Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Unødige gainz gjør det bare vanskeligere for oss å regne ut hvor mye vi trenger i kcal for ta igjen gainz etter sortering. Kanskje War kan hjelpe litt her? :p

 

 

 

Bare for å få det sagt, jeg rydder alltid uansett hva. Og jeg krever alltid av kompisene mine til å rydde etter seg hvis de henger sammen med meg.

Rydding er fin biceps-trening, løft de litt ekstra og hold solid core mens de tres på stativene, så er man automatisk ferdig med core og biceps når resten av programmet er ferdig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Snip

 

Rydding er fin biceps-trening, løft de litt ekstra og hold solid core mens de tres på stativene, så er man automatisk ferdig med core og biceps når resten av programmet er ferdig.

Haha, jeg er usikker om du har fått deg med ironien/spøken min. Eller jeg din :p men jeg velger å le og få en god start på morgen

Lenke til kommentar

Det skjer støtt at jeg har lyst til å si fra til folk at de må rydde opp etter seg, men stoppes av at det er vanskelig å avgjøre om de er ferdig. Når de går bort fra stativet kan det godt hende de bare skal hente noe annet eller skal ta et sett på en annen øvelse i mellom. Da må man enten følge veldig godt med (creepy?) eller følge etter dem til neste øvelse og be dem gå tilbake. Begge deler er hakket utenfor comfortsonen min. 

 

Hvordan går dere frem? Ser an situasjonen eller buser ut i det dem snur seg bort fra stativet?

Lenke til kommentar

Hvor mye har du igjen er best. 

Da kan de fortelle og du kan estimere. 

 

Personlig så sier jeg ferdig nå, så får jeg ta det etterpå. 

 

Hvis jeg bruker noe, så kommer de løpende og sier yo man æ hold på her, da sier jeg beklager, jeg setter vektene sånn du hadde de, så setter jeg pinnen på laveste vekt. 

Lenke til kommentar

Akse: jeg synes ikke du skal være så kategorisk. For noen går det helt fint å trene kardio intensivt og med maks innsats uten at det går utover løftinga. Mens andre vil prestere dårligere på treningsrommet om de presser seg for hardt. Å finne kilder på dette er i grunn meningsløst, det er nok av "bevis" for det begge hevder. Det koker ned til treningsgrunnlag og hva og hvor mye man løfter fra før av. Har man en treningsrutine som allerede presser kroppen slik at restitusjonen du får ikke er mer enn akkurat nok, er det klart at intensiv kardio som bryter ned kroppen enda mer vil gå på bekostning av resultatene på treningsrommet. Husk også at kroppen er avhengig av et overskudd (ikke bare på kcal-nivå, men mentalt overskudd og trening/restitusjon) for å utvikle seg. Blir det for mye hard trening, går det på bekostning av overskuddet og kroppens evne til å løpe raskere eller løfte mer. Og trener man såpass hardt fra før av, burde man legge kardioen på en lavere intensitet.

 

Men det er egentlig ikke så nøye. Jeg gjør det som funker for meg, og som jeg mener jeg har faglig støtte for, så får andre gjøre det som funker for dem, og som de mener de har faglig støtte for.

Endret av Bjarnemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik løser jeg det;

 

Senario 1

Meg; Yo, mye igjen?

Random person; Nei 1 sett.

Meg; Ok.

 

Senario 2

Meg; Lenge til du er ferdig?

Person; Mja har akkurat begynt

Meg; Ok, gir du meg ett vink når du er ferdig?

Person; Okey!

Når jeg ser tolkningen deres så skjønner jeg at det jeg skrev kan misforstås. Jeg tenkte i forbindelse med å opprettholde en viss ryddighet på senteret. Altså å si ifra til andre at de må rydde opp etter seg selv om du har ditt eget stativ og holder på med det. Har man gjort dette er terskelen for å forlate racket urydda mye høyere for da vet vedkommende at noen "følger med". Er det kø pleier jeg også å tilby meg å hjelpe med å fjerne vektene. Raskere for meg og raskere for han. 

 

Jeg er ikke SÅ inneslutta at jeg ikke kan spørre om folk snart er ferdig om jeg står i kø og venter :p Kjenner bare blodet bruse i meg når folk går fra stanga med mye vekter på seg. Er det to 10'ere bryr jeg meg ikke så mye (men fjerner disse selv) da dette er lett oppvarming for de fleste. 

 

Heldigvis er de største/sterkeste gutta flinke til å rydde etter seg der jeg trener. Det langt oftere det ligger igjen 80-140kg på stanga enn høyere vekter. 

Lenke til kommentar

Akse: jeg synes ikke du skal være så kategorisk. For noen går det helt fint å trene kardio intensivt og med maks innsats uten at det går utover løftinga. Mens andre vil prestere dårligere på treningsrommet om de presser seg for hardt. Å finne kilder på dette er i grunn meningsløst, det er nok av "bevis" for det begge hevder. Det koker ned til treningsgrunnlag og hva og hvor mye man løfter fra før av. Har man en treningsrutine som allerede presser kroppen slik at restitusjonen du får ikke er mer enn akkurat nok, er det klart at intensiv kardio som bryter ned kroppen enda mer vil gå på bekostning av resultatene på treningsrommet. Husk også at kroppen er avhengig av et overskudd (ikke bare på kcal-nivå, men mentalt overskudd og trening/restitusjon) for å utvikle seg. Blir det for mye hard trening, går det på bekostning av overskuddet og kroppens evne til å løpe raskere eller løfte mer. Og trener man såpass hardt fra før av, burde man legge kardioen på en lavere intensitet.

