Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-292501

Anbefaler appen myfitnesspal, for øvrig. Gjør det veldig mye lettere å logge.

 

Har lastet den ned takk for forslag :). Skjønner ikke helt appen enda men gjør det nok etterhvert :) vist ikke kan jeg alltids bare logge manuelt på pcen min på dokumenter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

At jeg trener etter SL (som jeg skrev tidligere) var en løgn, for å spare meg for noen ord. Det er en sterkt modifisert versjon; jeg gjør følgende:

 

Bøy/mark

Benk

Nedtrekk

Bøy/mark

Foroverbøyd roing med knebøystanga (usikker på hva denne øvelsen heter)

Planken

Dumbbell deadstop rows

Arnold (hvis skuldra mi tillater det, den er helt teit)

Biceps curl (hater det, men er ironisk nok pålagt dette av fysioterapauten min :p )

 

Dette gjør jeg man, ons og fre.

 

:)

 

Gjør du alle de øvelsene på en dag?

 

Anbefaler i så fall at du fjerner mange. Ta knebøy hver økt, og mark/roing annenhver økt.

Lenke til kommentar

Interessant. Det er altså sånn at man aldri blir kvitt fettcellene igjen overhodet? Jeg trodde det var slik at det tok lengre tid, men at man på ett eller annet tidspunkt blir kvitt dem. Må ikke alle kroppens celler reprodusere seg? Hvorfor fortsetter fettceller med normal celledeling når det ikke er "bruk" for dem?


 


Har lastet den ned takk for forslag :). Skjønner ikke helt appen enda men gjør det nok etterhvert :) vist ikke kan jeg alltids bare logge manuelt på pcen min på dokumenter

Det kan du, men det er enklere å bruke appen, fordi den regner alt sammen for deg. Da har du også kontroll på makroinntak og ikke bare kalorier. Appen er temmelig selvforklarende, og har til og med strekkodeleser om du har bra kamera. Det benytter jeg meg en del av :)

Lenke til kommentar

 

Gjør du alle de øvelsene på en dag?

 

Anbefaler i så fall at du fjerner mange. Ta knebøy hver økt, og mark/roing annenhver økt.

Gjør alle øvelsene per økt. Har funnet ut at det funker best, da jeg også trener boksing. Så slipper jeg å være komplett rævkjørt i deler av kroppen når jeg bokser. Jeg vet at å kjøre så mange tunge baseøvelser så ofte ikke er optimalt. Men samtidig føler jeg at det går greit mtp restitusjonen.

 

Ang mark og bøy. Jeg alternerer annenhver dag hvilken av disse øvelsene jeg kjører først. Den øvelsen jeg kjører først tar jeg helt ut, mens den øvelsen som da er plassert lenger bak i programmet kjøres veldig lett. Kun for å terpe teknikk egentlig. Gjør denne infoen saken noe bedre, eller er det helt katastråf det jeg holder på med?

 

Noen spesielle grunner til at du mener at jeg bør ta roing kun annenhver økt? Er veldig opptatt av å få trent rygg, slik at jeg ikke ender opp som disse apene som kun trener speilmuskulatur, og ender opp med med en kroppsholdning som en narkoman.

 

:)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Det har nok med betydningen av fettet for normale endokrine funksjoner. Her vil jeg anta at når først hyperplasi av disse cellene har inntruffet så er det nøye reguleringer for dette komplekse samspillet.

Her kan jeg også slenge inn at overvekt hos barn/ungdom kan påvirke appetittreguleringen for en lang periode framover enn om overvekten skulle forekomme ved voksen alder, muligens.

Her kan jeg personlig tenke høyt at fra et biologisk standpunkt så ville dette øke sannsynligheten for å overleve i urtiden. Men av det vi vet i dag så vil disse nye fettcellene aldri forsvinne.

Lenke til kommentar

 

Du er ikke sterkere en det svakeste leddet i øvelsen, er det tungt nede eller oppe?

For å løfte så rett opp som mulig så tenk at du hever albuene i bgynnelsen av løftet.

Ryggen må være bunnsolid, tenk at du tar en lat spread i oppspennet.

 

 

Presspunktet i hånda er nede på grønne , legg stanga der når du griper rundt.

Det er tungt nede, får jeg den opp til øyehøyde går den alltid opp. Takk for tips.

