Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har ikke kjørt midtpress på lenge, ser ikke andre gjør det heller, er det avleggs?

Skråbenk omvendt er det mange som tar ser jeg...

Lyst å prøve.. tar bare 60 kg i benk vanligvis 8-10 rep 4 sett.

Hva er anbefalt vekt på skrå omvendt vei?

Endret av Gouldfan
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for svar.

Tingen er at jeg ikke skal ha mindre enn 90 grader på beina når jeg tar øvelser. Så jeg kan ikke ta dyp knebøy, legpress som går under 90 grader.

Roing blir da vanskelig siden beina går sammen

• Liker 1
Skrevet

Hallo:)

Jeg er 14 år og har begynt å trene litt for å få større kropp, armer og ben:) Jeg begynte uka før høstferien så jeg har ikke sett så stor forandring. 

Dette gjør jeg hver dag før jeg legger meg:

Jeg tar 10 push ups, pause i et par sekunder og 10 pushups til. Dette repeterer jeg tre ganger. 

Så tar jeg 30 situps. 

Etter det tar jeg pappas manualer (1,6 kg) til 30.

Er det noe jeg burde endre på? Er det lurt å gjøre det før jeg legger meg? Hvor lang tid vil det ta før jeg ser "stor og sterk" ut? Hva burde jeg spise?`

• Liker 1
Skrevet

Ikke lurt å gjøre før du legger deg. Du skal helst være ferdig med trening minst to timer før du skal sove, hvis du har lyst å sovne.

Skrevet (endret)

Hallo:)

Jeg er 14 år og har begynt å trene litt for å få større kropp, armer og ben:) Jeg begynte uka før høstferien så jeg har ikke sett så stor forandring.

Dette gjør jeg hver dag før jeg legger meg:

Jeg tar 10 push ups, pause i et par sekunder og 10 pushups til. Dette repeterer jeg tre ganger.

Så tar jeg 30 situps.

Etter det tar jeg pappas manualer (1,6 kg) til 30.

Er det noe jeg burde endre på? Er det lurt å gjøre det før jeg legger meg? Hvor lang tid vil det ta før jeg ser "stor og sterk" ut? Hva burde jeg spise?`

Kjøp handtler på Europris, tror de har ennå billig..

Pushups er bra, når det er valget man har.. se om du kan ta litt flere reps med tiden.. prøv å komme deg opp på 12 feks...

Jeg har vært i armyn (straffehev) og tatt endel benk.. lenge siden jeg tok pushups nå men jeg var godt oppe i endel reps.

Til slutt godt jobba! Mener det! Bra å begynne tidlig, men vit at kroppen din er i utvikling og ikke krev for mye, men du vil klart få mer deff/markert om du holder på, og ikke minst styrke.?

Men angående pushups, det må da være bra for Core?

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Skrevet

Til Countryman og dere andre; ! Takker og bukker dypt, for gode, konkrete og tydelige forklaringer/ råd!

Denne siste siden her, er for meg gull verdt.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ang kjerne.. Har ikke prolaps selv men har dårlig holdning (en merkelig kombinasjon av fremover-roterte skuldre og bakoverlent holdning). Har vondt i korsryggen pga svai, mye vekt blir da liggende å presse på nedre del av ryggen.

Blitt anbefalt trekk-øvelser generelt samt en øvelse hvor jeg skulle feste strikk eller kabel til helen, og løfte benet bakover. Evt ligge flatt på magen, også heve ben og hode.

Jeg syntes ikke du søyt(er det et ord? Syte, syter, søyt?)

Tilstanden til ryggen din hørtes kjip ut, men å si at du mangler benbygning fordi du har prolaps eller isjias, blir å ta i litt hehe.

Har et tips til ryggsmerter som jeg har lært av rygglege..

Særlig på vinter kan folk få influensa, feber, eller også betennelse i rygg som følge, mer enn andre deler av året.. råder til ordentlig bakteriekultur, probioa kapsler fra apoteket hjelper meg på vinter, det fungerer antiinflamerisk på den måten at det ofte hjelper mot inflammerte ryggplager, skiveutglidning isjas osv når man er utsatt særlig vinter.

Koster litt, men er et godt kostilskudd på vinteren..

Ellers bruker jeg D vitamin og tre skjeer tran, mest mot morratrøtthet og dårlig holdning.. Det også anbefalt av rygglege...

