Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

 

Hater benkpress....

 

Er andre uken inn i treningen. Har trent baseøvelser i seks økter til nå, og i dag stagnerte benken. Slik som det gjør hver gang jeg prøver å trene. Kommer meg alltid til litt over 50kg, også er det null fremgang, og jeg mister motivasjonen..

 

Har til nå greid en økning til 52,5kg. Prøvde 55kg i dag men klarte bare et fult sett, et sett med fire repetisjoner, og et med to repetisjoner. Tok et sett med 40kg før siste forsøk på 55. Er dette ok? Hvilken øvelser kan jeg gjøre i tillegg for å ikke stoppe helt opp?

 

Ellers har jeg kommet til 80kg på både mark og knebøy, 40kg militærpress, 50kg "barbell row". Får se hvordan det utvikler seg med disse øvelsene fremover.

Bare å kutte ut benkpress. Det er en totalt unyttig øvelse. Ihvertfall enn så lenge du trener militærpress.

 

Jeg tar noen steg tilbake her i håp om å forstå deg bedre, Dufen.

Det virker som at du er opptatt av hva som er nyttige øvelser og hva som er unyttige øvelser.

Ifølge deg er benkpress en unyttig øvelse, og militærpress en nyttig øvelse.

 

Hva gjør militærpress til en nyttig øvelse?

Er øvelsen nyttig fordi det er bra å kunne løfte tunge objekter over hodet hjemme og på jobb?

Er øvelsen nyttig fordi den stimulerer til estetisk muskelvekst?

Er øvelsen nyttig fordi den har overføringsverdi til øvelser som dukker opp i konkurranser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hater benkpress....

 

Er andre uken inn i treningen. Har trent baseøvelser i seks økter til nå, og i dag stagnerte benken. Slik som det gjør hver gang jeg prøver å trene. Kommer meg alltid til litt over 50kg, også er det null fremgang, og jeg mister motivasjonen..

 

Har til nå greid en økning til 52,5kg. Prøvde 55kg i dag men klarte bare et fult sett, et sett med fire repetisjoner, og et med to repetisjoner. Tok et sett med 40kg før siste forsøk på 55. Er dette ok? Hvilken øvelser kan jeg gjøre i tillegg for å ikke stoppe helt opp?

 

Ellers har jeg kommet til 80kg på både mark og knebøy, 40kg militærpress, 50kg "barbell row". Får se hvordan det utvikler seg med disse øvelsene fremover.

Bare å kutte ut benkpress. Det er en totalt unyttig øvelse. Ihvertfall enn så lenge du trener militærpress.

 

Jeg tar noen steg tilbake her i håp om å forstå deg bedre, Dufen.

Det virker som at du er opptatt av hva som er nyttige øvelser og hva som er unyttige øvelser.

Ifølge deg er benkpress en unyttig øvelse, og militærpress en nyttig øvelse.

 

Hva gjør militærpress til en nyttig øvelse?

Er øvelsen nyttig fordi det er bra å kunne løfte tunge objekter over hodet hjemme og på jobb?

Er øvelsen nyttig fordi den stimulerer til estetisk muskelvekst?

Er øvelsen nyttig fordi den har overføringsverdi til øvelser som dukker opp i konkurranser?

 

Er øvelsen nyttig fordi det er bra å kunne løfte tunge objekter over hodet hjemme og på jobb? JA

Er øvelsen nyttig fordi den stimulerer til estetisk muskelvekst? JA

Er øvelsen nyttig fordi den har overføringsverdi til øvelser som dukker opp i konkurranser? JA

Benkpress er greit å supplere med men som enkeltstående øvelse har den ikke så mye nytte både som en praktisk øvelse for nytte ELLER estetikk.
Lenke til kommentar

Men jeg antar at du har noe data som kan backe opp påstanden din? Det ville vært veldig passende akkurat nå, hvis ikke går du innunder "bro science" selv 

Data? Det er fysiologi. Brystmusklene brukes like mye ved overhead press som ved benkpress. Triceps gir seg lenge før brystmusklene engang stimuleres.

Om man vil trene benkpress fordi det er gøy så skal jeg ikke si noe. Men å påstå den har overføringsverdi til andre øvelser er feil. Det er som sagt en suppleringsøvelse men ikke en nyttig øvelse.

Endret av Dufen
Lenke til kommentar

 

Men jeg antar at du har noe data som kan backe opp påstanden din? Det ville vært veldig passende akkurat nå, hvis ikke går du innunder "bro science" selv 

Data? Det er fysiologi. Brystmusklene brukes like mye ved overhead press som ved benkpress. Triceps gir seg lenge før brystmusklene engang stimuleres.

Om man vil trene benkpress fordi det er gøy så skal jeg ikke si noe. Men å påstå den har overføringsverdi til andre øvelser er feil. Det er som sagt en suppleringsøvelse men ikke en nyttig øvelse.