Lenke til kommentar

Sannsynlig så vil dette innebære at å holde en lavere fettprosent, så vil dette være mer vanskelig for en overvektig enn for en normalvektig. I tillegg er det mange psykologiske faktorer i spill som ved tarmfloraen som også skiller ut sulthet/metthetshormoner - her kan blant annet fiber være av gunstig betydning. Sett i den splitter nye studien hvor man observerte hjerneaktivitet i et isokalorisk måltid bestående av low-gi versus high-gi så kan man spekulere om "karbohydrat virkelig er en karbohydrat." =

http://ajcn.nutrition.org/content/early/2013/06/26/ajcn.113.064113.abstract

Lenke til kommentar

Gjør alle øvelsene per økt. Har funnet ut at det funker best, da jeg også trener boksing. Så slipper jeg å være komplett rævkjørt i deler av kroppen når jeg bokser. Jeg vet at å kjøre så mange tunge baseøvelser så ofte ikke er optimalt. Men samtidig føler jeg at det går greit mtp restitusjonen.

 

Ang mark og bøy. Jeg alternerer annenhver dag hvilken av disse øvelsene jeg kjører først. Den øvelsen jeg kjører først tar jeg helt ut, mens den øvelsen som da er plassert lenger bak i programmet kjøres veldig lett. Kun for å terpe teknikk egentlig. Gjør denne infoen saken noe bedre, eller er det helt katastråf det jeg holder på med?

 

Noen spesielle grunner til at du mener at jeg bør ta roing kun annenhver økt? Er veldig opptatt av å få trent rygg, slik at jeg ikke ender opp som disse apene som kun trener speilmuskulatur, og ender opp med med en kroppsholdning som en narkoman.

 

:)

 

Poenget mitt var egentlig ikke at du skulle ta roing annenhver økt, men at du skulle ta mark annenhver økt. Det krever veldig mye av hele kroppen, og om du har trent mer enn noen måneder så er det svært vanskelig for kroppen å bygge seg opp igjen etter tung mark tre ganger i uka.

 

Jeg ville forøvrig også droppet å ta markløft først, særlig når du er såpass mye sterkere i mark enn i bøy.

Lenke til kommentar

Noen her som har noen gode erfaringer med knevarmere/beskyttere?

 

Ser Rehbands er populært på nett, men de er jo ikke akkuratt billige.

Jepp. Bruker Tommy Kono-versjonen (google). Må bestilles fra siden hans, men de kommer ganske fort og er en slags mellomting mellom varmere og støtte. Har hjulpet enormt hver gang jeg har hatt småvarme knær etter mye bøy (2 ganger).

 

 

Gjør alle øvelsene per økt. Har funnet ut at det funker best, da jeg også trener boksing. Så slipper jeg å være komplett rævkjørt i deler av kroppen når jeg bokser. Jeg vet at å kjøre så mange tunge baseøvelser så ofte ikke er optimalt. Men samtidig føler jeg at det går greit mtp restitusjonen.

 

Ang mark og bøy. Jeg alternerer annenhver dag hvilken av disse øvelsene jeg kjører først. Den øvelsen jeg kjører først tar jeg helt ut, mens den øvelsen som da er plassert lenger bak i programmet kjøres veldig lett. Kun for å terpe teknikk egentlig. Gjør denne infoen saken noe bedre, eller er det helt katastråf det jeg holder på med?

 

Noen spesielle grunner til at du mener at jeg bør ta roing kun annenhver økt? Er veldig opptatt av å få trent rygg, slik at jeg ikke ender opp som disse apene som kun trener speilmuskulatur, og ender opp med med en kroppsholdning som en narkoman.

 

:)

Vil du bli sterkere i bøy må du trene mer bøy. Hvor mange ganger kjører du bøy i uka? Og hvor tungt (reps, sett, intensitet)?

 

 

Ok det er greit du tror det, jeg orker ikke å krangle mer om dette, men jeg kan ikke tvinges til å skifte mening. Alle burde få lov til å ha en egen mening :)

Den holdninga der er ALT som er feil med samfunnet. Ja, alle har "rett" til å ha sin mening, men med den retten følger også retten til å motta kritikk. I.e. har du en mening som ikke stemmer overens med tingenes tilstand SKAL og BØR du rettes av noen andre. Med andre ord er "alle burde få lov til å ha sin mening" bare en meningsløs, tankeløs frase som lires av seg for å unngå å innrømme at man hadde feil. Det er ingenting galt i å si noe feil! Det er derimot ALT galt å si noe feil, men deretter nekte for at det ble sagt eller prøve å rettferdiggjøre det som var feil gjennom argumenterer uten hold. Eller det verste av alt; Avskrive det som "sin mening".

