Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
BanAnus Postet i går, 13:03

EDIT: Noen som har testet PEG mode?

Ja, uten at jeg har gått så veldig vitenskaplig frem, har jeg testet ut og stramme inn PEG link, og også gjort noen forsøk med høyere pci-e fart og alle disse pci-e relaterte innstillingene. Ikke noe av dette ga noe som helst målbar positiv effekt her i alle fall...

Det lille jeg har lest om disse tingene har vel stort sett også sagt det samme, så jeg tviler på at det er noe særlig å vinne, annet enn eventuelt tapt stabillitet.

Men det kan jo tenkes at forskjellige hw reagerer forskjellig på disse innstillingene, så jeg kan ikke kategorisk fastslå at det ikke hjelper, selv om det altså er min erfaring. :)

Lenke til kommentar
Bruk PCI-skjermkortet, og kom deg inn i BIOS. Et eller annet sted, husker ikke helt hvor, er det en innstilling som heter "init first display" eller noe. Sett denne til PCI-E. Trykk F10 så maskinen restarter seg, og skru den av. Så tar du ut ditt PCI-skjermkort, og setter inn ditt PCI-E-skjermkort.

 

"Init first display" (hvis det heter det) henviser til hvilken port maskinen leter etter skjermkort på, PCI eller PCI-E.

 

F.eks sitter jeg med et PCI-E-skjermkort til vanlig, men en stund hadde jeg i tillegg et PCI-skjermkort som bare sto i maskinen, for at jeg en gang skulle gidde å flashe det med en Mac-BIOS. PCI-skjermkortet var ikke tilkoblet noen skjerm. Når jeg så lekte litt med overklokking, og strakk meg for langt, ville ikke maskinen starte helt igjen. Da resatte jeg cmos (som du også har gjort). Etter dette blir Init First Display satt til PCI. Siden jeg hadde et slikt skjermkort i maskinen, finner maskinen ut av den bare skal bruke dette kortet, og ikke PCI-E-skjermkortet, der jeg har tilkoblet skjerm.

 

Jeg satt og klødde meg litt i huet en stund før jeg kom på at jeg hadde PCI-kortet i.

5273367[/snapback]

 

kan ikke låne pci kortet igjen for torsdag.

 

hadde satt veldig pris på on noen sa til meg hva jeg skal trykke på og i hvilken rekkefølge sånn at jeg kan gjøre det i "blind".

(bare sånn høyre, venstre enter osv.)

Lenke til kommentar

Sliter med å få satt HTT-multiplier til 3X. Når jeg setter denne til 3X i BIOS viser fortsatt AIbooster 1000mhz FSB (250x4). Hva er feil her? :hmm:

 

Et lite spm til.... Noen som har hørt om 1T-bug på dette kortet? Må kjøre 2T når minnet går 1:1, men klarer 1T med divider (333-divider). Er det minnet eller kortet som ikke takler dette?

 

Jeg kjører altså HTT på 250mhz.

 

Håper noen vil ta seg tid til å svare. Mulig det har vært diskutert før, men 170 sider ble litt mye for meg.... :!:

 

Min HW står i signaturen.

 

Bruker forresten siste BIOS (1015)

Endret av skongsli
Lenke til kommentar
Sliter med å få satt HTT-multiplier til 3X. Når jeg setter denne til 3X i BIOS viser fortsatt AIbooster 1000mhz FSB (250x4). Hva er feil her? :hmm:

 

Et lite spm til.... Noen som har hørt om 1T-bug på dette kortet? Må kjøre 2T når minnet går 1:1, men klarer 1T med divider (333-divider). Er det minnet eller kortet som ikke takler dette?

 

Jeg kjører altså HTT på 250mhz.

 

Håper noen vil ta seg tid til å svare. Mulig det har vært diskutert før, men 170 sider ble litt mye for meg.... :!:

 

Min HW står i signaturen.

 

Bruker forresten siste BIOS (1015)

5281639[/snapback]

Har samme problemet på mitt premiumkort, ai-booster viser htt multiplier 4x når jeg har satt den til 3.

Lenke til kommentar
skongsli Postet i dag, 21:58

Et lite spm til.... Noen som har hørt om 1T-bug på dette kortet? Må kjøre 2T når minnet går 1:1, men klarer 1T med divider (333-divider). Er det minnet eller kortet som ikke takler dette?

 

Jeg kjører altså HTT på 250mhz.

Ja.

Har aldri hørt om noen som kommer noe videre over 245Mhz minnefart 1T med Deluxe. Jeg har forsøkt og spørre Asus om de vil gjøre noe med det, men får ikke svar (så det er vel nei... :p ) Jeg inbiller meg nemelig at dette kunne vært fikset med en bios, siden Premium går mye lenger @1T

Du får se an hva som lønner seg for deg, du må ganske høyt opp i klokkehastighet for å ta igjen det du taper med 2T, dette har jeg "forsket" masse på selv, så er ikke umulig at du totalt sett vil komme bedre ut av det feks med HTT/fsb 240-245- hvis det går...

Selv kjører jeg 2T, men med 295Mhz på minnet er det ingen tvil om at det lønner seg frem for strammere timings og 1T. Siden du kjører akkurat 250 ville jeg testet litt med litt lavere fart i alle fall.

