Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stikker på ferie om en liten uke og avslutter dermed den lange og møysommelige perioden med kaloriunderskudd. Vekten er per dags dato 75 kg, noe som er ålreit med tanke på at jeg for halvannet år siden veide inn på 95 kg (med betydelig mindre muskelmasse).

 

Jeg har nå satt meg som mål at jeg skal bygge muskler jevnt og trutt frem mot neste jul. Det blir spennende å se hvordan kroppen responderer i og med at jeg ikke har trent på overskudd siden jeg virkelig ble seriøs med treningen. I tillegg satser jeg på å nå noen styrkemål:

  • knebøy: 160x5
  • markløft: 200x5
  • Benkpress: 150x5

Til slutt, et aldri så lite ryggbilde (dårlig kvalitet, noe som visker vekk det meste av detaljer, men pytt pytt... la gå):

 

 

10809666_671780186276662_1990625281_n.jp

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Høyde: 175cm

 

Markløft: 160x5

Knebøy: 110x5

Benkpress: 130x5

 

Det skal sies at jeg knapt har trent noe særlig tungt når det kommer til mark/bøy da kaloriunderskuddet har gjort at det har handlet mest om å opprettholde styrken (-20kg på knebøy ble det alikevel, au!).

 

Jeg ser forøvrig at jeg må trene litt triceps. De ser vanligvis ikke så patetiske ut (jeg lover! ;) ).

Lenke til kommentar

Har i de siste månedene opplevd en økende smerte på skulderbladene, da særlig på venstre side. Har tatt tak i smertene ved å oppsøke både fysioterapi og legebahdnling. Etter diverse behandlinger er intrykket mitt at jeg sliter med stiv nakke kombinert med flere muskelknuter på skulderbladene mine. Legen min skrev ut resept på betennelsesdempende medisin, så åpenbart at han ser på dette som betennelse. Smertene jeg opplever er svært periodisk og kan beskrives som et slags "verk". For utenom disse smertene synes jeg generelt sett at området er stressende og tidvis anspent. Det er kanskje ikke helt optimalt å anvende forum for å oppsøke hjelp, men jeg lurer på om andre her tilfeldigvis har opplevd noe lignende og har noen tips? Har fått øverlser av fysio, men har ikke fått all verdens progresjon av dette. Er litt bekymret grunnet førstegangstjeneste i midten av Januar, så det er virkelig et problem jeg må ta fatt i så fort som mulig. Setter utrolig stor pris på alle bidrag.

Endret av Hugol
Lenke til kommentar

Høyde: 175cm

 

Markløft: 160x5

Knebøy: 110x5

Benkpress: 130x5

 

Det skal sies at jeg knapt har trent noe særlig tungt når det kommer til mark/bøy da kaloriunderskuddet har gjort at det har handlet mest om å opprettholde styrken (-20kg på knebøy ble det alikevel, au!).

 

Jeg ser forøvrig at jeg må trene litt triceps. De ser vanligvis ikke så patetiske ut (jeg lover! ;) ).

mark og bøy burde du vel kunne klare å sette enda høyere mål på realistisk?

Lenke til kommentar

For rundt en måned siden kom det en mann som aldri hadde løftet vekter før til mitt senter. Han var ganske stor, vil tippe en kroppsvekt på rundt 110kg, så han har nok forutsetninger over gjennomsnittet. Men han dro i alle fall 125kg x 3 ganske greit med ok teknikk. Han hadde også et forsøk på 155 men det var ikke sjangs :) Så det varierer nok ganske mye ja

Lenke til kommentar

Alan og Brad sin siste studie om vektnedgang (morgenkardio vs ikke) traff akkurat pre-publishering. Med andre ord er den enda ikke publisert men abstraktet finnes her.

http://www.jissn.com/content/11/1/54/abstract


Som alltid kommer det spørsmål og Alan har en interessant kommentar som jeg siterer han på her :

 

 

I can't speak for fasted cardio under suboptimal macros with a very aggressive deficit, but in our study the deficit was not aggressive and the macros were sexy, so no LBM was lost in either group.

Videre :

 

 

I'd still be skeptical of that being an influencing factor, given that thermocompensatory effects of fed training would still be in play

 

 

 

there are several examples in the literature where short-term response does not reflect long-term adaptation. But also (as Brad pointed out in another thread), intramuscular triglyceride contributes significantly to the fat oxidation that's measured, and this becomes more pronounced in endurance-trained subjects. While acute data are useful and thought-provoking, the protocols in question need to be subjected to chronic periods so we can really find out where the rubber meets the road.

Husk at generaliseringen er begrenset (kjønn, ikke *veldig* lav fettprosent etc) men dette tyder jo på hvor god trenings-adapsjonen kan være i favør fettfri masse. Personlig synes jeg studiedesignet er robust for det er mye begrensinger/utfordringer som må tas hensyn til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...