 

Jeg spurte deg om du hadde noen bevis som kunne backe opp under påstanden din. Svaret ditt tilsier at benkpress bare er en type øvelse som bare er for moroskyld og som faktisk = 0, dvs "har ingen nytte - whatsoever". Du får hoste opp noe som faktisk støtter det du sier, for hvis ikke er du definisjonen av "bro science" og etter det så får du gi OlympiaToppen beskjed om at de burde selge unna alle benkpress-stativene sine.

 

Påstanden din er at benkpress er tull - dette skal du nå få lov til å motbevise

 

Militærpress er like mye benkpress som en overhead push up er en push også, jeg skjønner ikke en gang hvorfor du maser om det. Du kan FINT kombinere de to i en bryst og skulder kombo, de betyr IKKE at den ene utligner den andre. EDIT: Eller at den ene er bedre enn den andre

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

 

 

Men jeg antar at du har noe data som kan backe opp påstanden din? Det ville vært veldig passende akkurat nå, hvis ikke går du innunder "bro science" selv 

Data? Det er fysiologi. Brystmusklene brukes like mye ved overhead press som ved benkpress. Triceps gir seg lenge før brystmusklene engang stimuleres.

Om man vil trene benkpress fordi det er gøy så skal jeg ikke si noe. Men å påstå den har overføringsverdi til andre øvelser er feil. Det er som sagt en suppleringsøvelse men ikke en nyttig øvelse.

 

Jeg spurte deg om du hadde noen bevis som kunne backe opp under påstanden din. Svaret ditt tilsier at benkpress bare er en type øvelse som bare er for moroskyld og som faktisk = 0, dvs "har ingen nytte - whatsoever". Du får hoste opp noe som faktisk støtter det du sier, for hvis ikke er du definisjonen av "bro science" og etter det så får du gi OlympiaToppen beskjed om at de burde selge unna alle benkpress-stativene sine.

 

Påstanden din er at benkpress er tull - dette skal du nå få lov til å motbevise

 

Militærpress er like mye benkpress som en overhead push up er en push også, jeg skjønner ikke en gang hvorfor du maser om det. Du kan FINT kombinere de to i en bryst og skulder kombo, de betyr IKKE at den ene utligner den andre

 

Hva kan man overføre benkpress til annet enn selve øvelsen? 

Hvis du ikke skjønner at triceps gir seg lenge før brystmusklene så kan vi ikke diskutere videre. Da forstår du ikke enkel fysiologi og motorikk  :)

Endret av Dufen
Lenke til kommentar

Du fremmer jo dette som en objektiv påstand - "fysiologi og motorikk" som om du har konkrete bevis, men nå ble det plutselig bare - en mening? Og du slang til og med ut "bro science" med et negativt fortegn mtp benkpress (bare powerlifters og bros) når nettopp dette nå møter deg i døra?

Enten så får du hoste opp noe som støtter denne påstanden din, ellers får du bare innfinne deg i rekken av de du misliker mest, og det er blant "bros"

Lenke til kommentar

Du får trent bryst med benkpress, men ideellt har ikkje inntrykk av det er dersom muskelmasse er målet. Det finnes sikkert dei som får benken til å fungere utmerket, men for mange er det nok betre alternativ dersom benkpress i seg sjølv ikkje er målet. Eg har sjølv droppa benken og no går det i dips og flies/pec deck. Teknikk er nok avgjerande for suksess i benkpress.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tips ang drop in på Fresh Fitness, Zeph. De var oppe, og de lot meg trene. Attpåtil gratis (selv om jeg sa at jeg hadde medlemsskap et annet sted og at det kom til å bli med den ene timen). Det var hyggelig :)

 

Hadde også to øl innabords, og det ble en så ålreit opplevelse at jeg nesten vurderer å gjøre det til en fast greie :fun:

Endret av Bjarnemann
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Er bankpress nyttig - ja eller nei? Begrunn påstanden din ved med en kilde som støtte oppunder enten ja/nei. That´s it, done deal.

 

Føler jeg har god nytte av benken, det er mye i kroppen som får kjørt seg. men jeg merker det først før jeg kjører reps på 110 og opp da kan jeg bli støl på de rareste steder :)

Lenke til kommentar

Blir ustø når jeg drar stanga opp, under markløft.

Har problemer med hoften og quadricepen i form av skjev hofte og quadricep som ikke blir sterkere.

 

Kan det være derfor jeg blir ustø i markløft? Føler det hindrer progresjon og. Jeg bruker ikke sko under løft.

Lenke til kommentar

Blir ustø når jeg drar stanga opp, under markløft.

Har problemer med hoften og quadricepen i form av skjev hofte og quadricep som ikke blir sterkere.

 

Kan det være derfor jeg blir ustø i markløft? Føler det hindrer progresjon og. Jeg bruker ikke sko under løft.

Slet med noe ala det samme, jeg plasserer nå føttene rett utenfor grepsbredde med et snev vinkel utover.

Det hjalp vertfall meg veldig med mark  :dremel:

 

https://www.t-nation.com/training/brand-new-way-to-deadlift

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...