 

Men det er egentlig ikke så nøye. Jeg gjør det som funker for meg, og som jeg mener jeg har faglig støtte for, så får andre gjøre det som funker for dem, og som de mener de har faglig støtte for.

Det handler ikke om å være kategorisk, men om folk sin oppfatning av hva som er overtrening og ikke, og mangfoldet av de som trener har nok en svært lav terskel for det de mener er overtrening. Kroppen tåler uante mengder juling hvis den får nok næring og hvile. Det er faktisk ganske sinnsykt hvor mye den tåler, og svært få er nok i nærheten av å utforske dette med treningen sin.

 

Folk er redde for å spise ordentlig, og er for opptatte med Instagram og drikking til å få nok søvn. Også skylder de på overtrening.

 

Bare på dette forumet er det ikke mer enn et par andre utenom meg som periodisk trener på kanten av det kroppen klarer. Jeg innser selvsagt at folk har forskjellige mål, men stort sett bedriver folk leking på gymmet, ikke trening.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Kroppen tåler uante mengder juling hvis den får nok næring og hvile. Det er faktisk ganske sinnsykt hvor mye den tåler, og svært få er nok i nærheten av å utforske dette med treningen sin.

Folk er redde for å spise ordentlig, og er for opptatte med Instagram og drikking til å få nok søvn. Også skylder de på overtrening.

 

Bare på dette forumet er det ikke mer enn et par andre utenom meg som periodisk trener på kanten av det kroppen klarer. Jeg innser selvsagt at folk har forskjellige mål, men stort sett bedriver folk leking på gymmet, ikke trening.

 

 

Tommel opp!

Lenke til kommentar

Kroppen tåler uante mengder juling hvis den får nok næring og hvile. Det er faktisk ganske sinnsykt hvor mye den tåler, og svært få er nok i nærheten av å utforske dette med treningen sin.

 

 

Folk er redde for å spise ordentlig, og er for opptatte med Instagram og drikking til å få nok søvn. Også skylder de på overtrening.

Du har med et ganske viktig hvis her for at argumentasjon skal gå i din favør. Det er godt mulig kun du og et par til her ligger og vaker rundt hva en menneskekropp tåler før din definisjon av overtrening oppfylles, men så er du (og sikkert de andre) godt over snittet interessert i trening og ønsker optimale resultater av slitet dere legger ned.

 

Enkelt sagt så er overtrening en følge av for mye trening i forhold til restitusjonen (der er vi tydeligvis enige). Dersom en person trener 5t mindre enn deg i uka og sover 10t mindre vil denne personen ha dårligere restitusjon enn deg og vil lettere bli overtrent. Du kan argumentere med at han har gitt kroppen mindre juling på gymmen, men julinga har kommet på en annen måte for denne personen og overtrening kan bli en følge.

Lenke til kommentar

 

Kroppen tåler uante mengder juling hvis den får nok næring og hvile. Det er faktisk ganske sinnsykt hvor mye den tåler, og svært få er nok i nærheten av å utforske dette med treningen sin.

 

 

Folk er redde for å spise ordentlig, og er for opptatte med Instagram og drikking til å få nok søvn. Også skylder de på overtrening.

Du har med et ganske viktig hvis her for at argumentasjon skal gå i din favør. Det er godt mulig kun du og et par til her ligger og vaker rundt hva en menneskekropp tåler før din definisjon av overtrening oppfylles, men så er du (og sikkert de andre) godt over snittet interessert i trening og ønsker optimale resultater av slitet dere legger ned.

 

Enkelt sagt så er overtrening en følge av for mye trening i forhold til restitusjonen (der er vi tydeligvis enige). Dersom en person trener 5t mindre enn deg i uka og sover 10t mindre vil denne personen ha dårligere restitusjon enn deg og vil lettere bli overtrent. Du kan argumentere med at han har gitt kroppen mindre juling på gymmen, men julinga har kommet på en annen måte for denne personen og overtrening kan bli en følge.

 

Helt enig. Hele poenget her er vel at næring og hvile er minst like viktig, om ikke viktigere, enn treningen, hvis man vil ha optimale resultater.

Lenke til kommentar

Hele poenget her er vel at næring og hvile er minst like viktig, om ikke viktigere, enn treningen, hvis man vil ha optimale resultater.

 

 

 

 

Et dilemma er når man er i overskudd og spiser/sover bra - likevel kjenner man at kroppen vil ha mer og mer :)

 

Jeg er der.

 

Kroppsvekta stiger sakte men sikkert, likevel kjenner jeg at kroppen skriiiker etter mer mat! Den vil bare en vei - opp! opp! opp!

Lenke til kommentar

Trykk i deg mat med lite kaloriar. Ein brokkoli til middagen kan hjelpe.

 

Haha nei. Jeg har ingen problemer med å styre kostholdet slik at volumet blir stort og kalorifattig eller motsatt :)

 

Det er selve næringssuget som føles ustoppelig, ren næring jeg kjenner at kroppen vil ha mer av, ikke selve matvolumet. Det hjelper da lite å tygge salater til krampa tar deg.

 

Jeg er sulten på bulk, enkelt og greit. Har alltid vært det bortsett fra en periode ijfor da jeg kjørte knallhardt. :wee:

 

For min del kreves det en mye høyere grad av selvdisiplin ved en slowbulk kontra en deff.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Tips til mat etter trening som kan nærmest spises rett fra butikkhylla? Quick and easy.

 

 

Skyr? Cottage cheese med eple? Litago? Hvis du trenger mer protein.

 

Karbo også? Banan, rosiner og riskake.

 

 

Jeg drikker som regel en shake (her kan du ha litago) med en banan og 2-4stk riskaker, holder masse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...