 

Et praktisk eksempel:

Du kan gjerne mene så hårdnakket du bare vil at 2+2=8, men ikke forvent å bli tatt seriøst eller unngå kritikk ved å si at det er din mening. Skjerpings.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Man, ons, fre. Som beskrevet ovenfor alternerer jeg annenhver trening hvilken øvelse av mark og bøy som er i fokus. Så jeg kjører bøy, hardt, en til to ganger i uka. Den øvelsen som er i fokus tar jeg meg helt ut på, inklusiv oppvarmingssett (starter lett, med gradvis opptrapping til tunge sett, blir gjerne to oppvarmingssett) så blir det et sted mellom fem og syv sett. Kjører i et relativt lavt repområde, tre til fem reps.

 

Edit: Dette har altså gitt meg solid fremgang i mark, men resultatene i bøy har vært mer sparsommelige.

 

:)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Et spørsmål angå Myfitnesspal, jeg har selv tatt denne i bruk aktivt, å den er genial, særlig det med strekkkode leseren, men jeg lurer på om jeg burde justere kcal mengden i løp av dagen litt? den la seg vell ca. auto på 2310 kcal , å det går retteveien med å få fettprosenten litt ned, men merker litt men lite gain i øvelser, har stått ganske stille et par uker nå ( nybegynner med 25-30 økter bak meg for i år)

 

Jeg ser på det hele som langsiktig å jeg har ikke noe hastverk, så litt ned i fett % samtidig som litt gain over tid er ønskelig, jeg vet det kan være vanskelige å kombinere , men verdt et forsøk :)

 

Noen innspill?

 

Er 175 høy 73kg med fett % på rundt 14-15

EDIT: Passer på å få i meg en del proteiner også, ligger vell mellom 130-170 gram de forskjelige dagene, og har et generelt greit kosthold.

 

Det er ikke ment som noe trolling som mange får stempel som, jeg er bare ute etter litt veiledning til min nye "hobby"

Lenke til kommentar

Et spørsmål angå Myfitnesspal, jeg har selv tatt denne i bruk aktivt, å den er genial, særlig det med strekkkode leseren, men jeg lurer på om jeg burde justere kcal mengden i løp av dagen litt? den la seg vell ca. auto på 2310 kcal , å det går retteveien med å få fettprosenten litt ned, men merker litt men lite gain i øvelser, har stått ganske stille et par uker nå ( nybegynner med 25-30 økter bak meg for i år)

 

Jeg ser på det hele som langsiktig å jeg har ikke noe hastverk, så litt ned i fett % samtidig som litt gain over tid er ønskelig, jeg vet det kan være vanskelige å kombinere , men verdt et forsøk :)

 

Noen innspill?

 

Er 175 høy 73kg med fett % på rundt 14-15

EDIT: Passer på å få i meg en del proteiner også, ligger vell mellom 130-170 gram de forskjelige dagene, og har et generelt greit kosthold.

 

Det er ikke ment som noe trolling som mange får stempel som, jeg er bare ute etter litt veiledning til min nye "hobby"

Hvilket program følger du?

 

Vil uansett anbefale deg at du går opp til rundt 80 før du går ned. Hvis du gjør det ganske sakte, vil du oppleve økning i styrke og muskelmasse ganske lenge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å high-jacke emnet litte granne så har jeg og min tvillingbror bestemt oss for å trene sammen framover og han skal følge mitt opplegg samt jeg skal skreddersy kostholdet hans. Som tidligere nevnt så er forskjellene mellom han og meg at han jevnlig har tatt anabole preparater de siste 10 årene mens jeg har valgt å avstå fra dette.

 

Starten ifjor valgte han å gå ned rundt 20 kg for å gjøre comeback i hoppdressen, men fra og med vår har han startet å trene styrke igjen og avsluttet akkurat en kur. Per dags dato er forskjellene mellom han og meg minimale. Jeg ba han om å ta et bilde og fikk det nå. Jeg på min side knipset et bilde av meg i stad. Videre skal jeg kutte ut to økter daglig (fotball & innebandy) samt introdusere en ekstra treningsdag i uken (6-split) Med andre ord vil det bli 100% styrketrening framover og jeg tror selv å kutte ut annet sport at vil bidra til at jeg kan maksimere mitt genetisk potensiale.