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Skrevet

Bøy gir kjerne, ja.

Men planken er vel også bra saker?

Det er en smug tweet, men det er mye som indikerer at den er sann.

Kjenner til og respekter navnet altså, det er ikke det, men trodde ikke markløft gikk så mye på magen? :hmm:
Ja e du hælvette!

Last deg opp mot 1rm ved neste anledning og kjenn etter. Er ikke magen med da så har du faktisk en mangel.

Men markløft aktiverer absolutt alt rundt midja. Magen, sidene og korsryggen spennes opp.

Countryhøna kan forklare det bedre enn meg, jeg er ikke god å ordlegge meg lengre.

Skrevet (endret)

snip

Jeg glemte følge opp og har kommet noen sider, men for meg hjalp det ikke "roe" ned. Lot vær å trene armer i flere uker. gjorde om masse på treningen for å belaste underarm og biceps minst mulig. Prøvde også 1 uke uten trening. uten at det hjalp. 

Nå er det ingen selvfølge at det som virker for meg virker for deg, selv om vi har vondt samme sted så betyr det ikke nødvendigvis samme skade og det kan absolutt være lurt å høre med en physio eller lignende uansett.  

Når jeg skrev negative så mener jeg stående biceps curls hvor du hjelper på vei opp og holder igjen på vei ned. Ta en arm om gangen, dytt opp armen ved hjelp av den andre armen og hold igjen på vei ned. bruk gjerne 5-8 sekunder fra topp til bunn og pass på å utføre hele bevegelsen. Det gjorde litt vondt, spesielt de siste repsa, men det virket over tid. Jeg startet 1/4 av vekta jeg normalt trener med og jobbet det opp med justering ukentlig. 

Endret av barezell
  • Liker 1
Skrevet

Man er statistisk sett 1.4x sterkere i eksentrisk fase (negativ).

Negativer er en fin ting å gjøre en SJELDEN gang for å tyne det lille ekstra når vektene begynner å bli tunge - da logisk i slutten av en syklus rett før deload.

Trå over en syltynn grense her så får du i pose og sekk hva gjelder senebetennelser og slitasjeskader.

Skrevet

Er det magnesiumen i ZMA som gjør at enkelte opplever tyngre søvn, eller er det selve mixen? Sliter voldsomt med søvn for tiden (jetlag + rævva kvalitet, men grei nok innsovning). ZMA koster 30 $ her, mens magnesiumen koster 5. 

Skrevet

Ang kjerne.. Har ikke prolaps selv men har dårlig holdning (en merkelig kombinasjon av fremover-roterte skuldre og bakoverlent holdning). Har vondt i korsryggen pga svai, mye vekt blir da liggende å presse på nedre del av ryggen.

Blitt anbefalt trekk-øvelser generelt samt en øvelse hvor jeg skulle feste strikk eller kabel til helen, og løfte benet bakover. Evt ligge flatt på magen, også heve ben og hode.

Jeg syntes ikke du søyt(er det et ord? Syte, syter, søyt??)

Tilstanden til ryggen din hørtes kjip ut, men å si at du mangler benbygning fordi du har prolaps eller isjias, blir å ta i litt hehe.

Særlig på vinter kan folk få influensa, feber, eller også betennelse i rygg som følge, mer enn andre deler av året.. råder til ordentlig bakteriekultur, probioa kapsler hjelper meg på vinter, det fungerer antiinflamerisk på den måten at det ofte hjelper mot inflammerte ryggplager, skiveutglidning isjas osv når man er utsatt særlig vinter.

Ellers bruker jeg D vitamin og tre skjeer tran.. Det også anbefalt av rygglege...

Dette tar jeg med meg videre, takker så mye?

Jeg var flink til løfte vekter tidligere i livet.

Etter at treningen opphørte har jeg endt opp med moderat men konstant hodepine og vondt i ryggen.

Har gått slik i over ti år nå.

Du vet kanskje hvordan ryggen kjennes etter å ha stått i mange timer rett opp og ned? Sånn kjennes min rygg ut 24/7.

Når det blir for ille setter jeg meg på huk og krummer ryggen, det hjelper litt der og da.

Hodepinen kommer av at jeg strammer kjeven og skjærer tenner når jeg sover. Prøv å bite tenna sammen alt du kan så ser du for deg hvordan hodet kjennes ut etter å ha strammet kjeven i 7-8 timer hver natt. Man våkner opp mer utslitt enn når man la seg.

