Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Føler det er så mange myter og broscience rundt temaet når du skal spise/mange små måltider om dagen, osv.

 

Derfor er jeg nysgjerrig på hva enkelte/Dukien mener om denne saken:

 

http://www.dagbladet.no/2015/10/05/nyheter/eldre/innenriks/helse/eldreomsorg/41352908/

 

"Tidlig middag gjorde de eldre undervektige"

 

Altså 1 vedkommende der har gått fra undervektig på 39 kg til 50 kg pga å flytte middagen 2 timer senere :)

Det er jo fordi de ikke rakk å bli sultne nok før middag. Med bedre spredning av hovedmåltidene klarer de å få i seg større mengder mat :) .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler det er så mange myter og broscience rundt temaet når du skal spise/mange små måltider om dagen, osv.

http://www.dagbladet.no/2015/10/05/nyheter/eldre/innenriks/helse/eldreomsorg/41352908/

  :)

Total inntak av energi er avgjørende, ikke lite og ofte når tematikken er vekt. Allikevel må dette settes i kontekst. For eldre vil akkurat måltidrytme være noe å fokusere på, her har vedkommende gjort en fin jobb. Grunnet redusert apetitt har eldre ofte nytte av å spise "lite og ofte", gjerne med energitette matvarer og slik få dekt behovet for både energi og mikronæringstoffer. Ofte berikes enkelte matvarer og det er "lov med litt kake" til dessert. En av grunnene er at dette stimulerer til sosiale samhold. Generelt anbefales 4 faste hovedmåltid hver dag. I tillegg 1 mellommåltid og ekstra mat ved behov. Det er egne retningslinjer for dette, underernæring hos eldre er dessverre relativt vanlig og er en gruppe som fort får varige depresjoner (ektefelle har dødd --> orker ikke å spise etc). https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/nasjonal-faglig-retningslinje-for-forebygging-og-behandling-av-underernering

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit nok at at de fleste treningssentre forbyr singlet, det er helt greit for meg. Men hvorfor i huleste kan de ikke forby trang tights?

 

En gubbe gikk rundt i trang tights med en svær bul, selvfølge måtte han stå foran meg. Jeg satt og hadde en liten pause etter benkpress, så var bula der i noen centimeter unna meg!!!

Endret av Fox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er du gått helt av hengslene gutt?

Tights er vel omtrent 76%av grunnene til at dudes velger å trene på et studio/gym/senter... :lol:

Kanskje;)

 

Helt greit at kvinner går med det, men ikke menn? Spesielt gubber. Her på senteret har kvinner lov å bruke singlet, ikke menn. Ikke vet jeg hvorfor det er sånt, men jeg synes at de skal forby tights for menn i samme sleng også. Med mindre om de bruker shorts også.

 

Denne bula har brent fast i hodet mitt:/

Lenke til kommentar

Akse: Fine tanker, vil rask tilføye at livskvalitet er et valid argument. For de som har vært aktive i denne tråden for rundt 5 år siden husker mine opplevelser hvor det nærmest ble en besettelse å se hvor langt en kunne presse kroppen sin. Fine tilbakemeldinger fikk jeg, over tid ble spørsmålet hvor lenge skal "du holde på slik?". Det er oppsummert 15kg siden. Mitt beste råd til de fleste er å virkelig ha rutiner rundt treningen, før hadde jeg 6 økter i uken. Nå har jeg en hjemmesnekret 4-split. Men når jeg er på trening, da er jeg på trening. Slik ble jeg også kjent som han "biffe-som-aldri-er-sosial" @ actic Oslo. 

Høstferien min (som jeg tok selv for å runne metal gear solid V) ble ferdig nå på søndag, uten å overdrive har jeg brukt vel 1000 spenn på smågodt, boller og for første gang på flere år tok jeg cola, istedenfor pepsi max. Har jeg lagt på meg litt? Ja. Påvirker dette meg? Nei. Ville det påvirket meg for noen år siden? Definitivt. Det er bra å ha fokus på kost og trening, det er ikke bra om det blir nærmest en besettelse. Ofte vil en motpol være fornuftig. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er du gått helt av hengslene gutt?

Tights er vel omtrent 76%av grunnene til at dudes velger å trene på et studio/gym/senter... :lol:

Kanskje;)

 

Helt greit at kvinner går med det, men ikke menn? Spesielt gubber. Her på senteret har kvinner lov å bruke singlet, ikke menn. Ikke vet jeg hvorfor det er sånt, men jeg synes at de skal forby tights for menn i samme sleng også. Med mindre om de bruker shorts også.

 

Denne bula har brent fast i hodet mitt:/

 

Du ser dobbeltmoralen i dette håper jeg? Jeg skal ikke nekte for at jeg foretrekker å se jenter i tights, men får meg dessverre ikke til å si at det bør være lov for jenter, men ikke for gutter. Er det greit at en fit kar på 20 bruker tights? Er det greit om man ikke har en så svulmende bul strategisk plassert midt på? Sånne regler fungerer dessverre ikke. Alle eller ingen.