 

Vi skal sammenligne oss mot hverandre til jul ; han på enda en kur mens jeg uten; så dette kan bli moro å se forskjellene.

 

For ordens skyld; min tvilling til venstre og jeg til høyre.

 

post-235098-0-86976500-1377875363_thumb.jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvilket program følger du?

 

Vil uansett anbefale deg at du går opp til rundt 80 før du går ned. Hvis du gjør det ganske sakte, vil du oppleve økning i styrke og muskelmasse ganske lenge.

Jeg følger ikke noe spesielt program, å kan heller ikke noe særlig navn på øvelsene enda, men mye av øvelsene / aperatene baserer seg på å trene flere grupper / punkter samtidig ( mye bryst og rygg) hiver inn øvelser til tricep,skuldre og beina også.

Trener mellom 2-3 ganger i uken å det blir mye av de samme øvelsene hver gang, med litt økt vekt i ny og ne.

 

Hvor mange kcal daglig bør jeg satse på? målet er å ha det som en kjekk hobby over tid / helsegevinst over tid, satser nok mer på atletisk utseende en å "beef`e" meg opp

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar

Man, ons, fre. Som beskrevet ovenfor alternerer jeg annenhver trening hvilken øvelse av mark og bøy som er i fokus. Så jeg kjører bøy, hardt, en til to ganger i uka. Den øvelsen som er i fokus tar jeg meg helt ut på, inklusiv oppvarmingssett (starter lett, med gradvis opptrapping til tunge sett, blir gjerne to oppvarmingssett) så blir det et sted mellom fem og syv sett. Kjører i et relativt lavt repområde, tre til fem reps.

 

Edit: Dette har altså gitt meg solid fremgang i mark, men resultatene i bøy har vært mer sparsommelige.

 

:)

Kjør bøy hver trening. De dagene du tar mark trener du litt lettere mark og litt lettere bøy.

5x5 mandag

3x5 @80%5RM onsdag + mark 1-2x5@75%5RM

3x3 @85%1RM fredag + 2x1 @90%1RM annenhver fredag

 

Mandagene (5x5) kjører du som du pleier. Kjør slik at det er tungt, men at du klarer å gjennomføre alle settene med god teknikk. Øk 2.5kg hvis du klarer det. Onsdagene kjører du både mark og bøy, men litt lettere på begge deler. Ofte vil det da være 80% i bøy av det du kjørte på mandagene.

Fredagene kjører du tyngre bøy og lavere reps+sett. Kjør god oppvarming her og prøv litt økning fra fredag til fredag. Selvfølgelig innenfor rimelighetens grenser.

Prøv dette og gi tilbakemelding på hvordan det fungerer for deg! :)

 

 

Nå er du frekk altså, du må lære deg å lese innlegg, jeg har allerede avsluttet denne diskusjonen her og kommet fram til at dem hadde rett og så kommer du kravlende fram for å åpne den, smart gjort, den som burde skjerpe seg er er du...

Enhver mulighet til å gjøre denne tråden bedre i fremtiden griper jeg hensynsløst. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg følger ikke noe spesielt program, å kan heller ikke noe særlig navn på øvelsene enda, men mye av øvelsene / aperatene baserer seg på å trene flere grupper / punkter samtidig ( mye bryst og rygg) hiver inn øvelser til tricep,skuldre og beina også.

Trener mellom 2-3 ganger i uken å det blir mye av de samme øvelsene hver gang, med litt økt vekt i ny og ne.

 

Hvor mange kcal daglig bør jeg satse på? målet er å ha det som en kjekk hobby over tid / helsegevinst over tid, satser nok mer på atletisk utseende en å "beef`e" meg opp

Det er ikke rart du ikke ser økning om du øker vekten "litt i ny og ne".

 

Sjekk ut Starting Strength/StrongLifts, gjør deg godt kjent med programmet, så kommer du nok til å merke en økning i styrke ganske fort.

 

Om du ser på det som en investering er det fortsatt en god idé å gå opp litt i vekt for deg nå, i begynnerfasen i hvert fall. Ha et veldig moderat overskudd frem til det blir vanskelig å legge på 2,5 kilo på stanga hver trening, når det skjer kan du øke det litt. Når du er ferdig med det programmet du velger (som avhenger av hvor mye du løfter nå), kan du gå i underskudd frem til du når en fettprosent du synes er grei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...