Utmattelseshodepine kalles det og kjevestrammingen kommer av stress i underbevisstheten har jeg blitt fortalt.

Alt dette kan jeg sansynligvis trene bort og nå har jeg bitt "vondtene"/plagene i meg lenge nok og kommet frem til at sånn gidder jeg faen ikke ha det lenger! ?

Startet opp med treningen igjen for 14 dager siden og merker fremgang både fysisk og psykisk allerede, noe som bare motiverer enda mer.

Ohyess???

Sånn, Gouldfan. Nå kan vi begynne å snakke om syteinnlegg hehehe

Skrevet

Særlig på vinter kan folk få influensa, feber, eller også betennelse i rygg som følge, mer enn andre deler av året.. råder til ordentlig bakteriekultur, probioa kapsler hjelper meg på vinter, det fungerer antiinflamerisk på den måten at det ofte hjelper mot inflammerte ryggplager, skiveutglidning isjas osv når man er utsatt særlig vinter.

Ellers bruker jeg D vitamin og tre skjeer tran.. Det også anbefalt av rygglege...

Dette tar jeg med meg videre, takker så mye?

Jeg var flink til løfte vekter tidligere i livet.

Etter at treningen opphørte har jeg endt opp med moderat men konstant hodepine og vondt i ryggen.

Har gått slik i over ti år nå.

Du vet kanskje hvordan ryggen kjennes etter å ha stått i mange timer rett opp og ned? Sånn kjennes min rygg ut 24/7.

Når det blir for ille setter jeg meg på huk og krummer ryggen, det hjelper litt der og da.

Hodepinen kommer av at jeg strammer kjeven og skjærer tenner når jeg sover. Prøv å bite tenna sammen alt du kan så ser du for deg hvordan hodet kjennes ut etter å ha strammet kjeven i 7-8 timer hver natt. Man våkner opp mer utslitt enn når man la seg.

Utmattelseshodepine kalles det og kjevestrammingen kommer av stress i underbevisstheten har jeg blitt fortalt.

Alt dette kan jeg sansynligvis trene bort og nå har jeg bitt "vondtene"/plagene i meg lenge nok og kommet frem til at sånn gidder jeg faen ikke ha det lenger! ?

Startet opp med treningen igjen for 14 dager siden og merker fremgang både fysisk og psykisk allerede, noe som bare motiverer enda mer.

Ohyess???

Sånn, Gouldfan. Nå kan vi begynne å snakke om syteinnlegg hehehe

Hehe kjenner meg sykt igjen, setter meg ned på huk på gata når venter på bussen osv, setter meg ned for å ta på sko...

Redda rygg ofte sånn, men har vel kanskje litt med morran eller Benzo å gjøre også.

Skrevet

Gikk bra idag også, kunne trent mindre øvelser og fokusert mer...

Tenkte å planke litt imorra, måtte innom YouTube en tur..

Merker at jeg har trent rygg og biceps...

For se om jeg orker å planke og knebøy med stang.

Skrevet

Er det magnesiumen i ZMA som gjør at enkelte opplever tyngre søvn, eller er det selve mixen? Sliter voldsomt med søvn for tiden (jetlag + rævva kvalitet, men grei nok innsovning). ZMA koster 30 $ her, mens magnesiumen koster 5. 

ZMA er jo bare sink og magnesium. 

Trenger ikke å kjøpe overpriset "magisk" ZMA for å få dette... 

Kjøp heller sink og magnesium tilskudd. 

Skrevet (endret)

Takk for svar.

Tingen er at jeg ikke skal ha mindre enn 90 grader på beina når jeg tar øvelser. Så jeg kan ikke ta dyp knebøy, legpress som går under 90 grader.

Jeg tror nedrekk edit smalt grep kan være noe... Ser den øvelsen nedtrekk mot magen, jeg har gjort også er utdatert...   :hmm:

Endret av Gouldfan
Skrevet

Takk for svar.

Du trenger ikke ro i romaskin. Kan ro i f.eks pedley row-apparat. Da skal du ha ganske strake ben :)
Skrevet

Ølmagen brukes nok ikke så mye ;) Skjønner hva du mener, men er så mange rare poster her nå at jeg tør ikke skrive noe mer før trådens tilstand har stabilisert seg igjen.

Heheh ;)
Skrevet

Søk på athlean-x rounded shoulders på YouTube :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...