå for OCZ igjen, da denne gangen disse her: https://prisguiden.no/minne_ram/ocz...info/34985.html

Eller hva mener folket her? har jo allerede 2x512 minne bra OCZ som funker utmerket.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

pcp: takk for svar.

 

ja det er helt merkelig. I går fikk jeg som regel skjermbilde, men nå får jeg ingenting på skjermen.

Prøvde å resette bios mellom hver gang jeg har en av minnebrikkene i, men det hjalp ingenting. Og det har fungert utmerket tidligere med begge 2 i maskina. Jeg hadde heller ikke endret noe bios for å overklokke.

 

Jeg prøvde med min gamle PSU, men den har jo en kortere strømkontakt til hovedkortet, Mangler de siste 4 "pinnene". Men jeg koblet til skjermkort og ATX12v kontakta. Fikk ikke noe bilde da heller, men det er kanskje fordi kontakta mangler de 4 da.... :dontgetit:

 

skjermkortet jeg har er AGP så jeg får ikke testet med annet nå. Testet med eldre DDRam brikke også, men hjalp ikke noe.

 

Aaaaaaaaargh... irriterende. MÅ ha denne opp fort pga jobb :no:

Lenke til kommentar

Akkurat OCZ er det jo uvanlig mange som har hatt problemer med. Det er mulig at de setter for stramme timings som default, eller at de får for lite strøm. Vet ikke om hovedkortet husker minneinnstillingene om man bytter RAM-brikker, men om den gjør det burde det virke å starte med noen brikker som virker, sette slakke timings (3-4-4-8), 2,7 volt, og så boote igjen med OCZ-brikkene.

Lenke til kommentar
hystereo Postet i dag, 18:27

Jeg prøvde med min gamle PSU, men den har jo en kortere strømkontakt til hovedkortet, Mangler de siste 4 "pinnene". Men jeg koblet til skjermkort og ATX12v kontakta. Fikk ikke noe bilde da heller, men det er kanskje fordi kontakta mangler de 4 da.... 

 

skjermkortet jeg har er AGP så jeg får ikke testet med annet nå. Testet med eldre DDRam brikke også, men hjalp ikke noe.

Ok, hvis det er en psu du vet fungerer har du forsjåvidt eliminert psu også nå da.

At den bare har 20 pinner hidrer ikke maskinen å virke, de siste pinnene er der for og gjøre systemet mer stabilt, men man KAN fint kjøre uten. Eventuelt kan du koble en vanlig 4 pins Molex i den EZ kontaken (ved siden av skjermkortet).

 

Men det er lite sansynelig at psu har skylden hvis du koblet den andre rett (4 til overs på ene siden av hovedkontakt), og akkurat det samme skjedde. Desverre er det vel ikke mye annet enn elimineringsmetoden som gjelder, når man står fast så tidlig i startprosessen som du gjør, det eneste man til en viss grad kan måle med enkelt utstyr er psu, nå er det neppe den som feiler uasett hos deg...

Jeg vet ikke noen annen måte i alle fall :(

Lenke til kommentar

Ok nei jeg vet ikke om noe mer å teste selv. Vurderer å kjøpe et nytt hovedkort i orgen og teste, og om det funker, så kan jeg sende det defekte tilbake til komplett. Men jeg får se. Får prøve å få lånt et gfx kort hvertfall så jeg får testa det. :)

 

Nå er det nattatid, takk for hjelp så langt folkens :):thumbup:

Lenke til kommentar

Usikker på om dette er rett sted å poste, men here goes:

 

Jeg har et Asus A8N-SLI og har montert en Zalman ZM-NB47Jpassiv chipsetkjøler.

 

Nå har jeg imidlertid lysten på å kjøpe en stillegående kjøler til mitt POV 7800gt, og har sett litt på Zalman VF700-AlCu. Det jeg lurer på er om det er plass til den? Stockviften som fulgte med 7800gt er i mitt kabinett ca 2mm fra å berøre chipsetkjøleren, og jeg vil jo nødig måtte bytte den igjen ;)

 

Har prøvd å måle meg frem til noe, men uten å bli så mye klokere. Ser zalman-viften er høyere, men kortere :hmm: Er det tilfeldigvis noen her inne som har a8n-sli, ZM-NB47J og har byttet viften på sitt 7800gt?

 

Er jo tre ting på en gang dette, men det er jo lov håpe... Evt noen som kan anbefale en kjøleløsning til 7800gt som de positivt VET vil passe med den chipsetkjøleren?

 

Takker for hjelpen!

Lenke til kommentar

jeg har den zalman kjøleren på skjermkortet mitt, og jeg tror nok den ville passe. nå har jeg verken asus hk eller zalman chipsettkjøler, men den zalman kjøleren til skjermkortet tar lite plass i bredde, bare i høyde. desuten må den settes på litt på skå pga skuehulla, så du kan vri den til den til en side så kjøleribbene kommer lenger unna.

Lenke til kommentar

Jeg har 3 spørsmål: Hvordan får du dette kortet til å bruke mindre enn 2 minutter på å starte opp? fjerne RAID greia osv så den starter rett opp på windows loading?

 

second: Netverkskortet i denne, er det stabilt? bør jeg oppdatere bios? kjøpte pcen i sommer en gang...

 

specs: 3800 2x 64 7800 GT 2gig ram

 

 

3 problem: KRITISK: Etter at pcen har stått på et par timer, kommer den et pip, så henger pcen seg i et skjermbildet og det er ikke noe annet jeg kan gjøre en å skru av pcen, hva kan det komme av?

Endret av Registrert
Lenke til kommentar
Akkurat OCZ er det jo uvanlig mange som har hatt problemer med. Det er mulig at de setter for stramme timings som default, eller at de får for lite strøm. Vet ikke om hovedkortet husker minneinnstillingene om man bytter RAM-brikker, men om den gjør det burde det virke å starte med noen brikker som virker, sette slakke timings (3-4-4-8), 2,7 volt, og så boote igjen med OCZ-brikkene.

5302686[/snapback]

 

Finnes mange gode tips her som man kan dra nytte av når det gjelder timings, volt...: http://www.bleedinedge.com/forum/forumdisplay.php?f=54

Lenke til kommentar
Tror ikke jeg har på noen kontroller?/Hvor slår jeg den av? Marvell chip? hva er det, og hvordan oppdaterer jeg bios? har ikke floppy disk :p

5306230[/snapback]

For raskere oppstart, går du i bios Advanced - onboard device configuration og setter Silicon sata controller til Disable.

 

Marwell er GB lan nettverkskort nr 2, som også kan skrus av eller på på samme sted i bios.

 

Selv har jeg ikke hatt noen spesielle problemer med noen av nettverkskortene, men som Ed Hunter nevner -noen har det.

Skal du benytte Nvidia's innebygde nettverkskort vil jeg anbefale deg og ikke innstallere (avinnstallere om du allerede har det) Acitve Armour (Nvidia firewall).

 

Bios kan du oppdatere ved og innstallere Asus update, og så laste ned ønsket bios fil, og flashe fra fil i Asus update. Last ned nyeste versjon av Asus update fra Asus, og pass på at du har Nyeste chipsetdrivere før du oppdaterer bios!.

Chipsetdrivere lastes ned fra Nvidia.com.

 

Er du heldig kan ny bios fikse problemet med at den fryser etter noen timer, det er i alle fall lurt og prøve først. Men det kan også skyldes varme, dårlig psu, feilende minnebrikker, sofware feil og what not...

 

Husk at alle A8N modellene har forskjellig bios, så du må velge akkurat ditt kort hos Asus.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...