 

Det med AI Boost tror jeg har med 1015 og gjøre, Asus surrer fært med AI Boost og nye bios syns jeg, annenhver update er en fix av forige fix.(ikke riktig så ille, men er nok vanskelig å få til å funke sammen med alle cpu'er osv) Min fryser nå uansett hva jeg endrer i AI Boost...

Lenke til kommentar
Bruk PCI-skjermkortet, og kom deg inn i BIOS. Et eller annet sted, husker ikke helt hvor, er det en innstilling som heter "init first display" eller noe. Sett denne til PCI-E. Trykk F10 så maskinen restarter seg, og skru den av. Så tar du ut ditt PCI-skjermkort, og setter inn ditt PCI-E-skjermkort.

 

"Init first display" (hvis det heter det) henviser til hvilken port maskinen leter etter skjermkort på, PCI eller PCI-E.

 

F.eks sitter jeg med et PCI-E-skjermkort til vanlig, men en stund hadde jeg i tillegg et PCI-skjermkort som bare sto i maskinen, for at jeg en gang skulle gidde å flashe det med en Mac-BIOS. PCI-skjermkortet var ikke tilkoblet noen skjerm. Når jeg så lekte litt med overklokking, og strakk meg for langt, ville ikke maskinen starte helt igjen. Da resatte jeg cmos (som du også har gjort). Etter dette blir Init First Display satt til PCI. Siden jeg hadde et slikt skjermkort i maskinen, finner maskinen ut av den bare skal bruke dette kortet, og ikke PCI-E-skjermkortet, der jeg har tilkoblet skjerm.

 

Jeg satt og klødde meg litt i huet en stund før jeg kom på at jeg hadde PCI-kortet i.

5273367[/snapback]

 

 

 

det gikk.

 

elsker deg(bare nesten)

 

MEN.............

 

 

 

grunnen til at jeg tilbakestilte biosen var at jeg hadde kjørt nTune og satt på auto tuning eller noe sånt i det programmet. xp starter på nytt av seg selv og jeg får tilbud om å starte windows i vanlig modus, sikkerhetsmodus osv. Ingen av delene virker. Når jeg booter fra xp cd'en og velger å reparere eller installere xp kommer følgende melding(se bilde):

post-33221-1134401941_thumb.jpg

 

 

HVA SKAL JEG GJØRE?

Lenke til kommentar

Ja Wobokel såvidt jeg vet er ntfs.sys er filen/driveren som sørger for komunikajson til ntfs filsystem, så den må være i orden for å gjøre noe som helst.

Det kan skyldes feil på disken, ide/sata driver og sikkert mye annet.

Her er det en del informasjon om dette fra MS http://support.microsoft.com/?kbid=228888

Ser også det står mange tips litt nede på denne siden experts-exchange.com/Operating_Systems/WinXP/Q_20608326.html som kanskje kan gi noen hint.

 

Forøvrig virker Ntune som et litt "skummelt" program, det skal liksom gi overklokking til alle, uten anelse om hva man driver med, men syns det virker som det ofte ender i diverse trøbbel.

Hadde du låst pci frequency til 33.33?

Lenke til kommentar

hadde låst pci frequency til 33.33

 

og ja nTune er skummelt og i morgen skal jeg ringen og skjelle ut ASUS som la med det idiotiske programmet på cd med hk'et.:realmad:

 

probleme beskrevet på expert exchange virker kjent, men jeg får ikke opp noen løsninger på problemet "You Need to Subscribe to View This Solution "???

noen som er med der og kan gi meg løsningen?

 

i hjelpe filen til ms virker det på meg som om det trengs en litt mer oppegående maskin for å gjøre det de har fåreslått. (hadde litt problemer med å skjønne alle forslagene)

 

ellers tusen takk for innspillet

Lenke til kommentar
probleme beskrevet på expert exchange virker kjent, men jeg får ikke opp noen løsninger på problemet "You Need to Subscribe to View This Solution "?

noen som er med der og kan gi meg løsningen?

Ja ok, jeg tittet bare litt nedover på siden der det var en del svar på spørsmålet øverst.

Har ikke testet MS hjelp, men vil tro de sier omtrent det som står av fremgangsmåte på siden sin.

Og nytter ikke det som nevnes av løsninger der, må det formateres og innstallerers med din siste backup står det... :hmm:

Du finner mye på Google om temaet om du søker på ntfs.sys også.

Lenke til kommentar

Forøvrig virker Ntune som et litt "skummelt" program, det skal liksom gi overklokking til alle, uten anelse om hva man driver med, men syns det virker som det ofte ender i diverse trøbbel.

Hadde du låst pci frequency til 33.33?

5285886[/snapback]

 

 

Hva slags program bruker dere til å overvåke CPU-temp? AIbooster har jeg lite til overs for og ntune er for såvidt greit til den jobben, men kunne tenkt meg muligheten til alarmer ved høye temps. Ser folk som beskriver både AIbooster og ntune som ustabile program til overklokking. Jeg bruker clockgen, men ønsker også å se temps.

 

MBM5 ser ut som det ikke støtter Asus A8N.....?

Lenke til kommentar

Hvilket Innebygd lydkort er det som sitter i Premium versjonen? er det av merket Realtek eller noe? tenkte nemlig å ta å teste det ut, har nemlig brukt et USB headset til nå så har ikke testet lydkortet på PC.

 

Så hadde vært fint om noen kunne linket meg til hjemmesiden til de som lagere drivere til det innebygde lydkortet, vet jeg finner versjonener på Asus siden, men tenkte kansje de det fantes noe nyere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...