 

Det at damer får lov til å bruke singlet på senteret ditt og ikke menn hørtes ut som en sak for Likestillingsombudet. Jeg har hørt at det blir argumentert med at det er pga svette at singlet forbys på visse treningssentre, men du trenger ikke noe mastergrad i biologi for å forstå at det er mer eller mindre likegyldig om det er hud mot stol eller en gjennomvåt t-skjorte. Det man ønsker å unngå vil overføres i begge tilfeller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Akse: Fine tanker, vil rask tilføye at livskvalitet er et valid argument. For de som har vært aktive i denne tråden for rundt 5 år siden husker mine opplevelser hvor det nærmest ble en besettelse å se hvor langt en kunne presse kroppen sin. Fine tilbakemeldinger fikk jeg, over tid ble spørsmålet hvor lenge skal "du holde på slik?". Det er oppsummert 15kg siden. Mitt beste råd til de fleste er å virkelig ha rutiner rundt treningen, før hadde jeg 6 økter i uken. Nå har jeg en hjemmesnekret 4-split. Men når jeg er på trening, da er jeg på trening. Slik ble jeg også kjent som han "biffe-som-aldri-er-sosial" @ actic Oslo. 

 

Høstferien min (som jeg tok selv for å runne metal gear solid V) ble ferdig nå på søndag, uten å overdrive har jeg brukt vel 1000 spenn på smågodt, boller og for første gang på flere år tok jeg cola, istedenfor pepsi max. Har jeg lagt på meg litt? Ja. Påvirker dette meg? Nei. Ville det påvirket meg for noen år siden? Definitivt. Det er bra å ha fokus på kost og trening, det er ikke bra om det blir nærmest en besettelse. Ofte vil en motpol være fornuftig. :)

 

Enig, viktig å finne noe man selv trives med.

Var i USA i 3 uker nå, ingen begrensninger på hva jeg spiste. Ble all kinds og gaaaainz for å si det slik (les fett... )

 

Før hadde jeg blodstresset hele ferien og prøvd å spise minimalt med usunt, samt fått inn flere treningsøkter. Nå vet jeg med 100% sikkerhet at jeg klarer å skrelle av det ekstra dersom jeg må og jeg klarer å komme meg inn i normal treningsrytme igjen. Ja jeg tapte 10-20 kg i benk/mark/bøy de ukene, men det kommer tilbake igjen en gang :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen kjemiske prosesser i kroppen ved periodisk faste som jeg vil ødelegge dersom jeg inntar føde i fastetida, selv om jeg fremdeles er innenfor dagsbehovet? Tenker på sånn godis på lørdagskvelden osv.

Merker kroppen fint klarer å gå lengre perioder uten mat, og mtp. apetitten min når jeg først spiser så virker PF å passe meg midt i blinken.

Lenke til kommentar

 

 

Er du gått helt av hengslene gutt?

Tights er vel omtrent 76%av grunnene til at dudes velger å trene på et studio/gym/senter... :lol:

Kanskje;)

 

Helt greit at kvinner går med det, men ikke menn? Spesielt gubber. Her på senteret har kvinner lov å bruke singlet, ikke menn. Ikke vet jeg hvorfor det er sånt, men jeg synes at de skal forby tights for menn i samme sleng også. Med mindre om de bruker shorts også.

 

Denne bula har brent fast i hodet mitt:/

 

Du ser dobbeltmoralen i dette håper jeg? Jeg skal ikke nekte for at jeg foretrekker å se jenter i tights, men får meg dessverre ikke til å si at det bør være lov for jenter, men ikke for gutter. Er det greit at en fit kar på 20 bruker tights? Er det greit om man ikke har en så svulmende bul strategisk plassert midt på? Sånne regler fungerer dessverre ikke. Alle eller ingen.

 

Det at damer får lov til å bruke singlet på senteret ditt og ikke menn hørtes ut som en sak for Likestillingsombudet. Jeg har hørt at det blir argumentert med at det er pga svette at singlet forbys på visse treningssentre, men du trenger ikke noe mastergrad i biologi for å forstå at det er mer eller mindre likegyldig om det er hud mot stol eller en gjennomvåt t-skjorte. Det man ønsker å unngå vil overføres i begge tilfeller. 

 

 

 

Mens vi er inne på dette her med likestilling på treningssentre. Hvorfor er det sånn at kvinnelige ansatte og kvinnelige vaskehjelper har fri passasje inn og ut av herregarderoben selv mens den er i bruk? Opplever på hvert eneste treningssenter jeg trener på at kvinner flyr inn og ut mens jeg skifter. Skulle gjerne sett stemninga hvis det var mannlige ansatte som besøkte kvinnegarderoben.

Lenke til kommentar

I forhold til 5x5 programmet, hvor langt skal man strekke seg for å gjennomføre 5x5 settene? I går prøvde jeg meg på 115 i knebøy, men lite energi og en hofte som knakk og gjorde vondt, så valgte jeg å kun gjennomføre 5 på første settet og kjøre 2 på de andre, selv om jeg kanskje hadde klart 5. Nå er hofteproblemer litt annerledes enn manglende styrke, men er det så lenge vektene kommer opp og formen/utførelsen er ok, så er det greit? f.eks videoen jeg la ut for en stund siden. Skal jeg godkjenne det? 

Lenke til kommentar

Teknikk skal jo prioriteres over planlagte reps, beste er jo at du over tid får til å presse deg lengre med nogenlunde perfekt teknikk, når det gjelder hofteproblemere er det lett å plutselig strekke noen sener og bli nødt til å stå over legs i flere uker ufrivillig. Selv er jeg stor fan av å presse meg til noe gir etter men det er og bli dumt på lengre tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...